Brandweer Commer's

Auteur Topic: Brandweer Commer's  (gelezen 20591 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Gepost op: 20 juli 2005, 19:16:37
Een inmiddels vergeten merk: de Commer. Dit merk werd rond 1974/1975 overgenomen door een ander merk, dat inmiddels zel ook al niet meer bestaat namenlijk: Dodge (maar daarvan is al een topic). Dus bij deze een topic over Commer met daaraan gekoppeld een vraag.
Met als eerste deze Commer BF3023 met Boudewijn opbouw van brandweer Muiderberg. Deze PM (MSD LD) kwam in 1957 in dienst en had achterin een Amag-Hilpert MSD staan. Later na de komst van een TS HD/LD werd dit voertuig nog gebruikt als PM tot ongeveer 1989. Hierna werd het verkocht. En dat meteen aansluitend de vraag: Wie weet waar dit voertuig zich nu bevindt? Zelf heb ik dit voertuig het laatst gezien rond 1994/1995 in Eemnes. Weet iemand waar dit voertuig zich nu bevindt?  

[verwijderd door de admin]


Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


jwpots

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2005, 19:40:55
Nou, dan kan ik ook in de Commers niet achterblijven, want er hebben er genoeg gereden van deze voertuigen. De door mij geposte wagen is van de brandweer Enkhuizen. Dit is een KarrierGamecockE315 met een opbouw van van Bergen. De specificaties waren TS6LD2000HD250T1500 en het bouwjaar was 1959 en hij is in 1978 afgevoerd naar vliegveld de Kooy bij den Helder. Alhoewel dit volgens mij niet een echte Commer is, is het wel een leuke wagen om te plaatsen.
De brandweer Alkmaar had drie van deze voertuigen in dienst en een AL die met open kabine was uitgevoerd.


Groet
Johan

[verwijderd door de admin]


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2005, 20:05:04
Johan

even een reactie op jou verhaal. het merk Karrier is ook afkomstig uit dezelfde fabriek als de Commer. waarom men met twee merknamen werkte dat weet ik niet weet wel dat de merknaam Karrier veel gebruikt werden voor chassis waarop een reinigingsopbouw werd gebouwd. maar er waren meer merken die dit deden, de Engelse Dodge fabriek deed dit ook je had de Dodge-Kew en je had een Desoto uitvoering. daarnaast de Commer-Karrier's van Alkmaar hadden een Boudewijn opbouw en deze was iets anders dan de wagen van Enkhuizen wel waren ze open. je geeft aan dat de wagen van Enkhuizen in 1978 naar vliegveld De Kooy ging. ik zelf heb in die periode mijn marineopleiding gehad bij de KIM in Den Helder. daarbij waren we ook vaak op het vliegveld. maar bij al deze bezoeken heb ik die Karrier nooit gezien. de zgn. vliegwacht werd gevormd door een Unimog reddingswagen, zeker als we met de S-11 lestoestellen gingen vliegen. ook kom ik hem niet tegen op de overzichtlijsten die er zijn van voormalige marinebrandweervoertuigen. 
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2005, 21:19:33
Leidschendam heeft ook een commer gehad! ;D


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2005, 21:34:21
Jep bij deze een plaatje, ze wouden hem slopen heb ik gehoord maar toen wou iemand van de brandweer hem wel hebben, originele zwaailichten etc zaten er nog in. momenteel is die van de brandweervereninging wateringen.

HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


jwpots

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2005, 21:37:05
Jep bij deze een plaatje, ze wouden hem slopen heb ik gehoord maar toen wou iemand van de brandweer hem wel hebben, originele zwaailichten etc zaten er nog in. momenteel is die van de brandweervereninging wateringen.


Even corrigeren, deze wagen is door de brandweer Leidschendam verkocht aan de bedrijfsbrandweer van TNO te Rijswijk. Daarna is deze wagen in handen gekomen van brandweervereniging Wateringen.

Groet
Johan


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2005, 21:39:39
;D correct Johan,

Ik heb er nog vaak in gezeten :P

Groet Ronald.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2005, 21:41:37
Even corrigeren, deze wagen is door de brandweer Leidschendam verkocht aan de bedrijfsbrandweer van TNO te Rijswijk. Daarna is deze wagen in handen gekomen van brandweervereniging Wateringen.

Groet
Johan
Ik heb van de koper toen toch echt gehoord dat ze hem helemaal weg wouden doen maar dat zal ik wel verkeer hebben dan  :-\
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Vatrogasci

  • purchaser
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2005, 22:07:24
De Commer van brandweer Hoeven ergens ten velde
Heeft er misschien een foto in betere tijden of meer informatie  ???



Rene112

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2005, 22:30:24
je geeft aan dat de wagen van Enkhuizen in 1978 naar vliegveld De Kooy ging. ik zelf heb in die periode mijn marineopleiding gehad bij de KIM in Den Helder. daarbij waren we ook vaak op het vliegveld. maar bij al deze bezoeken heb ik die Karrier nooit gezien. de zgn. vliegwacht werd gevormd door een Unimog reddingswagen, zeker als we met de S-11 lestoestellen gingen vliegen. ook kom ik hem niet tegen op de overzichtlijsten die er zijn van voormalige marinebrandweervoertuigen.

Tijdens een bezoek aan De Kooy (juni vorig jaar) heb ik met een aantal brandweermensen zitten praten over de oude voertuigen (in de kazerne hangen ook een aantal fotolijsten met leuke oude foto's!).

Volgens mij kwam de Commer van Enkhuizen toen wel ter sprake. Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij is het voertuig destijds privébezit geworden van een brandweerman die op De Kooy werkte. Misschien dat het voertuig daarom is gesignaleerd op het vliegveld?

Ik zal e.e.a. ook nog eens navragen in Enkhuizen!

groeten,
René de Caluwé