Gevaren van de brandweer in verschillende landen

Auteur Topic: Gevaren van de brandweer in verschillende landen  (gelezen 74741 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #90 Gepost op: 11 maart 2012, 22:27:00
Gelukkig is niet alles en iedereen hetzelfde, maar op het gebied van de brandweer heb ik dat juist wel. Universeel handelen. Alleen als ik naar dit filmpje kijk heb ik zo mijn twijfels, geen ademlucht, mensenredding wat later, kapotte slangen, etc. Nou, kijk zelf maar:

301[G] Dojazd Zastępów z JRG1 Do Pożaru Kamienicy w Gdańsku

Wat ik zie:

Een goede en snelle inzet. Ik zie ze wel met ademlucht naar binnen gaan en ook ermee naar buiten komen. ik zie een uitslaande brand binnen 2 minuten onder controle hebben. Ik zie een team dat zich niet uit het veld laat slaan omdat er een slang lek is. Helaas hebben ze daar mogelijk niet veel betere spullen want niemand kijkt er van op. Dat is het enige wat me verbaast

Met mensenredden bedoel je denk ik de persoon op de eerste verdieping aan de andere kant van het trappenhuis. Op zich loopt die niet veel gevaar. De persoon zit niet recht boven het vuur en misschien heeft ze wel aangegeven dat er ook geen rook in het huis is. Met andere woorden op zich staat ze daar veilig en is niet eerste prioriteit.

Ik zie een keurig inzet waar menig nederlands korps wat van kan leren.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #91 Gepost op: 11 maart 2012, 23:55:09
Ik zie dat de brandweer in Polen er de laatste jaren aardig op vooruit is gegaan wat betreft voertuigen en middelen. Waar is de tijd dat we oude voertuigen naar Polen brachten.
Wat betreft inzet, geen HD maar LD. Jammer dat de slang in de knoop raakt(nog niet het Cleveland Bundle systeem ontdekt) en helaas ook lek raakt.
Maar in elk geval niet gelijk van buiten naar binnen spuiten, zo te zien een duidelijke strategie.
Aandachtspuntje, hou een plek vrij voor een redvoertuig, die HV kan wel een paar meter terug geparkeerd worden, als ze nu iemadn van een hoger etage hadden wllen halen moesten er eerst wat voertuigen verkassen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #92 Gepost op: 12 maart 2012, 07:28:42
Jullie zijn in het dagelijks leven brandweerman, ik niet. Dus veel recht van spreken heb ik hier ook niet over. Maar met jullie beschouwing van het filmpje ben ik het wel eens, dat het een goede inzet is. Elk korps heeft zo zijn puntjes, maar als uiteindelijk het incident maar meester wordt.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #93 Gepost op: 12 maart 2012, 12:41:39
Jullie zijn in het dagelijks leven brandweerman, ik niet. Dus veel recht van spreken heb ik hier ook niet over. Maar met jullie beschouwing van het filmpje ben ik het wel eens, dat het een goede inzet is. Elk korps heeft zo zijn puntjes, maar als uiteindelijk het incident maar meester wordt.
Wat mij betreft heb je wel recht van spreken. Je ziet misschien dingen die wij niet zien door "tunnel visie". Iets waar brandweer nederland in mijn ogen wel last van heeft. Oook ik zit door opleiding en ervaring vast in een bepaald denk/ handel patroon. Ik probeer eer aan te werken maar ben er nog niet  ;)

Een "buitenstaander" dwingt je met zijn/ haar vragen na te denken over dingen. Dus voortaan als je weer een filmpje ziet waar je vragen/op- of aanmerkingen op hebt gewoon plaatsen.  ;) O0
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #94 Gepost op: 16 maart 2012, 20:50:00
http://www.youtube.com/watch?v=PDeLjhfQHPU

Geüpload door KERNCP
Onder de noemer, dit gaat maar net goed. :o


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #95 Gepost op: 29 maart 2012, 22:13:58
http://www.youtube.com/watch?v=HkmxnRQG5Tw
Geüpload door utryckninguppsala
Voor de liefhebbers, uit Zweden


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #96 Gepost op: 29 maart 2012, 22:50:15
Laat ik beginnen met dat ik geen kennis en ervaring heb in brandbestrijding daar ik een blauw testbuisje ben, maar mijn verbazing was groot. Laatst ergens gelezen dat Zweden 'het' is op gebied van brandbestrijding, ben na het zien van dit filmpje er toch sterk over aan het twijfelen;

- Ambulancemedewerker die onbeschermd staat te blussen.
- Geen helm dragen terwijl de collega op de trap naast je van alles naar beneden gooit.
- Geen handschoenen dragen terwijl je staat te blussen
- Geen adembescherming gebruiken terwijl de ruimte binnen nog redelijk gevuld is met rook.
- Als een klein kind achterop een brandweerauto hangen.

Weet dat alcohol duur is in het hoge Noorden, maar om dan met het gehele ploeg "kratten bier" te redden door deze naar buiten te slepen gaat mij wat ver. Volgens mij gaat het om een campingwinkeltje, dus grote kans dat er gasblikjes etc. worden  verkocht, denk dat je daar een hogere prio aan moeten geven met naar buiten brengen ipv de flessen drinken...

Volgens een goed voorbeeld van hoe het NIET moet of heb ik dat nu fout?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #97 Gepost op: 30 maart 2012, 00:20:23
Nu weet ik wat de oorzak is van de nieuwe repressieve inzichten en tactieken in Nederland. Dt leren we in Zweden en Denemarken, nou dan komt alles goed..... >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #98 Gepost op: 31 maart 2012, 16:52:14
Het lijkt me dat ze onder die kappen wel een soort van helm aanhebben. Voor de rest een bedenkelijke inzet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #99 Gepost op: 31 maart 2012, 17:05:45
Het lijkt me dat ze onder die kappen wel een soort van helm aanhebben. Voor de rest een bedenkelijke inzet.
Onder die kappen hebben ze inderdaad nog een stalen of kunstof helm zitten. Zij hebben op deze manier grote bescherming.

De inzet is inderdaad bedenkelijk, zeker het veelvuldig zonder ademlucht werken, terwijl ze binnen staan. Maar ze zijn niet bang, dat bewijzen ook een aantal uitrukpakken, waar al de nodige brandschades op te zien zijn (bruine plekken).
Feit is wel dat deze brand niet gierend uit de klauw loopt. En daar is weldegelijk wat voor te zeggen. ::)