De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 215188 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #530 Gepost op: 24 september 2015, 10:50:09
Citaat van: batoutofhell link=msg=1374864 date=1443058073
Het is eigenlijk de bedoeling dat een van jullie dan even naar de 1e auto('s) toelopen en ze te vragen of ze willen wachten tot ze een oprijteken krijgen. Zo staat het althans in het filmpje.  e050
Dat is bij 2 zijdig verkeer waarbij de auto niet in de fend-off staat maar met de richting van het verkeer mee. Dan spreek je de eerste bestuurders aan dat ze even moeten wachten. Fend-off is juist voor de auto(snel)wegen waarbij het verkeer op de rijbaan maar 1 kant op gaat en je een veilige ruimte wil creëren. Wat de auto deed was eigenlijk helemaal fout, want hij had door die halve meter tussen de neus door moeten rijden  0098 998765
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #531 Gepost op: 24 september 2015, 12:48:14
Citaat van: r.bles link=msg=1374844 date=1443039971
Nee die hebben we niet.
Dit omdat wij meestal als eerste weg zijn en dat is vaak als de hulpverlening nog in volle gang is.
Dan ben je of steeds je pionnen kwijt of je moet ze steeds wisselen.

Gewoon netjes de zuurstofflessen uitlopen om de 24mtr.... 098uo 098uo
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #532 Gepost op: 24 september 2015, 12:56:36
Wat je helaas nooit kunt voorkomen is het type bestuurder dat denkt "er altijd wel langs te kunnen". Dan maakt het niet meer uit of dat nu via het gras is of over het asfalt. Die bestuurder laat zich alleen tegenhouden door (de dreiging van) een bekeuring...  :-X

In dit soort gevallen kan het soms helpen om met je voertuig niets meer aan onduidelijkheid over te laten, ook al is dat misschien net niet helemaal volgens de richtlijn. 1 rijstrook eruit = fend-off richting de vrije rijstrook, een schuin geplaatst voertuig wekt (onbewust) de suggestie dat het verkeer je via de vrije rijstrook kan passeren. Gaat de vrije rijstrook er ook uit met het doel alles stil te zetten, zet de auto dan maar dwars over die rijstrook... de aanblik van een voertuig dwars wekt dan (onbewust) de suggestie dat de boel stil staat.

Geen idee of dat hier had gekund hoor, dus het is meer een algemene suggestie dan specifiek voor deze situatie.  :-*
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #533 Gepost op: 24 september 2015, 20:06:23
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1374888 date=1443084609
Dat is bij 2 zijdig verkeer waarbij de auto niet in de fend-off staat maar met de richting van het verkeer mee. Dan spreek je de eerste bestuurders aan dat ze even moeten wachten. Fend-off is juist voor de auto(snel)wegen waarbij het verkeer op de rijbaan maar 1 kant op gaat en je een veilige ruimte wil creëren. Wat de auto deed was eigenlijk helemaal fout, want hij had door die halve meter tussen de neus door moeten rijden  0098 998765

Je hebt gelijk. Nlijkt weer dat ik weinig ermee te maken heb en de kok wel heb horen fluiten maar niet weet waar de lepel hangt. Of zoiets. (Eerlijk gepikt uit Pietje Bell btw).



Citaat
Wat je helaas nooit kunt voorkomen is het type bestuurder dat denkt "er altijd wel langs te kunnen". Dan maakt het niet meer uit of dat nu via het gras is of over het asfalt. Die bestuurder laat zich alleen tegenhouden door (de dreiging van) een bekeuring...  :-X

Klopt helaas. Had laatst zo'n figuur die langs een afzetting wilde rijden om de oprit A2 bij Zaltbommel te nemen, terwijl er onderaan een hoogwerker en 2 opleggers stonden om een ligger voor het viaduct erop te hijsen. Enigste reden dat hij alsnog omdraaide, was dat ikz ei dat er politie bijstond en dat hem dat 3 bonnen zou opleveren: Negeren C01, negeren aanwaijzing vkr en waarschijnlijk daar een art 5 bij. Meneer begon al gelijk met het K...l.. woord toen ik hem stopte en bleef dat ook maar herhalen. (Heb het verhaal en kenteken even later even mee gegeven aan een passerende politiewagen. Doet hij dat bij mij, doet hij het vaker, en kan misschien later tegen hem gebruikt worden als hij hier een keer voor word bekeurd?)


fdn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
  • Burger met interesse in hulpverlening




WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #536 Gepost op: 29 september 2015, 19:48:02
 998765 dat is er 1 minder op de schouder......  998765
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #537 Gepost op: 3 oktober 2015, 02:02:19
paar weken geleden stond ik voor een open brug op de N46 op de ring in Groningen, voor mij stond een VW en toen we weer konden rijden bleef deze auto staan.

Ik zat er net wat te dicht op om veilig erlangs te gaan, tenslotte ging alle verkeer weer rijden.
Om verhaal verder kort te houden, de koppeling was stuk en de vrouw kon er niet meer weg. Auto was geleend en de vrouw was geheel in de stress. Ik ben maar blijven staan en om hulp gebeld.
Had het toch wel beetje te doen met deze mevrouw.
Want de vrouw durfde ook de auto niet uit. Zo goed als maar kan heb ik het verkeer maar beetje erlangs geregeld.

Na 15 min kwam RWS en ging er mooi achter staan, we stonden op de middelste rijstrook maar toch deed hij "feed-off" (dit gedeelte heeft 3 rijstroken maar geen vluchtstrook).

https://www.google.nl/maps/@53.2279812,6.6107709,3a,75y,165.43h,85.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGJg_IvEsjrQ72HyWORCGPQ!2e0!7i13312!8i6656

Dat heeft dan toch geen nut of zal dat meer macht der gewoonte zijn.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Auto rij je ook wel weg zonder koppeling hoor.... ;)


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #539 Gepost op: 3 oktober 2015, 10:11:03
Citaat van: TheBeast link=msg=1376778 date=1443830539


Na 15 min kwam RWS en ging er mooi achter staan, we stonden op de middelste rijstrook maar toch deed hij "feed-off" (dit gedeelte heeft 3 rijstroken maar geen vluchtstrook).

https://www.google.nl/maps/@53.2279812,6.6107709,3a,75y,165.43h,85.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGJg_IvEsjrQ72HyWORCGPQ!2e0!7i13312!8i6656

Dat heeft dan toch geen nut of zal dat meer macht der gewoonte zijn.

Normaal zal RWS een van de vrije rijstroken ook afsluiten om een veilige werkruimte te creeren. Als je bezig bent op een snelweg, probeer je namelijk het verkeer zoveel mogelijk maar aan een kant voorbij te laten. Ik maak echter op dat hij alleen de middelste heeft afgeschermd. Dan heeft hij waarschijnlijk zoveel mogelijk van de middelste afgedekt om te voorkomen dat auto's te dicht erlangs konden rijden. Dat is het enigste wat ik me kan indenken. (Maar heb alleen de documentatie over IMS gelezen, nooit zelf bij de hand gehad en als vkr zal dat ook niet veel gebeuren).