Basisleerstof GHOR

Auteur Topic: Basisleerstof GHOR  (gelezen 11908 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 28 oktober 2004, 13:28:58
Dames en heren,

onlangs heb ik het boekwerk "basisleerstof GHOR" gekregen, doorgenomen en ben geëxamineerd. (Uiteraard met een positief resultaat) Maar bij aanvang van deze leerstof had ik al mijn vraagtekens bij deze leermodule, maar gaande weg werd dat alleen maar groter. En nu ben ik daar nog beroepsmatig (geel 112-busje) mee bezig en heb ook de opleiding HGN doorlopen en ben de materiaal beheerder van de GNK.

Maar voor vooral de SIGMA leden vind ik het nogal wat, deze verplichte opleiding. Het meeste, bijna alles, heeft voor jullie niets te maken met het optreden op het rampterrein, maar gaat over beleidstechnische zaken als het BT, ROT, processen, GAGS, LMR, LOP, LPF, CTPI etc. etc. (De cursus is een ware oase aan afko's)

Hoe hebben jullie deze cursus ervaren, of moeten jullie deze nog lopen? Ik heb wel begrepen dat men in Rotterdam deze al gelopen hadden.


Elke hulpverlening start met communicatie.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2004, 14:22:07
Wij hebben hem aan het begin van de nieuwe cursus gehad. Dit met als gevolg dat al meerdere mensen af haakten omdat ze dankzij de basisleerstof GHOR een verkeerd beeld hadden gekregen van de gehele HOC opleiding. Jammer, jammer, jammer. Ik heb hem met positief resultaat in één keer behaald, maar heb het boek wel meerdere malen door moeten lezen voor ik die taaie stof redelijk beheerstte. De afkortingen waren voor mij gelukkig geen probleem omdat de meeste al bekend waren.

(off-topic: We begonnen met 25 mensen aan de HOC in de regio Utrecht en er zijn er nu nog 11 over.)


Teun Schavuit

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2004, 16:07:42
Dat is wel een fors percentage afvallers....
Deels is dat te wijten aan de basisleerstof, zo begrijp ik, maar ook dan.....
Hoe is de screening bij jullie voordat mensen worden toegelaten tot de opleiding? Vinden er informatieavonden en voorgesprekken plaats voordat men aan de opleiding begint? Zoveel afvallers kost handenvol geld aan opleidingskosten die je beter kunt gebruiken.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2004, 16:25:04
Dat is wel een fors percentage afvallers....
Deels is dat te wijten aan de basisleerstof, zo begrijp ik, maar ook dan.....
Hoe is de screening bij jullie voordat mensen worden toegelaten tot de opleiding? Vinden er informatieavonden en voorgesprekken plaats voordat men aan de opleiding begint? Zoveel afvallers kost handenvol geld aan opleidingskosten die je beter kunt gebruiken.
Even OFF-topic.
Er zijn wel degelijk informatieavonden gehouden en gesprekken met de mogelijke deelnemers. Het is ook deels te wijten aan de basisstof GHOR. Zelf vind ik het erg jammer dat het er steeds minder worden. Ik denk dat veel mensen geen rekening hebben gehouden met de tijd die erin gestoken moest worden. Zeker met een Full/time baan.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2004, 18:45:59
Wij hebben de basisleerstof van de GHOR nog niet gehad.
 Ik meen ook dat ze die hier niet verplicht willen stellen omdat het voor de SIGMA eigenlijk niet belangrijk is.
Maar de toekomst zal het uitwijzen.
Voor mij hoeft het niet ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2004, 19:10:28
Wij hebben de basisleerstof van de GHOR nog niet gehad.
 Ik meen ook dat ze die hier niet verplicht willen stellen omdat het voor de SIGMA eigenlijk niet belangrijk is.
Maar de toekomst zal het uitwijzen.
Voor mij hoeft het niet ;D

Als je moet samenwerken moet je elkaars taal kunnen begrijpen


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2004, 20:01:08
Als je moet samenwerken moet je elkaars taal kunnen begrijpen

Ja dat begrijp ik maar moet je dan een heleboel weten over dingen die voor ovd`s,rgf`s en zo bedoeld zijn??
Dat zie ik niet zitten :-\
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2004, 20:10:54
Wij hebben de basisleerstof van de GHOR nog niet gehad.
 Ik meen ook dat ze die hier niet verplicht willen stellen omdat het voor de SIGMA eigenlijk niet belangrijk is.
Maar de toekomst zal het uitwijzen.
Voor mij hoeft het niet ;D

Oke ik zal je uit de droom helpen :P
HET WORDT VERPLICHT  
:'(  voor iedereen binnen de GHOR.

En inderdaad, wat de afko's betreft, neem het alfabet en neem drie letters bij elkaar en het is een afko binnen de rampenbestrijding.
Elke hulpverlening start met communicatie.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2004, 20:43:30
Dat meen je toch zeker niet???
jeetje weer met de neus in de boeken.
 :'(
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2004, 22:41:29
Iedereen die iets met de GHOR hebben te maken, moeten die cursus volgen, van SEH personeel tot huisartsen en RGFen etc.
Wij in Zeeland hebben lesdagen aangeboden gekregen waar ik erg veel van opgestoken heb. Da's wat anders dan zo'n boek lezen! ;)

Christian