Burgerhulpverlening, wat moet er geregeld zijn voor de vrijwilliger

Auteur Topic: Burgerhulpverlening, wat moet er geregeld zijn voor de vrijwilliger  (gelezen 10567 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Er zijn diverse burgerhulpverleningsprojecten, ( 6 minuten zones, aed-alert, hoe je ze ook wilt noemen), al dan niet geregeld door de gemeentes, aparte stichtingen of ehbo verenigingen.

Maar wat zou er voor jou in de rol van deelnemende vrijwilliger allemaal geregeld moeten zijn. Denk aan informatie bijeenkomsten en training, uitdelen van pocketmaskers, hesjes, handschoenen, "psychosiale opvang".
 

Welke toegevoegde waarde moet een project in jouw gemeente voor jou als vrijwilliger moeten zijn.




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2012, 17:57:18
Zo min mogelijk, dat houdt het laagdrempellig.

Wil je wat meer? Dan wordt je lid van een EHBO vereniging of het RK. Voor dingen als het AED alert wil je niet dat mensen het idee hebben ergens lid van te moeten worden of tijd in te investeren.

Toegevoegde waarde van een hesje zie ik ook niet echt, ik ga er niet beter van reanimeren en het geeft al helemaal geen speciale status. Heeft een beetje een hoog wannabee gehalte.

Pocket masks uitdelen, tja dat is een duur bedoeling, zeker als blijkt dat een heel groot deel van je doelgroep niet actief bezig is met eerste hulp verlenen etc. Dan is het pocketmask zoals de rest van de ehbo spullen (waar tegenwoordig vaak al een beademingsmasker in zit) iets waar je even naar moet gaan zoeken voor die ene keer dat je het nodig hebt.

Juist door de huidige setting waarbij je zegt: "ow je moest toevallig van je baas op BHV training en kunt daardoor reanimeren, zouden we je gsm nummer in een lijst mogen zetten?" zorgt voor een grote lijst mensen die je kunt bereiken. Als je gaat vragen "Wat is je kledingmaat en ben je er volgende maand voor herhaling?" dan worden mensen terughoudender en zullen er veel zeggen"nee dankje"

Daarnaast vind ik het voor dingen alss een AED alert gewoon een beetje overdreven. In de 3 jaar dat ik er sta ingeschreven heb ik al 0 berichten gehad.... Daarvoor ga ik niet met een hesje in mijn rugzak fietsen... (sowieso was ik daar geen fan van door de eerder genoemde argumenten)

In het kort: zo min mogelijk poespas want dat bereikt een grotere groep, wil je hesjes, extra lessen, etc: meld je bij een EHBO vereniging of het RK aan.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2012, 18:06:08
In elk geval goede informatie voorziening naar de bewuste "burgerhulpverleners" vanuit de gemeente. Nu ben ik bijvoorbeeld aangemeld krijg ook de alerts maar wie er in Enkhuizen verantwoordelijk is voor eventuele nazorg..... Volgens mij zou ook bij de gemeente bekent moeten zijn wie er burgerhulpverlener zijn maar het lijkt of ik dat mis heb.

Zolas gezegt naast goede info voorziening een duidelijk nazorg traject voor ieder die daar behoefte aan zou hebben. Ergens is het te gek voor worden dat ik na een alert (bij een kennis) mijn verhaal kwijt moet bij mijn instructeur van de EHBO vereniging 15 / 20 kilometer verder op. Anderzijds zou ik daar evengoed voor gekozen hebben omdat ik me daar "goed" bij voelde zij heeft ons toch min of meer voorbereid op wat je kunt verwachten.

Dus.. kennis bij de bewuste gemeente wie er betrokken zijn bij de bruger AED.
Goede informatie verstrekking van de bewuste gemeente.
Goede bekentheid waar je voor eventuele nazorg terecht kunt.

Een goed voorbeeld van hoe het zou kunnen is het burger AED in Hoorn waar men een speciale facebookpagina heeft waar je je verhaal eventueel kwijt kunt (anoniem tav het slachtoffer natuurlijk) de "leiding" geeft eventueel een terug koppeling, in de meeste gevallen een gewoon bedankje voor de inzet je krijgt dan in elk geval het gevoel dat e.e.a. gewaardeerd wordt door de personen die achter de schermen aan een dergelijk project werken. Zij wijzen je eventueel ook door. Enkhuizen daarin tegen heeft totaal niks geregeld, althans niet wat mij bekent is terwijl ik daar toch burger AED-er ben.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2012, 18:37:05
In Arnhem is helemaal geen nazorg geregeld...  :-\


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2012, 18:42:13
Nazorg kan altijd via slachtofferhulp, GGD, huisarts etc.

Moet daar een aparte organisatie voor bij komen?

