Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg

Auteur Topic: Discussie beroepshouding hulpverlener n.a.v. film Ambupleeg  (gelezen 64834 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #150 Gepost op: 26 juli 2010, 21:33:31
Maakt bij mij voor de eerste indruk niets uit..  :)


Hulppoes

  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #151 Gepost op: 26 juli 2010, 21:34:23
Laat ik kort maar krachtig mijn mening geven:
a. Wat die pleeg doet, is niet normaal. Hij zou beter moeten weten.
b. Als hulpverlener weet je dat je gefilmd kan worden, of dat nu door amateurs is of door de (beroeps)pers. Ik heb daar ook dagelijks in mijn werk mee te maken. Als jij gewoon je werk doet zonder daarbij rare fratsen uit te halen, heb je voor de media niks te duchten en moet je hen lekker in hun waarde laten.

Ben je beroeps of vrijwillig? Ik ga er n.l. vanuit dat pol staat voor politie.
A) De beruchte emmer en de druppel.

B) Jij denkt vanuit jouw werkveld met de termen fratsen, niets te duchten. Je hebt mijn verhaal niet goed begrepen.
Ik haal geen fratsen uit en ben al zeker niet bang dat ze mijn handelen filmen.
Ze storen een hulpverlening en veel erger ze handelen zeker niet in het belang van de patiënt.
De aanwezige politie handelt wel in het belang van de patiënt. Ze assisteren, zetten een stuk weg af, verzamelen belangrijke info, etc.
De aanwezige brandweer handelt wel in het belang van de patiënt. Ze assisteren, zorgen voor een bevrijding, etc.
Zelfs aanwezige omstanders, bhv-ers, ehbo-ers handelen in het belang van de patiënt.
En in welke vorm handelen de aanwezige fotografen in het belang van de patiënt?


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #152 Gepost op: 26 juli 2010, 21:42:29
Als ik voordat er goede hulpverlening gestart is ter plaatse kom als fotograaf zal ik me camera aan de kant leggen en doen wat ik kan doen. (al meerdere keren meegemaakt)
Als ik later ben dan de hulpverlening zal ik op gepaste locatie foto's maken, waar slachtoffers vaak later om vragen! Voor de verwerking van het ongeval.  O0


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #153 Gepost op: 26 juli 2010, 21:50:45
Daar ben je niet uniek in (om maar even het beeld te versterken dat er ook best normale fotografen zijn)..  :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #154 Gepost op: 26 juli 2010, 21:59:59
Wat een kansloze berichten dit zeg, als je dat niet aanstaat, waarom meld je je dan in hemelsnaam aan voor een forum waar het stikt van fotografen? :-X

Dit is nog steeds een HV-forum...kans op pittige reacties van HV-ers... ^-^ ;)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #155 Gepost op: 26 juli 2010, 22:30:15
Dan zijn er belachelijk veel irritante wezens de laatste maanden. :)
Schoolvakantie, dan neemt het aantal fotografen meteen toe ;-)

Als ik voordat er goede hulpverlening gestart is ter plaatse kom als fotograaf zal ik me camera aan de kant leggen en doen wat ik kan doen. (al meerdere keren meegemaakt)
Hier idem. En dat gaat denk ik op voor veel fotografen op dit forum.

En daarom denk ik dat dit forum nog steeds een goede verzamplaats is waar hulpverleners en fotografen van elkaar kunnen leren. Om dan als nieuw lid zo te keer te gaan draagt niet bij aan een goede discussie.

Dat je last hebt van fotografen is iets wat je ook op kan nemen met de politie. Die kunnen eventueel fotografen op afstand houden of een onderscheid maken tussen wel en geen politieperskaart.

Jongens die langs de kant van de weg staan te fotograferen en/of filmen kan je weinig tegen doen, tenzij ze gevaarlijk staan.

Beroepen op het portretrecht is niet altijd mogelijk. Als je wordt gefotografeerd in de context van een hulpverlening (en dit ook zichtbaar is op de foto) dan prevaleert vaak de persvrijheid. Op het moment dat je buiten de context wordt gefotografeerd kan je je er mijnsinziens wel op beroepen. De videostill waar deze topic mee begonnen is valt daar wat mij betreft ook onder (herkenbaar in beeld zonder context).

Verder zullen veel fotografen rekening houden met jouw wensen als je daar gewoon om vraagt. Dat je het opneemt voor het slachtoffer is prijzenswaardig maar diverse politiekorpsen hebben al onderkent dat de morele afwegingen aan de pers zijn. Als je om je heen kijkt zie je dat het "slachtofferrespect" door veel fotografen/media wordt nageleefd. Het probleem zal hem vooral zitten in de 112-hobbyïsten.


