CCU en ambulance

Auteur Topic: CCU en ambulance  (gelezen 40198 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Gepost op: 18 februari 2013, 00:13:44
Dag ervarings deskundigen,

Kunnen jullie mij vertellen hoe jullie staan tegenover de CCU opleiding als voorbereiding op ambulance werk? Vinden jullie het relevant, of niet, en zijn er mensen die zowel de CCU hebben gedaan en nu op de ambulance werken?

Ik zou graag van ingewijden horen hoeveel belang ze bij hun CCU opleiding hebben gehad in het werk op de ambulance

Ik hoor het graag




Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2013, 23:21:05
Nu ben ik geen verpleegkundige en werk ik ook niet op de CCU, maar ik kan me zo voorstellen dat IC of SEH een bredere vooropleiding zijn dan CCU waar de nadruk sterk op de cardiologie ligt. Je komt op de ambu natuurlijk redelijk wat cardiologie tegen, maar ook veel andere zaken die je op de CCU weinig of niet ziet.

Misschien dat een van de ambuplegen hierop een antwoord kan geven :)?


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2013, 05:16:27
Nu ben ik geen verpleegkundige en werk ik ook niet op de CCU, maar ik kan me zo voorstellen dat IC of SEH een bredere vooropleiding zijn dan CCU waar de nadruk sterk op de cardiologie ligt. Je komt op de ambu natuurlijk redelijk wat cardiologie tegen, maar ook veel andere zaken die je op de CCU weinig of niet ziet.

Misschien dat een van de ambuplegen hierop een antwoord kan geven :)?

Dat kan ik me ook voorstellen, en ik denk ook dat dat wel zo is.

Maar het gaat mij er meer om in hoeverre de plegen het als toegevoegde waarde zien


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2013, 09:45:58
Het is handig om al wat ECG'tjes gezien te hebben, maar afhankelijk van de regio waar je rijdt is dat maar deel tot klein deel van je werk.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2013, 09:54:42
Het is handig om al wat ECG'tjes gezien te hebben, maar afhankelijk van de regio waar je rijdt is dat maar deel tot klein deel van je werk.

In welke regio kun je aan de slag als je heel veel ECG'tjes hebt gezien? Ik zoek nog een parttime baantje aangezien ik een deel van mijn AOW'tje moet inleveren.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2013, 08:45:13
niemand zegt toch dat je dan aan de slag kan als je wat ECG's hebt gezien?

Nog plegen die hier meer over kunnen vertellen?


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2013, 15:42:08
Het hebben van CCU heeft geen meerwaarde boven SEH of IC. IC krijgt dezelfde hoeveelheid leerstof als CCU op cardiaal gebied, SEH volgens mij ook. Alleen verschilt mogelijk de ervaring hiermee, al kun je hier ook over discussiëren.

Vergis je niet: het ECG lezen is slechts een heel klein deel van je vak. En ook hartritmes maken geen groot deel uit van dat vak. Je hebt niet zo heel veel aan diepgaande kennis op één gebied op de ambulance.

Even een schets (even wat gechargeerd)
Iemand met cardiale klachten: het ECG wordt gemaakt om te kijken met welke urgentie en waar de patiënt naartoe gaat. In grote lijnen gaat het om STEMI of niet. Dus primaire PCI of niet.
Iemand met cardiale klachten laat je toch niet thuis puur op basis van het ECG. Het complete verhaal maakt je keuze.  
Verder heb je geen oude ECG's voorhanden om te vergelijken en kun je op een ECG wel leuk zien of er mogelijk een andere aandoening is: je kunt het niet bevestigen of ontkrachten dus wordt het toch vervoeren.

Ritmes: in feite hoef je ook daarvan alleen de basis te kennen. Breed of smal complex tachycardie? Contra-indicatie aanwezig voor bepaalde medicamenten?

Dus alleen CCU als basis: dan zeg ik nee.
IC of SEH als basis met ervaring op CCU: handig, maar niet noodzakelijk.

Naar mijn idee is de beste basis IC én SEH. Heb ik ook niet hoor, maar dan kom je wel goed beslagen ten ijs en heb je van alle walletjes mee gegeten!!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2013, 21:03:24
Het hebben van CCU heeft geen meerwaarde boven SEH of IC. IC krijgt dezelfde hoeveelheid leerstof als CCU op cardiaal gebied, SEH volgens mij ook. Alleen verschilt mogelijk de ervaring hiermee, al kun je hier ook over discussiëren.

Vergis je niet: het ECG lezen is slechts een heel klein deel van je vak. En ook hartritmes maken geen groot deel uit van dat vak. Je hebt niet zo heel veel aan diepgaande kennis op één gebied op de ambulance.

Even een schets (even wat gechargeerd)
Iemand met cardiale klachten: het ECG wordt gemaakt om te kijken met welke urgentie en waar de patiënt naartoe gaat. In grote lijnen gaat het om STEMI of niet. Dus primaire PCI of niet.
Iemand met cardiale klachten laat je toch niet thuis puur op basis van het ECG. Het complete verhaal maakt je keuze.  
Verder heb je geen oude ECG's voorhanden om te vergelijken en kun je op een ECG wel leuk zien of er mogelijk een andere aandoening is: je kunt het niet bevestigen of ontkrachten dus wordt het toch vervoeren.

Ritmes: in feite hoef je ook daarvan alleen de basis te kennen. Breed of smal complex tachycardie? Contra-indicatie aanwezig voor bepaalde medicamenten?

Dus alleen CCU als basis: dan zeg ik nee.
IC of SEH als basis met ervaring op CCU: handig, maar niet noodzakelijk.

Naar mijn idee is de beste basis IC én SEH. Heb ik ook niet hoor, maar dan kom je wel goed beslagen ten ijs en heb je van alle walletjes mee gegeten!!

Bedankt voor je ervaring! Hier was ik naar op zoek. Mijn voorkeur gaat uit naar SEH, daar is helaas geen plaats (niet binnen een staal van 30km i.i.g.) dus wil de CCU als opstap gebruiken. Even mezelf op glad ijs begeven, de IC trekt me niet zo, lijkt me niet leuk en ik denk niet dat het bij me past. Voorkeus is SEH, indien er niet spoedig plek komt, wordt het CCU daarna SEH en dan weer verder kijken


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2013, 22:10:57
In welke regio kun je aan de slag als je heel veel ECG'tjes hebt gezien? Ik zoek nog een parttime baantje aangezien ik een deel van mijn AOW'tje moet inleveren.

Jij bent altijd welkom bij ons, ik loods je zo door de procedure...  ;D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2013, 22:20:22
Bedankt voor je ervaring! Hier was ik naar op zoek. Mijn voorkeur gaat uit naar SEH, daar is helaas geen plaats (niet binnen een staal van 30km i.i.g.) dus wil de CCU als opstap gebruiken. Even mezelf op glad ijs begeven, de IC trekt me niet zo, lijkt me niet leuk en ik denk niet dat het bij me past. Voorkeus is SEH, indien er niet spoedig plek komt, wordt het CCU daarna SEH en dan weer verder kijken

Robin,

Laat ik het voorzichtig uitdrukken maar ik vind, mede de toenemende complexiteit van ons werk, de CCU alleen niet genoeg. Cardiologie vormt een groot deel van ons werk in de vorm van ACS maar is lang niet alles. Je moet een juist een breed patientenaanbod hebben gezien om je klinische blik te ontwikkelen en te herkennen wat wel of niet acuut ziek is. De stof die je behandelt tijdens je vervolgopleiding speelt ook een rol, natuurlijk hebben wij niet dagelijks te maken met de gevolgen van verschuivingen in de zuur-base evenwicht maar je moet de principes kennen en deze naar de praktijk vertalen. Even een simpel voorbeeld: is de "eenvoudige" HVS alleen dat of een uiting van een metabole stoornis?

Persoonlijk vind ik de SEH opleiding wel geschikt, maar ik ben bevooroordeeld omdat het mijn achtergrond is. De ideale combinatie is m.i. anesthesie en SEH, dan heb je een breed publiek gezien en weet ook veel over het veiligstellen van de vitale functies. Daar ben je alleen meer dan een paar jaar mee zoet..

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon