GRIP 1 Zeer grote brand school Maresiusstraat - Groningen 16-10-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand school Maresiusstraat - Groningen 16-10-2010  (gelezen 17756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #40 Gepost op: 18 oktober 2010, 10:41:06
Als ik het goed begrijp, geld voor de onderste 2,5 meter een strengere regel. Hier stond het gebouw op palen, waarbij de onderste 2,5 meter bestonden uit betonnen platen. Alleen bij brandstichting (Speculaas waarschuwing) is de buitengevel op die hoogte het eerst bereikte materiaal. En dat mag dan voldoen aan een veel lichtere eis?
Digitaal onderzoek


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #41 Gepost op: 18 oktober 2010, 11:58:14
Als ik het goed begrijp, geld voor de onderste 2,5 meter een strengere regel. Hier stond het gebouw op palen, waarbij de onderste 2,5 meter bestonden uit betonnen platen. Alleen bij brandstichting (Speculaas waarschuwing) is de buitengevel op die hoogte het eerst bereikte materiaal. En dat mag dan voldoen aan een veel lichtere eis?

Ja. Het bouwbesluit gaat ervanuit dat een buitenbrand alleen op de begane grond plaatstvindt en dat een brand op tijd ontdekt wordt voordat-ie hoger komt.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 18 oktober 2010, 16:40:01
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6505596.ece/Veel-tegenslagen-bij-blussen-school-in-Groningen-%28met-reacties%29

Veel tegenslagen bij blussen school in Groningen (met reacties)

    * DVHN | Gepubliceerd op 18 oktober 2010, 15:01
    * Laatst bijgewerkt op 18 oktober 2010, 15:39

De brandweer heeft zaterdag veel tegenslagen ondervonden bij het blussen van de school in de Groningse wijk Gravenburg. Er is slechts één brandkraan bij het complex waarin basisscholen De Vlint en De Hoeksteen gevestigd waren.

Brandweerwagens hadden moeite om, over een krappe rotonde, de brandende basisschool in Groningen te bereiken.

De Groningse wagens konden in de drassige wei naast de school niet uit de voeten.

Een brandalarm trad pas in werking nadat een ooggetuige de school aan de buitenkant had zien branden.

"Maar dat kwam omdat de brand aan de buitenkant is ontstaan", aldus de woordvoerder van de brandweer. Er zat erg veel tegen bij het blussen van de uiteindelijk compleet uitgebrande school, zo blijkt uit zijn relaas. "We zijn er meteen met groot materiaal naartoe gegaan en we waren er binnen enkele minuten. Er was gewoon geen houden aan."

Waarschijnlijk is het brandalarm pas laat in werking getreden omdat het houten staketsel, waarop de koperen buitengevel van de school is bevestigd, vlam heeft gevat. Dit staketsel staat om het 'eigenlijke' schoolgebouw heen. "Daardoor is de school als het ware ingepakt met vuur", aldus de woordvoerder.

De politie sluit brandstichting niet uit.

Meer Foto's: http://picasaweb.google.com/michel.leertouwer/DeVlintEnDeHoeksteenAfgebrand?authkey=Gv1sRgCMjv--eajsrzNA&feat=directlink#



MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #44 Gepost op: 18 oktober 2010, 20:25:54
Ook gaat het om de "de zijde die grenst aan de buitenlucht". Als daarmee alleen de koperen bekleding bedoeld wordt dan zal die makkelijk voldoen.

Als dit de reden is waarom dit gebouw aan het bouwbesluit voldoet voldeed, dan vind ik dat een behoorlijk grote hiaat. Enerzijds ben ik blij dat dit buiten de lestijden is gebeurd, want de brandontwikkeling via het exterieur liegt er niet om. Laat het meteen een les zijn voor de dames en heren constructeurs.


Gast48368

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 18 oktober 2010, 21:31:56
Als dit de reden is waarom dit gebouw aan het bouwbesluit voldoet voldeed, dan vind ik dat een behoorlijk grote hiaat. Enerzijds ben ik blij dat dit buiten de lestijden is gebeurd, want de brandontwikkeling via het exterieur liegt er niet om. Laat het meteen een les zijn voor de dames en heren constructeurs.

Daar moet ik ook niet aan denken.......950 leerlingen en dan  in je achterhoofd hebbende hoe het gesteld is met de calimiteitenplannen..... :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 18 oktober 2010, 21:34:02
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=95550

Ouders uiten kritiek op brandweer na schoolbrand
Geplaatst: maandag 18 oktober 2010 13:57
Gewijzigd: maandag 18 oktober 2010 13:57

GRONINGEN - Ouders van leerlingen van de afgebrande basisscholen De Hoeksteen en De Vlint in Groningen zetten vraagtekens bij het optreden van de brandweer.

