Zwaar treinongeluk (79 doden) bij Santiago de Compostela - Spanje 23-07-2013

Auteur Topic: Zwaar treinongeluk (79 doden) bij Santiago de Compostela - Spanje 23-07-2013  (gelezen 16007 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Citaat van: Dennis Klein link=msg=1186428 date=1374838102
Normaal als het 100% werkt remt het de trein af naar juiste snelheid, maar als je door wat voor reden dan ook een foute snelheid binnenkrijgt dan heb je een probleem. Alles werkt bijna met GPS, bij een normale trein in Nederland is het zo negeer je een sein wordt je stil gezet en nemen ze contact op maar met een TGV is het anders. Die treinen zijn zo gezegd een geval apart que systemen.

Ook hogesnelheidstreinen worden stil gezet bij snelheden hoger dan toegestaan. Echter, net als bij gewone treinen, kan de machinist 'kwiteren', de automatische remopdracht overrulen. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dat hier gebeurd is. Een foute snelheid binnenkrijgen is bijna onmogelijk. Maar zoals Thor al zei, laten we de rapporten maar afwachten.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Railchief link=msg=1186566 date=1374871819
Ook hogesnelheidstreinen worden stil gezet bij snelheden hoger dan toegestaan. Echter, net als bij gewone treinen, kan de machinist 'kwiteren', de automatische remopdracht overrulen. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat dat hier gebeurd is. Een foute snelheid binnenkrijgen is bijna onmogelijk. Maar zoals Thor al zei, laten we de rapporten maar afwachten.

Naar aanleiding van Alles werkt bijna met GPS, heb ik de volgende vraag.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de beheerder(s) van de GPS signalen in zeer bijzondere omstandigheden het GPS signaal kan vertragen, c.q. al dan niet tijdelijk uitschakelen.
Is dat ook werkelijk zo en indien het inderdaad mogelijk zou zijn welke invloed kan dit uiteindelijk hebben op de veiligheid mbt treinen die middels GPS "navigeren".
Overigens GPS zou natuurlijk ook door een of andere oorzaak kunnen uitvallen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1186567 date=1374872580
Naar aanleiding van Alles werkt bijna met GPS, heb ik de volgende vraag.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de beheerder(s) van de GPS signalen in zeer bijzondere omstandigheden het GPS signaal kan vertragen, c.q. al dan niet tijdelijk uitschakelen.
Is dat ook werkelijk zo en indien het inderdaad mogelijk zou zijn welke invloed kan dit uiteindelijk hebben op de veiligheid mbt treinen die middels GPS "navigeren".
Overigens GPS zou natuurlijk ook door een of andere oorzaak kunnen uitvallen.

GPS is een Amerikaans militair systeem wat bij hun gratie is opengesteld voor civiel medegebruik. Zij kunnen het systeem naar believen uitschakelen, versleutelen en/of anderszins aanpassen (en doen dit ook in gebieden waar het hen uitkomt). Zo werkt je burgerGPS niet in Afghanistan, maar de militaire ontvangers (met de juiste sleutel) wel. Deze afhankelijkheid wordt onderkend en er zijn dan ook initiatieven zoals (bijvoorbeeld) het Europese Galileo en het Russische GLONASS om hier een einde aan te maken.

GPS is zó wijdverspreid dat een dergelijke maatregel onze samenleving volledig lam zal leggen. Denk aan de synchronisatie van de frequentie van electriciteitscentrales, treinbeveiliging (zoals hier), navigatietoepassingen voor schepen en vliegtuigen.

Bij de KM leren we dan ook legio navigatiemethodes die geen gebruikmaken van GPS, juist om wel te kunnen gaan waar de koopvaardij door het gebrek aan nauwkeurige positieinformatie niet meer wil of kan gaan. Ook dit wordt onderkend, en ground-based radionavigatiesystemen zoals eLoran worden de laatste jaren weer uitgebreid en verbeterd.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Highfield link=msg=1186569 date=1374873680
GPS is een Amerikaans militair systeem wat bij hun gratie is opengesteld voor civiel medegebruik. 1.Zij kunnen het systeem naar believen uitschakelen, versleutelen en/of anderszins aanpassen (en doen dit ook in gebieden waar het hen uitkomt). Zo werkt je burgerGPS niet in Afghanistan, maar de militaire ontvangers (met de juiste sleutel) wel. Deze afhankelijkheid wordt onderkend en er zijn dan ook initiatieven zoals (bijvoorbeeld) het Europese Galileo en het Russische GLONASS om hier een einde aan te maken.

