GRIP 1 Zeer grote brand school Maresiusstraat - Groningen 16-10-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand school Maresiusstraat - Groningen 16-10-2010  (gelezen 17699 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2010, 14:53:44
Die snap ik niet.

Een sprinklerinstallatie is behoorlijk kostbaar. Als je er 10% van de bouwsom aan uitgeeft zal het risico op brand behoorlijk hoog moeten zijn om het efficiënt en interessant te maken. Ik schat dat een goede brandmeldinstallatie wel voldoet in een school als deze. Je kan nooit alles 100% afdekken.

Tsja, ik woon vlak in de buurt en heb gezien hoe snel de brand om zich heen greep. Als je dan bedenkt dat hier op een doordeweekse dag ongeveer 1000 kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 rondlopen, vind ik die 10% eigenlijk wel een koopje...
Digitaal onderzoek


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2010, 15:04:44
Die snap ik niet.


http://wetten.overheid.nl/BWBR0024379/geldigheidsdatum_16-10-2010#BijlageI Pas als een school hoger is dan 20 meter moet hij een doormelding hebben alleen zijn er geen automatische melders verplicht. Pas wanneer een school hoger is dan 50 meter moeten er, kort gezegd, rookmelders in de gangen aanwezig zijn.

Citaat

Een sprinklerinstallatie is behoorlijk kostbaar. Als je er 10% van de bouwsom aan uitgeeft zal het risico op brand behoorlijk hoog moeten zijn om het efficiënt en interessant te maken. Ik schat dat een goede brandmeldinstallatie wel voldoet in een school als deze. Je kan nooit alles 100% afdekken.

Hoe kom jij tot de conclusie dat een sprinklerinstallatie niet efficient en interessant is. Graag een onderbouwing van je mening.  :)

Weet je ook het verschil in uitgangspunt tussen een BMI en een sprinkler?

En wat is de maatschappelijke schade? Kinderen die niet naar school kunnen waardoor papa en/of mama thuis moeten blijven (vakantiedagen opnemen), er achterstand in het onderwijs gaan optreden, enz, enz.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2010, 17:16:28
http://wetten.overheid.nl/BWBR0024379/geldigheidsdatum_16-10-2010#BijlageI Pas als een school hoger is dan 20 meter moet hij een doormelding hebben alleen zijn er geen automatische melders verplicht. Pas wanneer een school hoger is dan 50 meter moeten er, kort gezegd, rookmelders in de gangen aanwezig zijn.

Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoeld met "een oms met automatische melders met melding".

Bedoel je een brandmeldinstallatie met automatische melders die is aangesloten op het Openbaar (Brand)Meld Systeem?


Hoe kom jij tot de conclusie dat een sprinklerinstallatie niet efficient en interessant is. Graag een onderbouwing van je mening.  :)

En wat is de maatschappelijke schade? Kinderen die niet naar school kunnen waardoor papa en/of mama thuis moeten blijven (vakantiedagen opnemen), er achterstand in het onderwijs gaan optreden, enz, enz.

Ik trek geen conclusie en zeg ook niet dat een sprinklerinstallatie in het algemeen niet efficient en interessant is. Ik zeg wel dat een sprinklerinstallatie duur is en daarom in dit geval kritisch naar de eventuele aanschaf gekeken moet worden. Het is altijd makkelijk om achteraf te zeggen van "een sprinklerinstallatie van pak 'm beet 10% van de bouwsom hier niet een hoop ellende kunnen voorkomen". Dan is de vraag: hoeveel kost het om in iedere nieuwbouwschool een sprinklerinstallatie te bouwen en hoeveel ellende voorkomt het?

Een sprinklerinstallatie kost ongeveer 50 tot 100 euro per vierkante meter. Financieel is het pas gunstig als de kosten voor de invoer van de installatie lager zijn dan de gemiddelde brandschade per Nederlands schoolgebouw. Bovendien voorkomt de installatie geen brand, maar beperkt het de schade.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2010, 17:34:18
Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoeld met "een oms met automatische melders met melding".

Bedoel je een brandmeldinstallatie met automatische melders die is aangesloten op het Openbaar (Brand)Meld Systeem?


Wat heb je dan voor andere installaties?  ??? Als je de link bekijkt in mijn bericht kan je zien dat voor 99% van de scholen geen automatische melders vereist zijn.

Citaat


Ik trek geen conclusie en zeg ook niet dat een sprinklerinstallatie in het algemeen niet efficient en interessant is. Ik zeg wel dat een sprinklerinstallatie duur is en daarom in dit geval kritisch naar de eventuele aanschaf gekeken moet worden. Het is altijd makkelijk om achteraf te zeggen van "een sprinklerinstallatie van pak 'm beet 10% van de bouwsom hier niet een hoop ellende kunnen voorkomen". Dan is de vraag: hoeveel kost het om in iedere nieuwbouwschool een sprinklerinstallatie te bouwen en hoeveel ellende voorkomt het?

Een sprinklerinstallatie kost ongeveer 50 tot 100 euro per vierkante meter. Financieel is het pas gunstig als de kosten voor de invoer van de installatie lager zijn dan de gemiddelde brandschade per Nederlands schoolgebouw. Bovendien voorkomt de installatie geen brand, maar beperkt het de schade.

Voorkomt een BMI dan wel een brand? Dat bedrag per m2 heb je ook maar gegoogled.  ;) Door de protectionisme van de NL bedrijven blijft de prijs zo hoog. Maar het kan veel goedkoper. In de USA liggen de kosten al rond de 35 euro de m2. En de meeste installaties in NL worden volgens dezelfde NFPA normen aangelegd als in de USA... ::) ::) ::)

Als je vrijwillig een installatie aanlegt kan het ook veel goedkoper.

Bij brand is er niet alleen schade aan het gebouw maar ook aan het inventaris. Dus een percentage van de bouwsom is geen reëel getal. Je kan beter naar de totale stichtings + inrichtingskosten + bijkomende kosten kijken.  ;) Zie ook: http://www.london-fire.gov.uk/SchoolSprinklers.asp . Andere landen lopen dus al ver voor op ons...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2010, 17:56:03
Dus ook 1000 ouders die de kinderen moeten opvangen...


http://www.telegraaf.nl/binnenland/7944094/__School_afgebrand__kinderen_vrij__.html?sn=binnenland,buitenland

za 16 okt 2010, 17:15
Leerlingen verwoeste scholen zeker week vrij

GRONINGEN -  Circa duizend basisschoolleerlingen in Groningen krijgen volgende week geen onderwijs, omdat hun school zaterdagmorgen is verwoest door een grote brand. Dat maakte de gemeente Groningen bekend.

Volgens een woordvoerster van de gemeente is het onmogelijk om voor maandag vervangende lesruimtes te regelen. De gemeente streeft ernaar om de lessen na de de herfstvakantie, die op de schoolvrije week volgt, te kunnen hervatten. In de vakantie worden de ouders van de leerlingen geïnformeerd over waar hun kinderen terecht kunnen. De gemeente denkt dat het een flinke klus wordt om de leerlingen in die twee weken te verdelen over andere scholen of vervangende lesruimtes.

Zaterdagmorgen brak een grote brand uit in het relatief nieuwe schoolgebouw, waar twee basisscholen in zaten. De brandweer liet het gebouw gecontroleerd uitbranden. De oorzaak van de brand is nog niet bekend, maar de politie sluit brandstichting niet uit.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 16 oktober 2010, 18:31:54
Hier een interessant document over de impact van een brand op een school: http://www.london-fire.gov.uk/Documents/nferreportNov07.pdf


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2010, 19:44:24
http://wetten.overheid.nl/BWBR0024379/geldigheidsdatum_16-10-2010#BijlageI Pas als een school hoger is dan 20 meter moet hij een doormelding hebben alleen zijn er geen automatische melders verplicht. Pas wanneer een school hoger is dan 50 meter moeten er, kort gezegd, rookmelders in de gangen aanwezig zijn.

Ik moet zeggen dat de regels daarvoor soepeler zijn dan ik had gedacht. Maar, niet verplicht wil niet zeggen dat er dan ook niet is. Ik ken minstens een school met maar een verdieping die wel een een BMI met rookmelders en doormelding heeft.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2010, 19:48:12
Ik moet zeggen dat de regels daarvoor soepeler zijn dan ik had gedacht. Maar, niet verplicht wil niet zeggen dat er dan ook niet is. Ik ken minstens een school met maar een verdieping die wel een een BMI met rookmelders en doormelding heeft.

Volgend jaar gaat er een hoop veranderen op OMS gebied omdat er te veel meldingen zijn... Waarschijnlijk mogen alleen vereiste installaties nog gaan doormelden. PAC meldingen zullen waarschijnlijk eerst geverifieerd moeten zijn voordat de brandweer zal gaan rijden.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2010, 20:05:37
De school was drie jaar oud. Hoe zit het dan met brandcompartimenteringen? Mijn oude middelbare school is in 2006 opgeleverd, maar in ieder lokaal zit een brandwerende muur en deur (minstens een uur). Ook zit er tegen het dak speciaal schuim, wat ervoor zou moeten zorgen dat de brand niet door het plafond heen gaat.

Het lijkt me toch dat het tegenwoordig geen overbodige luxe is om wat te doen aan zowel brandpreventie als brandcompartimentering...................
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2010, 20:08:45
De school was drie jaar oud. Hoe zit het dan met brandcompartimenteringen? Mijn oude middelbare school is in 2006 opgeleverd, maar in ieder lokaal zit een brandwerende muur en deur (minstens een uur). Ook zit er tegen het dak speciaal schuim, wat ervoor zou moeten zorgen dat de brand niet door het plafond heen gaat.

Het lijkt me toch dat het tegenwoordig geen overbodige luxe is om wat te doen aan zowel brandpreventie als brandcompartimentering...................

Een brandcompartiment mag max 1000 m2 zijn