Reanimatie inzet in verpleeghuis

Auteur Topic: Reanimatie inzet in verpleeghuis  (gelezen 25673 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Gepost op: 25 mei 2012, 22:39:00
Regelmatig zie ik in Amsterdam een TS gealarmeerd worden voor een reanimatie. Niet zo bijzonder maar wel als het in een verpleeghuis of psychiatrisch ziekenhuis is. Daar is hoger medisch opgeleid personeel aanwezig zoals verpleegkundige of artsen. Wat is de toegevoegde waarde van een BLS brandweerman dan?




Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2012, 22:58:40
Ik heb ook wel eens een reanimatie inzet gehad in een verpleeg-/verzorgingshuis, en dat was maar goed ook. Bij de balie hing er weliswaar een AED, maar de verpleging wist deze niet te gebruiken en hing dus gewoon op z'n plek dat wij aankwamen. Erg vreemde zaak. Wel hebben we het leven van het slachtoffer kunnen redden door reanimatie en defibrillatie voordat de ambu er was.


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2012, 01:28:55
Het personeel heeft niet standaard een reanimatiecursus. Reden: het niet reanimeer beleid in veel verpleegtehuizen. Daarbij kan het personeel weinig, artsen zijn er niet standaard en qua medicatie is er geen adrealine op voorhand.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


Fire shark

  • Ach & Brw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 620
Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2012, 05:58:02
Er word simpelweg geen onderscheid gemaakt.
Bij een melding van reanimatie word in Amsterdam-Amstelland standaard de brandweer mee gestuurd.
Daarbij is de ervaring van de brandweer vele malen groter.
ACH & HBT


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2012, 11:12:42
Er word simpelweg geen onderscheid gemaakt.
Bij een melding van reanimatie word in Amsterdam-Amstelland standaard de brandweer mee gestuurd.
Daarbij is de ervaring van de brandweer vele malen groter.
 

En levert de brandweer de mankracht voor de hartmassage, zodat het ambulance personeel zich bezig kunnen houden met medische handelingen.


dennis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2012, 07:46:53
Er word simpelweg geen onderscheid gemaakt.
Bij een melding van reanimatie word in Amsterdam-Amstelland standaard de brandweer mee gestuurd.
Daarbij is de ervaring van de brandweer vele malen groter.

Niet dat ik het je bijzonder kwalijk neem, maar dit heb je verkeerd. Er zijn wel daadwerkelijk bepaalde situatie's in Amsterdam, waar de brandweer niet voor een reanimatie komt (bijv. Arena) Misschien iets minder stellig zijn?


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #6 Gepost op: 8 september 2013, 01:32:00
nog even een aanvulling..... beetje traag misschien.....

ik werk al 10 jaar in de zorg. ik heb tot opheden nog nooit een reanimatie meegemaakt. ondanks dat ik, en mijn collegas, wel geschoolt zijn. Ik kan me voorstellen dat de brandweer, ondanks medisch gezien een lagere opleiding, veel meer ervaring heeft in het uitvoeren van een reanimatie.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #7 Gepost op: 8 september 2013, 02:46:13
Citaat van: dennis link=msg=1042156 date=1338270413
Niet dat ik het je bijzonder kwalijk neem, maar dit heb je verkeerd. Er zijn wel daadwerkelijk bepaalde situatie's in Amsterdam, waar de brandweer niet voor een reanimatie komt (bijv. Arena) Misschien iets minder stellig zijn?
Feit blijft dat in de basis de brandweer in amsterdam ook opgestart wordt. Als ze niet komen is dat eerder uitzondering dan regel..

Fire Shark heeft het merendeel van het gelijk aan z'n zijde. Uitzonderingen bevestigen de regel..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 8 september 2013, 06:50:04
Ik kan je zelfs vertellen dat er kleine ziekenhuizen zijn waar de ambulance gebeld wordt voor een reanimatie. Als er geen IC is, moet de patient toch meteen getransporteerd worden en er is dan ook niet altijd standaard een ALS arts die kan intuberen.
Het lijkt mij dan overigens niet direct zinvol om met 6 brandweermannen te komen rijden...
Arts  www.alphalog.nl


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #9 Gepost op: 24 september 2013, 11:13:07
Ook wij zijn pas nog als FRB naar verpleegtehuis geweest zeker s'avonds heeft men hier niet erg veel bezetting en wordt het als erg prettig ervaren snel 3 man (extra) te hebben bij reanimatie.