GPS is zó wijdverspreid dat een dergelijke maatregel onze samenleving volledig lam zal leggen. Denk aan de synchronisatie van de frequentie van electriciteitscentrales, treinbeveiliging (zoals hier), navigatietoepassingen voor schepen en vliegtuigen.

2.Bij de KM leren we dan ook legio navigatiemethodes die geen gebruikmaken van GPS, juist om wel te kunnen gaan waar de koopvaardij door het gebrek aan nauwkeurige positieinformatie niet meer wil of kan gaan.

1.Daar doelde ik inderdaad ook op, vandaar ook mijn vraag die treinen vrijwel alles GPS en dan
2.In de scheepvaart heb je voldoende alternatieven als GPS wegvalt, het schip kan echt wel blijven varen/veilig navigeren maar kan die trein ook (veilig) blijven rijden als ..............
en welke (nood)maatregelen zijn daartoe in voorraad.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Thor link=msg=1186573 date=1374874210
1.Daar doelde ik inderdaad ook op, vandaar ook mijn vraag die treinen vrijwel alles GPS en dan
2.In de scheepvaart heb je voldoende alternatieven als GPS wegvalt, het schip kan echt wel blijven varen/veilig navigeren maar kan die trein ook (veilig) blijven rijden als ..............
en welke (nood)maatregelen zijn daartoe in voorraad.

Die trein kan alleen voor- en achteruit. Wegvallen GPS = vertragen tot x km/u en klaar? Een schip vaart zichzelf ook niet, als GPS uitvalt moet het brugpersoneel op alternatieven overgaan. Zo ook bij een trein.
Bijdragen op persoonlijke titel.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Citaat van: Highfield link=msg=1186582 date=1374875550
Die trein kan alleen voor- en achteruit. Wegvallen GPS = vertragen tot x km/u en klaar?
Wat dacht je van de positionering van seinen, wissels, waarschuwingen etc. ? Ik neem aan dat de machinist niet met een verrekijker vooruit zit te turen op zoek naar het volgende sein?  ::)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: DvdW link=msg=1186584 date=1374875663
Wat dacht je van de positionering van seinen, wissels, waarschuwingen etc. ? Ik neem aan dat de machinist niet met een verrekijker vooruit zit te turen op zoek naar het volgende sein?  ::)

Daar wordt hij toch voor betaald? Dat doe je in de auto toch ook? Als die vent alleen maar achterover hoeft te leunen en heel hard PANIEK moet roepen als de automatiek faalt kunnen we hem beter wegbezuinigen. Daarom zeg ik, als de automatiek faalt, snelheid tot een beheersbaar niveau verminderen zodat de beste man ook in staat is om te reageren op dingen die komen gaan.

De TGV treinen reden al lang voor GPS, dus het moet makkelijk mogelijk zijn om ook nu los van GPS te komen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Bij hogesnelheidstreinen zijn er geen seinen meer langs de baan omdat deze voor de machinist door de hoge snelheid te moeilijk zichtbaar worden. In plaats daarvan worden de seinbeelden overgebracht naar de trein en getoond in de cabine.

Overigens reed de trein op het moment van het ongeval niet meer onder het moderne ETCS maar onder het oude systeem van het conventionele spoor. Dit systeem is veel minder veilig en zal wel waarschuwen maar zal niet altijd automatisch ingrijpen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als je het nieuws zo ziet is de enorme ravage zeer voortvarend opgeruimd en de schade aan de railinfrastructuur inmiddels al (grotendeels) hersteld.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Wat me weer opvalt is dat net zoals bij de vliegtuigcrash in de US onlangs de zetels weer zijn afgebroken en losgekomen, zelfs in de wagons die weinig uiterlijke schade hebben.