Vragen over verkeerswetgeving en boetes

Auteur Topic: Vragen over verkeerswetgeving en boetes  (gelezen 342242 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #410 Gepost op: 17 juni 2013, 22:03:14
Hoe doet een motorrijder dat dan? Die heeft ook geen stoptransparant op motor zitten en geeft mij een volgteken. Hoef ik dus ook niet te volgen?

Gewoon duidelijk zijn. Amsterdam heeft (nog) geen transparanten en ik heb ze ook nog nooit gemist. Gewoon rechterarm omhoog als attentie teken en een volggebaar maken. Vervolgens iedere verplaatsing of afslag aangeven, op niet mis te verstane wijze...


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #411 Gepost op: 17 juni 2013, 22:04:33
Staat daarom bijvoorbeeld ook niet voor niets in de "regeling tot vordering tot stilstaan belastingdienst/douane" dat als er in burger een stopteken gegeven word, hier dan ook iemand in uniform bij moet staan. Moet ook eerlijk zeggen dat als ik iemand in gewone kleding stoptekens etc ziet geven dat ik dan toch extra op mijn hoede ben. Zou dan op zijn minst toch wel een hesje aantrekken (hoeft niet eens officieel) dan heb je toch al iets meer autoriteit.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #412 Gepost op: 17 juni 2013, 22:12:53
Om de discussie zuiver te houden: er staat 'kenbaar' in de regeling.
Wat ik bedoelde is dat ik, van een afstand gezien, niet kan zien wat een andere bestuurder aan mij laat zien, zeker niet tijdens het rijden. De andere bestuurder maakt zich dan wel kenbaar maar dat hoeft door de overtredende bestuurder niet herkenbaar te zijn.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #413 Gepost op: 17 juni 2013, 22:46:53
Citaat van: Bert65 link=msg=1174663 date=1371499973
Wat ik bedoelde is dat ik, van een afstand gezien, niet kan zien wat een andere bestuurder aan mij laat zien, zeker niet tijdens het rijden. De andere bestuurder maakt zich dan wel kenbaar maar dat hoeft door de overtredende bestuurder niet herkenbaar te zijn.

Dus voldoe ik aan de regeling toch? Ik maak me kenbaar alszijnde agent.

Maar wil niet heel veel verder gaan. Als ik iemand een aanwijzing geef en deze voldoet er niet aan, dan laat ik er toch een auto bij komen. Dan geven die een stopteken en kan ik de overtreder nog steeds aanspreken. Tenminste in privetijd en als het echt te gek wordt.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #414 Gepost op: 17 juni 2013, 22:48:45
Citaat van: Pully link=msg=1174682 date=1371502013
Dus voldoe ik aan de regeling toch? Ik maak me kenbaar alszijnde agent.
Jij wel, maar als jij bij nacht met 130 km/h op de linkerstrook naast me komt rijden en met een klein pasje begint te wapperen dan kan dat net zo goed je bibliotheek pasje zijn, dan ga ik echt niet voor je stoppen hoor.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #415 Gepost op: 17 juni 2013, 22:51:55
Citaat van: Red link=msg=1174687 date=1371502125
Jij wel, maar als jij bij nacht met 130 km/h op de linkerstrook naast me komt rijden en met een klein pasje begint te wapperen dan kan dat net zo goed je bibliotheek pasje zijn, dan ga ik echt niet voor je stoppen hoor.

Dat is precies wat ik bedoel. Ik voldoe wel aan de regeling en kan dus een teken geven. Daar dien jij dus blijk aan te voldoen, want ik geef een goed teken.

Maar ik wil eigenlijk weten hoe het nu exact geregeld is, stel nu dat de bestuurder niet stopt. Maakt hij zich dan schuldig aan enig strafbaar feit? Of is er een weg om er onderuit te komen? Ik ben wel benieuwd naar de jurisprudentie hierover, als die er al is.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #416 Gepost op: 17 juni 2013, 22:57:38
Citaat van: Pully link=msg=1174692 date=1371502315
Dat is precies wat ik bedoel. Ik voldoe wel aan de regeling en kan dus een teken geven. Daar dien jij dus blijk aan te voldoen, want ik geef een goed teken.

Maar ik wil eigenlijk weten hoe het nu exact geregeld is, stel nu dat de bestuurder niet stopt. Maakt hij zich dan schuldig aan enig strafbaar feit? Of is er een weg om er onderuit te komen? Ik ben wel benieuwd naar de jurisprudentie hierover, als die er al is.
Natuurlijk niet, het moet ook voor de ontvanger begrijpelijk en duidelijk zijn, en dat is het zeker niet. Een rechter gaat hier nooit in mee.

Een gegeven teken moet duidelijk te begrijpen en goed zichtbaar zijn. Als ik mijn volg bordje 300 meter voor de betrokkene aanzet dan geef ik ook een wettelijk correct stop/volg teken, maar snappen zal hij het niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #417 Gepost op: 17 juni 2013, 23:04:06
Citaat van: Red link=msg=1174695 date=1371502658
Natuurlijk niet, het moet ook voor de ontvanger begrijpelijk en duidelijk zijn, en dat is het zeker niet. Een rechter gaat hier nooit in mee.

Een gegeven teken moet duidelijk te begrijpen en goed zichtbaar zijn. Als ik mijn volg bordje 300 meter voor de betrokkene aanzet dan geef ik ook een wettelijk correct stop/volg teken, maar snappen zal hij het niet.

Maar nu hebben we het over in prive tijd. Maar er zijn dienstvoertuigen waar geen transparant in zit. Dit zijn burgervoertuigen en als ik dan in burger gekleed ben. Hoe dien ik dan een stop-/ volgteken geven? Zodat het voor zowel de wet (regeling) als voor de bestuurder duidelijk en begrijpbaar is.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #418 Gepost op: 17 juni 2013, 23:13:42
Maar nu hebben we het over in prive tijd. Maar er zijn dienstvoertuigen waar geen transparant in zit. Dit zijn burgervoertuigen en als ik dan in burger gekleed ben. Hoe dien ik dan een stop-/ volgteken geven? Zodat het voor zowel de wet (regeling) als voor de bestuurder duidelijk en begrijpbaar is.
Gewoon niet. Als je een voertuig in privétijd aan de kant wilt moet je even de MK bellen.

Je kan erover redetwisten of een politielegitimatie achter een raam van een rijdend voertuig volstaat als 'kenbaar.' Ik vind van niet, ik vind dat je minimaal de foto goed moet kunnen zien en het liefst de naam moet kunnen lezen.

Edit: idem bij een dienstauto zonder stopborden. Even via de porto om een auto erbij vragen.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #419 Gepost op: 18 juni 2013, 00:08:58
Citaat van: Frank. link=msg=1174702 date=1371503622
Gewoon niet. Als je een voertuig in privétijd aan de kant wilt moet je even de MK bellen.

Je kan erover redetwisten of een politielegitimatie achter een raam van een rijdend voertuig volstaat als 'kenbaar.' Ik vind van niet, ik vind dat je minimaal de foto goed moet kunnen zien en het liefst de naam moet kunnen lezen.

Edit: idem bij een dienstauto zonder stopborden. Even via de porto om een auto erbij vragen.

Ben ik het wel mee eens, ik kan als burger ook mijn portemonnee open laten wapper en doen alsof.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)