Risico's wapen en holster voor motoragent

Auteur Topic: Risico's wapen en holster voor motoragent  (gelezen 26131 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

attatae

  • Generalist GGP
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #30 Gepost op: 3 oktober 2015, 19:22:43
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1376877 date=1443871698
En dit terwijl ze in Amsterdam gewoon voor het nieuwe wapen mogen kiezen of ze deze op de heup of op de bovenbeen willen dragen.

Met een motor in aanrijding komen terwijl je racet is heel wat anders dan met een vrachtwagen in aanrijding komen terwijl je normaal rijdt (daar even vanuitgaand). Daarbij is de kleding tussen een motoragent of particuliere motorrijder heel anders als een racepak. Iets wat je dus niet met elkaar kunt vergelijken.

Zelfde als je een autorace gaat vergelijken waarbij een aanrijding gebeurd met een aanrijding op de openbare weg. Niet te vergelijken.

Ik heb nog niemand gezien met een beenholster en bij IBT zeggen ze ook dat het niet mag?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #31 Gepost op: 3 oktober 2015, 19:43:05
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1376877 date=1443871698
En dit terwijl ze in Amsterdam gewoon voor het nieuwe wapen mogen kiezen of ze deze op de heup of op de bovenbeen willen dragen.

Ik weet niet over welk Amsterdam jij het hebt? Maar in het Amsterdam waar ik werk loopt er maar een heel beperkte groep met een beenholster, en dat zijn leden van de bratra. En de hoofdredenering daarvoor is: gewenning. Steeds wisselen tussen holsters kan er toe leiden dat je in een stresssituatie misgrijpt. Daarom word deze collega's geadviseerd het beenholster te gebruiken.

De overige dienders werken allemaal met het normale holster.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #32 Gepost op: 3 oktober 2015, 20:16:57
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1376877 date=1443871698
Met een motor in aanrijding komen terwijl je racet is heel wat anders dan met een vrachtwagen in aanrijding komen terwijl je normaal rijdt (daar even vanuitgaand). Daarbij is de kleding tussen een motoragent of particuliere motorrijder heel anders als een racepak. Iets wat je dus niet met elkaar kunt vergelijken.

Zelfde als je een autorace gaat vergelijken waarbij een aanrijding gebeurd met een aanrijding op de openbare weg. Niet te vergelijken.

Ik heb het ook niet over aanrijding met vrachtwagens. Ik heb het over een valpartij op hoge snelheid. Vertel mij dan eens waarom professionele motorkleding zoals in gebruik bij zowel de Nederlandse als Belgische politie niet te vergelijken is met de motorkleding gedragen door coureurs tijdens motorrace (professionals).

Het probleem is dat de motoragent een pak draagt dat zorgvuldig ontworpen is om ernstig te letsel te voorkomen. Bij het ontwerp is nooit rekening gehouden dat er een massief voorwerp over het pak gedragen wordt, uiteraard is het door fabrikanten ook nooit zo getest.

Als je goed terugleest ontdek je ook dat een aantal motoragenten al eerder door traumachirurgen zijn aangesproken en het advies kregen om het wapen niet te dragen t.h.v. het bekken.

Ik vind inderdaad dat motoragenten die vallen op hoge snelheid gewoon op moeten kunnen staan zoals coureurs op een circuit. De motoragent die op hoge snelheid valt op de snelweg weet ook dat hij als de bliksem moet kunnen op staan en van de snelweg af moet om te voorkomen dat andere verkeersdeelnemers hem aanrijden.

Als jij van mening bent dat mijn opvatting overdreven is moet je het zelf de motoragenten op dit forum maar vertellen dat zij niet hetzelfde recht hebben als motorcoureurs om relatief ongeschonden te kunnen opstaan na een harde smak tegen het asfalt.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2015, 22:24:53
Het glijden is niet zo'n probleem, de manier waarop je op de openbare weg tot stilstand komt wel. Ik zou zelf geen dingen op m'n heupen willen dragen tijdens het motorrijden. Je heupen zijn het eerste contactpunt als je valt (samen met ellebogen) en kunnen relatief weinig indeuken. Doe mij maar een beenholster, ook voor andere hulpmiddelen die aan de riem hangen.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #34 Gepost op: 4 oktober 2015, 01:16:43
Citaat van: Red link=msg=1376926 date=1443894185
Ik weet niet over welk Amsterdam jij het hebt? Maar in het Amsterdam waar ik werk loopt er maar een heel beperkte groep met een beenholster, en dat zijn leden van de bratra. En de hoofdredenering daarvoor is: gewenning. Steeds wisselen tussen holsters kan er toe leiden dat je in een stresssituatie misgrijpt. Daarom word deze collega's geadviseerd het beenholster te gebruiken.

