GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (Noodweer Dicky Woodstock-festival) Steenwijkerwold 04-08-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (Noodweer Dicky Woodstock-festival) Steenwijkerwold 04-08-2012  (gelezen 59921 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Beveiligingsmedewerkers etcetera. Je hebt ervaring in de branche, dan weet je als geen ander dat er voorafgaand aan een avond op een evenement als deze er een grijs gebied is waar er mensen arriveren om te werken in de horeca (en nog bezig zijn met het vullen van barren, uitleg krijgen over de gang van zaken etcetera), vroege gasten al binnenkomen, A/V bedrijven nog in de weer zijn met opbouwen maar de organisatie nog niet voor 100% klaar is voor alle eventualiteiten. Ik zeg niet dat dit een gewenste gang van zaken is, maar het is wel de realiteit.
Ik heb inderdaad ervaring in de branche, vandaar ook het doorvragen. Een festival wordt door de beveiliging geopend na overleg met de organisatie. De organisatie geeft aan dat het terrein geopend mag worden voor bezoekers, het terrein zal nooit geopend worden als de beveiliging zelf nog niet gereed is voor opening. Dit betekend dat alle posities zijn ingevuld, en alle sectieleiders hebben aangegeven dat hun sectie gereed is. Of de organisatie ook wacht totdat bijv. de horeca gereed is weet ik niet, maar er vind in ieder geval onderling overleg plaats.

Het zal niet voorkomen (in ieder geval bij de festivals waar ik gewerkt heb) dat het terrein geopend is voordat de EHBO en beveiliging gereed is. Dat er ergens achterin de zaal nog een lamp gesteld moet worden door het lichtbedrijf gebeurt altijd wel, maar dat kan het festival niet op een negatieve manier beïnvloeden.  

Citaat
Eerder zijn zaken gezegd over het inhuren cq. ter plaatse hebben van meteorologische kenners. Dat is duur, maar wat voegt het toe op een korte termijn als deze? 15 minuten in de middle of nowhere.
Ik vraag mij af in hoeverre dit verplicht is (bij de vergunning), en inderdaad wat het verschil is (afgezien van het feit dat je het eerder ziet aankomen en mogelijk voorzorgsmaatregelen kan nemen.

Citaat
Waar ga je met die mensen heen als je de wetenschap hebt dat er een supercell/valwinden/windhozen aankomen? Naar buiten sturen? Evacueren? Dat is, realistisch gezien, niet te organiseren, zeker niet voor een eventualiteit die een enorm minieme kans van plaatsvinden heeft.

Hier ben ik het dus helemaal met je eens, evacueren bij noodweer is niet altijd mogelijk omdat er geen ruimte aanwezig is waar deze mensen droog kunnen staan. Bovendien zullen mensen met dit weer niet zomaar buiten gaan staan. De tent kan dienen als droge en veilige thuishaven, maar deze heeft ook zijn limieten. Over de minimale eisen van deze tenten bestaan dus schijnbaar geen regels, terwijl we wel er duizenden mensen in plaatsen. Daar ligt de fout.


De dijken zijn er pas gekomen toen het echt goed mis ging, toen werd er niet meer naar het kostenplaatje gekeken.
Ik wil niet weten wat de gevolgen zullen/kunnen zijn als een tent met 15.000 mensen erin instort, maar in dit land wordt pas echt actie ondernomen als het eerst echt goed mis moet gaan (al hoop ik dat het nooit in deze mate mis zal gaan).

Ik ben geen tentenbouwer, geen bouwkundige maar heb wel het vertrouwen dat een tent zo gebouwd of verstevigd kan worden dat hij niet instort (mits hier van te voren rekening mee gehouden wordt). Een tentzeil wat zichzelf los rukt / scheurt bij (laten we zeggen) windkracht 10 is prima, maar het mag niet gebeuren dat tenten van deze omvang instorten. Want ik ben echt bang dat het eens goed misgaat (of is het puur toeval dat twee evenementen getroffen worden door dit soort weer?).


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Mss is het lossende zeil nog niet zo erg. Tis de structuur eronder die overeind moet blijven.


andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Het blijft een lastige situatie als evenement-organisator.
Vanuit de tentleverancier wordt meestal geëist (in de leveringsvoorwaarden) dat bij heftige wind de tent volledig wordt afgesloten door middel van de zijflappen. Hierdoor kan de wind minder snel vat krijgen op de tent. Opvallend is dat de tent in dit geval niet is afgesloten. Dus ik vraag me af of de evenement-organisator zich in dit geval aan die voorwaarden heeft gehouden. Extreme windsituaties als valwinden zie je niet aankomen, maar stevige wind wel.
Daarnaast is de vuistregel dat bij naderende onweer tentconstructies ook ontruimd moeten worden. Ook onweer zie je duidelijk aankomen, vooral -logisch- aan de inktzwarte luchten boven je festivalterrein. En in principe moet je een ontruiming binnen 10 minuten kunnen inzetten, helemaal als er 'maar'150 personen in een tent zijn.

