Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod

Auteur Topic: Incidenten met kitesurfers / kitesurf-verbod  (gelezen 43235 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2006, 00:28:35
Bel dus wat mij betreft de kustwacht maar 0900-0111.

Die heb ik ook in m'n telefoon, maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen dat heeft. ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2006, 09:31:20
ALTIJD bellen. En er is (als het goed is) NIEMAND bij de reddingsbrigade die het erg vind om een kitesurfer op te pikken. ;) Ik had toch geprobeerd de andere drie kitesurfers tegen te houden. Ze brengen zo zichzelf in gevaar.

Groetjes,
Joris
343, never forget.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2006, 11:23:23
Die heb ik ook in m'n telefoon, maar ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen dat heeft. ;)
Dan dus gewoon 112 bellen.........Dat nummer weet iedereen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2006, 12:53:14
Dan dus gewoon 112 bellen.........Dat nummer weet iedereen.

Dat is zo, maar het kustwachtnummer doet niet zo moeilijk over grensgevallen. Ik heb nogal eens 112 gebeld dat ze zeiden dat ik 0900 8844 moest bellen*, en dat wil je niet als het haast heeft.

Henk

* rommel op de snelweg, ( een mobile WC van de wegwerkers) een verkeerd kruis daardoor 12 km file en zo...


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2006, 15:17:45
En wat je natuurlijk ook altijd kan doen, dat is naar de post van de reddingsbrigade lopen en daar vertellen wat je gezien hebt. Krijg je meteen antwoord op je vragen. Is die post gesloten dan kan je altijd nog bellen, 112 of 0900 0111, of allebei. En het een sluit het ander niet uit, je kan ook eerst bellen en dan naar de reddingspost lopen.

Overigens zijn er lokaal grote verschillen in de opvolging van een melding kiter in de problemen.

Waar jij bang voor was, verward in de lijnen komt niet zo veel voor maar is natuurlijk wel mogelijk. Om een beter beeld te krijgen van zo'n situatie hebben wij inmiddels een 22x60 kijker op de post.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2006, 19:09:36
Inmiddels heb ik een antwoord ontvangen via PM van een van de KNRM-opstappers. KNRM bleek toch gealarmeerd voor dit gevalletje. Surfer was reeds uit het water toen de KNRM arriveerde. Wellicht heeft een van de Kiters de kustwacht ingelicht voordat ze de zwemactie ondernomen. Dan neem je een beperkt risico. je hebt een reele kans dat je hem snel op de kant krijgt. Lukt dat niet dan weet je dat de reddingboot er snel is en vier man snel kan oppikken. Het water was inmiddels niet echt koud meer, er waren ook gewoon mensen aan het zwemmen. in zo'n wetsuit blijf je drijven, dat overleef je wel een kwartiertje of 20 minuten lijkt me.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2006, 21:43:11
Inmiddels heb ik een antwoord ontvangen via PM van een van de KNRM-opstappers. KNRM bleek toch gealarmeerd voor dit gevalletje. Surfer was reeds uit het water toen de KNRM arriveerde. Wellicht heeft een van de Kiters de kustwacht ingelicht voordat ze de zwemactie ondernomen. Dan neem je een beperkt risico. je hebt een reele kans dat je hem snel op de kant krijgt. Lukt dat niet dan weet je dat de reddingboot er snel is en vier man snel kan oppikken. Het water was inmiddels niet echt koud meer, er waren ook gewoon mensen aan het zwemmen. in zo'n wetsuit blijf je drijven, dat overleef je wel een kwartiertje of 20 minuten lijkt me.

Toch ben ik geen voorstander -met of zonder wetsuit- van zo'n aktie. Ik heb liever geen stoere ongetrainde kitezwemmers in het water. Bij de knbrd leren ze je dat wel af: eigen veiligheid eerst enzo. De gedachte ik ga maar zwemmen en als ik het niet haal is er altijd nog een reddingboot onderweg   daar heb ik persoonlijk toch wat problemen mee. De scheidslijn tussen held en dommoor is vaak maar flinterdun...

Ik ben benieuwd wat de anderen daar van vinden, de echte strandmensen bv.

is deze watertemperatuur wel zo veilig om lange tijd in te zwemmen?



Zie het gifje hieronder en verder landafwaards gaat het nog naar de 10 graden...

Henk

[verwijderd door de beheerder]


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2006, 03:51:41
ik denk dat je als buitenstaander weinig aan  de zawemmende kiters kan doen, al is het niet erg slim. Naast alarmeren kan je ook de klooiende kiter in de gaten houden waar hij/zij zich bevind. Hier kan je de hulpverlening mee versnellen.

9910001
9910001


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2006, 22:19:08
Ik denk dat je als hulpverlener met kennis van kites best zou kunnen gaan zwemmen, als je zeker weet dat er ook een boot binnen afzienbare (en verantwoorde) tijd aanwezig is. Maar dan moet je wel erg zeker zijn van je zaak en zeker geen 'leek' zijn. In ieder geval kan de kiter gerustgesteld worden door de zwemmer.

Een andere optie is alvast een voertuig met bijvoorbeeld zwaailampen/strobo's te plaatsen, zodat de kiter weet dat er hulp gealarmeerd is. Er hoeft dan in principe ook niemand (onnnodig) te water als de boot reeds onderweg is.

Andere mogelijkheden?

Groeten,
bAdemArk

PS: Casus voor de Pinksterdagen, 9910001?  ::)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #19 Gepost op: 16 mei 2006, 22:29:17
Ik denk dat je als hulpverlener met kennis van kites best zou kunnen gaan zwemmen, als je zeker weet dat er ook een boot binnen afzienbare (en verantwoorde) tijd aanwezig is. Maar dan moet je wel erg zeker zijn van je zaak en zeker geen 'leek' zijn. In ieder geval kan de kiter gerustgesteld worden door de zwemmer.

Een andere optie is alvast een voertuig met bijvoorbeeld zwaailampen/strobo's te plaatsen, zodat de kiter weet dat er hulp gealarmeerd is. Er hoeft dan in principe ook niemand (onnnodig) te water als de boot reeds onderweg is.

Andere mogelijkheden?

Groeten,
bAdemArk


PS: Casus voor de Pinksterdagen, 9910001?  ::)
Nee, dat wordt veel te makelijk voor je, maak je borst maar nat! 8) 8) 8) 8)