De overige dienders werken allemaal met het normale holster.

Tijdens SAIL heb ik enkele agenten gezien die het op de bovenbeen hadden. Heb eens gevraagd uit nieuwsgierigheid waarom zij deze op de bovenbeen hadden en andere gewoon op de heup, en ze gaven me allemaal (los van elkaar) aan dat ze de keuze hadden of ze het wapen op de heup of bovenbeen wilde dragen.

Citaat van: Oma link=msg=1376929 date=1443896217
Ik heb het ook niet over aanrijding met vrachtwagens. Ik heb het over een valpartij op hoge snelheid. Vertel mij dan eens waarom professionele motorkleding zoals in gebruik bij zowel de Nederlandse als Belgische politie niet te vergelijken is met de motorkleding gedragen door coureurs tijdens motorrace (professionals).

Het probleem is dat de motoragent een pak draagt dat zorgvuldig ontworpen is om ernstig te letsel te voorkomen. Bij het ontwerp is nooit rekening gehouden dat er een massief voorwerp over het pak gedragen wordt, uiteraard is het door fabrikanten ook nooit zo getest.

Als je goed terugleest ontdek je ook dat een aantal motoragenten al eerder door traumachirurgen zijn aangesproken en het advies kregen om het wapen niet te dragen t.h.v. het bekken.

Ik vind inderdaad dat motoragenten die vallen op hoge snelheid gewoon op moeten kunnen staan zoals coureurs op een circuit. De motoragent die op hoge snelheid valt op de snelweg weet ook dat hij als de bliksem moet kunnen op staan en van de snelweg af moet om te voorkomen dat andere verkeersdeelnemers hem aanrijden.

Als jij van mening bent dat mijn opvatting overdreven is moet je het zelf de motoragenten op dit forum maar vertellen dat zij niet hetzelfde recht hebben als motorcoureurs om relatief ongeschonden te kunnen opstaan na een harde smak tegen het asfalt.

Ja, ik ben het met je eens dat een agent of motorrijder op de openbare weg snel moet kunnen opstaan na de val en ervan weg kunnen lopen. Grootste verschil in een motorpak van een motoragent en die van een coureur is dat de coureur een pak aanheeft en een agent losse broek en losse jas. Daarnaast beweer ik nergens dat het beter of slechter is om het wapen wel/niet op het bovenbeen of heup te dragen door motoragenten.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #35 Gepost op: 4 oktober 2015, 06:12:31
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1376962 date=1443914203
Tijdens SAIL heb ik enkele agenten gezien die het op de bovenbeen hadden. Heb eens gevraagd uit nieuwsgierigheid waarom zij deze op de bovenbeen hadden en andere gewoon op de heup, en ze gaven me allemaal (los van elkaar) aan dat ze de keuze hadden of ze het wapen op de heup of bovenbeen wilde dragen.
Dat is dus niet standaard, en de keuze is niet vrij voor iedereen. Dan heb je ofwel collega's van de bratra gesproken, of mogelijk eenheden van de waterpolitie. Misschien lopen die er ook anders bij. Overigens, als het mij gevraagd zou worden dan zou ik ook niet in details treden maar een dergelijk antwoord geven.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #36 Gepost op: 4 oktober 2015, 08:01:34
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1376962 date=1443914203
Daarnaast beweer ik nergens dat het beter of slechter is om het wapen wel/niet op het bovenbeen of heup te dragen door motoragenten.

Ik beweer wel dat het erg verstandig is om het wapen op het bovenbeen te gaan dragen. Het probleem is dat het een massief voorwerp is dat men over het motorpak draagt, bij een val op hoge snelheid komen er enorme krachten op het bekken. Het is niet voor niets dat traumachirurgen al een aantal motoragenten hebben aangegeven om het anders te doen omdat ze liever een gebroken bovenbeen hebben dan een bekkenfractuur.

