ECG's lezen

Auteur Topic: ECG's lezen  (gelezen 196993 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #140 Gepost op: 18 maart 2010, 14:38:47
Hihi, ja, daar zeg je wat! Mocht ik nou iets heel geks roepen, zeg het dan ook, hoor, want ik weet ook niet alles en met ECG's kun je je soms ook heel erg op dingen verkijken.
In het begin van dit topic, hele tijd geleden, las ik ook wat negatieve reactie als: heeft geen zin en wat nog niet meer. Nee, puur naar de streepjes kijken is misschien niet zinnig, maar het achterliggende verhaal en wat er verder allemaal in zo'n hart gebeurt en kan gebeuren, dat lijkt mij heel zinnig.
't Mooie van een forum is wel: wie het lezen wil, doet het. En wie het niet wil, die doet het niet. Klaar! Allemaal blij!

Maar eh... enig idee waar die Ptop van dat 5e complex vandaan komt? ;)
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


EdwinC

  • IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #141 Gepost op: 20 maart 2010, 16:58:56
Een iets wat late reactie..

P-top in afleiding aVR is positief, dit betekend dat het signaal naar de elektrode toeloopt (naar rechts dus). Maar in afleiding aVL is die niet negatief en positief. Dus ik zou dan denken dat het signaal ergens tussen beide atria vandaan komt???
In aVF en is de P-top negatief, dit betekend dat de elektrische activiteit naar boven gaat, dus de focus zit onderaan de atrium. Maar... in afleiding II is de P-top bifasisch, maar meer negatief.. Hoe dat zit durf ik niet te zeggen. Ik neem aan dat het iets te maken heeft dat het signaal meer van elektrode wegloopt dan er heen, maar dan zou ik dat ook verwachten in afleiding aVL, maar daar is het niet negatief en positief.


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #142 Gepost op: 20 maart 2010, 22:14:02
Late reactie? Geeft toch niet? Je kunt niet elke dag er bovenop zitten..

Wat je beschrijft klopt. Het lijkt erop dat die 5e Ptop uit een punt komt dat een stukje dichter bij het septum ligt. In elk geval een ander punt dan de overige complexen.
Verder is er weinig over te zeggen....
Zullen we weer een volgende doen? ;)

Daar komt dan de volgende, nr 4 en dan gaan we gewoon alle punten langs, want dan missen we niets.
1. wat voor ritme
2. frequentie
3. hart-as
4. Ptop, PQ-tijd
5. QRS
6. ST-T
7. overige bijzonderheden en conclusie
SUCCES!!

Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #143 Gepost op: 20 maart 2010, 23:02:48
Sinusritme, ca. 80/min (?), linkerhartas, PQ tijd niet verlengd, QRS complex mogelijk verbreed (kan hier geen hokjes tellen, lijkt wat breed, maar het of of verbreed, of niet...), geen evidente ST elevatie (mgl iet s in v2 v3) of depressie. Negatieve T's in aVR, niet pathologisch.
Verdere bijzonderheden: QRS complex wil niet positief worden in V4 t/m V6, mogelijk (incompleet) bundertakblok, maar ik kan niet zeggen of t complex verbreed is.
Arts  www.alphalog.nl


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #144 Gepost op: 21 maart 2010, 10:39:55
Ja, 't is een sinusritme: P is positief in I, negatief in aVR en bifasisch in V1, dus uit de sinusknoop.
frequentie inderdaad zo rond de 80.
Linkerhartas. ook goed. in I is de QRS vnl positief, in aVF negatief, dus linkerasdraaiing.  O0
Tja, of dat complex verbreed is, is lastig te zien, daarom deze vergrotingen:


Dat al dan niet verbrede QRS, daar hebben we het nog over dan. >120ms is verbreed, <100ms is normaal........ wat zullen we es zeggen? Zoek de breedste maar uit.
Kunnen we meteen kijken naar ST-elevaties: Meer dan 1 mm is significant. Zien we dat?
De R-top wil er in de borstwandafleidingen ook niet echt doorkomen. Trage R-top progressie dus.
en eh... heb je ook die diepe S in V6 gezien? Past dat bij de conclusie die we straks gaan trekken?
Goed bezig, hoor!!!!  O0

To be continued....
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #145 Gepost op: 21 maart 2010, 10:47:07
Is het misschien ook mogelijk om een paar hele makkelijke beginneling ECG`s te plaatsen Sampie?
Ik vind het erg intressant maar het is erg moeilijk!

Groeten,
Lars
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #146 Gepost op: 21 maart 2010, 12:20:32
Tja Lars, ik weet niet precies wat iedereen weet. Het beoordelen van een ECG op de bekende basispunten, is iets waar je altijd mee moet beginnen.
Doen we bij alle ECG's dus ook bij dit ECG ook. Alles wat niet onder die basispunten valt, maar wat je wel afwijkend vindt noem je bij het laatste punt.
Wat je uiteindelijk van die afwijkingen gaat zeggen is deel 2, het wat ingewikkeldere deel van de beoordeling.
Ik denk dat je het eerste deel, het beschrijven van het ECG volgens de basispunten gerust mee kunt doen.
Dit ECG bevat niets schokkends en niet acuuts. Als je dat kunt zeggen heb je ook al wat gewonnen.
Vraag ook gerust als je iets niet kunt volgen of uitgelegd wilt hebben, hoor! Domme vragen bestaan niet, behalve een niet gestelde vraag ;)
Doe je de volgende mee?
groetjes
Sampie
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #147 Gepost op: 21 maart 2010, 12:25:51
Tja Lars, ik weet niet precies wat iedereen weet. Het beoordelen van een ECG op de bekende basispunten, is iets waar je altijd mee moet beginnen.
Doen we bij alle ECG's dus ook bij dit ECG ook. Alles wat niet onder die basispunten valt, maar wat je wel afwijkend vindt noem je bij het laatste punt.
Wat je uiteindelijk van die afwijkingen gaat zeggen is deel 2, het wat ingewikkeldere deel van de beoordeling.
Ik denk dat je het eerste deel, het beschrijven van het ECG volgens de basispunten gerust mee kunt doen.
Dit ECG bevat niets schokkends en niet acuuts. Als je dat kunt zeggen heb je ook al wat gewonnen.
Vraag ook gerust als je iets niet kunt volgen of uitgelegd wilt hebben, hoor! Domme vragen bestaan niet, behalve een niet gestelde vraag ;)
Doe je de volgende mee?
groetjes
Sampie

Bedankt voor de info!:D

Ik doe de volgende mee!
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Sampie, CCDS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #148 Gepost op: 21 maart 2010, 21:00:39
@Lars: is prima!

@de anderen: nog ff dan, hoor, het is niet spannend genoeg om zo heel lang bij stil te staan...
We gingen kijken of het complex verbreed was en of we ST-elevaties zagen.
Die ST-elevaties kunnen we gevoegelijk afschrijven. Geen ischaemie. He, gelukkig! Patient had ook geen pijn op de borst ofzo....
Dat QRS-complex, tja... zal zo'n 110ms zijn, mogen we niet echt verbreed noemen, helemaal smal is het dan net weer niet. He, jakkes!
Incompleet bundeltakblok? (intraventriculaire geleidingsstoornis, 2x letterwaarde, 3x woordwaarde.....) Wat voor eentje dan?
Kunnen we daar specifieker in zijn? Jaaaaaaaaaa, dat kunnen we!!!  ;D
Want...... we hadden die linkerasdraaing, trage Rtop-progressie en een diepe S in V6......

De tijd gaat NU in...... tik tik tik tik....

toevoeging:... als er nu iets is met die intraventriculaire geleiding, zal het dan in de linker of rechter bundel mis gaan? Waar dan precies en hoe noemen we dat?
Beter goed gek, dan niet goed wijs. Waar een wil is, ben ik weg! Iustitia vincit! ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #149 Gepost op: 21 maart 2010, 21:50:38
De tijd gaat NU in...... tik tik tik tik....

PING!

Linker anterior hemiblok, blokkade van de voorste linkerbundel waardoor tragere ontlading richting voorwand -> linkerasdraai en trage/incomplete R-topprogressie