De brandweer zou moeite hebben gehad om de scholen te bereiken. Ook zou er bluswater uit een sloot aan de andere kant van de wijk zijn gehaald, terwijl er sloten in de buurt van de scholen liggen.

Volgens directeur Mieke de Vries van de Vlint was het gebouw wel brandveilig en zijn er regelmatig ontruimingsoefeningen gehouden.

http://www.rtvnoord.nl/ftp/foto/middel/101018-HoeksteenVlint.jpg


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #47 Gepost op: 18 oktober 2010, 23:21:17
Ook van mijn kant toch nog even een reactie.

Ik ben zelf woonachtig in de stad, en ben er na de tweede melding toch maar even naar toe gereden. Ik heb de brand dus niet vanaf het begin meegekregen, maar arriveerde toen het middengedeelte al behoorlijk in brand stond. Vanaf dat moment vorderde de brand erg snel, en ik denk dat de wind daar een belangrijke rol in heeft gespeeld. In minder dan 5 minuten stond niet alleen het midden gedeelte in brand, maar stond ook het dak van het linker gedeelte (gezien vanaf de laatst geposte foto) volledig in brand.
Van brand compartimenten heb ik geen verstand, maar de brand sloeg dusdanig snel om zich heen, dat ik niet denk dat het met brandcompartimenten (als die al niet in het pand zaten) minder snel zou zijn gegaan. De brand verplaatste zich behoorlijk snel via het dak, en later ook via de buitenkant (naar wat ik heb vernomen via het materiaal waar de koperen platen aan bevestigd waren). Zijn brandcompartimenten bestand tegen het doorslaan via het dak en de gevel?

Het laatste persbericht vind ik overigens ietwat kort door de bocht. De sloten die in de buurt lagen zijn hooguit 40 cm diep, en ik vraag me af hoeveel water je daar uit kunt krijgen. Ik heb overigens wel foto`s gezien dat er 2 voertuigen water uit die sloten (proberen?) te winnen.

Ik denk dat de wind de grootste "boosdoener" in dit hele verhaal is geweest, aangezien het behoorlijk stevig waaide. Ik neem aan dat de brandweer er in het begin alles aan gedaan heeft om verdere uitbreiding te voorkomen (ik heb dit niet met eigen ogen kunnen zien), en vind het ook een beetje jammer dat er zulke reacties verschijnen in de media van buurtbewoners.

Overigens moet ik er niet aan denken wat er was gebeurd als dit op een door de weekse (school)dag had plaats gevonden!


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #48 Gepost op: 19 oktober 2010, 14:31:23
Politie vermoedt brandstichting scholen
19-10-2010 | Door: ANP

GRONINGEN (ANP) - De brand die afgelopen weekeinde twee Groningse basisscholen volledig in de as legde, is vermoedelijk aangestoken. Onderzoek heeft uitgewezen dat een technische oorzaak uitgesloten is, zo meldde de politie in Groningen dinsdag.

Waarschijnlijk is de brand aan de buitenkant van het gebouw ontstaan. De politie vermoedt dat er vlakbij de school een vuurtje is gestookt dat vervolgens is overgeslagen op het pand.

Zaterdagochtend brak in het relatief nieuwe schoolgebouw, waarin twee basischolen zaten, een grote brand uit. De brandweer liet het gebouw gecontroleerd uitbranden. De ongeveer duizend leerlingen van de school hebben deze week noodgedwongen vrij. De gemeente is op zoek naar vervangende lesruimte.

Bron: ANP


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #49 Gepost op: 19 oktober 2010, 14:53:06
Het laatste persbericht vind ik overigens ietwat kort door de bocht. De sloten die in de buurt lagen zijn hooguit 40 cm diep, en ik vraag me af hoeveel water je daar uit kunt krijgen. Ik heb overigens wel foto`s gezien dat er 2 voertuigen water uit die sloten (proberen?) te winnen.


Probeer het eens met een zuigbuis! werkt fantastisch... Deze gebruiken ze ook in de tuinderijen. Weinig blad aanzuiging.
Het idee is overgenomen van brandweer Leerdam.  OOh die brandweer. Heeft die ook niet de hoge druk blusleiding in een bouwwerk bedacht?  Ja die..


Uploaded with ImageShack.us