Een agent draagt een wapen om zijn leven te kunnen redden in gevaarlijke situaties, het is wrang als het vuurwapen op deze manier dragen een motoragent zijn leven kost. Bekkenfracturen mag je niet onderschatten; zo voor de vuist weg kan je stellen dat 90% een bekkenfractuur zal overleven, als het een bekkenfractuur is waarbij van binnen van alles scheurt waardoor de bloeddruk heel laag gaat worden (hypovolemisch) ga je al richting 40% sterfte en bij open bekkenfractureren is het ongeveer fifty/fifty.

Het overleven van een bekkenfractuur zegt helemaal niet dat alles zo was als voor het ongeval, het kan dat je na een (lange) periode van revalideren weer je werk als motoragent kan hervatten maar het kan ook dat je nooit meer kan werken als actieve agent in uniformdienst. Het kan dat je problemen krijgt met plassen, impotent raakt of dat de chirurgen tijdens het redden van je leven een deel van de dikke darm weg hebben gehaald.

Ik denk zelfs nu ik een aantal foto's heb gezien van een motoragent met het wapen op bovenbeen dat bij een val het bovenbeen niet zal breken, zoals forumlid jadjong al aangeeft bij een val raakt de (door het motorpak beschermde) elleboog of heup als eerste de grond, het doorglijden is het probleem niet.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #37 Gepost op: 4 oktober 2015, 08:46:26
Even een korte historische uitleg:

Bij het vorige wapen en 2 holsters geleden hadden motoragenten een beenholster. Dit was het leren holster, dat als je er aan ging hangen gewoon van het koppel afgetrokken kon worden. Het motorholster zat met een haak vast op het boven been, daarom zaten toentertijd die lusjes op het bovenbeen. Dat zijn die lusjes waar nu de pen in gedaan wordt. Bij het overgaan naar het nieuwere holster voor de WP5 is het beenholster voor motorrijders niet terug gekomen omdat iemand, waarschijnlijk achter een bureau, had bedacht dat zo'n hard ding op het bovenbeen niet fijn was bij een val. Een argument dat ik toen gehoord heb, was dat de kans groot is dat als je je bovenbeen breekt, je een grote slagader scheurt, waardoor je dood bloedt. Tijdens het werk heb ik een aantal malen met verschillende trauma artsen staan praten en die vonden dit, vanuit hun professie, onzin. 1 van hen zei: Voor de werkgelegenheid van chirurgen is het wel beter om je bekken, dan wel heup te breken, maar voor jezelf is het beter om je bovenbeen te breken.

Nu is de situatie zo, dat we een nieuw wapen hebben gekregen, maar hetzelfde type holster. Alleen is er door een aantal speciale eenheden (oa BraTra, onderhandelaars) meteen de slag gemaakt om bijvoorbeeld voor werken op hoogte, een beenholster te verkrijgen. Dit omdat het heupholster in de weg zit bij je harnas. Vanuit IBT is er een docent geweest die heeft gepleit om dan voor 1 holster te gaan, omdat er gewenning moet zijn, zodat je bij stress niet mis grijpt. Er is toen toestemming gekomen om in de dagelijkse dienst ook met dit holster te gaan lopen. Dit is trouwens de Amsterdamse situatie, voor de rest van het land weet ik het niet.

Daarnaast is er nu een onderzoek bezig vanuit de arbo dienst, geïnitieerd vanuit Team Hoofdwegen, om te kijken naar de draagwijze van het holster. Dit omdat in de auto het gewoon niet prettig zit in verband met de gordel. Een aantal collega's heeft op deze gronden inmiddels ook een beenholster gekregen.

Het beenholster is trouwens nu zo, dat als je valt, het makkelijk wegdraait. Als oma geïnteresseerd is, kan ik van de week wel een foto via PM opsturen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #38 Gepost op: 6 oktober 2015, 20:44:20
TeamVerkeer Den Haag @VerkeersagentDH
Deze periode worden alle motorrijders Team Verkeer omgeschoold voor gebruik nieuw beenholster. pic.twitter.com/ch5dr5rjSx
20:35 uur · 6 Oct 2015 · Twitter for iPhone



In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #39 Gepost op: 6 oktober 2015, 21:40:17
Staat hij nogal ver van het been af? Of lijkt dat zo.