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Reactie #156 Gepost op: 26 juli 2010, 22:38:53
Lars, je hapt wel erg toe gelijk joh!
De mening van stoeipoes delen meer mensen, dan jij denkt.
Zoals al eerder vermeld, wordt het een hele hype om ongevallen te fotograveren.
Kijk mensen die het voor hun werk doen weten vaak precies wat ze wel en niet kunnen, en daar heb je vaak geen last van.
Ik vind het ook te gek voor woorden dat er tegenwoordig kinderen van 14 jaar en ouder dag en nacht erop uit gaan om de elende van een ander te bekijken.
(hoefde ik vroeger thuis niet mee aan te komen hoor)
Want als je het realistisch bekijkt is dat het wel. Je gaat foto's maken van een ongeval,brand of wattan ook terwijl daar helemaal geen nut bij zit, alleen omdat jij het leuk,en jij het mooi vind om te zien.
Kijk we zijn allemaal mensen,en als er eens wat gebeurt staan we allemaal wel eens te kijken, maar dat tegenwoordig Jan en alleman maar achter die hulpverleners aanscheurt en bij elk incident of het nou dag of nacht is te staan kijken, dan kan ik goed begrijpen dat men zich daaraan gaat ergeren.
En het doen omdat je van de hulpverlening houd, dan zou ik daar toch een hele andere invulling aan geven bijiv: EHBO-sigma enz.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #157 Gepost op: 26 juli 2010, 22:59:41
Wordt dit ook al een openbaar fotografen-afzeiktopic? In dat geval lijkt het me beter om de boel op slot te gooien, want van diverse kanten wordt er respectloos geschoten op elkaar.

Ten eerste ben ik zelf ook incidentfotograaf, ik loop niemand in de weg (houdt altijd afstand), wanneer ik ergens vóór de hulpdiensten ben dan probeer ik waar nodig te helpen. Ohja en tussendoor maak ik ook nog foto's, die ik af en toe gepubliceerd zie worden in vakbladen van o.a. de regionale brandweer en ik stuur regelmatig op verzoek foto's naar hulpverleners.

Waarom ik foto's maak bij incidenten?
omdat ik de hulpverlening interessant vind en dat vast wil leggen. Mag dat? Ja dat mag, maar volgens hulppoes is dat zielig (iets over inlevingsvermogen en elkaar in zijn/haar waarde laten?).

Dit topic begon met een opgestoken middelvinger die zo ongeveer werd goedgepraat, en het ontaardt nu in een topic waarin hulpverleners en fotografen elkaar verbaal te lijf gaan. Ik hoop niet dat dit in de praktijk ook gebeurd, anders zijn we ver heen.

Plaatjesschieters die hulpverleners in de weg lopen en als een malloot naar incidenten toe rijden, heb ik het snel mee gehad en daar maak ik af en toe een praatje mee  >:(
Van de 10 fotografen hebben er 8 goede bedoelingen, maar 2 lopen in de weg en verzieken het voor de rest. Natuurlijk zitten er rotte appelen tussen, maar dat geeft nog geen reden om fotografen over één kam te scheren.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #158 Gepost op: 26 juli 2010, 23:00:36
De mening van stoeipoes delen meer mensen, dan jij denkt.
Zoals al eerder vermeld, wordt het een hele hype om ongevallen te fotograveren.

En toch zegt 75% van die mensen dat we van adel zijn, kennelijk wordt het dus wel gewaardeerd 098uo


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #159 Gepost op: 26 juli 2010, 23:01:24
Ben je beroeps of vrijwillig? Ik ga er n.l. vanuit dat pol staat voor politie.
A) De beruchte emmer en de druppel.

B) Jij denkt vanuit jouw werkveld met de termen fratsen, niets te duchten. Je hebt mijn verhaal niet goed begrepen.
Ik haal geen fratsen uit en ben al zeker niet bang dat ze mijn handelen filmen.
Ze storen een hulpverlening en veel erger ze handelen zeker niet in het belang van de patiënt.
De aanwezige politie handelt wel in het belang van de patiënt. Ze assisteren, zetten een stuk weg af, verzamelen belangrijke info, etc.
De aanwezige brandweer handelt wel in het belang van de patiënt. Ze assisteren, zorgen voor een bevrijding, etc.
Zelfs aanwezige omstanders, bhv-ers, ehbo-ers handelen in het belang van de patiënt.
En in welke vorm handelen de aanwezige fotografen in het belang van de patiënt?


Ik heb zelfs van slachtoffers verzoeken gekregen om foto's, en daar breng ik dan een CD met foto's. Zij zijn er soms zelfs blij mee!
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!