Gebruik van amber signalering door de politie

Auteur Topic: Gebruik van amber signalering door de politie  (gelezen 25605 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2012, 16:49:06
Ik gebruik blauw meer dan amber. Ook bij stilstand. Reden is dat er al zooooveeeeel amberverlichting op de weg aanwezig is en dit ook nog eens te pas en te onpas wordt gebruikt. het is te gewoon geworden.

Dat is een redenering die kant nog wal slaat. Tuurlijk gaat de snelheid eruit alleen krijg je ook mensen die juist langzamer gaat rijden en zo een gevaar veroorzaken. Overigens is het ook de enige reden dat ik Blauw zou willen hebben bij het opzetten van een afzetting. Maar misschien wil de overheid juist ook een gedragsverandering bewerkstelligen met het gebruik van Amber. In de richting van:"oeps, daar staat een zwaailamp het kan ook politie zijn".

Jammer dan...  

Beetje vreemde reactie op een regelgeving vind je niet? Je hebt ontheffing, maar als het opgenomen wordt in de brancherichtlijnen dan zul jij je er ook aan moeten houden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2012, 11:43:20
Ik gebruik praktisch bij elke staandehouding wel amber. Zeker als we langs de rijbaan staan of in de buurt daarvan.
Las ik nou dat er iemand staandehoudingen doet langs de autosnelweg? Ik hoop dan toch ergens van de weg af o.i.d....


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2012, 21:25:42
Ik zie ook veel collega's amber gebruiken tijdens surveillance in het kader van "dan weet de burger dat ik gebruik maak van een ontheffing". Daar werk ik niet aan mee.... Als het veilig is met dan graag.

Hoe moet ik me dat voorstellen? Zodra je een voetgangerszone inrijdt amber erop ofzo -lijkt me sterk maar goed ik doe een gooi-?
Heb me wel ooit laten vertellen - en negeer dat steevast - dat indien je inderdaad gebruik maakt van een ontheffing (in ons geval veelal art 87 RVV) je verplicht zou zijn dit kenbaar te maken. Zoals gezegd doe ik dat niet, want dat zou betekenen dat als ik in het buitengebied een geslotenverklaring negeer om bij de visgebieden te komen ik met ambar zou moeten rijden. Lijkt me wederom sterk.   ???


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2012, 00:02:15
Ik zie ook veel collega's amber gebruiken tijdens surveillance in het kader van "dan weet de burger dat ik gebruik maak van een ontheffing". Daar werk ik niet aan mee.... Als het veilig is met dan graag.
Ik denk daar wat anders over. Ik vind het werken aan beeldvorming (d.w.z. het voorkomen van negatieve ~) belangrijk in mijn werk. Als er wat knippert op een dak wordt al veel minder gemopperd door de burger als wij weer eens voor de lol over een fietspad rijden o.i.d.

Ik gebruik praktisch bij elke staandehouding wel amber. Zeker als we langs de rijbaan staan of in de buurt daarvan.
Wat ik als (tweede) reden heb voor amber bij staandehoudingen, is je opvallendheid voor collega's. Mocht het mis gaan en je drukt op de rode knop, is het al een stuk eerder duidelijk waar je staat voor aanrijdende eenheden.

Heb me wel ooit laten vertellen - en negeer dat steevast - dat indien je inderdaad gebruik maakt van een ontheffing (in ons geval veelal art 87 RVV) je verplicht zou zijn dit kenbaar te maken.
Nee hoor, Gadgetman, dat staat inderdaad nergens O0


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2012, 09:32:40
Ik denk daar wat anders over. Ik vind het werken aan beeldvorming (d.w.z. het voorkomen van negatieve ~) belangrijk in mijn werk. Als er wat knippert op een dak wordt al veel minder gemopperd door de burger als wij weer eens voor de lol over een fietspad rijden o.i.d.
En daar denk ik weer anders over: ik kan heel rustig over het fietspad rijden, door rood rijden en een geslotenverklaring negeren zonder dat de meeste mensen het zich uberhaupt realiseren. Hooguit doe ik bij het rijden over fiets/voetpad knipperlichten aan. Door amber aan te zetten laat je jezelf alleen maar extra opvallen, waardoor meer mensen zien dat je bezig bent met iets dat zij niet mogen.

