Mag een flitsauto......

Auteur Topic: Mag een flitsauto......  (gelezen 17383 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 24 december 2004, 10:30:39


....Dit is gewoon een kwestie van de tekst lezen....Dat er hier niets bij staat dat je niet dronken in een schuur mag autorijden maakt verder volgens mij niet uit....
In artikel 8 staat namelijk dat het niet mag, en ik heb nog nergens een uitzonderingsbepaling gevonden...
In artikel 2 staat "kunnen" strekken tot veiligheid op de weg..hoeft dus niet perse... Als je olie op de weg laat lopen ben je ook geen verkeersdeelnemer...maar kun je nog steeds voor Artikel 5 veroordeeld worden...

werd het dronken besturen van een auto geen misdrijf genoemt?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #31 Gepost op: 24 december 2004, 12:00:13


werd het dronken besturen van een auto geen misdrijf genoemt?
Ook..artikelen 5 tm 9 zijn misdrijven...ff uit mijn hoofd..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 24 december 2004, 17:18:27
Even voorop gesteld, waar dan ook, bezopen rijden is stom.

De wegenverkeerswet, zoals de naam als zegt, is van toepassing op de gebieden zoals in de definities zijn omschreven.

Daarnaast is de reikwijdte van de artikelen in artikel twee beperkt omdat in dat artikel de doelstelling van de artikelen omschreven.

Zolang de schuur niet aangemerkt kan worden als een voor het openbare verkeer openstaande weg, dan is de wegenverkeerswet niet van toepassing, tenzij bij de ingang van de schuur een bord staat waarop expliciet vermeld staat dat de wegenverkeerswet van toepassing is verklaard.

In de APV is vaak de wegenwet van toepassing verklaard op openbare gebieden. Denk daarbij aan overdekte winkelcentra, vrij toegankelijke portieken van flatgebouwen e.d.


GMX

  • Brigadier VP Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #33 Gepost op: 24 december 2004, 18:24:10

Ook..artikelen 5 tm 9 zijn misdrijven...ff uit mijn hoofd..

Zijn inderdaad allemaal misdrijven volgens de Wegenverkeerswet 1994.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #34 Gepost op: 26 december 2004, 03:21:02


Jammer dan kende iemand zijn jurisprudentie niet (zie het Schipholarrest).
Overigens wordt weer de klassieke fout gemaakt tussen "openbare" weg en een "voor het openbaar verkeer openstaande" weg.
Een openbare weg is een weg die eigendom is van de overheid (Rijk, Provincie of Gemeente). Een "eigen" weg is eigendom van een bedrijf of particulier niet zijnde de overheid.
Een "voor het openbaar verkeer openstaande" weg is een "openbare" of "eigen" weg die zonder directe fysieke beperking door het verkeer kan en mag worden gebruikt.
Zowel voor het RVV als de WVW is alleen van belang of een weg een "voor het openbaar verkeer open staande" weg is.
Bij de WVW is dan ook nog van belang of het woordje "weg" in het betreffende verbodsartikel voorkomt want anders is de bepaling ook van toepassing op andere plaatsen dan wegen.

Genoemd haventerrein is dus (zolang de slagbomen open staan) wel degelijk een "voor het openbaar verkeer open staande" weg. Wel is de ligging van het terrein van belang voor de van toepassing zijnde verkeersregels. Ligt het terrein buiten de bebouwde kom dan mag er, als er geen snelheidsborden staan, bijvoorbeeld 80 km/u worden gereden.
De politie mag op het haven terrein (bij geopende slagbomen) dus best controles in het kader van de verkeerswetgeving uitvoeren maar feitelijk niemand wegsturen. Als de bomen gesloten zijn dan mag de eigenaar van het terrein iedere onbevoegde vorderen om weg te gaan (artikel 461 Wetboek van Strafrecht).

Ben ik nu toch wel benieuwd wat dat schiphol arrest in houd.  Ben al een paar keer stil gezet op de dienstweg daar.  Mijn koplampen hebben een verkeerscontrolle allergie en spontaan krijgt er altijd wel een last van uitval  >:(  

ow en een keer dat ik vergeten was het amberkleurige zwaailicht uit te zetten van me dienst auto  ::)

maar nog nooit een bekeuring gehad daar  :-X
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #35 Gepost op: 31 december 2004, 21:50:17


Ben ik nu toch wel benieuwd wat dat schiphol arrest in houd. Ben al een paar keer stil gezet op de dienstweg daar. Mijn koplampen hebben een verkeerscontrolle allergie en spontaan krijgt er altijd wel een last van uitval >:(

ow en een keer dat ik vergeten was het amberkleurige zwaailicht uit te zetten van me dienst auto ::)

maar nog nooit een bekeuring gehad daar :-X
Schiphol arrest gaat volgens mij over wat wel en niet onder het begrip openbare weg valt...kan alleen het arrest niet vinden, misschien dat iemand (SWAT) dat zou kunnen opzoeken en/of even online aanwijzen...ben nl wel benieuwd..

Dat je geen bekeuringen hebt gehad is dat jouw geluk geweest...De Kmar collega's daar schrijven nog best wel eens een bon..Dus reken jezelf niet te rijk ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Target77

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 2 januari 2005, 23:13:58


....Dit is gewoon een kwestie van de tekst lezen....Dat er hier niets bij staat dat je niet dronken in een schuur mag autorijden maakt verder volgens mij niet uit....
In artikel 8 staat namelijk dat het niet mag, en ik heb nog nergens een uitzonderingsbepaling gevonden...
In artikel 2 staat "kunnen" strekken tot veiligheid op de weg..hoeft dus niet perse... Als je olie op de weg laat lopen ben je ook geen verkeersdeelnemer...maar kun je nog steeds voor Artikel 5 veroordeeld worden...

Als jij olie over de weg laat lopen ben je volgens mij voetganger (er van uitgaande dat je geen fiets, bromfiets, motor of auto bestuurt)...dus neem je ook deel aan het verkeer  ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #37 Gepost op: 3 januari 2005, 00:07:33


Als jij olie over de weg laat lopen ben je volgens mij voetganger (er van uitgaande dat je geen fiets, bromfiets, motor of auto bestuurt)...dus neem je ook deel aan het verkeer ;)
ander voorbeeld dan....Als jij op een afgesloten stuk boerenland staat(geen openbare weg dus) en daar een fikkie stookt, en door de rook die je veroorzaakt gebeurt er op de weg 100 meter verderop een ongeluk kun je ook voor art 5 een PV aan je broek krijgen
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Target77

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 3 januari 2005, 13:47:39

ander voorbeeld dan....Als jij op een afgesloten stuk boerenland staat(geen openbare weg dus) en daar een fikkie stookt, en door de rook die je veroorzaakt gebeurt er op de weg 100 meter verderop een ongeluk kun je ook voor art 5 een PV aan je broek krijgen

Klopt...het gevolg van jouw gedraging bereikt ook de openbare weg.


guest1564

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 5 januari 2005, 13:49:38
Hier zetten ze een fiets met een fietstas tegen de muur, en in die tas zit radar!!!!!!!!!!!, is dat niet een beetje overdreven??