Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld

Auteur Topic: Spoedrit politie; Rijden met alleen optische signalen ingeschakeld  (gelezen 61199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 16 januari 2012, 02:43:29
Vraagje,
Nu rijdt er een ambulance achter mij met alleen Blauw/Blauw, nu wil ik toch aan de kant gaan en bega daardoor een strafbaar feit en ik word daardoor bekeurd.
Moet ik dat dan toch betalen?


Gast

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 16 januari 2012, 02:50:03
Hier kan wellicht iemand van de blauwe tak beter op antwoorden, ik kan alleen spreken uit vermoeden en dat is dat nét als bij het passeren van een roodlicht-flitser, de boete aanvechtbaar is omdat jij als bestuurder ruimte hebt gemaakt voor een voorrangsvoertuig.
Ook al voerde dat voorrangsvoertuig op dat moment geen sirene, hij is wél aangemeld voor die Prio1 (of A1) rit en dus bij de MKA bekend. Ik neem aan dat daarmee dan jouw boete geseponeerd zou worden, nogmaals, wellicht dat iemand uit de blauwe tak hier een meer gefundeerd antwoord op kan geven.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #92 Gepost op: 16 januari 2012, 03:52:39
Wel, totdat men de camera's ook gaan voorzien van opname apparatuur voor geluid.....
Vlak na jou gaat er een Ambu waarschijnlijk dezelfde fout maken als jij die wordt ook op de foto gezet.
Dus ik denk niet dat je er veel problemen mee krijgt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 16 januari 2012, 04:19:38
Nog een vraag die mij binnenschiet.
Nu rijdt er achter mij een hulpverleningsvoertuig met alleen Blauw/Blauw en ik ga NIET opzij, want je bent op dat moment niks.
Gaat een agent je dan bekeuren om de 1 of andere reden?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #94 Gepost op: 16 januari 2012, 10:08:27
Voor het vervolg van de discussie zou ik het prettig vinden als Scorpio even aangeeft wat zijn rol/interesse is in de hulpverlening en zijn relatie tot de brancherichtlijn.  

We ziin nu 15 dgn verder en het is nog steeds stil...........


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #95 Gepost op: 16 januari 2012, 10:34:04
Sylvester, ik denk niet dat het wijs is om grenzen te wíllen opzoeken.
Ik besef zelf ook wel dat er genoeg redenen zijn voor een ambulance of politie voertuig om alleen het blauw er op te hebben, dan denk ik aan een overval o.i.d.
De reden van een bericht van de AC zoals JBZ zegt gaat er bij mij niet in, ik heb als bv nog nooit een bericht niet verstaan door de toeter op onze voertuigen..

De hele discussie over het wel of niet aan de kant gaan voor een brw voertuig met alleen blauw aan is voor mij een zinloze. Als er zich namelijk een situatie voor doet waar er een voertuig dusdanig in de weg rijdt dat dat voertuig aan de kant zal moeten gaan, dan zal de chauffeur moeten schakelen en zijn O G S, optische en GELUIDS signalen, moeten gebruiken om de weggebruiker er op te attenderen dat we ons met spoed door het verkeer begeven.
Daarbij kom ik meteen bij mijn 2e punt: Wat is de meerwaarde van het voeren van blauwe lampen voor een brw voertuig op een lege 4 baans snelweg midden in de nacht.. die is echt 0,0.
Wat is de meerwaarde van de blauwe lampen in een woonwijk als er niemand op straat is 'snachts.. nogmaals 0,0.
Mijn GBV , gezonde boeren verstand zegt dan simpelweg, doe lekker alles uit en zodra het nodig is gooi je alles er weer op.
Kom niet aan met "dan mag je ook geen gebruik maken van de vrijstellingen , want dat mag je met alleen je blauw ook niet.

En dan heb ik het vooral over een brw voertuig, maar ook de GGD die onderweg is naar een melding...
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #96 Gepost op: 16 januari 2012, 11:12:24
De blauwe lampen dienen dan 'ter herkenning' voor het verkeer dat nog wel op de weg is. Die kunnen dan van een ruime afstand zien dat er een spoedvoertuig aankomt en dat is niet zo als alles is uitgeschakeld. Bovendien; die lampen aan kunnen geen kwaad; als de toeters staan te loeien is de halve buurt wakker....

De reden van een bericht van de AC zoals JBZ zegt gaat er bij mij niet in, ik heb als bv nog nooit een bericht niet verstaan door de toeter op onze voertuigen..

Op 'ons' voertuig hebben we een elektrische sirene en dan is de AC eigenlijk altijd goed te verstaan. Op voertuigen waarop martinhoorns zitten wil dit nog wel eens een stuk minder het geval zijn (of de mobilofoon moet erg hard staan). Ik heb in het verleden ook filmpjes voorbij zien komen vanuit brandweervoertuigen waarop de sirenes even uitgezet werden bij een bericht van de AC.

Voor de rest ben ik het met je verhaal eens! :P
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #97 Gepost op: 16 januari 2012, 12:39:26
Syl,
Ik denk en vele met mij van het blauw dat het primair niet aan jou en andere id om te beoordelen is of iets terecht is. Daarom kan jij je bijna altijd beroepen op iets en zal je dan ook niet worden veroordeeld.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #98 Gepost op: 16 januari 2012, 13:43:56
Waarom zou ik dan opeens uitwijken voor een voertuig dat geen prio 1 rijdt?
Eigenlijk zou je iedere hulpverleningsvoertuig dat met Blauw/Blauw kan rijden uit moeten rusten met een matrixbordje waarop dan de tekst kan verschijnen met bijv Spoed Brandweer/Spoed Ambulance/Spoed Politie, zodat je toch prio 1 rijdt, maar dan zonder sirene.
Maar hulpverleners gelukkig is het bij mij automatisme dat als ik Blauw/Blauw zie, ik een manier zoek zodat het voertuig er zonder problemen langs kan.

En waarvoor zijn het licht- en geluidssignalen ?
Omdat dan bijna iedereen een van de twee kan horen of zien.
Een doof persoon ziet de lichtsignalen en een blind persoon hoort de geluidssignalen.
Daarom hebben we te maken met licht en geluidssignalen en niet licht of geluidssignalen.
Als bij die tram een blinde tussen de trams was doorgekomen, hoe was het dan afgelopen ?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #99 Gepost op: 16 januari 2012, 13:50:14
Hoe doet die blinde dat met alle andere auto's zonder geluidssignalen?  ::)
Ik denk dat de elektrische auto's een groter gevaar voor blinden gaan vormen.