Gebruik van amber signalering door de politie

Auteur Topic: Gebruik van amber signalering door de politie  (gelezen 25522 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Gepost op: 5 oktober 2012, 12:16:27
Ik ben benieuwd naar de ervaringen en werkwijzen met betrekking tot het gebruik van amber signalering op de dienstauto's. Ikzelf gebruik het best veel: vrijwel bij elke staandehouding op of langs de weg, als ik even op het fietspad rij of ergens in een berm sta. Maar ik ben daar wel een van de weinigen bij op mijn bureau die het intensief gebruikt, volgens mij weten veel nog steeds niet dat het erop zit.

Nu ben ik ben dus benieuwd hoe en of jullie het amber gebruiken bij het werken op straat.




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2012, 13:25:01
Blij om te horen dat je het veel gebruikt, hier in het Noorden zie ik het steeds minder worden bij de politie. De Brandweer verdient daarintegen een +punt.
Vaak zie ik de politie in mijn woonplaats geen Amber gebruiken, gebruiken ze het wel bijvoorbeeld d.m.v. de Traffic Advisor (TA) dan staat deze vaak verkeerd.

Voor we onbewust afdwalen....voor de overige mensen (Lees: burgers/particulieren) die Amber gebruiken hebben we de topic: Signalering op privé voertuigen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2012, 14:39:16
Zeer regelmatig als ik langs de provinciale wegen sta, sta ik binnen de bebouwde kom gebruik ik Amber soms als er een traffic advisor functie op zit. Aangezien die op de nieuwste Tourans niet meer zit dan maar gewoon knipperlichten ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2012, 18:20:17
Op de auto's waarmee ik mag rijden zit niks anders, maar om nu te zeggen dat ik het dagelijks gebruik. Het is heel afhankelijk van de locatie, sta ik bibeko op een overzichtelijke plek of een parkeerplaats dan niet. Sta ik op een onoverzichtelijke weg of direct aan een drukke weg dan zet ik hem wel aan. Bubeko sta ik toch vaak op een parkeerplaats dus dan staat die niet aan, maar in de situatie dat ik dat niet sta dan gaat hij zeker aan. Maar dit verschil is wel per persoon idem aan het hesje.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2012, 01:32:10
Als het ook maar even nodig lijkt te zijn gooi ik amber aan, wel zo veilig. Ik heb het idee dat de amber signalering op de nieuwste tourans een stuk beter opvalt dan bij de oude.
En met oude Tourans bedoel ik de Tourans van de "eerste generatie".


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2012, 06:25:09
Ik gebruik blauw meer dan amber. Ook bij stilstand. Reden is dat er al zooooveeeeel amberverlichting op de weg aanwezig is en dit ook nog eens te pas en te onpas wordt gebruikt. het is te gewoon geworden.
En als ik vlak langs de snelweg/autoweg/80kmweg sta waarbij ik ergens mee bezig ben, dan wil ik de snelheid er enigszins uit hebben.
Dat lukt dus met blauw beter...


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #6 Gepost op: 7 oktober 2012, 11:11:03
Ik gebruik blauw meer dan amber. Ook bij stilstand. Reden is dat er al zooooveeeeel amberverlichting op de weg aanwezig is en dit ook nog eens te pas en te onpas wordt gebruikt. het is te gewoon geworden.
En als ik vlak langs de snelweg/autoweg/80kmweg sta waarbij ik ergens mee bezig ben, dan wil ik de snelheid er enigszins uit hebben.
Dat lukt dus met blauw beter...

Op zich is je redenatie te volgen, maar amber is toch juist nadrukkelijk toegevoegd voor alle niet dringende zaken omdat het zo gewoon is. Juist omdat op de wegen die je noemt blauw gigantisch de aandacht trekt en zorgt voor mogelijk teveel afremmend verkeer met file als gevolg.
Overigens heb ik verder niet veel mee te praten want ik rijd alleen met amber ^-^ klasse 2 dat dan weer wel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2012, 22:53:29
Juist omdat op de wegen die je noemt blauw gigantisch de aandacht trekt en zorgt voor mogelijk teveel afremmend verkeer met file als gevolg.

Jammer dan...  (en trouwens het woord file bestaat nauwelijks hier in het noorden...  ;)  )


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2012, 03:57:49
Ik zie ook veel collega's amber gebruiken tijdens surveillance in het kader van "dan weet de burger dat ik gebruik maak van een ontheffing". Daar werk ik niet aan mee.... Als het veilig is met dan graag.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2012, 16:41:37
Ja helemaal mee eens!