Wellicht dat de alarmcentrale gewoon een uur na een AED alert iedereen nog een smsje zou kunnen sturen:
Behoefte om te praten? Bel: xxxxxxxxxx of ga naar je huisarts.

Hoef je er geen hele organisatie omheen te bouwen


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2012, 18:47:36
Misschien een soort van forum op de website. Hier kunnen mensen hun ervaringen uitwisselen en hun verhaal kwijt.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2012, 18:49:39
In elk geval goede informatie voorziening naar de bewuste "burgerhulpverleners" vanuit de gemeente. Nu ben ik bijvoorbeeld aangemeld krijg ook de alerts maar wie er in Enkhuizen verantwoordelijk is voor eventuele nazorg..... Volgens mij zou ook bij de gemeente bekent moeten zijn wie er burgerhulpverlener zijn maar het lijkt of ik dat mis heb.

Zolas gezegt naast goede info voorziening een duidelijk nazorg traject voor ieder die daar behoefte aan zou hebben. Ergens is het te gek voor worden dat ik na een alert (bij een kennis) mijn verhaal kwijt moet bij mijn instructeur van de EHBO vereniging 15 / 20 kilometer verder op. Anderzijds zou ik daar evengoed voor gekozen hebben omdat ik me daar "goed" bij voelde zij heeft ons toch min of meer voorbereid op wat je kunt verwachten.

Dus.. kennis bij de bewuste gemeente wie er betrokken zijn bij de bruger AED.
Goede informatie verstrekking van de bewuste gemeente.
Goede bekentheid waar je voor eventuele nazorg terecht kunt.

Een goed voorbeeld van hoe het zou kunnen is het burger AED in Hoorn waar men een speciale facebookpagina heeft waar je je verhaal eventueel kwijt kunt (anoniem tav het slachtoffer natuurlijk) de "leiding" geeft eventueel een terug koppeling, in de meeste gevallen een gewoon bedankje voor de inzet je krijgt dan in elk geval het gevoel dat e.e.a. gewaardeerd wordt door de personen die achter de schermen aan een dergelijk project werken. Zij wijzen je eventueel ook door. Enkhuizen daarin tegen heeft totaal niks geregeld, althans niet wat mij bekent is terwijl ik daar toch burger AED-er ben.

ik zit ook in enkhuizen
en altijd NA een alert krijg ik via de mail of via sms een bericht dat ik op het gemeentehuis kan komen praten als ik daar behoeft aan heb
daar zitten dan iemand van de ehbo of rode kruis , en iemand van de gemeente bij
kopje koffie krijg je in ieder geval al aangeboden
voor de rest kan je praten over je ervaring van je reanimatie met alle aanwezigen , naast de genoemde personen de andere mensen die gereageerd hebben
dus er is wel degelijk opvang gregeld
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2012, 18:51:13
Misschien een soort van forum op de website. Hier kunnen mensen hun ervaringen uitwisselen en hun verhaal kwijt.

kwam ooit zo iets tegen: www.hulpverleningsforum.nl  wel eens geweest  98uiye
Forum werkt alleen als er veel mensen komen. Ik hoop dat er nooit een forum voor AED alerts is en dat het daar dan druk is.
Dat zou betekenen dat we aan de lopende band aan het reanimeren zijn en iets zegt me dat dat geen goed teken is.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2012, 18:51:36
ik zit ook in enkhuizen
en altijd NA een alert krijg ik via de mail of via sms een bericht dat ik op het gemeentehuis kan komen praten als ik daar behoeft aan heb
daar zitten dan iemand van de ehbo of rode kruis , en iemand van de gemeente bij
kopje koffie krijg je in ieder geval al aangeboden
voor de rest kan je praten over je ervaring van je reanimatie met alle aanwezigen , naast de genoemde personen de andere mensen die gereageerd hebben
dus er is wel degelijk opvang gregeld


Heel netjes!


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2012, 18:55:04
Wie verstrekt die informatie waar je en op welke wijze je nazorg kunt krijgen....
Denk dat dat toch wel de verantwoording is van de gemeente, gewoon middels een korte standaard briefje na dat je je hebt aangemeld.

Gemeentes weten wel via de media met grote bombarie te melden dat men een burger AED net start en vrijwilligers zoekt maar als alles een keer draaid / werkt dan hoor je niks meer althans in Enkhuizen niet geen kort informatie briefje gewoon helemaal niks, heb je eventueel nazorg nodig dan mag je dat helemaal lekker zelf uitzoeken via internet. Maar ondertussen slaat de gemeente zich wel op de borst "kijk eens wat wij allemaal doen om uw meer kans te geven als u onverhoopt gereanimeerd moet worden.

Dat de persoon die u gereanimeerd heeft later met zijn / haar emoties niet uit de weg kan.... ach da's het probleem van degene die gereanimeerd heeft u bent in elk geval gered toch ?????
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend