Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 54403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 19 mei 2012, 22:23:38
...Wat is het ergste dat je kunt overkomen....
...verlies of verwonding van een dierbare...
...iemand waar je van houdt...

Stichting Landelijke SOS ALARM Huldienst is opgericht om hulpdiensten als politie, brandweer, ambulance en ziekenhuismedewerkers te ondersteunen tijdens hun werkzaamheden. Door onder andere verkeer en/of bezuinigingen is hun gemiddelde aanrijtijd 8 tot 12 minuten bij een calamiteit.

Wij willen met een landelijke registratie ervoor zorgen dat EHBO - BHV - AED hulpverleners indien zij in de nabijheid zijn zo spoedig mogelijk ( doelstelling < 5 minuten ) eerste hulp verlenen totdat de officiële hulpdiensten het overnemen.

Daarnaast willen we voorkomen dat er tijdverlies is, doordat het slachtoffer geen gegevens bij zich draagt, mensen niet bereikbaar zijn of niet op de hoogte zijn van belangrijke medische aandoeningen. Dankzij de SOS ALARMCARD is deze informatie nu wel direct beschikbaar in geval van nood. Vrijwillige hulpverleners en de officiële hulpdiensten kunnen zo gericht hulp bieden. De betrokkene bepaalt zelf welke gegevens wel of niet zichtbaar zijn via de kaart, zodat privacy altijd gewaarborgd blijft.

Hiermee kunnen we helpen levens te redden! De levens van uw en onze dierbare(n). Meld u aan indien u gecertificeerd EHBO - BHV - AED'er bent. En zorg ervoor dat uw dierbaren een SOS ALARMCARD dragen.

1.HELP HULPVERLENERS
2.STEL INFORMATIE BESCHIKBAAR DIE NOODZAKELIJK IS
3.DRAAG DE ALARMCARD
4.HET KAN OOK U OF UW DIERBARE(N) OVERKOMEN
Alvast bedankt voor uw steun, aanmelding of donatie!

Met vriendelijke groet,

Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst

Antoine Janssen
Voorzitter Stichtingsbestuur

klik hier voor brochure

www.helplevensredden.nl




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2012, 22:27:43
Een nieuw initiatief en breder opgezet dan alleen AED.
In het laatste nummer van Reddingswezen stond een interview met Hein Vergeer over deze stichting.
Te lezen via hun site.

Wie heeft zich al aangemeld als hulpverlener?
Zijn er professionele hulpverleners die ervaring hebben met deze dienst?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2012, 20:14:15
De acteur in het filmpje heeft ergens een oude gempo pet op de kop weten te tikken.  ;D
Om nog maar te zwijgen over zijn overhemd en stropdas. ;)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2012, 15:33:22
Om nog maar te zwijgen over zijn overhemd en stropdas. ;)

Hoe reageert de gebelde persoon, als iemand anders, dan het het SO verteld, dat het niet erg is.
Hoe waarborg je de privacy van het SO.
En zo zijn er nog meer bedenkingen


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2012, 16:14:14
Als ik de folder doorlees komen er tog wel een paar vragen bij me op hoor.....

Het eerste is dat hun meldkamer niet doorgekoppelt lijkt te zijn aan wat voor andere meldkamer dan ook. Omstanders moeten zelf, naast 112, een (10 cijferig) nummer bellen.

Een hulpverlener wordt dan gealarmeerd volgens een EAD allert princiepe, alleen kan dat ook als je heel ergens anders bent aan de hand van je GPS positie. Dus ook als je op een plaats bent waar je nog nooit eerder bent geweest en de weg absoluut niet kent.

Dan moet de hulpverlener een kaart scannen met een app op zijn eigen mobiel (wat is de kans dat het slachtoffer die kaart heeft EN de hulpverlener die app heeft?) en die krijgt dan allerlei informatie te zien waar die niks aan heeft (bloedgroep, eutenasie verklaring, donor enz.)

Die info moet dan ook beschikbaar zijn voor de ambulance dienst. (zal de ambu met een mobieltje info gaan uitlezen van een kaart die door een derde partij beschikbaar is gestelt?)

