Verdrinking & eerste hulp

Auteur Topic: Verdrinking & eerste hulp  (gelezen 16750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mariska

  • Gast
Gepost op: 27 mei 2004, 16:50:58
Goedemiddag allemaal,

Ik volg de opleiding voor instructeur eerste hulp bij NODE te Hoogeveen. Deze zomer moeten wij een zelfstudie opdracht maken over een zelfgekozen onderwerp; het onderwerp moet wel zijn gerelateerd aan de EHBO.

Kortgeleden heb ik op National Geographic Channel delen uit de serie Death by Natural Causes gezien. Daar wordt ook verdrinking behandeld en gelijk was mijn belangstelling gewekt: dat lijkt mij een erg leuk onderwerp voor een scriptie. En in waterrijk Nederland is het voor mij als moeder van 2 kinderen (6 en 7 jaar, en we wonen op de dijk van het Markermeer) en als
toekomstig instructeur een heel interessant onderwerp
om verder uit te diepen. Helaas heb ik de aflevering van NGC niet opgenomen, maar gelukkig wordt deze herhaald op 24 juni.

Op internet is wel wat informatie te vinden over het proces van verdrinking en over de eerste hulp daarbij, in de bibliotheek bijna niets. Voordat ik aan mijn docenten het onderwerp van mijn scriptie voorleg (zij moeten het onderwerp goedkeuren) wil ik toch eerst zekerheid hebben over de hoeveelheid informatie die er over dit onderwerp is te vinden.

Daarvoor wil ik uw hulp vragen: wie kan mij boeken of publicaties aanraden om aan informatie te komen?

Alvast bedankt voor de moeite,

Met vriendelijke groet,

Mariska
Lelystad




Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2004, 17:35:32
Er is laatst een heel congres over geweest in de rai.

zie http://www.drowning.nl/

En heb je behalve in de bieb ook al op internet gezocht?
zoals www.redned.nl


http://www.google.nl/search?q=Verdrinking+%26+eerste+hulp&ie=UTF-8&hl=nl&btnG=Google+zoeken&lr=


Mariska

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2004, 17:48:57
Ja!  :D

Bedankt voor de tip, maar daar had ik ook al gezocht.

Het ging mij om het proces van verdrinken, wat er dan precies gebeurt in je lijf. Er zijn maar een paar sites waar dat wordt beschreven.
Ik wilde voor een scriptie niet alleen afgaan op informatie van internet, maar ook boeken e.d. raadplegen. De bieb heeft heel veel boeken, maar helaas niet over verdrinking. In diverse ehbo-boeken wordt er 1 pagina aanbesteed en dat was het dan wel :'(.

Groeten,

Mariska


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2004, 19:20:47
had je deze site ook al gezien: http://home.uni-one.nl/almeersereddingsbrigade/Bewakings_Commissie__BC_/Van_de_Bewakings_Commissie/van_de_bewakings_commissie.html

hier staat ook een goed verhaal over verdinken en onderkoeling.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2004, 09:52:26
Neem eens contact op met de knrm daar hebben ze er ook veel info over, verder is er dokter (ik meen van ?Bieren) die er bijzonder veel vanaf weet.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2004, 11:12:53
T.a.v. de reacties van een slachtoffer tijdens verdrinken is de film van Frank Pia een aanrader. Heb het commentaar vertaald en als doc. beschikbaar.

Kees  8)


Mariska

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2004, 12:58:19
Hoi Kees,

bedankt voor je reactie (trouwens allen die hebben gereageerd: heel erg bedankt  ;)).

Ik heb wel belangstelling voor het commentaar bij de film van Frank Pia, kun je dat mailen?

Alvast bedankt,

groeten,

Mariska


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2004, 23:55:01
Neem eens contact op met de knrm daar hebben ze er ook veel info over, verder is er dokter (ik meen van ?Bieren) die er bijzonder veel vanaf weet.

9910001
Klopt wat je schrijft, dat is Professor Dr. J.J.L.M. Bierens, werkzaam in de VU te Amsterdam.
Hij is daar meen ik anesthesist/intensivist. zou je even moeten opzoeken op de site van de VU.


Mariska

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2004, 10:38:23
Hoi mensen,

Ik ben ontzettend blij met jullie informatie en met het meedenken!

Het proefschrift van Joost Bierens over verdrinking heb ik aangevraagd via de bieb, ik ben heel benieuwd wat daar in staat.

Met vriendelijke groet,

Mariska


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2004, 13:28:34
Wat ik ook even wil belichten is het belang van het toedienen van 100% zuurstof aan een verdrinkings slachtoffer. De kans om het te overleven neemt aanzienlijk (70%) toe.  Ook dit is een van de conclusies van the World congress off drowning. Vandaar dat wij bij HOGE nu allemaal oxygen provider zijn:*



Meer weten? kijk op http://www.firstaid.nl


Ondanks alle goede wil van de KNRM en de onderschrijving van de de conclusies van dit congress heeft de KNRM nog steeds geen sets aanboord die 100 % zuurstof kunnen geven, en dat is een beetje jammer.

Henk

* alleen zou het dan wel praktisch zijn als we dan ook nog een zuurstofset aan zouden kunnen schaffen. ::)