Gebruik van amber signalering door de politie

Auteur Topic: Gebruik van amber signalering door de politie  (gelezen 25580 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 25 maart 2013, 23:21:42
Het nadeel vind ik de overkill aan amber signalering. Van een strooiwagen die leeg (en zonder uitstekende delen) terug rijd naar een remise tot een vuilniswagen op een rijksweg...

Kwam vanmorgen een zandwagen tegen, daarachter een aanhangwagen met daarop een shovel. Op de zandwagen zes grote amber flitsers in de grill.... Kermis 2.0

De hele attentiewaarde is weg.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 25 maart 2013, 23:22:45
amber 's nachts want blauw valt niet voldoende op. Het menselijk oog kan blauw licht namelijk slecht waarnemen bij een donkere achtergrond.

Dat is denk ik net andersom, rood/oranje is overdag beter zichtbaar en blauw 's nachts.
van www.ambulancevisibility.com

 Blue is regarded as the authority colour in many countries and has been heavily used by police in the past.  Legislation often covers its use on the roads.  Blue being unlike any other colour commonly found on the roads is highly distinctive and recognisable.  Blue can quickly generate an emotional response in experienced drivers due to its law and order history, thus producing relatively fast recognition and reaction times.  
The blue coloured beacon or light can be washed out by strong skylight during the day, but its luminosity exceeds red at night. It is suggested but not confirmed by research, that blue has better perception in fog and snow conditions where high levels of diffuse light exist. The Purkinje shift moves toward blue sensitivity when the eye is in an adaptive state.   Blue is unaffected by the Krovkov effect but can be harder for the eye to focus on the source than other colours due to chromatic aberration.

 Red is the traditional emergency service warning and the “stop or danger” colour. Red is instantly recognised as an urgency warning when used by emergency services and legislation covers its use. Red is also the brake and tail light colour for all vehicles. Red emergency lighting, if not rotating or flashing can sometimes be lost in a sea of red tail lights from other cars. Red does not bleed to white over long distances as other colours do. After yellow, red is the next best colour in daylight. The Purkinje Shift alters perception of transmitted red at night, although this effect is nowhere as pronounced as it is with reflected light from red surfaces at lower intensity levels. The Krovkov Effect can reduce the human perception of reds in some individuals. The use of a high transmission filter, passing red light containing a yellow component, increases the sensitivity of colour-blind individuals to red light sources (Green, p13). New car makers often use this red/yellow high transmission filter in red tail-light lenses or as their LED colour.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #32 Gepost op: 25 maart 2013, 23:24:27
Het nadeel vind ik de overkill aan amber signalering. Van een strooiwagen die leeg (en zonder uitstekende delen) terug rijd naar een remise tot een vuilniswagen op een rijksweg...

Kwam vanmorgen een zandwagen tegen, daarachter een aanhangwagen met daarop een shovel. Op de zandwagen zes grote amber flitsers in de grill.... Kermis 2.0

De hele attentiewaarde is weg.

Dat ben ik volledig met je eens. Ik tel ze niet per dag, maar ik kom er genoeg tegen die de lampjes aan hebben terwijl dit toch echt niet nodig is. Laatst nog een busje met een traffic-advisor gezien, de beste man wist niet eens dat hij aan stond.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #33 Gepost op: 25 maart 2013, 23:26:43
Ik hoor net dat de ideale combinatie bestaat uit een blauw/rood/oranje knipperende lichtbalk....  >:D

Al zie ik dat om een of andere reden niet gebeuren.  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Gast

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 25 maart 2013, 23:28:17
Blauw/wit/rood naar voren en rood/oranje/blauw aan de achterkant, pak je mooi alle kleurspectra voor het menselijk oog... maar dat zal hem wel nooit worden hier nee  8)


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #35 Gepost op: 29 maart 2013, 10:59:10
Als ik 's avonds op een snelweg rijdt en dan meestal 130 op de teller heb staan dan rem ik bijna nooit als ik een amber flitsertje zie. Meestal zijn het dan vrachtwagens die een opmerkelijke lading hebben of staat er iets op de vluchtstrook, waar ik niet kom.
Vaak ga ik (indien mogelijk) wel naar de linkerbaan omdat er op de vluchtstrook gewerkt kan worden (wegenwacht of bandenspecialist)
Als ik blauw zie dan rem ik af tot ca. 80 km/u om de situatie te kunnen overzien en inschatten (moet ik stoppen of een andere baan kiezen). Meestal de indicatie dat er een ongeval gebeurd is.

Over dat blauw niet zien in het donker, dat heb ik persoonlijk nog nooit ervaren.
Ik zie het altijd en het geeft mij meer info dat er echt wat aan de hand is dan een amber flitser.

Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste bestuurders zo reageren.

Daarom dat men in Belgi beslist heeft om de signalisatiewagens van de brandweer en politie naast de pijl of kruis in oranje (richting aangeven) ook steeds blauw zal gebruiken, blauw en oranje zouden nooit samen mogen werken dus eerst blauw en dan oranje voor de richting.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #36 Gepost op: 29 maart 2013, 11:22:40
Go home we got it !!!  We finish what others can't


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #37 Gepost op: 29 maart 2013, 15:09:04
Daarom dat men in Belgi beslist heeft om de signalisatiewagens van de brandweer en politie naast de pijl of kruis in oranje (richting aangeven) ook steeds blauw zal gebruiken, blauw en oranje zouden nooit samen mogen werken dus eerst blauw en dan oranje voor de richting.

Ziet er mooi uit, ffemt19.  O0
Daar kan men in NL nog een puntje aan zuigen.

Wordt bij jullie altijd bij een ongeval in het donker een signalisatiewagen meegestuurd?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #38 Gepost op: 29 maart 2013, 17:05:01
Ziet er mooi uit, ffemt19.  O0
Daar kan men in NL nog een puntje aan zuigen.

Wordt bij jullie altijd bij een ongeval in het donker een signalisatiewagen meegestuurd?

Niet alleen in het donker, maar voor zover de mogelijkheid er is zal er in Belgi altijd een signaalwagen ter plaatse komen.

Dit systeem heeft een grote attentie waarde maar hier in Nederland wil men het niet. Ik zou ook veel liever als de pijl uit is de provinciale lampen(alterneerde lichten) laten knipperen. Dan zou je dus Amber met Wit afgewisseld krijgen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #39 Gepost op: 29 maart 2013, 17:16:15
Niet alleen in het donker, maar voor zover de mogelijkheid er is zal er in Belgi altijd een signaalwagen ter plaatse komen.

Dit systeem heeft een grote attentie waarde maar hier in Nederland wil men het niet. Ik zou ook veel liever als de pijl uit is de provinciale lampen(alterneerde lichten) laten knipperen. Dan zou je dus Amber met Wit afgewisseld krijgen.

Dat gebeurd in Duitsland ook geloof ik.
Waarom zijn we hier in Nederland dan zo afwijkend en kan het vele malen beter?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.