Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?

Auteur Topic: Wat moet ik doen als een hulpverleningsvoertuig blauwe zwaailichten en sirene gebruikt?  (gelezen 69272 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Citaat van: batoutofhell link=msg=1335390 date=1425641203
Word het geen tijd om een kastje in te voeren waarmee het desbetreffende OGS voertuig, in ieder geval in de buurt van uitruk plek, op groen kan zetten? Is die discussie uit de wereld.

Stil blijven als een vkr een opriteken geeft? Ik neem aan dat in de meeste gevallen een VRI op knipperen of uit staat als er vkr's staan? Zo niet, ben e nog altijd verplicht het oprijteken te volgen (is dat niet 82 RVV).
Mocht je de kans hebben om te stoppen zonder de OGS te hinderen, vraag dan de werkgever of het pasnummer van de vkr. Sta je altijd sterk mocht je post uit GroningenLeeuwarden krijgen!

(Even aangepast....ooops)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=yhztWJ8vjec
Wat doe jij bij zwaailicht en sirene?

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Campagnefilm - Deze campagne is ontwikkeld in de regio Oost-Nederland (Gelderland en Overijssel) en is een samenwerkingsverband tussen ROV Oost-Nederland, Instituut Fysieke Veiligheid en Circuit. Deze campagne biedt automobilisten een handelingsperspectief aan zodat ze weten wat ze moeten doen bij zwaailicht en sirene.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Live link=msg=1383539 date=1447235549
http://www.youtube.com/watch?v=yhztWJ8vjec
Wat doe jij bij zwaailicht en sirene?

Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Campagnefilm - Deze campagne is ontwikkeld in de regio Oost-Nederland (Gelderland en Overijssel) en is een samenwerkingsverband tussen ROV Oost-Nederland, Instituut Fysieke Veiligheid en Circuit. Deze campagne biedt automobilisten een handelingsperspectief aan zodat ze weten wat ze moeten doen bij zwaailicht en sirene.

Zouden dit soort filmpjes nu werkelijk voorzien in een behoefte ? Of is het puur een verkwisting van geld en tijd in een periode van besparingen


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Thor link=msg=1383550 date=1447237289
Zouden dit soort filmpjes nu werkelijk voorzien in een behoefte ? Of is het puur een verkwisting van geld en tijd in een periode van besparingen

Hoe dan ook, wel een duidelijk filmpje!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1383554 date=1447237939
Hoe dan ook, wel een duidelijk filmpje!

Ik denk dat het zonde van het geld is, zoals forumlid Thor al aangeeft geld verkwisten in tijden van forse bezuinigingen.

Ik ben wel nieuwsgierig welke communicatiedeskundige bij deze veiligheidsregio denkt dat het je in 2015 nog lukt om 3:15 minuten de aandacht van een burger vast te houden voor dit soort filmpjes. Ik geloof er niet in dat er erg veel mensen 3 minuten dit filmpje bekijken om daarna de speciale website te bezoeken met aanvullende informatie.

Een simpel (teken) filmpje van max. 20 sec kan wel eens effectiever zijn, als het landelijk is (bijv. door ministerie) ook veel goedkoper dan 25 eigen filmpjes van iedere veiligheidsregio.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Oma link=msg=1383565 date=1447238668
Ik denk dat het zonde van het geld is, zoals forumlid Thor al aangeeft geld verkwisten in tijden van forse bezuinigingen.

Ik ben wel nieuwsgierig welke communicatiedeskundige bij deze veiligheidsregio denkt dat het je in 2015 nog lukt om 3:15 minuten de aandacht van een burger vast te houden voor dit soort filmpjes. Ik geloof er niet in dat er erg veel mensen 3 minuten dit filmpje bekijken om daarna de speciale website te bezoeken met aanvullende informatie.

Een simpel (teken) filmpje van max. 20 sec kan wel eens effectiever zijn, als het landelijk is (bijv. door ministerie) ook veel goedkoper dan 25 eigen filmpjes van iedere veiligheidsregio.

Dat zeker!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #246 Gepost op: 13 november 2015, 14:12:43
Noodkreet geschrokken ambulancechauffeur: 'Kijk in je spiegels!'

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/noodkreet-geschrokken-ambulancechauffeur-kijk-je-spiegels

Bartjan Baten

Oke, ik weet dat het misschien niet veel uithaalt maar al zou ik er 1 iemand over laten nadenken heb ik al wat bereikt.

Dit is rook van mijn enorm hete remschijven na een daadwerkelijk en serieuze noodstop. Pols 200 per minuut!!.

Ik ben mij bewust van het feit dat ik als Ambulancechauffeur, gek doe op de weg, met mijn toeter, lampen, en weg posities... wij worden hierin getraind.

Lange rechte overzichtelijke B weg, ik met A1 spoed, naar een onwelwording op een voetbalveld, er rijden 4 auto's voor mij en linker rijstrook is leeg, het geheel goed overzichtelijk, zonnig, ik positioneer mij op geruime afstand al op de middenstreep zodat ik in spiegels goed zichtbaar ben, daarbij geef ik de gelegenheid en ruimte aan mensen om eventueel een plek te zoeken.

Op 50 meter afstand een rotonde met daarvoorliggen een tussenberm met lantarenpalen , dit alles op een betonnen verhoging.

De 4 voertuigen zien mij en gaan keurig rechts op de rijbaan rijden, ik haal nr 1 in, nr 2, nr 3 en op het punt dat ik voorbij nr 4 wil (afstand middenberm 10 meter), schiet nr 4 ineens uit het niets naar het midden van zijn rijbaan, ik kan niet anders als mijn stuur naar links omgooien, linker rijbaan nog steeds leeg, en trap op de rem alsof mijn leven ervan af hangt, hetgeen ook het geval. Mijn collega klemt zich vast, wielen naar links maar ik ga nog rechtdoor, recht op de palen af. 1,5 mtr voor de betonnen rand incl palen schiet ik de linker rijstrook op die vrij was en rij door tot ik weer naar rechts kan, ..diepe zucht, zweet en woede!, de nr 4 auto reed rechts langs ons op het moment dat ik uitgeremd was....

Wat schetst mijn verbazing....Meneer zit @#$%#$@ te bellen!!!

Oke mensen, dat er zaken zijn die je af kunnen leiden in de auto weten we allemaal, van MC Donalds voeding tot kleintjes achterin, maar in hemelsnaam:

!!!!!!!!!!!!!! WATCH YOUR MIRROR !!!!!!!!!!!
(bij geen engels vertaal maar)

Weer een leer moment voor mij, al lijken de elementen nog zo stabiel, de onverwachte factor is het gevaarlijkst.

Ps met de patient ging het weer goed!

Fijne zondag allen..

Bartjan ☆Delen mag & graag☆


Samen sterk in de hulpverlening!


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Zonde dat geel en rood dit soort kentekens niet kan door geven voor een bon aan blauw!


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Oma link=msg=1383565 date=1447238668
Ik denk dat het zonde van het geld is, zoals forumlid Thor al aangeeft geld verkwisten in tijden van forse bezuinigingen.

Ik ben wel nieuwsgierig welke communicatiedeskundige bij deze veiligheidsregio denkt dat het je in 2015 nog lukt om 3:15 minuten de aandacht van een burger vast te houden voor dit soort filmpjes. Ik geloof er niet in dat er erg veel mensen 3 minuten dit filmpje bekijken om daarna de speciale website te bezoeken met aanvullende informatie.

Een simpel (teken) filmpje van max. 20 sec kan wel eens effectiever zijn, als het landelijk is (bijv. door ministerie) ook veel goedkoper dan 25 eigen filmpjes van iedere veiligheidsregio.

Dit is geen filmpje van een veiligheidsregio. Is een landelijk uitgevoerd project door meerdere organisaties die betrokken zijn bij (regelgeving omtrent) rijden met optische en geluidssignalen, waaronder in dit geval ROVO en het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het IFV.

Deze filmpjes zijn ook oorspronkelijk ontworpen voor een serious game, waarbij burgers zelf aan de hand van een aantal filmpjes kunnen aangeven wat zij zouden doen als er een voorrangsvoertuig nadert. Daarbij wordt uiteraard ook nadere toelichting gegeven op de situatie en waarom je in zo'n situatie op een bepaalde manier moet reageren. En als basis voor informatie over voorrangsvoertuigen tijdens rijlessen is dit natuurlijk ook bruikbaar materiaal.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Danny722 link=msg=1388328 date=1448812704
Dit is geen filmpje van een veiligheidsregio. Is een landelijk uitgevoerd project door meerdere organisaties die betrokken zijn bij (regelgeving omtrent) rijden met optische en geluidssignalen, waaronder in dit geval ROVO en het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het IFV.

Deze filmpjes zijn ook oorspronkelijk ontworpen voor een serious game, waarbij burgers zelf aan de hand van een aantal filmpjes kunnen aangeven wat zij zouden doen als er een voorrangsvoertuig nadert. Daarbij wordt uiteraard ook nadere toelichting gegeven op de situatie en waarom je in zo'n situatie op een bepaalde manier moet reageren. En als basis voor informatie over voorrangsvoertuigen tijdens rijlessen is dit natuurlijk ook bruikbaar materiaal.

Het staat er niet bij dat het voor 'serious game' is gemaakt er staat dat het een campagnefilm is. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die de moeite nog nemen om 3 minuten naar wat geouwehoer over zwaailichten en sirene gaan luisteren.

In Nederland is het normaal geworden dat er meerdere organisaties, diensten, kenniscentra, toezichthouders en reutelclubs dagelijks bezig zijn met iets simpels zoals zwaailichten. Deze mensen vinden het allemaal zo belangrijk en interessant dat ze zijn gaan denken dat alle burgers het ook interessant vinden.