Geslaagde BHV oefening

Auteur Topic: Geslaagde BHV oefening  (gelezen 10877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #10 Gepost op: 15 september 2004, 11:24:25
Zodra de BHV gestart zou zijn met het slachtoffer om deze in de stabiele zijligging te leggen zou ik het ontruimingssignaal laten afgaan om zodoende de BHV in gang te zetten om het gebouw te ontruimen en ook het slachtoffer te vervoeren per brandcard naar beneden en naar buiten te vervoeren.

Waarom moet het hele gebouw ontruimt worden als er 1 persoon gewond is, deze situatie levert toch geen gevaar op voor de overige werknemers???


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #11 Gepost op: 15 september 2004, 13:33:06
Firechief,

Het slachtoffer en de ontruiming waren twee oefeningen in een gegoten.
Door de ontruimingsignaal te geven moesten de BHV-ers wel handelend optreden en het slachtoffer vervoeren per brandcard.
Dat was nu juist de bedoeling!!

En Jorrin, ik heb juist afsprkane gemaakt met mijn eigen "lotus"slachtoffer. Hij speelde het perfect. Bijna te realistisch.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #12 Gepost op: 15 september 2004, 13:51:54
Firechief,

Het slachtoffer en de ontruiming waren twee oefeningen in een gegoten.
Door de ontruimingsignaal te geven moesten de BHV-ers wel handelend optreden en het slachtoffer vervoeren per brandcard.
Dat was nu juist de bedoeling!!

En Jorrin, ik heb juist afsprkane gemaakt met mijn eigen "lotus"slachtoffer. Hij speelde het perfect. Bijna te realistisch.

Dat is dus juist het probleem. Je kunt een lotus best heel realistisch laten spelen en laten 'doorspelen' als er niet op de juiste wijze eerste hulp wordt verleend. Je moet alleen wel oppassen dat je niet je doel voorbij schiet. Ik denk dat een dergelijk letsel voor BHV wat al te heftig is. Tuurlijk weet ik dat je deze zaken kunt tegenkomen, maar voor een oefening is het jammer als de prestaties van je lotus het oefendoel 'overnemen'.
Als ik je oefening zo bekijk was de ontruiming en het vervoer van het slachtoffer naar buiten je oefendoel. Mijns inziens moet je dat oefendoel voorop stellen! ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 15 september 2004, 19:25:50
Hoe wil je iemand trainen als je ze niet voorbereid op de werkelijke praktijksituaties. In de oefening kun je ze confronteren met problemen zonder dat minder gelukkige keuzes tot onnodig leed bij de slachtoffers leidt.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #14 Gepost op: 15 september 2004, 20:07:27
Mijn ervaring in BHV-oefeningen is dat men al de handen vol heeft aan het op een rij krijgen van de problematiek en de te nemen maatregelen. Een oefening wordt niet per definitie beter als het slachtoffer zwaarder gewond is... :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 15 september 2004, 22:14:03
Mijn ervaring in BHV-oefeningen is dat men al de handen vol heeft aan het op een rij krijgen van de problematiek en de te nemen maatregelen. Een oefening wordt niet per definitie beter als het slachtoffer zwaarder gewond is... :-\
wat is de meerwaarde ervan om een zwaar gewond slachtoffer te hebben?Je gaat een hoop extra ellende op de hals halen wat eigenlijk niet nodig is,het gaat erom dat een BHVer de situatie onder controle kan houden en eerste hulp kan verlenen totdat er proffesionele hulp  is


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #16 Gepost op: 16 september 2004, 09:26:26
Toch is het wel goed om even een complexe situatie te oefenen.
Onze eerste bhv-oefening in het kader van ehbo was door een kaderinstructeur ook veel te groots opgezet.
Alhoewel er een aantal dingen best goed gingen, werd het uiteindelijk toch een chaos.
Dat was wel de aanleiding om de zaken goed door te spreken en afspraken en procedures te maken.
Dat is dan weer een winstpunt.

RAdeR

P.S. dankzij die oefening ben ik plv. hoofd geworden.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #17 Gepost op: 17 september 2004, 17:16:48
Citaat
Toen iedereen buiten stond hebben we de dokter en de overige aanwezigen aangegeven dat het einde oefening was en het slachtoffer stond op onder de ogen van de dokter die stom verbaasd stond te kijken. Zeker omdat hij daarvoor nog een gebroken been had geconstateerd.

Was de lotus zo realistisch dat hij 'echt' een gebroken been had,of was die huisarts niet helemaal bij de les?
  Ta


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 18 september 2004, 01:07:17
wat is de meerwaarde ervan om een zwaar gewond slachtoffer te hebben?Je gaat een hoop extra ellende op de hals halen wat eigenlijk niet nodig is,het gaat erom dat een BHVer de situatie onder controle kan houden en eerste hulp kan verlenen totdat er proffesionele hulp  is

Je hebt gelijk, ik ga me steeds een hoop ellende op de hals halen. Wil je weten wat de meerwaarde is ?

Vandaag gingen de piepers af. Al snel was duidelijk dat het om een reanimatie ging. En dan wordt in sneltreinvaart de hulpverlening opgebouwd.
BLS, AED, ambulance en ziekenhuis. Wat in oefeningen niet helemaal lukt, lukt  nu wel. Gezamenlijk hebben ehv's, bedrijfsbrandweermensen, bdrijfsmaatschappelijkwerk, medische dienst, personeelszaken en bedrijfsbeveiliging alles uit de kast gehaald om het slachtoffer de meest optimale kansen te bieden. Helaas heeft het niet mogen baten.

Verslagenheid, verdriet, ongeloof en alle andere emoties komen los. Daartussen staan hulpverleners die tegelijkertijd ook hulpvrager zijn. Ook zij zijn een collega kwijt en hebben hun emoties.

Later op de dag zijn de hulpverleners weer bij elkaar gekomen. Daar is ruimte om alkaar het verhaal te vertellen en samen zo een totaal beeld te kunnen vormen wat er die morgen gebeurd is.

Ik ben geweldig trots op zo'n ploeg hulpverleners en ik neem daarom die hoop ellende graag op mijn hals als ik ze met mijn oefeningen zo goed mogelijk kan voorbereiden op dit soort situaties.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 18 september 2004, 09:41:16
tuurlijk,een BHVploeg goed voorbereiden op hun taak is goed.Maar je moet een oefening niet altijd te zwaar opzetten,ik ken gevallen waarin dit gebeurde en er mensen af haakte.