Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?

Auteur Topic: Spoedritten, altijd rijden met optische en geluidssignalen: ja of nee?  (gelezen 115044 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
DE DUUR VAN HET GEBRUIK VAN OPTISCHE EN GELUIDSSIGNALEN

De optische en geluidssignalen worden alleen gevoerd als dit leidt tot een veiliger verkeerssituatie en/of een kortere rijtijd van het uitrukkende voertuig.
Wanneer besloten wordt om het blauwe zwaailicht en de tweetonige hoorn te voeren (en dat kan alleen bij "prioriteit 1"), dan worden deze signalen vanaf dat moment in principe de gehele rit gevoerd.
Voorrangsvoertuigen hebben geen recht om voorrang te nemen.
Het overige verkeer moet hen voorrang geven !
Wanneer een brandweervoertuig tijdens de deelname aan het verkeer gebruik gaat maken van de bovengenoemde optische en geluidssignalen, gebeurt het inschakelen op een zodanige wijze dat dit geen schrikreacties oproept bij de bestuurders van voertuigen vlakbij.
Bij het naderen van kruisingen of splitsingen van wegen, gebeurt het inschakelen minimaal 100 meter voor de kruising of splitsing.
Wanneer een brandweervoertuig tijdens de deelname aan het verkeer wil stoppen met het voeren van de signalen, dan dient dit op een zodanige wijze te gebeuren dat hierdoor geen onduidelijkheid voor het overige verkeer wordt geschapen (dus bv. niet vlak voor of na een kruising).


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
hier gaat alles aan,al is 3 uur midden in de nacht.Maar prio1 is prio1

ik ben het hier inderdaad gewend dat ze alleen bij kruisingen  en dergelijke de sirene aan gooien, zowel de brandweer (die rijden vaak altijd met sirene), als de politie (gevaarlijke punten en ambu ook gevaarlijke punten) bijna nooit aanzetten en afblijven tot TP
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
ik ben het hier inderdaad gewend dat ze alleen bij kruisingen  en dergelijke de sirene aan gooien, zowel de brandweer (die rijden vaak altijd met sirene), als de politie (gevaarlijke punten en ambu ook gevaarlijke punten) bijna nooit aanzetten en afblijven tot TP
eeuuuhhh,wij gooien S'nachts alles aan bij de kazerne,en dat gaat pas eraf als we terplaatse zijn hoor  ::) tenzij de prio wordt ingetrokken  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
ja wat ik bedoel ik overdag al,

's nachts hoor ik bijna nooit ambu (slaap zeker te vast haha)
wel politie (alleen gevaarlijke punten dan)
en brandweer jengeld vrolijk verder, alleen op et stukkie tussen de ophelialaan en de stommeerkade gaat ie effe uit
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
degene die de sirene NIET aan doen snachts(gedeeltelijk of helemaal niet) zijn gewoon HEEEL DOM bezig  >:( als ze een aanrijding krijgen, 3x raden wie de schuldige is  ::) ::) ::)

Gewoon heel dom dus als ze de sirene niet gebruiken.....


Robin Hundman

  • Gast
degene die de sirene NIET aan doen snachts(gedeeltelijk of helemaal niet) zijn gewoon HEEEL DOM bezig  >:( als ze een aanrijding krijgen, 3x raden wie de schuldige is  ::) ::) ::)

Gewoon heel dom dus als ze de sirene niet gebruiken.....

Zeg je dat zo ook tegen de VZA of GGD?  :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Zeg je dat zo ook tegen de VZA of GGD?  :-\
maar jeroen spreekt wel de waarheid  ;)


Robin Hundman

  • Gast
maar jeroen spreekt wel de waarheid  ;)

Ja, oke. Maar de GGD en VZA doen overdag hun sirene's in Amsterdam alleen bij de punten aan waar het nodig is! Maar vaak als er een ongeval gebeurt staat het op het internet of in de krant. Ik heb bijna nog nooit wat gezien van de Amsterdamse ambulance's. Dus dat verschil maakt bij mij niet zo veel uit...


firemanr

  • Gast
Ja, oke. Maar de GGD en VZA doen overdag hun sirene's in Amsterdam alleen bij de punten aan waar het nodig is! Maar vaak als er een ongeval gebeurt staat het op het internet of in de krant. Ik heb bijna nog nooit wat gezien van de Amsterdamse ambulance's. Dus dat verschil maakt bij mij niet zo veel uit...

Lees dit nu nog eens en denk dan nog eens na......

DE DUUR VAN HET GEBRUIK VAN OPTISCHE EN GELUIDSSIGNALEN

De optische en geluidssignalen worden alleen gevoerd als dit leidt tot een veiliger verkeerssituatie en/of een kortere rijtijd van het uitrukkende voertuig.
Wanneer besloten wordt om het blauwe zwaailicht en de tweetonige hoorn te voeren (en dat kan alleen bij "prioriteit 1"), dan worden deze signalen vanaf dat moment in principe de gehele rit gevoerd.
Voorrangsvoertuigen hebben geen recht om voorrang te nemen.
Het overige verkeer moet hen voorrang geven !
Wanneer een brandweervoertuig tijdens de deelname aan het verkeer gebruik gaat maken van de bovengenoemde optische en geluidssignalen, gebeurt het inschakelen op een zodanige wijze dat dit geen schrikreacties oproept bij de bestuurders van voertuigen vlakbij.
Bij het naderen van kruisingen of splitsingen van wegen, gebeurt het inschakelen minimaal 100 meter voor de kruising of splitsing.
Wanneer een brandweervoertuig tijdens de deelname aan het verkeer wil stoppen met het voeren van de signalen, dan dient dit op een zodanige wijze te gebeuren dat hierdoor geen onduidelijkheid voor het overige verkeer wordt geschapen (dus bv. niet vlak voor of na een kruising).




Robin Hundman

  • Gast
Oke, maar de ene keer staat er dat de hele rit moet, en de andere keer dat ze zoals bij het bericht van Masa aan en uit mogen worden gezet.