Ik zie nogal wat haken en ogen.....
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2012, 23:31:12
Pas wanneer de sos dienst aangesloten is bij de meldkamer ambulancezorg van iedere regio zal het systeem optimaal werken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #7 Gepost op: 7 september 2012, 14:49:27
Ik kwam onderstaande website vandaag tegen, nadat iemand op twitter hier iets over vertelde:

"De Landelijke SOS ALARM Hulpdienst"

Stichting Landelijke SOS ALARM Huldienst is opgericht om hulpdiensten als politie, brandweer, ambulance en ziekenhuismedewerkers te ondersteunen tijdens hun werkzaamheden. Door onder andere verkeer en/of bezuinigingen is hun gemiddelde aanrijtijd 8 tot 12 minuten bij een calamiteit.
 
Wij willen met een landelijke registratie ervoor zorgen dat EHBO - BHV - AED hulpverleners indien zij in de nabijheid zijn zo spoedig mogelijk ( doelstelling < 5 minuten ) eerste hulp verlenen totdat de officiële hulpdiensten het overnemen.
 
Daarnaast willen we voorkomen dat er tijdverlies is, doordat het slachtoffer geen gegevens bij zich draagt, mensen niet bereikbaar zijn of niet op de hoogte zijn van belangrijke medische aandoeningen. Dankzij de SOS ALARMCARD is deze informatie nu wel direct beschikbaar in geval van nood. Vrijwillige hulpverleners en de officiële hulpdiensten kunnen zo gericht hulp bieden. De betrokkene bepaalt zelf welke gegevens wel of niet zichtbaar zijn via de kaart, zodat privacy altijd gewaarborgd blijft.
 
Hiermee kunnen we helpen levens te redden! De levens van uw en onze dierbare(n). Meld u aan indien u gecertificeerd EHBO - BHV - AED'er bent. En zorg ervoor dat uw dierbaren een SOS ALARMCARD dragen.

Bron met meer info: https://www.helplevensredden.nl/


Hoe denken jullie hier over? Gaat dit werken en blijft het incident hierdoor nog overzichtelijk? Ik vind het, samengevat, levensgevaarlijk.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #8 Gepost op: 7 september 2012, 19:17:14
Ik heb over dit systeem grote bedenkingen daar iedereen kan inschrijven. Dat is ook de doelstelling, maar daarmee ook het grootste en belangrijkste nadeel.
Probleem is dat de inschrijvers voor overgrote deel laag in niveau zijn geschoold in de leken EHBO en per definitie niet hebben geleerd en dus niet kunnen omgaan met bijvoorbeeld hoog-energetisch letsels veroorzaakt door o.a. valpartijen thuis, aanrijdingen ed. en andere trauma ongevallen.
Als dit systeem alleen gebaseerd is op alleen de huis-tuin-keuken EHBO dan zit er m.i. geen meerwaarde aan vast.

Het systeem is ergens een zeer zwaar afgezwakte copy van de community first responders zoals men die ook in engeland heeft.
Het SOS alarm hulpdienst systeem is op zich wel een leuk initiatief, echter het opleidingsniveau van de gemiddelde inschrijver (hoogstens BLS  tot het standaard OK niveau) zal het absoluut niet populair maken bij de professionele hulpdiensten die hogere opleidingseisen aan de leek zullen willen stellen dan nu het geval is.

Wellicht als er strengere toelatingseisen en opleidingseisen aan deze leken eerstehulpverleners worden gesteld door SOS alarm hulpdienst, dan pas begin ik goede hoop te krijgen. Maakt ze ook gelijk wat professioneler.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #9 Gepost op: 7 september 2012, 19:46:05
Gezien de reaktie van Willem D, wacht ik nog even met inschrijven,
ook ik heb alleen EHBO en BHV , en als ik dit zo lees zal het niet voldoende zijn.
Wellicht als SIGMA wel voldoende??

Ik ben benieuwd naar reaktie's uit de witte en blauwe hoek
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl