BHV met adembescherming

Auteur Topic: BHV met adembescherming  (gelezen 57858 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2005, 09:22:00
De grens tussen bhv en bedrijfsbrandweer is niet altijd even scherp te trekken.

Ik ken een grote Hogeschool met veel technische opleidingen.
Die hebben ook BHV met ademlucht. Zijn compleet in brandweerpak gestoken en doen de eerste opvang totdat de brandweer er is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2005, 16:53:11
Ik vindt het te zot voor woorden,wij moeten het nodige aan ademluchtcursussen doen moeten conditioneel op en top zijn.Minimaal 1x per jaar hittetrainingen doen aangevuld met Flashovertrainingen,en nu gaan ze een BHVer uitrusten met ademlucht om te gaan redden met brand en voor als een heli landt.
Dat is vragen om ellende  :-X


Gast48368

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2005, 18:03:29
Ik vindt het te zot voor woorden,wij moeten het nodige aan ademluchtcursussen doen moeten conditioneel op en top zijn.Minimaal 1x per jaar hittetrainingen doen aangevuld met Flashovertrainingen,en nu gaan ze een BHVer uitrusten met ademlucht om te gaan redden met brand en voor als een heli landt.
Dat is vragen om ellende  :-X

Helemaal mee eens....... :-\ :-X


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2005, 18:33:49
goed,

IK kan er ook niks aan doen dat deze opleiding nou eenmaal bestaat en dat ik deze moet volgen van de baas.

Mijn vraag was dan ook (aan BHV'ers) of iemand ervaring heeft met deze cursus? als er dan brandweermensen zijn die bang zijn dat wij hun werk overnemen daar kan ik ook niks aan doen maar spreek BHV'ers er niet op aan met zinnen als "kijk een bhv'er die er ademlucht bij gaat halen" enz.

Ik snap best dat jullie training veel uitgebreider is, maar jullie doelstellingen zijn dan ook anders, wij gaan echt geen taken van de brandweer overnemen. Het blijkt hier bij mij op het werk goed te werken, daarnaast trainen wij maandelijks dus niet zoals een gewone BHV'er 1 keer per jaar.

Ik zou het graag bij de topic willen houden en ervaringen willen horen van BHV'ers en geen commentaar van brandweermensen die in hun ego aangetast zijn doordat er gedacht wordt dat wij hun taken overnemen.
(sorry voor mijn woordgebruik)
Nurse powerrrrr


polki

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2005, 18:43:03
Patries,

Ik ben zelf brandweerman, maar geef de cursus BHV-er met adembescherming voornamelijk aan gevangenispersoneel, dit puur als er in de rook gevacueerd moet worden, als de brandweer nog niet ter plaatse  is.

De cursus is goed te doen hoor, aardig wat theorie, maar voornamelijk ook leuke en leerzame praktijkoefeningen.

Natuurlijk valt de opleiding niet te vergelijken met de opleiding die het brandweerpersoneel volgt.

Maar de BHv-er blijft ook nog steeds inzetbaar voor de kleinere incidenten he.

Daar is de cursus ook op afgestemd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 30 juni 2005, 18:51:51


Ik zou het graag bij de topic willen houden en ervaringen willen horen van BHV'ers en geen commentaar van brandweermensen die in hun ego aangetast zijn doordat er gedacht wordt dat wij hun taken overnemen.
(sorry voor mijn woordgebruik)
Ik ben niet aangetast in mijn ego,maar weet wel uit de keiharde praktijk hoe het is om ademlucht drager te zijn.Ik heb het een en ander al mee moeten maken.


polki

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 30 juni 2005, 18:53:02
Joh, als het maar duidelijk is!
Daar draait het toch om!


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #17 Gepost op: 30 juni 2005, 19:12:28
Ik ben niet aangetast in mijn ego,maar weet wel uit de keiharde praktijk hoe het is om ademlucht drager te zijn.Ik heb het een en ander al mee moeten maken.


Ik heb alle respect voor brandweerlieden, laat dat even duidelijk zijn, mijn werk is ook totaal niet te vergelijken met dat van jou, dat ben ik mij zeker bewust, hopelijk zien jullie het verschil ook. de opleiding is trouwens ook niet van gisteren maar draait alweer een tijdje.

Patries,

Ik ben zelf brandweerman, maar geef de cursus BHV-er met adembescherming voornamelijk aan gevangenispersoneel, dit puur als er in de rook gevacueerd moet worden, als de brandweer nog niet ter plaatse is.

De cursus is goed te doen hoor, aardig wat theorie, maar voornamelijk ook leuke en leerzame praktijkoefeningen.

Natuurlijk valt de opleiding niet te vergelijken met de opleiding die het brandweerpersoneel volgt.

Maar de BHv-er blijft ook nog steeds inzetbaar voor de kleinere incidenten he.

Daar is de cursus ook op afgestemd.

Hoe wordt de cursus over het algemeen ervaren??
Nurse powerrrrr


Gast48368

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 30 juni 2005, 19:21:41
goed,

IK kan er ook niks aan doen dat deze opleiding nou eenmaal bestaat en dat ik deze moet volgen van de baas.

Mijn vraag was dan ook (aan BHV'ers) of iemand ervaring heeft met deze cursus? als er dan brandweermensen zijn die bang zijn dat wij hun werk overnemen daar kan ik ook niks aan doen maar spreek BHV'ers er niet op aan met zinnen als "kijk een bhv'er die er ademlucht bij gaat halen" enz.

Ik snap best dat jullie training veel uitgebreider is, maar jullie doelstellingen zijn dan ook anders, wij gaan echt geen taken van de brandweer overnemen. Het blijkt hier bij mij op het werk goed te werken, daarnaast trainen wij maandelijks dus niet zoals een gewone BHV'er 1 keer per jaar.

Ik zou het graag bij de topic willen houden en ervaringen willen horen van BHV'ers en geen commentaar van brandweermensen die in hun ego aangetast zijn doordat er gedacht wordt dat wij hun taken overnemen.
(sorry voor mijn woordgebruik)

Het is geen commentaar, maar zoals zovaak bij een topic, ontstaan er gerelateerde discussie's in een onderwerp. Als je nou wilt of niet. Ik vind dat dit moet kunnen.Zoals Peter ook zegt, ademlucht dragen is echt een vak apart. Vind zo'n cursus een zeer slechte zaak. Dat is mijn mening. En een aangetast ego doet hier helemaal niet terzake.


Ik zou maar eens aan je baas vragen wat jou en zijn consequenties zijn, als jij na die cursus ademlucht gaat dragen, en er gaat iets mis.

En hoe gaat het daarna? Hoe vaak moeten jullie oefenen met de ademlucht, en hoe kom je aan praktijkervaring. Het maakt echt geen verschil of je als  ademlucht draagt voor de "kleine incidenten" of grotere klussen. Je draagt het , of je draagt het niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 30 juni 2005, 19:29:06


Ik zou maar eens aan je baas vragen wat jou en zijn consequenties zijn, als jij na die cursus ademlucht gaat dragen, en er gaat iets mis.

Kijk,en hier haalt Firefamke wat aan wat heel belangrijk is.Als een BHVer zijn ademluchtcertificaat heeft,wordt er van hem of haar wel verwacht dat hij zij daadkrachtig optreed bij een binnenbrand.Waar wij als brandweer vrij lang door kunnen zetten met een binnenaanval,is het voor een BHVer een levensgevaarlijke situatie.Denk alleen maar aan plotselinge gitzwarte rook,waardoor je je terugweg niet meer kan vinden omdat je je hand zelfs niet meer ziet.Wij worden er op dat soort situaties getraint,en hebben de juiste uitrusting daarvoor