KNRM zoekt Lifeguards voor Terschelling

Auteur Topic: KNRM zoekt Lifeguards voor Terschelling  (gelezen 16297 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #30 Gepost op: 14 april 2010, 19:43:40
Dat lijkt mij als buitenstaander(geen RN ervaring)  een vreemde vergelijking: de RN strandwachten worden toch betaald door de gemeente inclusief materiaal?
Dat zal dus ook zo zijn als ze onder de vlag van de KNRM werken maar materiaal etc door diezelfde gemeente wordt betaald?
Of zit ik er nu helemaal naast? ::)

Nou van de RN kant klopt het inderdaad niet helemaal, dit verschilt per gemeente. Over het algemeen zijn het gewoon vrijwilligers die er niks voor krijgen, soms een vergoeding. Enkele brigades hebben wel betaalde krachten.

En vaak is het zelfs nog zo dat de reddingsbrigades hun materiaal (deels) zelf kopen. En tevens betalen de leden zelfs vaak contributie(!!)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #31 Gepost op: 14 april 2010, 22:00:20
Hoe meer ik lees over RN hoe minder ik er van begrijp.. :-[
Er zit nog minder structuur in dan ik dacht.
 :-\


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #32 Gepost op: 14 april 2010, 22:24:53
Doruz, misschien moet je is op de site van RN rond gaan snuffelen. Dan zal je een aardig idee krijgen waar men mee bezig is, en ik ben het met je eens dat het in sommige gevallen een niet gestructureerd zooitje is/was. Echter er word hard aan gewerkt, binnen 5 jaar moet RN een 'A-merk' zijn volgens de plannen ;)

Nog even wat 'openbare' citaten uit de notulen van een vergadering met betrekking tot het topic:

Citaat
Er is ook een tendens gaande dat onze unieke positie t.a.v. strandbewaking e.d. onder druk komt te staan.
O.a. de KNRM heeft hier een visie over uitgebracht waarin de KNRM zichzelf leidend ziet op dit vlak. Vanuit
Reddingsbrigade Nederland wordt juist een samenwerking van beide organisaties binnen de
waterhulpverlening beoogd, zoals ook verwoord in de eindrapportage RVR.
   

Citaat
Samen de veiligheid in, op en aan het water regelen biedt zijns inziens de beste kans; lukt dat niet dan zijn
we een geduchte tegenstander omdat we steeds beter in de picture staan bij overheid en publiek.
P. de Winter pakt graag de handschoen op om als Reddingsbrigade Nederland met de brigades, BZK,
veiligheidsregio’s, KNRM en gemeentes de Regionale Voorziening Reddingsbrigades (RVR) uit te rollen en
onze plaats in de rampenbestrijding en waterhulpverlening prominent te verankeren.

Citaat
De KNRM moet binnen afzienbare tijd
aangeven wat men (met of zonder ons) wil, zodat ook daar het beleid op aangescherpt kan worden.

Joost


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #33 Gepost op: 15 april 2010, 13:39:42
Dat lijkt mij als buitenstaander(geen RN ervaring)  een vreemde vergelijking: de RN strandwachten worden toch betaald door de gemeente inclusief materiaal?
Dat zal dus ook zo zijn als ze onder de vlag van de KNRM werken maar materiaal etc door diezelfde gemeente wordt betaald?
Of zit ik er nu helemaal naast? ::)

Dit is het grote probleem waarover in 'Binnenlands Bestuur' (vakblad voor wethouders, burgemeesters etc.) een heel artikel heeft gestaan van Paul de Winter (voorzitter RN en zelf oud-burgemeester): iedere reddingsbrigade heeft een eigen lokale regeling die vaak al tientallen jaren oud is, waardoor het lastig is om dit gelijk te trekken. De meeste gemeenten vinden het ook wel prima zo, omdat ze vaak voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Daarom zet RN ook zo in op de Veiligheidsregio's: die worden nieuw gevormd, met nieuwe budgetten en dus een mogelijkheid voor nieuwe overeenkomsten. De inzet van RN met de RVR is dat de Reddingsbrigades bepaalde kwaliteitsnormen gaan hanteren, waarbij er aan ieder kwaliteitsniveau een minimaal prijskaartje komt te hangen. Als een gemeente kiest voor kwaliteit, bijvoorbeeld omdat Duitse toeristen daar om vragen, dan kost dat een X bedrag. Door hier landelijk als Reddingsbrigades afspraken over te maken, voorkom je ook dat brigades met elkaar gaan concurreren om de prijs.

Het grote voordeel dat de KNRM aan gemeenten kan bieden is het grote eigen vermogen: de KNRM bekostigt zelf al haar materiaal en berekent een kostprijs per jaar door voor de geboden diensten. Aanschaf door de gemeente, zoals dit vaak voor reddingsbrigades gebeurt, is voor een gemeente heel ongunstig: een gemeente schrijft niet af, kan geen materialen verzekeren én heeft jaarlijks wisselende uitgaven in plaats van een vaste prijs…

Dat RN structureel in gebreke is gebleven, ben ik niet met je eens: de reddingsbrigades bieden al jarenlang op veel plaatsen veiligheid aan zwemmers, baders, strandbezoekers, recreanten, feestgangers en weet ik veel wie nog meer. Dat ze niet overal de stap naar professionalisering heeft kunnen maken waar gemeenten om vragen, hebben ze deels aan zichzelf te danken: er missen landelijke normen, er was een gebrekkige opleiding, er was geen eenduidige beeld van de organisatie etc. Maar zoals RN ook aangeeft in haar Meerjarenbeleidsplan: heel veel zaken die nog ontwikkeld moeten worden, kosten veel tijd en geld. De pilot RVR kostte 1 miljoen euro! Dit is geld wat RN niet heeft, dus als gemeenten kwaliteitsverbetering willen zullen ze ook 1) moeten lappen om dit mogelijk te maken en 2) moeten lappen om dat structureel vast te houden.

En zoals gezegd: hier heeft KNRM een streepje voor, omdat zij zelf die investering kunnen doen. Ik vermoed alleen dat zij dit in de toekomst ook willen terugverdienen en dat de gemeenten die nu voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, straks de hoofdprijs krijgen: een steeds oplopende rekening van de KNRM..

(en dan zijn we weer terug, daar waar het om draait: GELD!)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 15 april 2010, 15:01:02
En zoals gezegd: hier heeft KNRM een streepje voor, omdat zij zelf die investering kunnen doen. Ik vermoed alleen dat zij dit in de toekomst ook willen terugverdienen en dat de gemeenten die nu voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, straks de hoofdprijs krijgen: een steeds oplopende rekening van de KNRM..
(en dan zijn we weer terug, daar waar het om draait: GELD!)

En dat is nu waar ik bang voor ben, na jaren wordt het voor een aantal gemeenten te duur (ook de toeristen kunnen maar één keer hun centjes uitgeven) en dan mogen er weer vrijwilligers opnieuw locale clubs op gaan richten om met beperkte middelen voor een habbekrats te voorkomen dat er kinders verzuipen.

Kees  8)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #35 Gepost op: 15 april 2010, 16:53:49

Dat RN structureel in gebreke is gebleven, ben ik niet met je eens: de reddingsbrigades bieden al jarenlang op veel plaatsen veiligheid aan zwemmers, baders, strandbezoekers, recreanten, feestgangers en weet ik veel wie nog meer.

Bedankt voor de uitleg Joost! O0

Met in gebreken blijve bedoelde ik ook zeer zeker niet de inzet van de mensen op de posten cq boot maar meer de 'leiding RN' ;)

Niets dan lof voor iedere vrijwilliger die zich 24/7 inzet voor de medemens in nood en of dat nu RN,KNRM,HOGE of andere zijn maakt mij niet uit. O0


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #36 Gepost op: 15 april 2010, 17:47:35
Bedankt voor de uitleg Joost! O0

Met in gebreken blijve bedoelde ik ook zeer zeker niet de inzet van de mensen op de posten cq boot maar meer de 'leiding RN' ;)

Niets dan lof voor iedere vrijwilliger die zich 24/7 inzet voor de medemens in nood en of dat nu RN,KNRM,HOGE of andere zijn maakt mij niet uit. O0



Dorus,

Het is me teveel om alles hier te typen, maar de conclussie van jou dat RN het aan haar zelf te danken heeft dat de KNRM zich op het gebied van strandbewaking gaat begeven klopt van geen kant.er is een mooie presentatie geweets door dhr J. Stierhout, directeur veiligheidsregio nhn hierover tijdens het SKR overleg najaar 2009 8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 15 april 2010, 18:54:28
In Noord Holland Noord en Kennemerland loopt alles op rolletjes, maar er zijn ook regio's waar de KNRM het steeds meer voor het zeggen krijgt. Waar het om gaat hoe wordt het landelijk geregeld. ALLE Randmeer gemeenten hebben een convenant getekend waar de reddingsbrigade al geen rol van betekenis meer speelt, als je dat als voorbeeld neemt ziet het plaatje er weer heel anders uit: ongunstiger voor RN. Terwijl op hulpverleningsgebied het hier een uitgelezen kans was voor RN om zich te profileren, voor de komst van de KNRM stonden de reddingsbrigades bovenaan de waterhulpverleningsketen, nu vallen ze "buiten de boot".

Henk.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #38 Gepost op: 15 april 2010, 21:06:43
maar de conclussie van jou dat RN het aan haar zelf te danken heeft dat de KNRM zich op het gebied van strandbewaking gaat begeven klopt van geen kant. 8)

Als de RN haar zaken voor elkaar had was er toch geen 'gat' geweest waar de KNRM in had/zou kunnen springen? ::)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #39 Gepost op: 15 april 2010, 22:28:06
Als de RN haar zaken voor elkaar had was er toch geen 'gat' geweest waar de KNRM in had/zou kunnen springen? ::)

Dit heeft niets met RN te maken, dit heeft met ellebogen werk te maken, heiligehuisjes, etc.
Geloof me, ons is het ook bijna overkomen en het ligt nog steeds op de loer.
 :(