Wat ik dus wel een interessante en terechte vraag vind is hoe de beslissingslijnen zijn geweest en of deze volgens calamiteitendraaiboeken zijn uitgevoerd. Al is het maar om te kijken hoe dit soort lastige situaties beter ingeschat kunnen worden.

stevige wind kun je zien aankomen, maar val winden volgens mij minder, en aangezien het een vrij grote tent is, hoe wil jij dan zo snel alle ingangen en (nood) uit gangen sluiten, gemiddelde opening duur 2  minuten voor je hem dicht hebt, tel daar bij op dat je ook achter het podium moet zijn, dus tegen deze wind viel niet te werken, heb zelf in de tentverhuur gezeten, dus heb iets ervaring, en wat de eisen zijn, zodra de tent staat, worden de eisen aande huurder verteld, of moeten we dan gewoon standaard bij elke tent mensen van het verhuur bedrijf zetten


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
stevige wind kun je zien aankomen, maar val winden volgens mij minder, en aangezien het een vrij grote tent is, hoe wil jij dan zo snel alle ingangen en (nood) uit gangen sluiten, gemiddelde opening duur 2  minuten voor je hem dicht hebt, tel daar bij op dat je ook achter het podium moet zijn, dus tegen deze wind viel niet te werken, heb zelf in de tentverhuur gezeten, dus heb iets ervaring, en wat de eisen zijn, zodra de tent staat, worden de eisen aande huurder verteld, of moeten we dan gewoon standaard bij elke tent mensen van het verhuur bedrijf zetten

Bij rustig weer, in een kracht 5 wordt het al een uitdaging laat staan een beginnende storm met rukwinden.
Bijdragen op persoonlijke titel.


kroezy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Volg me ook op twitter @112mani
    • 112mani
Ik ga elk jaar ook naar een festival en help daar ook met de opbouw.
Vorige jaar toen er ook nood weer aan zou komen.
Toen werd er afgesproken als het te "erg" werd zouden alle "vrachtwagens, busjes, enz" toeteren.
Het hele gebied zou dan ontruimt worden en moesten dan naar de afgesproken plek in dit geval was dit een boederij in de buurt.

Hierbij wil ik zeggen dat er sommige festivals wel wat maatregelen treffen met noodweer.
Volg me ook op twitter @112mani


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
(...)
De dijken zijn er pas gekomen toen het echt goed mis ging, toen werd er niet meer naar het kostenplaatje gekeken.
Ik wil niet weten wat de gevolgen zullen/kunnen zijn als een tent met 15.000 mensen erin instort, maar in dit land wordt pas echt actie ondernomen als het eerst echt goed mis moet gaan (al hoop ik dat het nooit in deze mate mis zal gaan).
Onjuist: de dijken waren er al voordat het goed mis ging. Dijken zijn ontstaan omdat mensen behoefte hadden aan land wat niet bij vloed onderstroomde en bij eb weer leegstroomde. De dijken zijn hoger geworden toen bleek dat het land bij slecht weer alsnog onderstroomde. De gemalen zijn geplaatst toen bleek dat er ook water onder de dijken door sijpelt. De gecombineerde kennis leidde tot de inpoldering: omdijken en bemalen. Op extreem weer was het systeem echter niet berekend: de dijken die jarenlang voldeden braken toch. En pas daarna is er in het Deltaplan met miljarden gesmeten om de kans op herhaling te verkleinen. Maar feitelijk was de kans al zeer klein, en het verder verkleinen van de kans op optreden is omgekeerd gerelateerd aan de kosten die je moet maken. Hoe kleiner de kans, hoe hoger de kosten. En ik vermoed dat de kosten exponentieel stijgen ten opzichte van de verkleining van de kans. En nog steeds worden immense kosten gemaakt om dijken en waterkeringen verder te verhogen en versterken, terwijl inmiddels bijna niemand meer kan zeggen wat het effect op de kans is.

Als ik dat terug relateer naar de tent: tenten waren er al lang voordat het goed mis ging. Ze zijn gekomen door de behoefte van de mens aan beschutting en huisvesting (denk aan de pyramide van Maslow) en waren één van de eerste vormen van beschutting na de grotten. Voor de vaste huisvesting bleken tenten echter niet stevig en comfortabel genoeg. Bij slecht, nat en koud weer voldeed een tent niet aan de eisen van de mens. De tent is na verloop van vele jaren geworden tot wat het nu is: een constructie voor tijdelijke beschutting. De vraag naar soorten tenten heeft ervoor gezorgd dat er is geïnvesteerd in verschillende soorten en maten. En incidenten op festivals zonder tenten (wie herinnert zich Dance Valley nog!) hebben de vraag naar beschutting met een grote capaciteit gevoed. En nu blijkt dat ook tenten kunnen instorten bij extreem weer, net als dat dijken kunnen doorbreken.
Moeten we dan inderdaad nu besluiten tot een soort "delta-plan" voor de tentenbranche en met groot geld gaan smijten om de kans op instorten verder te verkleinen? Je koopt geen garantie, hoeveel je ook zou betalen. Er is altijd een kans, hoe klein ook, dat het mis kan gaan. Of reserveren we dit geld om de inzet van hulpverleners te betalen en schade voor slachtoffers te vergoeden? En wat houden we dan over voor andere dingen?