We hebben ontheffing, die we gebruiken als het nodig is. Dat sommige mensen dit niet weten of begrijpen is hun probleem, niet het mijne. We zijn er om de politietaak uit te voeren, niet om iedere zeikerd te vriend te houden. Tenminste, de laatste keer dat ik de politiewet las zag ik dat niet terugkomen in onze taakstelling.
Wout


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2012, 05:05:23
Beetje vreemde reactie op een regelgeving vind je niet? Je hebt ontheffing, maar als het opgenomen wordt in de brancherichtlijnen dan zul jij je er ook aan moeten houden.

Ik vind een veilige werkplek belangrijker dan haastige automobilisten die door een afremmende werking 10 seconden later aankomen op hun bestemming.
En ik heb inmiddels ervaring genoeg dat ik bij mijn werkzaamheden vaak blauw prefereer boven amber, omdat amber in bepaalde situaties niet het gewenste effect heeft.
Bovendien in het kader van incident management voert de eerste politieauto blauw, de rest oranje of niks.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2012, 05:42:05
Bovendien in het kader van incident management voert de eerste politieauto blauw, de rest oranje of niks.

Klopt, echter in het IM verhaal, gaat ook jou blauw uit als de WIS het van je heb overgenomen.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,327
Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2012, 19:39:55
Ik weet nog dat eind 60er/begin 70er jaren al de verplichting kwam voor politie, brandweer en ambulancevoertuigen kwam om bij stilstand op een plaats die gevaar of hinder voor de overige weggebruikers kon opleveren het voeren van een geel zwaailicht aan de bovenzijde van het voertuig verplicht werd; indien niet aanwezig moest blauw blijven branden. De TPW's (Citroën HY) hadden dit al van meetaf aan, bij de (toen nog donkerblauw met wit dak) werd toen links achter een uitschuifstang geplaatst, waarop men een geel Hella of Bosch zwaailicht kon klemmen dat gevoed werd door een losse accu in een kist. De KSA's (VW Kever/ Fiat 127) hadden dit niet. Er is dus eigenlijk niet zo veel nieuws onder de zon...


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2012, 23:28:26
Ik weet nog dat eind 60er/begin 70er jaren al de verplichting kwam voor politie, brandweer en ambulancevoertuigen kwam om bij stilstand op een plaats die gevaar of hinder voor de overige weggebruikers kon opleveren het voeren van een geel zwaailicht aan de bovenzijde van het voertuig verplicht werd; indien niet aanwezig moest blauw blijven branden. De TPW's (Citroën HY) hadden dit al van meetaf aan, bij de (toen nog donkerblauw met wit dak) werd toen links achter een uitschuifstang geplaatst, waarop men een geel Hella of Bosch zwaailicht kon klemmen dat gevoed werd door een losse accu in een kist. De KSA's (VW Kever/ Fiat 127) hadden dit niet. Er is dus eigenlijk niet zo veel nieuws onder de zon...

Dus eigenlijk hetzelfde als de discussie over de (gezags-)uitstraling van het uniform zoals we ergens anders aan het voeren zijn. Niets nieuws....


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2012, 07:27:52
Bovendien in het kader van incident management voert de eerste politieauto blauw, de rest oranje of niks.

De rest oranje of niks?

Ik heb het even nagekeken, maar zoals ik mij meende te herinneren voeren alle ander voertuigen dan het buffervoertuig
geen optische signalen.

Uit de publicatie Eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten bij eenzijdig aanrijdgevaar. (Blz. 16 kader 9):

Bij IM mag zwaailicht alleen gebruikt worden bij de volgende situaties:
- door IM-hulpverleners die onderweg zijn naar een incident
- door het beveiligingsvoertuig dat als buffervoertuig in fend-off vóór het incident staat
- door IM-hulpverleners die vertrekken van de incidentlocatie om aan te geven dat ze weer aan het verkeer gaan deelnemen.

Politie, brandweer, ambulance en Koninklijke Marechaussee voeren rijdend een blauw zwaailicht. Wegbeheerders, bergers en
de ANWB-wegenwacht voeren gele zwaailichten.

Bij een incident houdt alléén het beveiligingsvoertuig het zwaailicht aan (bij voorkeur oranje). Frontflitsers worden daarbij
uitgezet. Alle andere voertuigen van de IM-hulpdiensten zetten het zwaailicht en frontflitsers zodra ze parkeren voorbij en
in lijn met het incident. Teveel zwaailichten en flitsers leiden het verkeer op de andere rijbaan af. Dat kan kijkersfiles en
vervolgongevallen veroorzaken. Daarbij belemmeren teveel zwaailichten de politie 's nachts bij het maken van foto's voor
sporenonderzoek.
Servo Per Amikeco