BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 183369 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #610 Gepost op: 13 maart 2016, 23:29:18
Citaat van: oma link=msg=1412582 date=1457878453
Is het een peanut casus of onderdeel van een lange termijn visie; huidige ambulanceverpleegkundigen op natuurlijke wijze laten afvloeien en richting paramedics op ambulance gaan evt. met ondersteuning van goed getrainde (basis) artsen?
  Als dat de geheime lange termijn visie is van AZN etc. dan is t wel schrikken dat ze unberhaupt ineens een lange termijn visie blijken te hebben  ;)
introductie van BMH in ambulancezorg met als gevolg het instellen van allerlei beleidscommissies terwijl niet eens zeker is welke uitkomst men wil behalen, daar wordt dan meer in geinvesteerd dan het professionaliseren van het huidge AVP gebaseerde ambulancezorg systeem.

Kan me indenken dat menig AVP collega denkt, ''ah nu is er ineens wel geld en tijd voor een nieuwe loot (BMH) aan de ambulancestam , mogelijk ook vanwege financieel voordeel voor de werkgevers, terwijl men die energie zo te zien/te merken niet aan de AVP-en wil besteden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #611 Gepost op: 14 maart 2016, 07:18:13
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1412721 date=1457908158
Als dat de geheime lange termijn visie is van AZN etc. dan is t wel schrikken dat ze unberhaupt ineens een lange termijn visie blijken te hebben  ;)
introductie van BMH in ambulancezorg met als gevolg het instellen van allerlei beleidscommissies terwijl niet eens zeker is welke uitkomst men wil behalen, daar wordt dan meer in geinvesteerd dan het professionaliseren van het huidge AVP gebaseerde ambulancezorg systeem.

Kan me indenken dat menig AVP collega denkt, ''ah nu is er ineens wel geld en tijd voor een nieuwe loot (BMH) aan de ambulancestam , mogelijk ook vanwege financieel voordeel voor de werkgevers, terwijl men die energie zo te zien/te merken niet aan de AVP-en wil besteden.

Ik kan mij er weinig bij voorstellen dat BMH een initiatief zou zijn van een aantal HBO-scholen. De minister heeft BIG-registratie mogelijk gemaakt. De BIG-aanvraag kan nooit door de HBO scholen zelf zijn gedaan aangezien het BIG (Beroepen) en geen SIG (Studenten) is. Het moet dus zijn gedaan door ziekenhuizen en/of ambulancediensten.


Straatje

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #612 Gepost op: 14 maart 2016, 10:21:50
Citaat van: oma link=msg=1412739 date=1457936293
Ik kan mij er weinig bij voorstellen dat BMH een initiatief zou zijn van een aantal HBO-scholen. De minister heeft BIG-registratie mogelijk gemaakt. De BIG-aanvraag kan nooit door de HBO scholen zelf zijn gedaan aangezien het BIG (Beroepen) en geen SIG (Studenten) is. Het moet dus zijn gedaan door ziekenhuizen en/of ambulancediensten.

Ook hier geldt: doordrammen totdat het puzzelstukje past. Hogescholen doen er alles aan om hun school aantrekkelijk te maken voor studenten, een unieke opleiding is daarvoor ideaal. Door weinig overleg te plegen en gezamenlijk gewoon een nieuwe opleiding te starten die je vervolgens tot de minister aan toe opdringt, komen er vanzelf mogelijkheden. In die zin snap ik Joffry volkomen. Ineens is daar wel geld en tijd voor terwijl veel huidige werknemers ook hun wensen hebben; niet alleen bij ambulancediensten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #613 Gepost op: 14 maart 2016, 11:01:32
Citaat van: Straatje link=msg=1412778 date=1457947310
Ook hier geldt: doordrammen totdat het puzzelstukje past. Hogescholen doen er alles aan om hun school aantrekkelijk te maken voor studenten, een unieke opleiding is daarvoor ideaal. Door weinig overleg te plegen en gezamenlijk gewoon een nieuwe opleiding te starten die je vervolgens tot de minister aan toe opdringt, komen er vanzelf mogelijkheden. In die zin snap ik Joffry volkomen. Ineens is daar wel geld en tijd voor terwijl veel huidige werknemers ook hun wensen hebben; niet alleen bij ambulancediensten.

Verdiep je eerst eens in onderwerp. Geen enkele school kan bij de minister een verzoek indienen om BIG-registratie verkrijgen voor een opleiding of beroepsgroep omdat een school studenten heeft. De BIG gaat over beroepen. Een ziekenhuis of RAV kan wel BIG aanvraag doen echter alleen als ze al afgestudeerde BMH-ers in dienst hebben (beroep).

Het zegt dus ook als scholen deze opleiding bedenken en er geen behoefte aan zou zijn in ziekenhuizen of ambulancediensten het verzoek aan de minister om ze op te nemen in BIG-register er nooit was gekomen.


Straatje

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #614 Gepost op: 14 maart 2016, 11:59:33
Citaat van: oma link=msg=1412789 date=1457949692
(...) Geen enkele school kan bij de minister een verzoek indienen om BIG-registratie verkrijgen voor een opleiding of beroepsgroep omdat een school studenten heeft.  (...)

Dat zeg ik ook helemaal niet. Mijn vorige bericht had als kern dat ook de scholen een belang hebben bij het opzetten van een nieuwe beroepsgroep. Ook deze scholen kunnen op hun manier druk uit oefenen op de bestaande beroepsgroep en ministeries, al zou dit in praktijk uiteraard minder zwaar moeten wegen dan de signalen die de praktijk afgeeft.

Als je de eerdere pagina's van dit topic en de algehele discussies rondom de opleiding volgt, lees je ook vooral dat er in beginsel weinig begrip was voor het oprichten van deze beroepsgroep. In mijn interpretatie snapte men niet geheel waar dit idee vandaan kwam. Verklaart voor mij dat er geen schreeuwende behoefte was vanuit het werkveld, anders hadden we wel andere geluiden gehoord. De drang om in de zorgkosten te snijden snap ik volkomen, echter had dit op een veel efficiëntere manier kunnen plaatsvinden als de tijd was genomen om écht in gesprek te gaan met de verenigingen en werkgevers om zo tot een geschikte oplossing te komen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #615 Gepost op: 14 maart 2016, 12:16:51
Citaat van: Straatje link=msg=1412804 date=1457953173
Dat zeg ik ook helemaal niet. Mijn vorige bericht had als kern dat ook de scholen een belang hebben bij het opzetten van een nieuwe beroepsgroep. Ook deze scholen kunnen op hun manier druk uit oefenen op de bestaande beroepsgroep en ministeries, al zou dit in praktijk uiteraard minder zwaar moeten wegen dan de signalen die de praktijk afgeeft.

Als je de eerdere pagina's van dit topic en de algehele discussies rondom de opleiding volgt, lees je ook vooral dat er in beginsel weinig begrip was voor het oprichten van deze beroepsgroep. In mijn interpretatie snapte men niet geheel waar dit idee vandaan kwam. Verklaart voor mij dat er geen schreeuwende behoefte was vanuit het werkveld, anders hadden we wel andere geluiden gehoord. De drang om in de zorgkosten te snijden snap ik volkomen, echter had dit op een veel efficiëntere manier kunnen plaatsvinden als de tijd was genomen om écht in gesprek te gaan met de verenigingen en werkgevers om zo tot een geschikte oplossing te komen.

Ik noem dat een zwaktebod van ambulanceverpleegkundigen, artsen en studenten verpleegkunde als je hier op een forum gaat uithalen naar de BMH studenten en een paar HBO-scholen terwijl je bij de bazen van Ambulancezorg Nederland en de ziekenhuizen moet zijn.

Scholen kunnen en mogen namelijk duizenden opleidingen bedenken als er geen behoefte is aan mensen met dit diploma stoppen ze er vanzelf wel mee. De bazen bij AZN en de ziekenhuizen geven aan dat zij het interessant genoeg vinden anders zouden ze de moeite niet nemen om BIG-registratie te proberen te verkrijgen voor deze nieuwe beroepsgroep en hadden ze de afdeling personeelszaken wel gezegd dat mensen met dit diploma niet welkom zijn bij de RAV, op een SEH of operatiekamer.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #616 Gepost op: 14 maart 2016, 12:38:12
er zijn wel bezwaren ingediend:
alleen of er echt iets mee gedaan wordt/is ??

Citaat
Anesthesiologen en anesthesiemedewerkers zitten in hun maag met de positie van de bachelor medisch hulpverlener anesthesie (bmha). De Nederlandse vereniging voor anesthesiemedewerkers (NVAM) probeert via een brief aan de Raad van State (RvS) te voorkomen dat bmha’ers vanaf 1 juli 2016 een tijdelijke zelfstandige bevoegdheid krijgen om voorbehouden behandelingen te verrichten, zoals in- en extuberen. De Nederlandse Vereniging voor Anesthesiologie (NVA) ondersteunt de brief van de NVAM, waarin flinke kritiek wordt geuit op dit recente besluit van minister Schippers (Volksgezondheid, VVD).


Volgens de twee brancheverenigingen is er op de werkvloer, naast de anesthesiemedewerker en physician assistant, geen behoefte aan een derde ondersteunende hulpverlener. Bovendien zou de kwaliteit van de hbo-opleiding bachelor medische hulpverlening (BMH) tekortschieten. ‘Ziekenhuizen zitten niet te wachten op bmha’ers’, zegt Hans Knape, bestuurslid van de NVA en hoogleraar Anesthesiologie in het UMC Utrecht. ‘Bmha-studenten maken tijdens de opleiding veel te weinig vlieguren in de praktijk. Een anesthesiemedewerker die een interne CZO-opleiding (College Zorgopleidingen, red.) heeft afgerond, heeft 1600 praktijkuren meer gedraaid dan een afgestudeerde bmha’er. Het gevolg is dat bmha’ers geen emplooi kunnen vinden in ziekenhuizen om de simpele reden dat zij niet direct aan de slag kunnen als een volwaardig anesthesiemedewerker.’

De RvS buigt zich binnenkort over het plan van minister Schippers. Het gaat om een tijdelijke regeling van vijf jaar voor alle afgestudeerde bachelor medisch hulpverleners. Binnen deze hbo-studie is anesthesie één van de drie afstudeerrichtingen, naast spoedeisende hulp en ambulancezorg. Na afloop van dit experiment wil Schippers kijken voor welke voorbehouden behandelingen aan bmh’ers definitief een zelfstandige bevoegdheid in de Wet BIG kan worden toegekend.

Drie hogescholen (Nijmegen, Utrecht en Rotterdam) startten in 2010 met de studie bmh. Maar het beroep bmh werd nooit opgenomen in het BIG-register. Gevolg: een tekort aan stageplekken en veel afgestudeerden bmh’ers die geen baan kunnen vinden. Door aan bmh’ers een tijdelijke zelfstandige bevoegdheid toe te kennen moet hun positie op de arbeidsmarkt verbeteren. Volgens Knape gaat dat niet gebeuren. ‘De hogescholen schetsen een onjuist beeld door te zeggen dat je wordt opgeleid tot volwaardig anesthesiemedewerker. Over de inhoud van en de behoefte aan deze opleiding is nooit overleg geweest met de NVAM en de NVA. Deze opleidingen moeten stoppen.’

Marijke Beckers, adjunct-directeur van het Instituut Verpleegkunde Studies aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) noemt de uitspraken van Knape ‘wishful thinking’. ‘De NVAM doet net of patiënten een risico lopen als zij behandeld worden door een bmh’er. Onze studenten zijn goed opgeleid en startbekwaam. Maar het klopt dat zij minder vlieguren maken dan studenten die een CZO-opleiding volgen. Ze moeten nog ingewerkt worden. Deze reactie vanuit de medische wereld zag je ook bij de start van de studie hbo-verpleegkunde, nadat ook dit jarenlang een in-serviceopleiding was. Van deze studenten werd gezegd dat ze nog geen bed konden opmaken. Inmiddels weten ziekenhuizen wel beter.’


Bron: Medisch Contact

Bas Knoop


Citaat
V&VN: opleiding Bachelor Medische Hulpverlening te licht



V&VN heeft bij minister Schippers (VWS) bezwaar aangetekend tegen het toekennen van zelfstandige bevoegdheid aan medische hulpverleners met een zogeheten Bachelor Medische Hulpverlening (BMH). Dit is geen verpleegkundige opleiding, maar deze hulpverleners mogen wel indiceren en zelfstandig voorbehouden medische handelingen gaan verrichten.

 

V&VN heeft bij minister Schippers (VWS) bezwaar aangetekend tegen het toekennen van zelfstandige bevoegdheid aan medische hulpverleners met een zogeheten Bachelor Medische Hulpverlening (BMH). Dit is geen verpleegkundige opleiding, maar deze hulpverleners mogen wel indiceren en zelfstandig voorbehouden medische handelingen gaan verrichten.

Minister Schippers heeft besloten een experiment te starten in het kader van artikel 36a van de Wet BIG met de inzet van de BMH. De BMH afgestudeerde is onder andere opgeleid om te werken binnen de ambulancezorg en op de spoedeisende hulp (SEH), en komt daar in situaties waarin acuut patiëntgerichte hulp moet worden verleend, inclusief voorbehouden handelingen.



 Helma Zijlstra, directeur V&VN: "Een nieuwe professional die werkzaamheden in de ambulancezorg gaat uitvoeren met meer kwalificaties, terwijl opleiding en ervaring ver achterlopen op verpleegkundigen in de ambulancezorg, dat is voor ons niet acceptabel."

 In 2010 heeft V&VN in een brief al aangegeven wat haar standpunt is ten opzichte van de BMH, lees HIER de brief die destijds naar VWS is gegaan.

 

LEES HIER het bezwaarschrift dat door V&VN is verzonden aan minister Schippers
- See more at: http://ambulancezorg.venvn.nl/Nieuws/Berichten/ID/20386#sthash.h3XmYqqs.dpuf

bron: http://www.venvn.nl/Portals/1/Nieuws/2014%20Documenten/bezwaarschrift%20Bachelor%20Medische%20Hulpverlening.pdf


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #617 Gepost op: 14 maart 2016, 12:52:41
Maar de NVA en de VenVN zijn toch niet de opdrachtgevers en werknemers in de zorg die de BMH steunen?

Dat zijn de ziekenhuizen en RAV-en en blijkbaar willen zij wel BMH-ers laten opleiden.

Bij al deze discussies komt het er op neer dat beroepsgroepen zich bedreigd voelen en er dan stampij wordt gemaakt. Verpleegkundigen en hun beroepsvereniging zijn bang geen AVP meer te kunnen worden en de NVA ziet een zelfstandig bevoegde anaesthesiemedewerker met HBO diploma niet zitten omdat die de inservice opgeleide anaesthesiemedewerkers zouden kunnen gaan vervangen.

Dat er stampij wordt gemaakt betekent echter niet dat er geen beroepsgroepen zijn die wel de ontwikkeling steunen, echter net als bij zoveel zaken, dingen die "goed" gaan zijn geen nieuws.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #618 Gepost op: 14 maart 2016, 13:00:32
Citaat van: senseihomer link=msg=1412817 date=1457955492
er zijn wel bezwaren ingediend:
alleen of er echt iets mee gedaan wordt/is ??


Het is gewoon voor de show, de beroepsclub van anesthesiologen en een vereniging van ambulanceverpleegkundige.

Iedere politicus, bestuurder of manager weet dat hij het niet eens hoeft te lezen. Het kan zo bij oud papier omdat ze stuk voor stuk op papier grote babbels hebben maar er nooit een gevolg komt.

Als je dit soort brieven schrijft moet je zorgen dat ze er iets mee gaan doen. Als ze er niets mee doen weiger je om met deze mensen een OK te draaien of een dienst op de ambulance.

Aangezien ze allemaal braaf met de BMH-mensen werken zoals de baas het graag wil zegt het dat de werkgevers alle zorgen weg hebben genomen bij de anesthesiologen en ambulanceverpleegkundige of dat al deze mensen zo bang zijn voor de baas dat ze zich schikken en hier op een forum nog een paar losse flodders schieten over BMH.


Straatje

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #619 Gepost op: 14 maart 2016, 13:42:32
Citaat van: oma link=msg=1412827 date=1457956832
Aangezien ze allemaal braaf met de BMH-mensen werken zoals de baas het graag wil zegt het dat de werkgevers alle zorgen weg hebben genomen bij de anesthesiologen en ambulanceverpleegkundige of dat al deze mensen zo bang zijn voor de baas dat ze zich schikken en hier op een forum nog een paar losse flodders schieten over BMH.

Ik stoor me er enigszins aan dat je nou al een aantal keer hebt laten merken dat je vindt dat de mensen in dit topic, die zich sceptisch tegenover de BMH opstellen, de BMH een steek in de rug willen geven.

Ter verduidelijking: Zoals velen hier ben ik een voorstander van nieuwe ontwikkelingen. Dit moet echter wel gebeuren op een correcte en doordachte manier met een bijbehorende visie voor de toekomst. De BMH studenten die ik ken of heb gezien zijn stuk voor stuk enthousiaste leerlingen en ik hoop ook van harte dat zij zich een plek kunnen veroveren op de arbeidsmarkt. Zoals velen hier heb ik dus mijn vraagtekens bij de integratie hiervan. Gemiste kansen zie je al bij de opleiding: bij ons is er 0,0 initiatief om studenten verpleegkunde met studenten BMH kennis te laten maken. Laat ze samenwerken aan een project, laat ze met elkaar in gesprek gaan om elkaars kennis en ervaringen te delen. Ik denk dat we beiden veel van elkaar kunnen leren. Waarom gebeurd dit wel met de andere disciplines zoals fysiotherapie, ergotherapie of diëtetiek maar niet met de studenten die in zekere mate dezelfde werkzaamheden kunnen gaan verrichten als wij?