BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 184144 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #570 Gepost op: 16 januari 2016, 01:13:30
Citaat van: Jim link=msg=1399965 date=1452881186

Eens dat wij een assisterend beroep hebben, op de werkvloer heb je er niets aan, het wordt echter wel al geruime tijd beschouwd als een 'opleiding op hbo niveau'. Ik heb geen minimum curriculum kunnen vinden voor een HBO-opleiding, jij mogelijk wel?


Waarom heb ik daar niks aan? Ik weet niet 'wie' de opleiding beschouwd op HBO niveau, maar ik doe dat zeker niet. Voor het HBO bestaat geen minimaal curriculum, maar ik kan je wel vertellen dat ik uit ervaring spreek. Zonder verder in detail te willen treden kan ik je uit betrouwbare bron meedelen dat de opleiding tot anesthesiemedewerker nog niet 'misschien' het niveau heeft van een volwaardige HBO opleiding. Dat doet niets af aan de waardering die ik heb voor deze medewerkers, maar een volwaardige HBO opleiding is echt wel iets meer dan een driejarige inservice opleiding.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #571 Gepost op: 16 januari 2016, 10:19:34
Citaat van: oma link=msg=1399991 date=1452887333

http://www.youtube.com/watch?v=mDBG2Bxi0Kg


Echt een informatieve video en heel herkenbaar met de hedendaagse gang van zaken op een OK. Een klein punt van aandacht is de aanwezigheid van sierraden bij een aantal personeelsleden en dat is een absolute 'no go'.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #572 Gepost op: 16 januari 2016, 10:47:17
Citaat van: Expert link=msg=1400090 date=1452935974
Echt een informatieve video en heel herkenbaar met de hedendaagse gang van zaken op een OK. Een klein punt van aandacht is de aanwezigheid van sierraden bij een aantal personeelsleden en dat is een absolute 'no go'.

Het is bij ons en in Boston (o.a. Mass General, Brigham & Women's) ruim twee jaar geleden ingevoerd. Sinds 1 januari 2016 is het verplicht voor iedereen. Als je bij perioperatief trauma de OK binnenkomt hobbelen moet je ook zeggen "I'm Oma. I'm the senior consultant cardiothoracic surgeon. Ik heb nog steeds niet het idee dat ik er beter of slechter door werk.

Bij trauma is er standaard een dedicated trauma-anesthesioloog op de OK met twee anesthesia technicians (eentje bij de paal om te vullen).

Het is ongeveer standaard dat je mensen met horloges ziet in dit soort instructiefilmpjes ziet. De gruwel van iedere ziekenhuishygienist.




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #574 Gepost op: 16 januari 2016, 11:02:14
Citaat van: oma link=msg=1400096 date=1452937637
anesthesia technicians

Het zijn geen verpleegkundigen maar paramedics.

https://www.youtube.com/watch?v=-JnMRrVdsJw


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #575 Gepost op: 16 januari 2016, 15:07:25
Er zijn een aantal functies in de acute zorg waar men spreekt van een hbo werk- en denk niveau. Mijn eigen functie als ambulanceverpleegkundige is daar een voorbeeld van. Het is echter een misvatting om te stellen dat het evenveel waard is als een bachelor titel. De anesthesie opleiding voldoet niet op een aantal punten. Voor de belangstellenden:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dublin_descriptoren

Een bachelor titel is 240 EC, oftewel 6480 uur. Minimaal 30 EC moet worden besteed aan onderzoek.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #576 Gepost op: 16 januari 2016, 16:00:30
Citaat van: CM link=msg=1400131 date=1452953245

Er zijn een aantal functies in de acute zorg waar men spreekt van een hbo werk- en denk niveau. Mijn eigen functie als ambulanceverpleegkundige is daar een voorbeeld van. Het is echter een misvatting om te stellen dat het evenveel waard is als een bachelor titel. De anesthesie opleiding voldoet niet op een aantal punten. Voor de belangstellenden:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dublin_descriptoren

Een bachelor titel is 240 EC, oftewel 6480 uur. Minimaal 30 EC moet worden besteed aan onderzoek.


Helemaal mee eens. Je raakt de kern van discussie. Een IC verpleegkundige heeft ook een HBO werk en denkniveau, maar het is een misvatting de opleiding als HBO te betitelen. Datzelfde geldt voor de inservice opleiding tot anesthesiemedewerker.

De opleiding BMH voldoet wél aan de criteria van een HBO opleiding, echter in de praktijk voegt het niks toe ten opzichte van een goed gekwalificeerde anesthesiemedewerker.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #577 Gepost op: 16 januari 2016, 17:03:16
Bachelors kunnen ook 180 ECTS zijn, namelijk alle universitaire Bachelors (BSc en BA).

Waar komt dit verschil eigenlijk vandaan?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #578 Gepost op: 16 januari 2016, 18:06:48
Citaat van: Golly link=msg=1400150 date=1452960196
Bachelors kunnen ook 180 ECTS zijn, namelijk alle universitaire Bachelors (BSc en BA).

Waar komt dit verschil eigenlijk vandaan?
Doordat 4,5 en 6 jarige universitaire opleidingen moeten resulteren in een master titel en er tussen door ook nog ergens een bachelor uitgedeeld moet worden volgens de bachelor master structuur.

Universitaire bachelors zijn ook geen drol waard. De mijne in ieder geval niet. Het is een papier dat zegt dat je een halve/ drie kwart opleiding gedaan hebt. Op de arbeidsmarkt heeft het nul waarde.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #579 Gepost op: 16 januari 2016, 19:04:36
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Auditor, dat is misschien zo in de technische opleidingen, maar veel bachelors zijn zelfstandige opleidingen, en er hoeft niet eens per se een master te zijn die direct aansluit op de bachelor. Je hebt een diploma waarmee je op de arbeidsmarkt kunt aantonen dat je WO niveau hebt.
Wat de BaMa structuur wel doet, is dat iedere student de combinatie kan maken die hij wil, kan kiezen voor de master die hij/zij wil. Zo hadden wij binnen mijn faculteit al de mogelijkheid tot 6-7 verschillende masters met 1 bachelordiploma, laat staan wanneer je andere universiteiten gaat bekijken. Hierdoor hebben alle afgestudeerden (als je majors en minors meeneemt) een iets ander profiel, wat juist goed is wanneer je de arbeidsmarkt opgaat.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis