Gebouw vol rook: Geen brand maar mistgenerator n.a.v. inbraakalarm

Auteur Topic: Gebouw vol rook: Geen brand maar mistgenerator n.a.v. inbraakalarm  (gelezen 12630 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1248866 date=1394232189
VR Utrecht ‏@vrutrecht  54 sec.
#automatische brandmelding #woudenberg. Blijkt inbraakalarm met rookmachine. Brandweer blijft om te helpen ventileren. ^MT

Citaat van: Peter71 link=msg=1248900 date=1394264445
Alarm door rook na inbraak super Woudenberg



WOUDENBERG - De brandweer is vrijdagavond voor niets opgeroepen naar supermarkt Hoogvliet in Woudenberg. Er was geen brand, maar een inbraakmelding.

Eenheden uit Amersfoort waren al onderweg naar de Parallelweg om hun collega's in Woudenberg te helpen, toen het bericht binnenkwam dat er geen vuur te bekennen was.

Inbraakalarm met rookmachine, wat moet ik mij daarbij voorstellen ?

Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=82485




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2014, 09:08:05
Citaat van: Thor link=msg=1248901 date=1394265842
Inbraakalarm met rookmachine, wat moet ik mij daarbij voorstellen ?
Op het moment dat het inbraakalarm om wat voor reden dan ook afgaat wordt een rookmachine geactiveerd. En die blaast binnen no time een pand vol met rook, dit om eventuele inbrekers het zicht te ontnemen. Wij hebben een paar jaar geleden ook zo'n melding gehad in een woning. Ik kan je vertellen, dat zicht ontnemen werkt perfect. je ziet geen hand voor ogen. Dit systeem wordt wel meer toegepast, je kunt het bv ook tegenkomen in juwelierszaken. Werkt goed, af en toe gaat het iets te goed en krijg je meldingen zoals dit. Gebeurt niet vaak overigens.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2014, 09:14:14
Citaat van: Thor link=msg=1248901 date=1394265842
Inbraakalarm met rookmachine, wat moet ik mij daarbij voorstellen ?

Dit:

Mistgeneratoren van SmokeCloak voor inbraak en overval
User: Duko Seppe


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2014, 09:24:04
Begrepen, bedankt voor de toelichtingen.


guest12562

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2014, 13:35:03
Waarom is hier eigenlijk middelbrand gemaakt? Ik heb zulk soort meldingen wel vaker gehad, Hoogvliet en juwelierszaken maar heb nooit reden gezien om op te schalen!


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2014, 13:50:29
Waarom middelbrand?

Omdat op het moment dat de brandweer achterin de winkel binnenkomt en tegen een met rook gevulde winkel aanloopt er toch wat belletjes gaan rinkelen bij de bevelvoerder. Zo'n winkel heeft nogal een vloeroppervlak dus je hebt niet in een paar seconden beeld dat het gaat om het inbraakalarm voorin de winkel.

dus daarom (op voorhand) middelbrand.  :)

Firechief P
ingezet als schaduw BV van de 110


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2014, 14:41:51
Citaat van: Firechief P link=msg=1248970 date=1394283029
Waarom middelbrand?

Omdat op het moment dat de brandweer achterin de winkel binnenkomt en tegen een met rook gevulde winkel aanloopt er toch wat belletjes gaan rinkelen bij de bevelvoerder. Zo'n winkel heeft nogal een vloeroppervlak dus je hebt niet in een paar seconden beeld dat het gaat om het inbraakalarm voorin de winkel.
dus daarom (op voorhand) middelbrand.  :)
Firechief P
ingezet als schaduw BV van de 110

Ondanks de eisen welke gesteld zijn aan het plaatsen en het gebruik van de mistmachine, komt het toch wel eens voor dat een mistmachine "spontaan"geactiveerd wordt. Vaak blijkt het probleem te zijn dat de mistmachine niet goed is aangesloten op het alarmsysteem. Een mistmachine mag pas in werking treden als er in het beveiligd gebied 2 afzonderlijke detectoren zijn afgegaan. Tevens moet de brandweer op de hoogte worden gebracht van de aanwezigheid van een mistgenerator in de desbetreffende winkel. Dit is een taak van de alarminstallateur welke de mistmachine plaatst. Ook moet de activering van een rookmelder door gemeldt worden naar een PAC en deze dient dit direct aan de meldkamer van de brandweer en politie en aan het waarschuwingsadres door te geven. Helaas worden niet altijd de installatieregels gevolgd door de leveranciers en beveiligingsinstallateurs en gaat het wel eens mis, waarbij ik niet zeg dat het hier ook het geval is geweest.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Reactie #7 Gepost op: 8 maart 2014, 14:47:39
En ik heb liever bij zo grote oppervlakte van zo winkel/bedrijf liever teveel matrieel tp dan te weinig. Als je als 1e ts tp komt en de winkel staat vol rook dan heb ik ook zeker middelbrand gemaakt. Mocht het zo zijn dat er een rookmachine staat dan kan alsnog de aankomende eenheden onder dankzegging retour naar hun post/kazerne. O0


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2014, 14:50:46
Is 't niet mogelijk om de rook een kleurstof mee te geven? Voor het effect op inbrekers of overvallers maakt 't niet uit, en voor passerende mensen is 't duidelijker dat er geen brand is. Wanneer er bijvoorbeeld paarse rook uit 't pand komt is voor de meldkamer misschien ook weer makkelijker in te schatten dat het mogelijk loos is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2014, 15:09:00
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1248990 date=1394286646
Is 't niet mogelijk om de rook een kleurstof mee te geven? Voor het effect op inbrekers of overvallers maakt 't niet uit, en voor passerende mensen is 't duidelijker dat er geen brand is. Wanneer er bijvoorbeeld paarse rook uit 't pand komt is voor de meldkamer misschien ook weer makkelijker in te schatten dat het mogelijk loos is.

Ja, daar heb je een punt. Echter, als rook/damp een andere kleur heeft dan wit of grijs, dan gaan mensen misschien meer paniekerig reageren. Gekleurde rook kent men niet en zal men sneller associëren met chemische dampen en dan zal eerder paniek ontstaan dan 'normale' kleuren waar mensen aan gewend zijn.