Als de schade bij een overstroming van de randstad 1 miljard zou zijn, zou je dan 2 miljard investeren in hogere dijken?

Ik ben geen tentenbouwer, geen bouwkundige maar heb wel het vertrouwen dat een tent zo gebouwd of verstevigd kan worden dat hij niet instort (mits hier van te voren rekening mee gehouden wordt). Een tentzeil wat zichzelf los rukt / scheurt bij (laten we zeggen) windkracht 10 is prima, maar het mag niet gebeuren dat tenten van deze omvang instorten. Want ik ben echt bang dat het eens goed misgaat (of is het puur toeval dat twee evenementen getroffen worden door dit soort weer?).
Ja, een tent kan altijd zo worden gebouwd dat hij niet instort voor iets waar je van tevoren rekening mee houdt. Maar daar zit de crux: waar leg je de grens? We praten over kansen, niet over zekerheden. Vertel me maar welke windkracht een constructie moet weerstaan en ik zal 'm voor u uitrekenen en zonodig bouwen. Maar er blijft altijd een kans dat er toch een hogere windkracht komt. Of dat er een windstoot is terwijl er nog een zijdoek open staat. En ik garandeer ook niet dat de constructie niet instort als er een pak sneeuw op ligt. Ook daar is overigens wel rekening mee te houden... alle scenario's kunnen worden meegenomen. Maar de constructie wordt duurder met elk extra scenario, en de kans van optreden van ieder scenario of combinatie daarvan wordt kleiner naarmate je meer scenario's verzint.

Ander voorbeeldje: de zorgverzekering. Er is een heel kleine kans dat u een of andere ernstige aandoening oploopt waarvan de behandeling alleen wordt vergoed in zorgpakket 5-ster, het duurste pakket. Wat zou u doen? Houdt u het bij het veel goedkopere pakket 1-ster of 2-ster in de hoop dat u deze aandoening niet krijgt en eens lekker op vakantie kunt? Of neemt u maar het zekere voor het onzekere, kiest u pakket 5-ster en gaat u daarom maar niet meer op vakantie?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Er zijn volgens mij tenminste twee principiele benaderingen :

Je kunt een tent zo ontwerpen en opbouwen dat de kans op instorten tot het absolute minimum wordt beperkt.

en

Je kunt een tent zo ontwerpen en inrichten dat als de tent instort het aantal slachtoffers (gewonden en evt. doden) tot een minimum wordt beperkt.

Aan beide benaderingen hangt een prijskaartje en een praktische haalbaarheid.

(In het verkeer/autos,waar nmm de meeste doden en gewonden vallen en waar veel research wordt gedaan heeft men bijv.de kooiconstructie bedacht en zaken zoals air bags etc.,waar men ervan uitgaat dat er altijd botsen kunnen zijn en de inzittenden zo optimaal moeten worden beschermd.)


Chrisdup

  • Spoed -, ambulance & MUG - verpleegkundige, USAR Medic, verpleegkundige circuit Zolder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
    • Medical Team Circuit Zolder
Kan er iemand me vertellen hoe de (medische) hulpverlening daar in elkaar zat?

Er zal waarschijnlijk een EHBO - dienst aanwezig zijn geweest?

Maar ik las dat er na 10 min de eerste ambulances aanwezig waren. Mag ik daaruit concluderen dat er voordien geen ambulance(s) aanwezig was (waren)?

Is ietsjes anders geregeld in België denk ik zo, daarmee.  ;)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Kan er iemand me vertellen hoe de (medische) hulpverlening daar in elkaar zat?

Er zal waarschijnlijk een EHBO - dienst aanwezig zijn geweest?

Maar ik las dat er na 10 min de eerste ambulances aanwezig waren. Mag ik daaruit concluderen dat er voordien geen ambulance(s) aanwezig was (waren)?

Is ietsjes anders geregeld in België denk ik zo, daarmee.  ;)

Ik heb begrepen dat er Rode Kruis aanwezig was.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Kan er iemand me vertellen hoe de (medische) hulpverlening daar in elkaar zat?

Er zal waarschijnlijk een EHBO - dienst aanwezig zijn geweest?

Maar ik las dat er na 10 min de eerste ambulances aanwezig waren. Mag ik daaruit concluderen dat er voordien geen ambulance(s) aanwezig was (waren)?

Is ietsjes anders geregeld in België denk ik zo, daarmee.  ;)
Op de grotere festivals is daar een flinke medische dienst aanwezig, die kunnen in 99 % van de gevallen de klussen aan. Na 10 min de eerste ambu,s terplaatse is nog geen eens zo erg lange tijd. Als jeje bedenkt dat je eerst zelf een overzichtje wilt hebben van wat er gaande is, en om te kijken wat je aan hulpverlening nodig hebt.