'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'

Auteur Topic: 'Kwaliteit EHBO'ers onder de maat'  (gelezen 20651 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #70 Gepost op: 19 februari 2015, 10:36:18
Ik vind het juist heel goed voldoen aan de huidige eisen. Er is bewust gekozen om meer richting de passanten hulpverlening te gaan. Daardoor zijn veel meer mensen in staat om bepaalde basiskennis op te doen en wordt EHBO veel toegankelijker voor iedereen. Ik heb veel liever dat 1 op de 10 mensen de huidige, eenvoudigere, EHBO vaardigheden heeft en goed een stabiele zijligging, heimlich, reanimatie, aed, zach, een drukverbandje etc. kan uitvoeren en ook niet bang is om dat te doen als het nodig is. In plaats van dat EHBO nodeloos ingewikkeld en elitair gehouden wordt, waarvoor je een half jaar op cursus moet en 1 op de 1000 mensen maar iets kan doen als ik zomaar ineens in een pinda stik.

Voor evenementenhulpverlening is het daarmee niet meer geschikt nee. Maar het doel van het oranje kruis en rode kruis is ook niet om evenementenhulpverleners op te leiden, maar om zo veel mogelijk mensen ehbo kennis op te laten doen. Ik denk dat ze daarvoor wel de goede weg zijn ingeslagen. Voor evenementenhulpverleners zul je aanvullende opleidingen en trainingen moeten realiseren, en dat doen ze ook.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #71 Gepost op: 19 februari 2015, 11:23:31
De vraag van mij richt zich op de in mijn ogen achtergang van het niveau en de kwaliteit.
Ik ben ook van mening dat het oranje kruis en rode kruis diploma te algemeen en daarmee te beperkt zijn geworden en in die zin niet meer kunnen voldoen aan de huidige eisen welke voor evenementen hulpverlening zou moeten gelden.
Het oranje kruis en het rode kruis kunnen wel zelf richtlijnen opstellen en een algemene marktbrede visie hebben, maar de vraag is of hun opleidingen/certificeringen wel reeel zijn om hiermee bijvoorbeeld evenementenhulpverlening te doen. Een aanvullende cursus ABCDE handelen zet m.i. ook geen zoden aaan de dijk daar deze wordt geintegreerd in het standaard regime en daarmee geen concrete meerwaarde kan bieden.
Dat zelfde geldt m.i. ook voor bedrijven met een BHV.

Met andere woorden het Oranje Kruis en het Rode Kruis diploma is alleen geschikt voor diegenen welke een algemeen EHBO diploma nodig hebben, en niet voor evenementenhulpverlening, bhv ed.
EHBO opleiders en EHBO verenigingen zouden hierop moeten inspringen door het aanbieden van andere certificeringsmogelijkheden dan die van het oranje kruis en rode kruis alleen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #72 Gepost op: 19 februari 2015, 12:28:08
Citaat van: Achterkamp link=msg=1331783 date=1424341411
De vraag van mij richt zich op de in mijn ogen achtergang van het niveau en de kwaliteit.
Ik ben ook van mening dat het oranje kruis en rode kruis diploma te algemeen en daarmee te beperkt zijn geworden en in die zin niet meer kunnen voldoen aan de huidige eisen welke voor evenementen hulpverlening zou moeten gelden.
Het oranje kruis en het rode kruis kunnen wel zelf richtlijnen opstellen en een algemene marktbrede visie hebben, maar de vraag is of hun opleidingen/certificeringen wel reeel zijn om hiermee bijvoorbeeld evenementenhulpverlening te doen. Een aanvullende cursus ABCDE handelen zet m.i. ook geen zoden aaan de dijk daar deze wordt geintegreerd in het standaard regime en daarmee geen concrete meerwaarde kan bieden.
Dat zelfde geldt m.i. ook voor bedrijven met een BHV.

Met andere woorden het Oranje Kruis en het Rode Kruis diploma is alleen geschikt voor diegenen welke een algemeen EHBO diploma nodig hebben, en niet voor evenementenhulpverlening, bhv ed.
EHBO opleiders en EHBO verenigingen zouden hierop moeten inspringen door het aanbieden van andere certificeringsmogelijkheden dan die van het oranje kruis en rode kruis alleen.


A. waar haal je de kennis en vooral het bewijs vandaan dat niveau en kwaliteit van de EHBO achteruit gaat?

B. In het tweede deel van je posting haal je ineens de evenementenhulp erbij, wat heeft dat met het algemene niveau en kwaliteit te maken??

Daarbij, evenementenhulp behelst niet alleen EHBO.
De opmerking dat OK en NRK wel opleidingen kunnen samenstellen maar dat die niet voldoende zijn voor evenementenhulpverlening daar zijn de meesten het al wel over eens.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #73 Gepost op: 25 maart 2015, 08:31:23
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1331796 date=1424345288

A. waar haal je de kennis en vooral het bewijs vandaan dat niveau en kwaliteit van de EHBO achteruit gaat?

B. In het tweede deel van je posting haal je ineens de evenementenhulp erbij, wat heeft dat met het algemene niveau en kwaliteit te maken??

Daarbij, evenementenhulp behelst niet alleen EHBO.
De opmerking dat OK en NRK wel opleidingen kunnen samenstellen maar dat die niet voldoende zijn voor evenementenhulpverlening daar zijn de meesten het al wel over eens.
Reactie A: Kwestie van vergelijken EHBO boekjes uit de afgelopen 20 jaar en de examen eisen van het Oranje Kruis. Kan je zelf ook doen.
Praat ook eens met een welwillende "open mind" met EHBO instructeurs en andere betrokkenen in de EHBO wereld welke al langer in het vak zitten en verplicht vastgeroest zijn geraakt in de oranje kruis doctrine van algemene EHBO.

Reactie B: EHBO-ers van EHBO verenigingen beschikken (op enkele uitzonderingen na) over niets anders dan het oranje kruis diploma. Met de bovengenoemde achteruitgang van de EHBO in de afgelopen jaren kan je volgens mij niet echt meer serieus genomen worden als je als EHBO vereniging kwaliteit van je EHBO diensten wilt uitdragen op evenementen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #74 Gepost op: 30 maart 2015, 20:46:07
Citaat van: Achterkamp link=msg=1339349 date=1427268683
Reactie A: Kwestie van vergelijken EHBO boekjes uit de afgelopen 20 jaar en de examen eisen van het Oranje Kruis. Kan je zelf ook doen.
Praat ook eens met een welwillende "open mind" met EHBO instructeurs en andere betrokkenen in de EHBO wereld welke al langer in het vak zitten en verplicht vastgeroest zijn geraakt in de oranje kruis doctrine van algemene EHBO.
Dat zegt niets over kwaliteit. Het feit dat er minder in de boekjes staat wil nog niet zeggen dat de kwaliteit achteruit gaat. Je moet namelijk kijken naar effectiviteit, dan pas kan je wat zeggen over kwaliteit.

Citaat van: Achterkamp link=msg=1339349 date=1427268683
Reactie B: EHBO-ers van EHBO verenigingen beschikken (op enkele uitzonderingen na) over niets anders dan het oranje kruis diploma. Met de bovengenoemde achteruitgang van de EHBO in de afgelopen jaren kan je volgens mij niet echt meer serieus genomen worden als je als EHBO vereniging kwaliteit van je EHBO diensten wilt uitdragen op evenementen.
Dat is wat anders: eigenlijk zeg je: het diploma van het oranje kruis is niet geschikt voor evenementenhulpverlening. Mee eens, maar daar is het diploma eigenlijk ook niet voor bedoeld denk ik ;)...


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #75 Gepost op: 30 maart 2015, 21:21:26
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1331769 date=1424338578
Ik vind het juist heel goed voldoen aan de huidige eisen. Er is bewust gekozen om meer richting de passanten hulpverlening te gaan. Daardoor zijn veel meer mensen in staat om bepaalde basiskennis op te doen en wordt EHBO veel toegankelijker voor iedereen. Ik heb veel liever dat 1 op de 10 mensen de huidige, eenvoudigere, EHBO vaardigheden heeft en goed een stabiele zijligging, heimlich, reanimatie, aed, zach, een drukverbandje etc. kan uitvoeren en ook niet bang is om dat te doen als het nodig is. In plaats van dat EHBO nodeloos ingewikkeld en elitair gehouden wordt, waarvoor je een half jaar op cursus moet en 1 op de 1000 mensen maar iets kan doen als ik zomaar ineens in een pinda stik.

Voor evenementenhulpverlening is het daarmee niet meer geschikt nee. Maar het doel van het oranje kruis en rode kruis is ook niet om evenementenhulpverleners op te leiden, maar om zo veel mogelijk mensen ehbo kennis op te laten doen. Ik denk dat ze daarvoor wel de goede weg zijn ingeslagen. Voor evenementenhulpverleners zul je aanvullende opleidingen en trainingen moeten realiseren, en dat doen ze ook.
Helaas worden ook die basisvaardigheden niet beheerst. Het gaat er niet allen om hoe je draait, maar ook wanneer je draait, Om maar iets te noemen. Zo heb ik het volgende al diverse keren meegemaakt als lotus: ehbo'ers draaien in hun les een standaard riedeltje af: so ligt op buik, wordt op de rug gedraaid en vervolgens stabiel gelegd. in een oefening ben ik dan bijv. van behoorlijke hoogte van een trap gevallen en lig bewusteloos op mijn rug. Je wilt niet weten hoevaak ik dan pardoes op mijn buik gedraaid word....liefst ook nogeens over mijn gezicht heen...


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #76 Gepost op: 30 maart 2015, 23:05:26
buik-rug of rug-buik omgedraaid ::) ?. Maar goed..... het bezitten of niet van basisvaardigheden heeft meer met de instructeur te maken dan met de inhoud van het OK-boekje ( of whatever voor uitgaven van welke organisatie dan ook)
problemen los je op door er wat aan te doen


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #77 Gepost op: 12 mei 2015, 11:44:40
Citaat van: baksteen link=msg=1340532 date=1427749526
buik-rug of rug-buik omgedraaid ::) ?. Maar goed..... het bezitten of niet van basisvaardigheden heeft meer met de instructeur te maken dan met de inhoud van het OK-boekje ( of whatever voor uitgaven van welke organisatie dan ook)
Als een EHBO instructeur van welke organisatie dan ook altijd jaar-in-jaar-uit zijn "standaard ding" doet raakt hij/zij afgestompd en neemt als gevolg daarvan ook de kwaliteit van de EHBO-ers af. Gebrek aan vernieuwing en niet willen/kunnen/mogen zoeken naar EHBO uitdagingen maakt iedereen afgestompd.

Is er dus nog wel enige uitdaging voor de huidige eerstehulp instructeurs en EHBO-ers gezien het alsmaar toenemende (beperkende) regeltjes bij het oranje kruis?
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


helm

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 12 mei 2015, 19:06:03
Citaat van: Achterkamp link=msg=1349698 date=1431423880
Is er dus nog wel enige uitdaging voor de huidige eerstehulp instructeurs en EHBO-ers gezien het alsmaar toenemende (beperkende) regeltjes bij het oranje kruis?

Jazeker, naar een andere club gaan.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #79 Gepost op: 12 mei 2015, 20:23:56
Dat is wel een heel slap excuus. Omdat de instructeurs het saai vinden gaan ze wat ze wel mogen en kunnen instrueren ineens slecht doen... Dan gaan ze toch lekker een ander vak doen. Niemand verplicht ze toch? De slager verkoopt toch ook nog steeds biefstuk en niet alleen half om half gehakt omdat hij de koeien toch niet meer zelf mag slachten?

Ik ken toevallig alleen maar heel gedreven instructeurs die ondanks zogenaamde beperkingen van het oranje kruis hun stinkende best doen om hun leerlingen zo goed mogelijk op te leiden. Ik ken er een redelijk aantal inmiddels dus durf te zeggen dat de meerderheid goed gemotiveerd is.