Wanneer ben je een ervaren EHBO'er

Auteur Topic: Wanneer ben je een ervaren EHBO'er  (gelezen 41990 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #50 Gepost op: 13 maart 2013, 13:36:48
Laatste keer dat ik een bedrag hoorde voor een Ambu op een evenement van de RAV was dat meen ik 1600 Euro voor een dag oid. Dat is een paar jaar terug, maar was gebaseerd op 2x een vergoeding reguliere inzet meen ik. Dus uiteindelijk een bom duiten maar voor veel evenementen kun je dat betalen met een half uurtje drankverkoop gok ik zo...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #51 Gepost op: 13 maart 2013, 13:54:10
De vraag was, wanneer ben je een ervaren EHBO-er,  en zoals Rene al aangeeft,  een ervarenheid zegt niet altijd dat iets altijd goed gebeurd..
Wanneer ben je een goede ehbo-er,  dat hangt af van situatie, de beleving van de patiënt, gedrag houding, conditie..

De essentie is dat er een goede kwaliteit van zorg aan de slachtoffers gegeven moet worden, onder die omstandigheid, op dat moment.
Kwaliteit van zorg is een dienstverleningsbegrip, en dat meet je met kwaliteit systeem (HKZ / NFPA normering)

*intake;
*uitvoering;
*onderhoud,
*incident-management
*Ketenzorg
*communicatie / registratie
*Operationeel Management
*Competentie management voor medewerkers
*Attiude/gedrag/weerbaarheid van medewerkers
etc.

Slecht 1 van de onderdelen is de competenties van medewerkers. andere onderdelen zijn onder andere :
En dan kan je onderscheid maken naar individuele competenties en naar team-competenties

De meeste objectief is het containerbegrip "competent", maar goed competent waar in ?,  De NFPA heeft een goede verdeling.

Per vaardigheid kan je verschillende niveau's onderkennen.
  • trainingsniveau  (toegepaste kennis, achtergrond informatie, en vaardigheden.
  • Oefen niveau (scenario trainingen)
  • Praktijk niveau (stages, )
  • Zelfstandige beoordelingsniveau  (dit bereik je niet in twee jaar, en bereik je na veel keren trainen (en niet elke jaar 1x het zelfde), interne en externe toetsing. .)

Voorbeeld : Het  eerste hulp kunstje, Iemand te helpen met boven-arm breuk,

Je kan je voorstellen dat de behandeling van boven arm breuk, anders is, in een goed verlicht trappenhuis van flat, dan in besloten ruimte met een mangat van 80centimeter, of bij buitensport-activeit waar de externe hulp lang op zich laat wachten, of in donker. of als je op sport evenement bent.

En dan ken je misschien een of twee of drie uitvoeringswijzen. en kan je dan beoordelen, of uitvoeringswijze 1, uitvoeringswijze 2 of uitvoeringswijze 3 goed is voor die patiënt in die specifieke omstandigheid, op dat moment, met die pijnbeleving..

En dan kan je dat kunstje tot een goed einde brengen onder andere factoren :
* er zijn helemaal geen hulpmiddelen aanwezig zijn zodat je alles moet improviseren.
* of je bent helemaal alleen, samen met slachtoffer, en er is geen hulp onderweg of je hebt een compleet team om je heen.

Wanneer ben je echt heel erg goed als Eerste hulpverlener ?

Als je van alle 100 eerste hulpvaardigheden meerdere uitvoeringsmethoden kent, en die correct kunt toepassingen onder vele omstandigheden, rekening houdend met de belevingswereld van patiënt,  de spelregels van dat moment, in alle soorten complicerende factoren het hoofd kan bieden, alle fasen van de hulpverlening en dat onder stressvolle omstandigheden een goede overdracht kan doen, naar de vervolgketen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #52 Gepost op: 13 maart 2013, 13:58:44
De behandeling van een fractuur doet de dokter, EHBO verleent eerste hulp.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #53 Gepost op: 13 maart 2013, 14:02:03
Welk kostenplaatje?

Ben jij lid geworden van de EHBO om je druk te maken over het kostenplaatje voor een organisator van een evenement? Als de overheid denkt dat een commercieel evenement een onevenredige aanslag doet op de zorg is het gerechtvaardigd dat de gemeente eist dat er een ambulance speciaal ingezet gaat worden voor het evenement. De kosten zijn dan voor de organisator.

Je moet zelfs onderscheid maken in het soort evenement. Een koninginnedagviering of de Nijmeegse Vierdaagse zijn evenementen op een totaal andere basis dan een groot dance-evenement op commerciele basis. Wat mij betreft betalen de laatst genoemde organisatoren alle extra kosten inclusief extra politie inzet.

Ik zelf niet, en ben ook van mening dat organisatoren meer geld moeten investeren aan de zorg op hun evenement.

Als je als voorbeeld de Nijmeegse vierdaagse neemt, dit word allemaal gedaan door het RK + de (motor) ambulances van EMS = particulier.

en over welk kostenplaatje.
Het verschil tussen
Laatste keer dat ik een bedrag hoorde voor een Ambu op een evenement van de RAV was dat meen ik 1600 Euro voor een dag oid.
Dit in vergelijking voor 1 particulieren ambulance à ongeveer 600 euro per dag.

Hou er rekening mee dat (als het goed is, en gelukkig ook vaak zo is) dat een ambulance team van een particuliere organisatie de mensen zijn die zelf ook werkzaam zijn in die functie (of hoger, zo hebben wij een SEH arts ook wel eens als ambu pleeg op evenementen).

Dus hou je ongeveer €1000 euro over, dat is voor een groot evenement niet veel geld, maar voor een kleine autocross waar ook verplicht een ambu team moet staan wel.
Zij zouden dan bijvoorbeeld met een deel van de €1000 euro die over blijft de EHBO kunnen betalen, dus heb je zeg maar 5 EHBO'ers en een ambulance team + nog heel veel geld over om bijvoorbeeld uit te besteden aan andere zaken.

Tuurlijk mag de zorg er niet onder lijden, maar de evenementenhulpverlening word ook alsmaar beter en de ambu teams kunnen daarin echt wel concureren met ambulances van de RAV, omdat het dezelfde bemanning is die het nu hobby matig doet.

En ik kan zo'n evenementen organisatie wel begrijpen dat je voor veel minder geld (ongeveer) dezelfde kwaliteit hulpverlening kan krijgen..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #54 Gepost op: 13 maart 2013, 14:04:22
De behandeling van een fractuur doet de dokter, EHBO verleent eerste hulp.

Ik zou het anders formuleren, om dan toch ff verder te miereneuken..  ;D  
De definitieve behandeling van een fractuur doet de dokter,  

Echter dat doet aan de essentie van het bericht niets af


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #55 Gepost op: 13 maart 2013, 14:08:10
De vraag was, wanneer ben je een ervaren EHBO-er,  en zoals Rene al aangeeft,  een ervarenheid zegt niet altijd dat iets altijd goed gebeurd..
Wanneer ben je een goede ehbo-er,  dat hangt af van situatie, de beleving van de patiënt, gedrag houding, conditie..

De essentie is dat er een goede kwaliteit van zorg aan de slachtoffers gegeven moet worden, onder die omstandigheid, op dat moment.
Kwaliteit van zorg is een dienstverleningsbegrip, en dat meet je met kwaliteit systeem (HKZ / NFPA normering)

*intake;
*uitvoering;
*onderhoud,
*incident-management
*Ketenzorg
*communicatie / registratie
*Operationeel Management
*Competentie management voor medewerkers
*Attiude/gedrag/weerbaarheid van medewerkers
etc.

Slecht 1 van de onderdelen is de competenties van medewerkers. andere onderdelen zijn onder andere :
En dan kan je onderscheid maken naar individuele competenties en naar team-competenties

De meeste objectief is het containerbegrip "competent", maar goed competent waar in ?,  De NFPA heeft een goede verdeling.

Per vaardigheid kan je verschillende niveau's onderkennen.
  • trainingsniveau  (toegepaste kennis, achtergrond informatie, en vaardigheden.
  • Oefen niveau (scenario trainingen)
  • Praktijk niveau (stages, )
  • Zelfstandige beoordelingsniveau  (dit bereik je niet in twee jaar, en bereik je na veel keren trainen (en niet elke jaar 1x het zelfde), interne en externe toetsing. .)
[/i]

Ik denk dat je hier inderdaad mooi verwoord wat een EHBO'er allemaal moet kunnen wil die als ervaren EHBO'er in aanmerking komen.
Al denk ik wel dat management skills niet voor EHBO'ers zijn. Als er op een evenement gemanaged denk ik aan een groter evenement waar je toch een prof. hulpverlener wil hebben als coördinator

Wat 024 zegt over een breuk heeft hij gelijk in. De 1e opvang is voor de EHBO, zolang die geen diagnosen mogen trekken of röntgenogen hebben moet die toch naar een arts toe in het ziekenhuis.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #56 Gepost op: 13 maart 2013, 14:11:01
Ik zou het anders formuleren, om dan toch ff verder te miereneuken..  ;D  
De definitieve behandeling van een fractuur doet de dokter,  

Echter dat doet aan de essentie van het bericht niets af

Als het niets af doet aan de essentie van het bericht had ik het niet gepost. Ik maak ook bezwaar tegen de gebezigde term 'miereneuken'. Ik ben nog niet zolang lid hier maar vraag me af of jij arts of verpleegkundige bent.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #57 Gepost op: 13 maart 2013, 14:26:08
Als het niets af doet aan de essentie van het bericht had ik het niet gepost. Ik maak ook bezwaar tegen de gebezigde term 'miereneuken'. Ik ben nog niet zolang lid hier maar vraag me af of jij arts of verpleegkundige bent.

Of iets "eerste hulp behandeling" of iets "definitieve behandeling" is iets van 1 werkveld.   als de meubelmaker een meubel behandelt, is dat toch niet voor behouden aan arts..  Behandeling moet je hier lezen als tekst uit "Van dalen."  Ook veel eerste hulp boeken, noemen het een behandeling.   Ook eerste hulpverleners doen definitieve wondbehandeling, er komt dan vaak geen arts in de buurt..
Natuurlijk zijn eerste hulp handelingen geen defintieve behandelingen.. Trouwens, je behandeld niet alleen een breuk, maar je behandeld in dit geval een patient.   (straks ga je ook nog een discussie voeren of een eerste hulpverlener, degene wel een patient mag noemen. Die is hier op het forum ook tig keer besproken..)
Dus ik vind dat miereneuken.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #58 Gepost op: 13 maart 2013, 14:29:55
De vraag was, wanneer ben je een ervaren EHBO-er,  en zoals Rene al aangeeft,  een ervarenheid zegt niet altijd dat iets altijd goed gebeurd..
Wanneer ben je een goede ehbo-er,  dat hangt af van situatie, de beleving van de patiënt, gedrag houding, conditie..

De essentie is dat er een goede kwaliteit van zorg aan de slachtoffers gegeven moet worden, onder die omstandigheid, op dat moment.
Kwaliteit van zorg is een dienstverleningsbegrip, en dat meet je met kwaliteit systeem (HKZ / NFPA normering)

*intake;
*uitvoering;
*onderhoud,
*incident-management
*Ketenzorg
*communicatie / registratie
*Operationeel Management
*Competentie management voor medewerkers
*Attiude/gedrag/weerbaarheid van medewerkers
etc.

Slecht 1 van de onderdelen is de competenties van medewerkers. andere onderdelen zijn onder andere :
En dan kan je onderscheid maken naar individuele competenties en naar team-competenties

De meeste objectief is het containerbegrip "competent", maar goed competent waar in ?,  De NFPA heeft een goede verdeling.

Per vaardigheid kan je verschillende niveau's onderkennen.
  • trainingsniveau  (toegepaste kennis, achtergrond informatie, en vaardigheden.
  • Oefen niveau (scenario trainingen)
  • Praktijk niveau (stages, )
  • Zelfstandige beoordelingsniveau  (dit bereik je niet in twee jaar, en bereik je na veel keren trainen (en niet elke jaar 1x het zelfde), interne en externe toetsing. .)

Voorbeeld : Het  eerste hulp kunstje, Iemand te helpen met boven-arm breuk,

Je kan je voorstellen dat de behandeling van boven arm breuk, anders is, in een goed verlicht trappenhuis van flat, dan in besloten ruimte met een mangat van 80centimeter, of bij buitensport-activeit waar de externe hulp lang op zich laat wachten, of in donker. of als je op sport evenement bent.

En dan ken je misschien een of twee of drie uitvoeringswijzen. en kan je dan beoordelen, of uitvoeringswijze 1, uitvoeringswijze 2 of uitvoeringswijze 3 goed is voor die patiënt in die specifieke omstandigheid, op dat moment, met die pijnbeleving..

En dan kan je dat kunstje tot een goed einde brengen onder andere factoren :
* er zijn helemaal geen hulpmiddelen aanwezig zijn zodat je alles moet improviseren.
* of je bent helemaal alleen, samen met slachtoffer, en er is geen hulp onderweg of je hebt een compleet team om je heen.

Wanneer ben je echt heel erg goed als Eerste hulpverlener ?

Als je van alle 100 eerste hulpvaardigheden meerdere uitvoeringsmethoden kent, en die correct kunt toepassingen onder vele omstandigheden, rekening houdend met de belevingswereld van patiënt,  de spelregels van dat moment, in alle soorten complicerende factoren het hoofd kan bieden, alle fasen van de hulpverlening en dat onder stressvolle omstandigheden een goede overdracht kan doen, naar de vervolgketen.


Wat een bijzondere redenatie. Op grond waarvan wil je het dikke gedrukte dan toetsen. Dit is niet toetsbaar en zegt dus ook niets.

Bij alle topicbijdragen van jou, Rescue, heb ik steeds het gevoel dat je de Eerste Hulp heel erg belangrijk maakt met allemaal termen maar uiteindelijk blijft het EHBO of dit nu in een mangat is of op een evenement.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #59 Gepost op: 13 maart 2013, 14:31:41
Ik denk dat je hier inderdaad mooi verwoord wat een EHBO'er allemaal moet kunnen wil die als ervaren EHBO'er in aanmerking komen.
Al denk ik wel dat management skills niet voor EHBO'ers zijn. Als er op een evenement gemanaged denk ik aan een groter evenement waar je toch een prof. hulpverlener wil hebben als coördinator

Leiding geven, is niet voorbehouden aan iemand met medische kwalificaties..  Ik geef regelmatig operationele leiding op grote en risicovolle evenementen, en ik heb naast eerste hulpverleners, verpleegkundigen, redders, en artsen in de teams waar ik leiding aan geef.  Een brandweer commandant is toch ook geen arts, en geeft wel leiding aan vele reddingsteams, en vaak ook aan diverse medische diensten, GHOR etc..  Management vaardigheden komen ook bij eerste hulpverleners voor.
En er zijn genoeg artsen en verpleegkundigen die niet erg goed zijn in team management skills