Ervaringen met waterscooters gevraagd

Auteur Topic: Ervaringen met waterscooters gevraagd  (gelezen 16756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #20 Gepost op: 4 februari 2013, 07:46:05
Bedankt voor de tips!

wij hebben namelijk te horen gekregen van de leverancier dat de XPS lube een "wondermiddel" was, wat je overal tussen kon spuiten.... jij als ANWB'er zal meer verstand van deze spullen hebben dan wij allemaal bij elkaar.

neemt niet weg dat onze leverancier (die ook ons winteronderhoud doet) vind dat onze scooters nog topfit draaien. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben. 8)


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #21 Gepost op: 4 februari 2013, 11:39:35
Citaat
Dan snap je wel dat ik reageer met dat ik liever 1 iemand verantwoordelijk zou zien voor onderhoud/schoonmaken en 1 iemand als bestuurder (of meerdere die een goed en degelijk team vormen.)

Inderdaad. Dat is dan ook in mijn ogen het nadeel van externe krachten bij een reddingsbrigade/lifeguard post. Wij hebben gewoon de afspraken dat we de binnenkant afspoelen als er echt veel water overheen is gekomen. Die speciale spray doen alleen de mensen die weten hoe het werkt. De rest weet dat dit dan ook gedaan wordt, en neemt geen eigen initiatief.  

Maar als ik het zo een beetje bekijk is er nog steeds een 2-kamp tussen de voor en tegenstanders. Kortom, het ding heeft zich nog niet echt bewezen!


guest11765

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 4 februari 2013, 13:12:06
Bedankt voor de tips!

wij hebben namelijk te horen gekregen van de leverancier dat de XPS lube een "wondermiddel" was, wat je overal tussen kon spuiten.... jij als ANWB'er zal meer verstand van deze spullen hebben dan wij allemaal bij elkaar.

neemt niet weg dat onze leverancier (die ook ons winteronderhoud doet) vind dat onze scooters nog topfit draaien. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben. 8)

Is jullie leverancier ook outboardshop rotterdam? In overleg is nu besloten te matigen met xps en water, en vaker de doppen te voorzien van nieuw vet.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #23 Gepost op: 5 februari 2013, 08:07:51
Nee, Jetworld in Den-Bommel. Dat is onze locale Yamaha dealer. Hij heeft ook onze Rhino geleverd.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #24 Gepost op: 5 februari 2013, 11:17:37
Citaat
Is jullie leverancier ook outboardshop rotterdam? In overleg is nu besloten te matigen met xps en water, en vaker de doppen te voorzien van nieuw vet.

Gaat jullie onderhoud niet gewoon via de maatschappij?


guest11765

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 5 februari 2013, 13:54:54
olie en een bougietje is het probleem niet.
Maar zeker in de garantie periode met dingen die je nog niet eigen zijn, kan je beter af en toe de leverancier raadplegen en/of het onderhoud laten doen.

vergis je niet in wat voor techniek er in sommige van die dingen zit.

Ons grootste model is geheel electronisch in gasgeven en bucketbediening. Zelfs met gps positie zodat als je dat activeert hij op die positie probeerd te blijven liggen.
Ik verwacht niet anders dan dat ze na 2 a 3 jaar gewoon in IJmuiden onderhouden gaan worden. Maar volgens mij worden ze nu voor de grotere dingen terug gebracht naar de leverancier.


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2013, 20:41:34
Op Bloemendaal varen wij nu met een Kawasaki. Het is echt een top apparaat. Er zijn verschillende partijen komen testen en er is een unaniem eindoordeel. Dit is een perfecte machine. Zelfs de mensen van de KNRM zijn razend enthousiast aangezien de wendbaarheid vele malen hoger is en je hem niet de bocht in hoeft te gooien.

Wij varen met een Ultra 300X

Kijk hier voor wat meer info: http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/component/content/article/25-materieel/vaartuigen/176-jetski-bld249.html

of hier voor een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1gjJUZjvBL4


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2013, 22:32:07
Dat die makkelijker vaart/stuurt lijkt me logisch, er hangt geen sled achter.
Als je die bij de scooters van de KNRM of RN eraf haalft sturen en varen ze ook heel anders. :D
Alleen zonder sled heb je niet zoveel aan een scooter in mijn opzicht. Ja of je wilt alleen maar rondjes scheuren zoals een particulier.

De sled heeft juist z'n meerwaarde doordat je personen extra mee kan nemen, of in geval van mensen die in een stroming raken ze een lift geven naar rustiger water. bijvoorbeeld. O0

Volgens mij heeft deze een open koelsysteem ? weet ik niet zeker maar dit is meer storings gevoelig dan bijvoorbeeld een gesloten systeem ivm zan en schelpjes.
Zoals ik het zie zit er ook geen keerklep op voor de rem/achteruit, dit vind uit ervaring sprekende bij de seadoo's echt een plus punt.

Mocht het er wel op zitten heb ik niks gezegt ;)


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2013, 22:48:10
Dat die makkelijker vaart/stuurt lijkt me logisch, er hangt geen sled achter.
Als je die bij de scooters van de KNRM of RN eraf haalft sturen en varen ze ook heel anders. :D
Alleen zonder sled heb je niet zoveel aan een scooter in mijn opzicht. Ja of je wilt alleen maar rondjes scheuren zoals een particulier.

De sled heeft juist z'n meerwaarde doordat je personen extra mee kan nemen, of in geval van mensen die in een stroming raken ze een lift geven naar rustiger water. bijvoorbeeld. O0

Volgens mij heeft deze een open koelsysteem ? weet ik niet zeker maar dit is meer storings gevoelig dan bijvoorbeeld een gesloten systeem ivm zan en schelpjes.
Zoals ik het zie zit er ook geen keerklep op voor de rem/achteruit, dit vind uit ervaring sprekende bij de seadoo's echt een plus punt.

Mocht het er wel op zitten heb ik niks gezegt ;)

En vergeet niet dat de kawasaki 2 x zoveel vermogen heeft als de gemiddelde seadoo van RN of KNRM die rond de 155 PK zitten en de kawasaki zit op 290 pk.
Dat scheelt natuurlijk ook heel veel kwa vaareigenschappen.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2013, 06:42:24
En vergeet niet dat de kawasaki 2 x zoveel vermogen heeft als de gemiddelde seadoo van RN of KNRM die rond de 155 PK zitten en de kawasaki zit op 290 pk.
Dat scheelt natuurlijk ook heel veel kwa vaareigenschappen.

dat scheelt enorm, maar of dat nou positief is?

wat moet je in vredesnaam met 290 pk?
de (ongeveer) 115 pk in onze Yamaha is meer dan genoeg.

pk's zeggen gelukkig niet alles. van 290pk gaat een vlet echt niet beter varen...