Beveiligers moeten politie helpen

Auteur Topic: Beveiligers moeten politie helpen  (gelezen 36371 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 23 januari 2010, 01:01:11
Beveiligers moeten politie helpen.

http://www.tctubantia.nl/regio/6130283/Beveiligers-moeten-politie-helpen.ece
vrijdag 22 januari 2010 | 19:44 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 22 januari 2010 | 23:26

De politie Twente wil de hulp van beveiligers inschakelen bij het waken op straat. Bij onraad moeten zij de politie waarschuwen. Door nauw samen te werken met de beveiligingssector stijgt de kans dat onverlaten op heterdaad betrapt kunnen worden.

Korpschef Martin Sitalsing laat binnenkort inventariseren hoeveel beveiligers op pad zijn en op welke manier ze tijdens hun eigen surveillances kunnen worden ingezet om op verdachte activiteiten te letten die ze onderweg tegenkomen.

Volgens Sitalsing zijn er ‘s nachts meer beveiligers op straat dan politieagenten. Van dat extra potentieel ogen en oren wil de korpschef gebruik maken om de veiligheid in de regio te vergroten.

In de bijlage Spectrum een interview


Samen sterk in de hulpverlening!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2010, 01:07:42
Tsja inderdaad, alhoewel ik bij de gemiddelde bewaker die ik 's nachts tegenkom me afvraag of die (naast alarmopvolging én twee verplichte rondjes) wel wakker is, denk ik dat het een goede oplossing is ....

''Extra'', dat wil zeggen dat dit natuurlijk ook geld voor buschauffeurs, taxi-chauffeurs etc.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2010, 01:17:22
De crux zit hem denk ik in "en op welke manier ze tijdens hun eigen surveillances kunnen worden ingezet".

Als het alleen "extra" ogen en oren zijn, dat is dat inderdaad van toepassing op iedereen die ('s nachts) op straat is.

Het kan natuurlijk ook verder gaan, door ze bewust in een surveillance mee te nemen en bijvoorbeeld bepaalde routes te laten rijden. (en weer een stapje verder is om dit op verzoek te doen na een melding).

De vraag is dan, hoe ver wil/kan je hier in gaan?
Samen sterk in de hulpverlening!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2010, 01:30:39
De crux zit hem denk ik in "en op welke manier ze tijdens hun eigen surveillances kunnen worden ingezet".

Als het alleen "extra" ogen en oren zijn, dat is dat inderdaad van toepassing op iedereen die ('s nachts) op straat is.

Het kan natuurlijk ook verder gaan, door ze bewust in een surveillance mee te nemen en bijvoorbeeld bepaalde routes te laten rijden. (en weer een stapje verder is om dit op verzoek te doen na een melding).

De vraag is dan, hoe ver wil/kan je hier in gaan?

Tot op een bepaalde hoogte informeren kan, echter vind ik dat je dit op het niveau van een ''persbericht'' moet houden, specifieke informatie en dergelijke is natuurlijk uit den boze, vragen of ze eerder verdachte dingen willen melden (evt. via een intern telefoonnummer, dus direct ouderwets het bureau aan de lijn) en bijvoorbeeld kentekens op willen schrijven moet volgens mij kunnen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2010, 01:39:48
Wat dat betreft is het een invulling van onderstaande (uit de Voorlopige jaarcijfers Politie Twente):

http://www.politie.nl/twente/projecten/voorlopigejaarcijferspolitietwente.asp
Citaat
Aanpak 2010
De politie Twente is tevreden over het aantal verdachten die zijn overgedragen aan het OM. In 2009 zijn diverse interne veranderingen doorgevoerd, is de bezetting gedaald en is een deel van de capaciteit aan opleidingen besteed. Dit heeft niet geleid tot een daling van de prestaties van de politie. In januari gaat de politie de laatste verandering doorvoeren en de noodhulp regionaal organiseren en aansturen. Dit moet een gunstig effect hebben op de werkroosters en de capaciteit hebben, terwijl de beschikbaarheid van de politie voor de afhandeling van spoedeisende incidenten gelijk blijft.

Ontevreden is de politie over de toename van inbraken, diefstallen, overvallen en berovingen. Komend jaar staan daarom vier thema’s centraal in de aanpak: inbraken, geweld, drugs en verkeer. Op gemeentelijk niveau zijn werkplannen gemaakt die rekening houden met lokale accenten. Wijk- en jeugdgericht werken blijft de kern in de manier waarop de politie problemen aanpakt of wil voorkomen. Wel moet de politie keuzes maken omdat de capaciteit is afgenomen. Dat betekent dat de politie Twente andere organisaties en het publiek nadrukkelijker gaat betrekken in het realiseren van veiligheid en de bestrijding van onveiligheid.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2010, 01:41:12
In de bijlage Spectrum een interview
Even in de gaten houden dus of (de info uit) het interview eerdags nog online komt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Jeffrey.

