Ervaringen met draagbrancard

Auteur Topic: Ervaringen met draagbrancard  (gelezen 10370 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bbleijerveld

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 11 juni 2012, 11:42:58
Beste hulpverleners,

mijn naam is Bart Bleijerveld. Op dit moment ben ik aan het afstuderen als industrieel ontwerper aan de TU Delft met het ontwerpen van een nieuwe brancard welke een tussen oplossing moet bieden tussen de ambulance rolbrancard en de draagbrancard. Daarvoor ben ik aan het uitzoeken of er inderdaad behoefte is aan een dergelijke oplossing. De functie van deze brancard laat zich omschrijven als een lichtgewicht brancard welke het makkelijker maakt voor EH verleners om patiënten over ruigere terreinen te vervoeren naar een veilige locatie (EHBO post). Daarnaast is er aandacht voor de veiligheid van de patiënt en de hulpverlener (til/rugproblemen).

Het idee voor een dergelijke oplossing kwam bij tijdens het kijken van enkele filmpjes op youtube van situaties waarin de tekortkomingen van de draagbrancard op een pijnlijke manier duidelijk worden:

Footballer Carried Away on Stretcher - Fail!

Als leek op het gebied van hulpverlening ben ik op zoek naar ervaring. Naast het volgen van een EHBO cursus ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met draag en ambulance brancard die gebuikt worden bij de EH verlening.

Wat zijn jullie ervaringen met brancards op verschillende terreinen zoals sportvelden, strand, festival terreinen, modder, ongeasfalteerde wegen? Wat ging er fout en waar kwam dat door of wat ging er juist goed?

Heb je ervaring met een tussenoplossing zoals bijvoorbeeld een kruiwagen-achtig systeem?

Tegen welke andere problemen loop je aan bij het gebruik van een brancard? Bijvoorbeeld: tillen, opslag, transfer grond-brancard of brancard-ambulance, tekort aan hulpverleners, onervaren hulpverleners, communicatie?

Aan welke eisen zou een dergelijke oplossing moeten voldoen?

Hoeveel zou een dergelijke brancard mogen kosten om een interessant alternatief te kunnen bieden?

Graag zou ik ook direct in contact komen met hulpverleners voor het afnemen van een interview. Mocht je het leuk vinden om hier aan mee te werken dan hoor ik dat graag. Stuur dan een mailtje naar b.bleijerveld@student.tudelft.nl of een berichtje via het forum.

Bedankt!

Bart Bleijerveld
MSc Integrated Product design - TU Delft




Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2012, 13:07:24
Hey Bart,

In jouw omschrijving herkende ik de rolbracards die tijdens de vierdaagse van nijmegen worden gebruikt. Je kan er over nadenken om dit als vergelijkingsmateriaal te gebruiken.

Ik heb even gegoogled om een plaatje ervan te vinden:
http://www.nufoto.nl/fotos/158095/op-de-brancard.html
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2012, 13:13:32
Er bestaat dus al een systeem dat op alle ondergronden goed rijd en dat is het Brancarry systeem. Dus ik weet niet of hier nog innovatie inzit....

http://www.hilgenkamp.nu/brancarry.php


bbleijerveld

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2012, 16:10:36
Bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad al verschillende oplossingen gevonden. Vergelijkbare oplossingen werden in de tweede wereldoorlog ook gebruikt. Het verbaast me dat deze systemen niet op veel meer plekken gebruikt worden hebben jullie een idee waardoor dat komt? Een aantal redenen die ik heb gevonden zijn prijs en matige schokdemping.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2012, 16:28:47
Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar ik kan me er iets bij voorstellen dat het lastig is om een slachtoffer op een bracard te tillen die op een "karretje" staat omdat die behoorlijk hoger is.

Dan kan je op 2 manieren oplossen in mijn ogen: losse bracard of een opklapbaar onderstel. Maar jij bent industrieel ontwerper dus misschien weet jij wel een derde.....

Met een losse bracard zit je er mee dat je het karretje los mee moet nemen. Dat Brancarry systeem valt om als je het los laat of je moet de pootje er aan vast zetten. Dus het ding oprapen/rechtzetten of met de pootjes aan de gang is allebei een beetje klungelig en ik vraag me af of dat goed gaat met 2 personen.

Als je met een opklabbaar onderstel werkt zal dat op een ambu-onderstel lijken in mijn ogen. De bracard wil je zo dicht mogelijk bij de grond hebben als je die inklapt en er zullen dus alleen kleine wieltjes onder zitten, daardoor kan je lastig over ruig terrein heen komen.

Een andere reden die ik me kan bedenken waarom je het niet zo veel ziet is inderdaad geld. Eerstehulp verenigingen zijn over het algemeen vrijwilligers organisaties die een "niet al te ruim" budget hebben. Geld voor een brancard onderstel is er niet, vrijwilligers om die brancard te tillen wel. De grote eerste hulp organisaties hebben wel geld maar die zie je op golfkarren rijden met een brancard erop, waardoor een brancardkar niet meer nodig is.

Voor een goed betaalbare tussenvorm zou best wel eens een markt kunnen zijn. Mijn intresse zal het in ieder geval hebben.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2012, 16:40:55
Hallo Bart,

Wat naar mijn mening innovatief zou zijn, is een brancard zoals gebruikt bij de ambulancedienst, wat minder schokkerig is, door bv een soort vering of andere banden.
Voor de rest zou ik het niet direct weten.
Met betrekking tot het voorbeeld filmpje, normaal gesproken wordt een dergelijke brancard met 4 personen getild en niet met 2.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2012, 16:46:45
Ik heb al een groot aantal malen het voorrecht gehad om hiermee te werken. Ik ben er zeer tevreden over...kan op alle terreinen gebruikt worden en is, als hij staat, zeer stabiel. Daarbij eenvoudig door 1 man te bedienen met in-en-uit-klappen en neemt weinig ruimte in gebruik.

En een brancard met schokdemping,...ben erg benieuwd. Ooit hebben ze brancardsledes uitgevonden met een veersysteem. Comfort van de patient (subjectief) ging omhoog doch ook het aantal misselijke patienten en gebruik anti-mimetica (objectief vastgesteld).


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2012, 21:45:33
Beste hulpverleners,

mijn naam is Bart Bleijerveld. Op dit moment ben ik aan het afstuderen als industrieel ontwerper aan de TU Delft met het ontwerpen van een nieuwe brancard welke een tussen oplossing moet bieden tussen de ambulance rolbrancard en de draagbrancard. Daarvoor ben ik aan het uitzoeken of er inderdaad behoefte is aan een dergelijke oplossing. De functie van deze brancard laat zich omschrijven als een lichtgewicht brancard welke het makkelijker maakt voor EH verleners om patiënten over ruigere terreinen te vervoeren naar een veilige locatie (EHBO post).
Footballer Carried Away on Stretcher - Fail!

De Stryker brancard is een multifunctionele brancard die zeer goed voor dit doel te gebruiken is.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2012, 23:15:42
De Stryker brancard is een multifunctionele brancard die zeer goed voor dit doel te gebruiken is.

Nou..ben ik niet zo met je eens.

Ik werk ook erg veel met de stryker brancards en ben daar niet zo over te spreken..zeker gezien de kleine wieltjes die continue ergens op vast lopen (korreltje zand oid).


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2012, 23:36:08
doch ook het aantal misselijke patienten en gebruik anti-mimetica (objectief vastgesteld).

En in het boeren, burgers en buitenlui Nederlands ? 98uiye
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw