Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 154919 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #530 Gepost op: 25 februari 2014, 21:31:53
Citaat van: remung link=msg=1246414 date=1393359352
tattoo, meestal op de linker borst, borstbeen, linker sleutelbeen. De letters NR getatoeëerd, of in andere gevallen de gehele woorden. is de laatste jaren vooral gedaan door jeugdigen en jong volwassenen met deze wens. is ook nog niet heel bekend, maar het bestaat. Als je hier op google'd kom je ook wat voorbeelden tegen. Hier is wel wat discussie over of deze wel of niet als rechtsgeldige niet reanimeren verklaring opgevat moeten worden.

Is geen discussie hoor, het is niet rechtsgeldig. Dat google het kent hoeft niks te zeggen, als je google'd op "velociraptor on a shark" kom je ook genoeg voorbeelden tegen (stuk leukere ook dan NR- tatoeages)


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #531 Gepost op: 25 februari 2014, 22:24:41
Citaat van: auditor link=msg=1246417 date=1393360313
Is geen discussie hoor, het is niet rechtsgeldig. Dat google het kent hoeft niks te zeggen, als je google'd op "velociraptor on a shark" kom je ook genoeg voorbeelden tegen (stuk leukere ook dan NR- tatoeages)

Maar dan krijgen we dus een mooi ethisch vraagstuk. Wat doe je als je bijvoorbeeld door een straat loopt, en  er ligt iemand op de grond, waaraan je kan zien dat deze niet goed eraan (zeer ziek) is (zeer mager, slechte huid, doffe ogen, haaruitval enz.) bij deze persoon constateer je een hartinfarct, je bent op dit moment als hulpverlener werkzaam en je hebt een AED bij, je ontdoet het bovenlichaam van kleding en je ziet in grote letters niet reanimeren op de borstkas getatoeëerd staan. Wat ga je dan doen?
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #532 Gepost op: 25 februari 2014, 22:37:49
Citaat van: remung link=msg=1246427 date=1393363481
Maar dan krijgen we dus een mooi ethisch vraagstuk. Wat doe je als je bijvoorbeeld door een straat loopt, en  er ligt iemand op de grond, waaraan je kan zien dat deze niet goed eraan (zeer ziek) is (zeer mager, slechte huid, doffe ogen, haaruitval enz.) bij deze persoon constateer je een hartinfarct, je bent op dit moment als hulpverlener werkzaam en je hebt een AED bij, je ontdoet het bovenlichaam van kleding en je ziet in grote letters niet reanimeren op de borstkas getatoeëerd staan. Wat ga je dan doen?

Wat ik zou doen in die situatie verandert niks aan de rechtsgeldigheid. Nu is de tekst niet reanimeren natuurlijk erg duidelijk, maar je noemde ook de letters NR als voorbeeld. Misschien heet de jeugdliefde van deze persoon wel Nicole Rooddorp (ik verzin maar wat) en zijn dit haar initialen... Bij de minste of geringste twijfel kun je niet anders dan beslissen om toch te reanimeren lijkt mij, want hoe vervelend het ook is, liever iemand wel reanimeren die dat eigenlijk niet had gewild, dan iemand niet reanimeren die het wel had gewild.  

Het lijkt mij van groter belang dat mensen die zo een tatoeage  laten zetten gewezen worden op het feit dat het geen rechtsgeldige verklaring is en dat er wel rechtsgeldige alternatieven zijn.


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #533 Gepost op: 26 februari 2014, 00:38:34
Citaat van: auditor link=msg=1246434 date=1393364269
Wat ik zou doen in die situatie verandert niks aan de rechtsgeldigheid. Nu is de tekst niet reanimeren natuurlijk erg duidelijk, maar je noemde ook de letters NR als voorbeeld. Misschien heet de jeugdliefde van deze persoon wel Nicole Rooddorp (ik verzin maar wat) en zijn dit haar initialen... Bij de minste of geringste twijfel kun je niet anders dan beslissen om toch te reanimeren lijkt mij, want hoe vervelend het ook is, liever iemand wel reanimeren die dat eigenlijk niet had gewild, dan iemand niet reanimeren die het wel had gewild.  

Het lijkt mij van groter belang dat mensen die zo een tatoeage  laten zetten gewezen worden op het feit dat het geen rechtsgeldige verklaring is en dat er wel rechtsgeldige alternatieven zijn.

Eens, ik denk dat als ik alleen de initialen zou zien ook zou beginnen, de tattoo zal ik denk ik volledig op mijn onderbuikgevoel afgaan op dat moment.
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Heren,
niet op je onderbuik gevoel afgaan. Niks geen ethisch vraagstuk. Gewoon starten met een reanimatie indien je daartoe in staat bent op dat moment en je geen wilsverklaring van de persoon kent. Mocht je bij het ontbloten van de borstkas eventueel een NR penning zien (de kans is klein want die zakken meestal toch richting de nek) dan mag JIJ beslissen wat je doet als lekenhulpverlener. Stoppen of doorgaan.

Een tattoo is ooit een keer met bepaalde bedoelingen gezet, maar of de persoon in kwestie inmiddels niet van gedachte veranderd is, is maar de vraag. Een NR penning kan je iedere dag bewust wel of niet dragen en je kan dan ook redelijk zeker zijn, dat wanneer je een NR penning aantreft de betreffende persoon tot op de dag van vandaag achter deze beslissing staat.

A.u.b. GEEN!! discussies over NR tattoos.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Theo link=msg=1247399 date=1393780245


A.u.b. GEEN!! discussies over NR tattoos.

Ik ben het helemaal met je eens over de geldigheid van de tatoeages, maar waarom zou er op een forum niet over gediscussieerd mogen worden in een topic met als titel: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Citaat van: Theo link=msg=1247399 date=1393780245
...Mocht je bij het ontbloten van de borstkas eventueel een NR penning zien (de kans is klein want die zakken meestal toch richting de nek) dan mag JIJ beslissen wat je doet als lekenhulpverlener. Stoppen of doorgaan.
Waarbij het wenselijk is dat je stopt, maar dat niet van je verwacht kan worden.

Citaat van: Theo link=msg=1247399 date=1393780245
Niks geen ethisch vraagstuk.
...
Een tattoo is ooit een keer met bepaalde bedoelingen gezet, maar of de persoon in kwestie inmiddels niet van gedachte veranderd is, is maar de vraag.
Dat lijkt me nu juist een ethisch vraagstuk. Iemand die een tatoeage zet zal dat ook weloverwogen doen, immers ben je er niet zomaar vanaf. Als iemand 'Niet reanimeren' op zijn borstkas heeft laten tatoeëren dan heeft hij dat zeer waarschijnlijk uit een grondige overtuiging gedaan. Dat een tatoeage niet rechtsgeldig is, dat is een ander verhaal. Er is zeer zeker een ethisch vraagstuk als je de tatoeage tegenkomt.

Dat je in de les het simpel houdt en aanhoud:
Citaat van: Theo link=msg=1247399 date=1393780245
Gewoon starten met een reanimatie indien je daartoe in staat bent op dat moment en je geen wilsverklaring van de persoon kent.
vind ik prima. Keep it simple. Het is immers niet aan de leek op straat om daar over te beslissen. De (terechte) discussie afkappen doe je maar in de les, niet hier op het forum ;).


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Citaat van: Lunatum link=msg=1247510 date=1393833211
Dat lijkt me nu juist een ethisch vraagstuk. Iemand die een tatoeage zet zal dat ook weloverwogen doen, immers ben je er niet zomaar vanaf. Als iemand 'Niet reanimeren' op zijn borstkas heeft laten tatoeëren dan heeft hij dat zeer waarschijnlijk uit een grondige overtuiging gedaan.

Ooit heeft hij dat gedaan.... Klopt helemaal. Maar een mens zou zomaar van gedachten kunnen veranderen in zijn leven. Dus het zegt wat mij betreft niets meer dan dat iemand ooit iets op zijn lichaam heeft gezet. Ik kan er echt helemaal niks mee.

De discussie is prima, maar s.v.p. wel duidelijkheid over rechtsgeldigheid, want voor je het weet gaat dit een eigen leven leiden.
Ik hoor mensen al zeggen: "Ja, maar ik heb ooit iets op het hulpverleningsforum gelezen over een NR tattoo..."
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
De reactie op mijn "Vertel, volgens mij is er iets dat ik nog niet weet" eerder in dit topic geeft aan waar ik bang voor ben.... 98uiye
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Vooropstellend dat de tatoeage niet de oplossing is of kan zijn, denk ik wel dat het fenomeen de vraag oproept of de penning c.q. de kennis erover in de samenleving nog wel voldoet.