Grote woningbrand Gijsbrecht van Amstelstraat - Hilversum 19-12-2009

Auteur Topic: Grote woningbrand Gijsbrecht van Amstelstraat - Hilversum 19-12-2009  (gelezen 17133 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #40 Gepost op: 23 december 2009, 15:13:53
Hmm zo bedoelde ik het ook weer niet, Maar ik neem aan dat er een reden is waarom er voor deze methode is gekozen. Ik persoonlijk denk dat als het veiliger had gekunt ze dat waarschijnlijk gedaan hadden, Maar ook dit zijn allemaal speculaties misschien is er iemand op het forum van het bewuste brandweerkorps die opheldering kan geven?


Gast48368

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 23 december 2009, 15:30:42
Zo heb je het niet geleerd. Punt. We hebben er niks aan als een hulpverlener van het dak valt, dan hebben we ipv 1, 2 slachtoffers. Hoe graag je ook iemand wilt redden, je eigen veiligheid gaat altijd voor.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #42 Gepost op: 5 januari 2010, 19:04:59
Nu ga ik even een reactie geven vanuit mijn standpunt.
Als ik het filmpje bekijk, de gegevens van de brand zie en het gebouw een beetje bekijk.
Ik maak mij dus een eerste indruk van de inzet zoals ik dat ook zou doen, moest ik daar aankomen als bevelvoerder.

Ook ik zou deze reddingspoging zo laten uitvoeren, welke andere mogelijkheid heb je op dat moment?
- Een ladder? (moeten ze nog in die dakgoot en op het dak dmv het verwijderen van pannen)
- Hoogwerker/ladderwagen (is er niet altijd onmiddellijk)
- Lijnenset? Heb ik hier ook al horen vallen, maar touwen en brand??? Geen goede combinatie / en de tijd nodig om dit op te bouwen (het is een brand met mensen in gevaar
- Slachtoffer zelf naar buiten laten klauteren zonder assistentie?? Gebeurt toch hoor als je maar lang genoeg wacht en het wordt wat warm of er komt wat veel rook met het risico dat hij dan onder op je licht t"e wachten tot je hem komt oprapen, en je kan nog zo mooi praten als je wil, springen doen ze in zo een geval ook al weten ze dat het hun dood kan zijn.


Je kan je manschappen laten vast maken dmv klimmateriaal maar waaraan maak je ze vast? En hebben ze dit standaard bij wanneer ze binnen gaan bij een brandbestrijding??? Hier niet.
Het maken van een inzet plan is het afwegen van verschillende oplossingen en daaruit de beste kiezen en dat op een fractie van tijd, soms zelfs voor je met je ogen kan knipperen.

Arbo wetgeving??? Ja, als we ons daar altijd aan moeten houden kunnen we beter thuis in de zetel blijven liggen. Al zeg ik niet dat we het niet "zo veilig mogelijk" moeten doen.

Waarschijnlijk achteraf bekeken had het anders gekund maar ja besluitvorming in tijdsnood??? Afwegen van de verschillende opties???? Snel beslissen en dan, klik een foto van deze heldendaad zoals de bevolking het ziet. En hops de brandweer op de eerste pagina van de krant met deze geweldige reddingsactie. Getuigenissen van omstaanders, liefst ook nog het slachtoffer even aan het woord. Verkoopt goed, leest prettig en de brnadweerman(nen) die het gedaan hebben zijn allemaal met een goed gevoel naar huis gegaan, we hebben iemand gered. En als ik sommigen hier lees, duurt dat goed gevoel niet heel erg lang.
Je kan dit achteraf natuurlijk altijd aankaarten op een nabespreking en liefst met foto's en filmpjes (die tegenwoordig toch al om te vinden zijn) van het incident eens bespreken met de aanwezigen wat de eventuele andere mogelijkheden waren en/of hoe ze dit op een ietsje veiligere manier, werkbaar hadden kunnen doen.

Wat ze eventueel hadden kunnen doen,is het dak ietsje meer vrijmaken (gooi die pannen maar naar beneden iedereen moet toch zen helm op hebben) zodat ze iets meer panlatten hadden om steun op te vinden en waaraan ze zich zouden kunnen vast houden.

Ik denk dat sommigen het hier nogal eens dikwijls van een donkere kant bekijken en dat alles slecht afloopt.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #43 Gepost op: 6 januari 2010, 09:38:35
Nu ga ik even een reactie geven vanuit mijn standpunt.
Als ik het filmpje bekijk, de gegevens van de brand zie en het gebouw een beetje bekijk.
Ik maak mij dus een eerste indruk van de inzet zoals ik dat ook zou doen, moest ik daar aankomen als bevelvoerder.

...

Ik denk dat sommigen het hier nogal eens dikwijls van een donkere kant bekijken en dat alles slecht afloopt.

Goed getikt :) Achteraf is het altijd makkelijk. Deze actie zou niet mijn persoonlijke voorkeur hebben. Ik ben niet zo behendig met dakpannen, maar ik zeg goed gewerkt. Iedereen in de hulpverlening weet dat er momenten komen dat je dingen doet die je achteraf beter niet had kunnen doen, maar die op dat moment het beste leken. Zelf kan je die afweging prima maken. Als we de arbo ten alle tijden volgen (zelf onder de vrijstelling) hebben we een stuk meer slachtoffers.......
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #44 Gepost op: 6 januari 2010, 14:26:17
Ik wil er nog wel wat over zeggen, ik ben van mening dat je bij werken op hoogte boven de 2.50 meter altijd valbescherming moet dragen,dat zijn we zowieso verplicht volgens de arbowet, dat er bij sommige situaties soms een vrijstelling is ok, dat is onontkoombaar bij ons werk, want volgens de arbowet zou je een brandend pand niet eens mogen betreden.
Maar de werkgever moet pbm's beschikbaar stellen voor ons werk en doet dat in de vorm van brandweerlaarzen en een bluspak voor de bescherming en een helm voor bescherming tegen vallende dingen op je hoofd, en adembescherming voor bescherming tegen het inademen van rook. Dan hoort voor het werken op hoogte natuurlijk ook valbescherming verstrekt te worden, en zijn wij verplicht volgens de arbowet om de valbescherming te dragen.
En kom dan niet met smoesjes van vrijstellingen e.d. want valbescherming is zo aangetrokken, en waarom zouden we het niet aantrekken het is ons eigen leven en dat gaat toch voor of niet, en trouwens die vrijstellingen zijn alleen van toepassing in een paar specifieke gevallen en daarbuiten zijn we altijd verplicht volgens de arbowet te werken, net als iedere werknemer in nederland, zoals wij dan gewoon werknemer zijn van de gemeente en ons dienen te houden aan ale wetten en plichten.
Want in de volksmond zijn we vrijwilliger maar rechtsgeldig niet, dan zijn we gewoon ambtenaar in oproepdienst kijk maar naar de nieuwe rechtspositieregeling.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #45 Gepost op: 6 januari 2010, 16:09:00
Klopt de valbescherming kan (afhankelijk van type) snel aangetrokken worden. Maar daarmee ben je nog niet gezekerd!! Dat is het grote probleem met valbescherming. Nu hing er op dit moment nog niemand aan de spreekwoordelijke dakgoot (en later gelukkig ook niet aan de echte), maar waar haal je de tijd vandaan.

Het probleem met veel ARBO regels is dat ze het werken in sommige situaties onnodig complex en stroperig maken. Daarmee zeg ik absoluut niet dat je maar wat moet doen en als cowboy over daken moet vliegen. Gebruik je verstand en weeg voor jezelf de situatie af. Handel naar je gevoel en geweten.

In deze casus; ik ben er niet bij geweest; Als ik het filmpje zie vorm ik een mening. Als ik zelf straks eruit moet en in eenzelfde situatie sta, laten mijn collega's en ik ons leiden door gevoel en de input die we daarnaast hebben (en die niet op een foto of film staan).

Bijvoorbeeld:
- Wat gaf het aanvalsteam aan, zeiden die je MOET er nu uit?
- Hoe was het s.o. er aan toe. Nu kon hij nog zelfstandig weg
- Wat was de situatie onder de dakrand (stonden er mensen, was er een verlaagd dak, etc)
- etc, etc,

En niet terzake doende info; Misschien monteert deze brandwacht wel dagelijks dakkappellen, legt hij dakpannen en dus gewend om op een dak te lopen. Dat is wat anders als wanneer ik het zou doen (heb een bureau job in het dagelijkse leven :)) Hij oogt in iedergeval heel relaxed op het dak.

Kortom, we kunnen er wat van vinden; maar de situatie is bepalend. Meer moeite heb ik met het feit dat de persoon in kwestie geen helm draagt :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #46 Gepost op: 7 januari 2010, 13:07:26
Misschien moet je tijd maken om de valbeveiliging aan te trekken, het kost echt niet zoveel tijd om iets aan te trekken, en het zekeren is een kwestie van oefenen je wordt dan steeds vindingrijker, er is altijd wel een plekje waar je een ijntje aan vast kan maken, men had in dit geval ook best een ladder tegen het dakkapelletje kunnen zetten om er bij te komen.
En als deze brandwacht in het dagelijks leven dakkapellen zet moet hij helemaal weten hoe de valbeveiliging werkt, want daar werkt hij dan dagelijks mee.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #47 Gepost op: 7 januari 2010, 14:31:04
Misschien moet je tijd maken om de valbeveiliging aan te trekken , het kost echt niet zoveel tijd om iets aan te trekken,[knip]men had in dit geval ook best een ladder tegen het dakkapelletje kunnen zetten om er bij te komen.

Het aantrekken niet, maar wanneer hij boven is en het nog niet om heeft wel. Voorbereiding scheelt de helft, maar wie kan dit voorzien?

Overigens is de gemiddelde ladder die op een tankautospuit ligt niet echt (=helemaal niet) lang genoeg om bij een dakkapel te komen.