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2010, 08:38:11
Bij ons in het bedrijf is het niet meer dan normaal dat we de politie assisteren oid indien mogelijk.
Extra oogje in het zeil is altijd goed.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2010, 09:28:06
Maar ik ga er al vanuit dat een beveiliger die zijn "rondje" rijd en iets verdachts onderweg ziet hiervan al uit zichzelf melding maakt, als die dat niet doet dan klopt er volgens mij iets niet met de betreffende beveiliger
aan de andere kant heeft de beveiliger een overeenkomst met zijn opdrachtgevers, als deze beveiliger dus vaak met "iets" bezig is wat hij/zij onderweg tegenkomt dan kan ik me indenken dat de opdrachtgever hier niet zo blij mee zijn: in de tijd dat zij de beveiliger betalen is die dus bezig met de "openbare orde"
omdat de politie weer een bezuinigingsronde heeft doorgemaakt en hierdoor bijna geen agenten in de nacht op straat zijn

Of gaat de politie de beveiligingsbedrijven zelf inhuren?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2010, 12:45:49

Maar ik ga er al vanuit dat een beveiliger die zijn "rondje" rijd en iets verdachts onderweg ziet hiervan al uit zichzelf melding maakt, als die dat niet doet dan klopt er volgens mij iets niet met de betreffende beveiliger
aan de andere kant heeft de beveiliger een overeenkomst met zijn opdrachtgevers, als deze beveiliger dus vaak met "iets" bezig is wat hij/zij onderweg tegenkomt dan kan ik me indenken dat de opdrachtgever hier niet zo blij mee zijn: in de tijd dat zij de beveiliger betalen is die dus bezig met de "openbare orde"
omdat de politie weer een bezuinigingsronde heeft doorgemaakt en hierdoor bijna geen agenten in de nacht op straat zijn

Of gaat de politie de beveiligingsbedrijven zelf inhuren?

''Openbare orde'' is volgens mij iets waar de betreffende opdrachtgever(s) tevens een beveiligingsbedrijf voor inhuren, zeker wanneer het een collectieve beveiliging is. Alarmopvolging is mooi, maar een alarm voorkomen of in ieder geval kunnen achterhalen wie het alarm heeft veroorzaakt is natuurlijk altijd mooi! Zéker als de beveiligers daar zelf achter komen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2010, 14:43:41
''Openbare orde'' is volgens mij iets waar de betreffende opdrachtgever(s) tevens een beveiligingsbedrijf voor inhuren, zeker wanneer het een collectieve beveiliging is. Alarmopvolging is mooi, maar een alarm voorkomen of in ieder geval kunnen achterhalen wie het alarm heeft veroorzaakt is natuurlijk altijd mooi! Zéker als de beveiligers daar zelf achter komen

Openbare orde zie ik meer in de trant van "wat er op straat gebeurt"  en dan te denken aan
- auto inbraken
- ruzie
dus alles wat te maken heeft met wat er in het openbaar gebeurt en niet op een afgesloten terreinen en gebouwen

daarnaast vind ik het een slechte zaak als beveiligers zelf dingen gaan uitzoeken (dan gaan ze straks nog mensen ondervragen als ze ergens lopen) hiervoor heeft de beveiliger a) geen bevoegdheid voor en b) geen opleiding voor
een beveiliger is een gewone burger zonder bevoegdheden ( als ik een bedrijf betreed ga ik accoord met de voorwaarden wat een bedrijf stelt aan werknemer en bezoeker, ben ik het er niet mee  eens dan ga ik daar niet werken of bezoeken)
Ondanks men op een industrieterrein men colectief beveiliging inhuurt kan deze beveiliger helemaal niets, eh het zelfde als een passant (ik wilde burger schrijven maar dat is die beveiliger ook)
en dat moeten we ook zo houden dat een beveiliger "op straat" niets meer mag en kan (ik heb het niet over de BOA maar die mag alleen als extra boetes schrijven)
iedereen mag bij een heterdaad iemand staande houden maar niet na  "enig onderzoek"
en iedereen kan zijn/haar vermoeden uitspreken dat je iemand ergens van beticht