Ervaringen met waterscooters gevraagd

Auteur Topic: Ervaringen met waterscooters gevraagd  (gelezen 16757 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #50 Gepost op: 16 maart 2013, 09:48:26
Als wij gewoon patrouille varen dan gaan we lekker op de bok zitten. Gaan we actief voor een actie dan gaan we staan. Je gooit dat ding dan ook zo om zijn as en je overzicht is een stuk groter. Daarnaast heb je minder spray in je gezicht en kan je langer doorgaan over de golven.

Ik ben echt heel erg benieuwd naar het varen met de plank. Over het algemeen varen wij uit voor personen die bij kennis zijn. Mochten we nu een persoon treffen die dat niet is en we zijn toevallig als eerste met de scooter ter plaatsen dan springt de bestuurder over boord en blijft bij de drenkeling tot de boot er ook is. De scooter red zich prima in de branding en kan door iemand van de boot zo over worden genomen. Is dat ideaal? nee maar uiteindelijk staat het redden van de drenkeling voorop en komt materiaal op de tweede plaats. Als je gaat kijken hoe groot de kans is dat dit gaat gebeuren dan zeg ik heel klein. Tijdens zo'n actie zal je al snel met twee personen varen.

Over de houdingen moeten we het nog mar eens een keer hebben  O0


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #51 Gepost op: 16 maart 2013, 12:06:49
Citaat
Hele lap tekst (waar ook uiteraard weer heel erg op geschoten gaat worden maar ach dat ben ik gewend van fora) ik weet niet of al je vragen hiermee beantwoord zijn anders hoor ik het wel.

Ja, helemaal! Dank je. Wij hanteren het zelfde systeem, vandaar de vraag. Maar ik weet ook RB's waar je, na een opleiding, in een klap op alle boten mag varen. Vandaar de vraag.

Wat ik mij nog wel af vraag, welke board hebben jullie besteld? Wij hebben toen getest met het type wat de knrm hanteert en de extractor (welke de bond heeft). Wij hebben voor de laatste gekozen, omdat deze stabieler ligt op het water. Daarnaast gaat hij als een aanhanger achter je aan, Nadeel is dat, als je in een bocht je gas los gooi, hij zijn weg wil vervolgen, voordeel is dat hij wel veel stabieler door de golven gaat dan het type wat door middel van elastieken achter je gespannen zit. Ik ben benieuwd hoe andere dit ervaren.


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #52 Gepost op: 16 maart 2013, 21:36:50
Het valt ons ook op dat sommige brigades hun leden wel bijvoorbeeld de opleiding schipper laten volgen. Maar om nou te zeggen dat hier ook een goed praktijk verhaal aan vast zit nee. Als je sommige brigades in de branding ziet varen dan hou ik mijn hart vast. Recht door meters hoge brekers of met mega sprongen door de branding heen. Als je dat bij ons doet kan je meteen terug komen en vaar je voorlopig niet meer op een boot. Een mooi voorbeeld vind ik altijd nog steeds dat de vaaropleiding en de examens daarvan plaatsvinden tussen de pieren van IJmuiden bijvoorbeeld. Maar om nou te zeggen dat ik daar in de praktijk aan de kust iets aan heb, nee. Ik denk dat jullie er ook zo insteken en je wel vergelijkende punten kan noemen.

Niet om ons zelf op de borst te kloppen maar als je bij ons je kwalificatie hebt dat je met zwaar weer kan varen dan kan je dat ook echt. Het diploma schipper is leuk maar dat is in mijn ogen alleen een theoretisch verhaal waar je bij een beetje knappe zee niet zo heel veel aan hebt.

Met een waterscooter krijg je wel een hoop compensatiepunten trouwens. je kan gemakkelijker door de branding heen gaan omdat je door een golf heen kan duiken. Je hebt ook meer tijd om te vluchten en je bent veel wendbaarder. Gaat je scooter om dan klim je er weer op en gaat vrolijk verder. De boot ligt er meteen uit om de motor schoon te maken. Laat staan wat je aan schade hebt aan de boot.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #53 Gepost op: 17 maart 2013, 23:01:34
Niet om ons zelf op de borst te kloppen maar als je bij ons je kwalificatie hebt dat je met zwaar weer kan varen dan kan je dat ook echt. Het diploma schipper is leuk maar dat is in mijn ogen alleen een theoretisch verhaal waar je bij een beetje knappe zee niet zo heel veel aan hebt.

Dit ligt helemaal aan hoe de brigade het zelf inricht: in de oude opleiding 'schipper' moest je inderdaad allemaal met dezelfde boot in hetzelfde water onder dezelfde omstandigheden je kunstje doen. De nieuwe opleidingen 'lifeguard schipper' gaat voor de praktijk volledig uit van de situatie en werkwijze zoals die gebruikelijk is bij de eigen brigade. Dus met de eigen boot, op het eigen water, onder omstandigheden die binnen die brigade als verantwoord worden geacht. Ook bij de uitvoering van een handeling (bv. aanvaren drenkeling) gaat het niet meer om het 'gelijk' van de examinator, maar of de kandidaat handelt volgens de protocollen, werkwijze of afspraken van zijn/haar brigade. Precies zoals jullie het doen dus...

Als een brigade er voor kiest om de examens 'simpeler' te maken door niet op open zee, maar tussen de pieren te examineren, dan besodemieteren ze in mijn ogen de boel gewoon!? Daar heb je zelf als brigade toch ook niks aan!?

Ik vind de nieuwe opleidingen echt top, omdat we wel allemaal dezelfde theoretische basiskennis hebben, maar de praktijk helemaal uit gaat van jouw eigen brigade en hoe het daar werkt. Zodat het ook echt aansluit op de praktijk van alledag, en niet een kunstje dat je leert voor het examen. Maar zoals gezegd: dan moet je het als brigade wel invullen zoals het bedoeld is!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


guest11765

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 20 maart 2013, 10:26:40
Die discussie over recht door meters hoge golven (en daarbij loskomen) heb ik ook al gevoerd met de trainers.

Voor de beeldvorming is het een drama. Met iemand achterop is het een drama.

Maaaaaaar qua techniek is het helemaal top en de machine heeft er ook niets onder te lijden.

Ik heb nou al 2 zomers er mee getest op slecht weer dagen.
Ok even voor de duidelijkheid, hier in NL hebben we niet echt noemenswaardige golven die je niet zou kunnen ontwijken. Dit komt mede door de muien en banken. Hierdoor is er altijd wel een plekje om links of rechts te gaan.

Maar stel je eens voor, je hebt een golf die er aan komt. Jij bent op zoek naar je slachtoffer. Vanaf de toren op de kant was hij zichtbaar. Op strand niveau al bijna niet meer door de golfslag en op de scooter in de dalen achter de golven al helemaal niet meer. Dan moet je gebruik maken van de hoogte van de golven.
Je kan dan met sliding turns om de golven heen, het gevolg is dat je zo druk bezig ben met keren de hele tijd, dat je totaal het overzicht kwijt bent waar je heen moet. Dan nog niet te hebben over het materiaal waar je over heen of tegen aan kan varen wat er drijft.

Op het moment van weggaan bepaal je een plek waar de golven bijna niet breken. (er van uit gaan dat er geen betere plek is.) Vervolgens time je de golf, en een paar seconden voor dat de golf begint te breken kan je kiezen, of er overheen "dobberen" of met vaart.
Gevaar:
Dobberen of ook wel stilliggen geeft als probleem dat als de golf wel breekt, jij onderste boven ligt.
Met vaart er overheen: geeft als probleem dat je te ver, te hard, op de volgende golf klapt.

Er is een middenweg. Als de golf bijna begint te pieken, geef je vol gas. De scooter krijgt meer verticale als horizontale beweging. Vervolgens trek je het naar je borst en met je achterste been druk je de scooter weg. De scooter land keurig met de sled of de kont eerst en je ligt vrijwel direct weer stil. Het grootste voordeel is, dat door de hoogte je overzicht hebt, het meteen weer stilliggen en je hoeft niet links rechts links rechts etc.
Bijna elke golf is te pakken, hoewel het wel zo is, hoe hoger de golf en dieper het dal je best even zo'n onderbuik kriebel krijgt van ooooooooo jeeeeeeeeee.

Nogmaals voor de beeldvorming is het drama, maar het gaat er om, om snel bij het incident te zijn zonder jezelf of het slachtoffer er mee in gevaar te brengen. omdat je elke keer zulke hoogte hebt, kan je hem steeds compleet in het zicht houden. Uiteraard word het lastiger als de persoon zelf in de branding ligt, want dan moet je oppassen dat je niet te dicht in de buurt komt. Geen geruststellend idee als er een scooter 1m loskomt naast je hoofd.

dit kan er gebeuren met dobberen (en de timing is off):



Dit resultaat heb je als je er een beetje kracht achter zet:


Dit kan je dus ook alleen maar door goed te oefenen. Op de RWC/PWC varen is net als motorcross. Net zo instabiel en net zo ruw in slecht condities. Je kan er op gaan varen alsof je met een snelle motorfiets op een circuit rijd, maar dan zal je er heel snel afliggen.


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #55 Gepost op: 30 maart 2013, 21:37:52
Na hoeveel tijd was je erachter dat je de rescue sled niet goed vast had zitten.  :P  998765


guest11765

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 1 april 2013, 20:00:42
hahahaha nou dit was weer eens een moment dat 1 elastiek stuk was, dus nam ik mooi van het moment gebruik om zonder te trainen!


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #57 Gepost op: 2 april 2013, 21:30:20
het grootste voordeel is, dat je sneller bij de drenkeling bent. Je in je eentje de scooter vaart.
hiermee 100% kan focussen op het ongeval. En Snel die drenkeling het water uit kan trekken.
Werkt wat mij betreft meerdere malen efficiënter op dat vlak dan de boot.

Trainen met een flatte zee is in het begin goed. Belangrijk is dat als je door de wilde golven heen moet, want die scenarios zijn er zeker.
een flinke branding met hoge golven is een kunst om doorheen te komen met de scooter. De technieken moet men met ervaring leren omdat het een individueel iets is. Als je dit beheerst ben je een meerwaarde voor je brigade.

lanceer altijd via een muimaar dat hoef ik jullie niet te delen hoop ik. In dien daar vanaf de banken golven naartoe breken, komen deze niet zo hard aan als de golven van de banken zelf omdat er minder kracht in zit en vaak een rollende golf is vanwege het middenvlak van de bodem. Wel krijg je te maken met de nieuwe golfpuntjes en water opspattingen achter de 1e bankenrij. Je zal hierdoor flink heen en weer schudden. Maar zolang je je lichaam en ogen flexibel houd en vooruit focussed heb je hier gereduceerd last van. Zo kan je in in een flinke branding lekker makkelijk achter de 3e bankenrij komen. Dit werkt ook met een rescueboard maar dat terzijde.

Cheers!  ;D


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #58 Gepost op: 13 april 2013, 21:28:51
het grootste voordeel is, dat je sneller bij de drenkeling bent. Je in je eentje de scooter vaart.
hiermee 100% kan focussen op het ongeval. En Snel die drenkeling het water uit kan trekken.
Werkt wat mij betreft meerdere malen efficiënter op dat vlak dan de boot.

Trainen met een flatte zee is in het begin goed. Belangrijk is dat als je door de wilde golven heen moet, want die scenarios zijn er zeker.
een flinke branding met hoge golven is een kunst om doorheen te komen met de scooter. De technieken moet men met ervaring leren omdat het een individueel iets is. Als je dit beheerst ben je een meerwaarde voor je brigade.

lanceer altijd via een muimaar dat hoef ik jullie niet te delen hoop ik. In dien daar vanaf de banken golven naartoe breken, komen deze niet zo hard aan als de golven van de banken zelf omdat er minder kracht in zit en vaak een rollende golf is vanwege het middenvlak van de bodem. Wel krijg je te maken met de nieuwe golfpuntjes en water opspattingen achter de 1e bankenrij. Je zal hierdoor flink heen en weer schudden. Maar zolang je je lichaam en ogen flexibel houd en vooruit focussed heb je hier gereduceerd last van. Zo kan je in in een flinke branding lekker makkelijk achter de 3e bankenrij komen. Dit werkt ook met een rescueboard maar dat terzijde.

Ik dacht net dat ik het door kreeg, maar nu ben ik de weg kwijt.  :(