Brandweer bluspakken / 'interventiepakken'

Auteur Topic: Brandweer bluspakken / 'interventiepakken'  (gelezen 27078 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mdj

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 125
Reactie #50 Gepost op: 18 april 2010, 18:04:02
Vertel?
Manschap A


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #51 Gepost op: 18 april 2010, 19:06:20
Nee excusses, ik heb me in de kleur vergist.

Vertel?
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 18 april 2010, 21:55:02
Is het eigenlijk niet een beetje onzinnig om CoPI functionarissen uit te rusten met bluskleding? (zoals de leider CoPI, IM en plotter)
In principe zijn deze toch niet actief in het veld (althans: niet in het risicogebied), dus kun je ze net zo goed een 'normale' jas met opdruk geven.

Een OvD-B moet ook nog directief leidinggeven in het veld, dus dat hij sowieso wel met bluskleding moet lopen is helder.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #53 Gepost op: 18 april 2010, 22:51:40
Vaak heeft hij/zij alleen de jas aan.. Of hier ook een blusborke bij zit weet ik niet!
Groeten,  Tazbrw


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #54 Gepost op: 20 september 2010, 13:17:24
De bluskleding van de HOVD van Zuid-Limburg:



Brandweer Papendrecht


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #55 Gepost op: 20 september 2010, 13:33:56
De bluskleding van de brandweer Maastricht. De bevelvoerders hebben nieuwe pakken gehad, de manschappen gaan binnenkort ook volgen:







Brandweer Papendrecht


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #56 Gepost op: 7 januari 2011, 13:49:29
De bluspakken van de brandweer 's-Hertogenbosch met de nieuwe zilverkleurige helmen:



Brandweer Papendrecht


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #57 Gepost op: 1 februari 2011, 15:39:25
Vraagje als leek aan alle brandweermannen/vrouwen.

Is er niet net als bij de politie een richtlijn wat je, in jullie geval bluspakken/interventiepakken, aan moeten hebben. Ik zie door het gehele land diverse pakken en met diverse kleurstellingen.
Ik zie de een in een overall lopen en de volgende in een broek met jas.

Mag ieder korps zelf zijn eigen pakken samenstellen?

Als ik kijk naar de vtgn zijn die allemaal het zelfde of in iedrgeval nagenoeg het zelfde, dan zou je dat bij de pakken ook verwachten. Het nette pak is namelijk wel landelijk het zelfde. Ik laat dan in het midden of dit mooi is of niet.

Ben benieuwd naar de antwoorden.

Groet dielangemotormuis


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #58 Gepost op: 1 februari 2011, 16:23:20
Bluspakken is nog zo'n beetje het laatste waar korpsen hun eigen keus in kunnen maken. Hoewel dat met de komst van de veiligheidsregio's ook langzaam aan het veranderen is, en er regionaal aanbesteed wordt.
Blusoveralls en tweedelige pakken, soort gelijke discussie als Autoladder of Hoogwerker. Beide soorten bluskleding heeft voor- en nadelen. Striping is wel verplicht en een minimaal percentage van de kleding moet uit reflecterende gele striping bestaan. Dan hoeft men geen veiligheidshesje meer aan bij werk langs de openbare weg.
Maar vergis je niet, veel kleding ziet er verschillend uit, maar dat is alleen het uiterlijk. De stof waarvan het pak is gemaakt(en die de brand en hittewerend moet leveren) wordt maar door een paar producenten gemaakt (zoals BASF (Baspofill) Dupont(Nomex) TenCate, en PBI.)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #59 Gepost op: 1 februari 2011, 16:33:22
Bedankt voor het antwoord.

Citaat
Maar vergis je niet, veel kleding ziet er verschillend uit, maar dat is alleen het uiterlijk. De stof waarvan het pak is gemaakt(en die de brand en hittewerend moet leveren) wordt maar door een paar producenten gemaakt (zoals BASF (Baspofill) Dupont(Nomex) TenCate, en PBI.)

Oke dat is duidelijk tot zover. Hoe zit het dan met het ontwerp van de pakken, dus ik bedoel de kleursamenstelling. Mag een korps dat tot nu toe zelf bepalen of is dat aan regels geboden.
En mag een korps ook zelf bepalen of men een overall of een pak aanschaf voor zijn of haar personeel.