Weer aanpassingen in de regelingen voertuigen en ogs ???

Auteur Topic: Weer aanpassingen in de regelingen voertuigen en ogs ???  (gelezen 8711 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Gepost op: 26 oktober 2015, 10:38:57
Vanochtend met de KLF staande gehouden voor een algemene controle en een controle voor de belastingdienst. Niks mis mee (letterlijk en figuurlijk) en leerzaam zullen we maar zeggen behoudens een waarschuwing voor het niet mee hebben van de autopapieren en het niet dragen van de gordel (de laatste werd ingetrokken aangezien we voorin geen gordels hebben  ;D )

De controle door het VHT verliep zonder noemenswaardige zaken, bijna alle keurig op orde inclusief het gehele doopseel van de KLF vanaf dag 1 in Oostenrijk en de aanwezigheid van alle ontheffingen tav de OGS (hier het eerste leerpunt maar dat komst straks*)
Na de controle van het VHT mochten we door naar de belastingdienst en dat werd ff trikie... bedrijfswagenkenteken maar absoluut niet voldoen aan welke inrichtingseis dan ook voor een bedrijfswagenkenteken dit hield onder meer in dat de belastingmedewerker gewapend met een rolmaat zo ongeveer door en om de KLF is getijgerd. Veel aantekeningen en foto's als ook verklaringen .... einde van het verhaal een kleine onwetendheid mijnerzijds en door gebrek aan kentekenpapieren werd dit ook pas erg laat duidelijk. (tweede leerpunt**)

* leerpunt 1: de OGS volgens een der dienders van het VHT zo de regelgeving rond de OGS voor de zoveelste keer in korte tijd zijn aangepast en is het particulieren weer toegestaan om blauwe armaturen aanwezig te hebben op het voertuig mits niet inschakelbaar dit zou te maken hebben met de begeleiding door motorrijders van bijvoorbeeld wielrenners waarbij volgens zeggen het laatste voertuig tegenwoordig verplicht een blauwe zwaailamp moet voeren. Hier over even een korte strijd gehad met de diender aangezien de mij laatst bekende regelgeving zegt dat je niet de indruk mag wekken blauw zwaai of knipperlicht te kunnen uitstralen......(uiteraard de diender heel snel gelijk gegeven want das in mijn voordeel  ;) 998765 ) Thuis aangekomen toch maar even vriendje google er op los gelaten maar er is niets over te vinden....

vraag wie kan bovenstaande relaas van de diender bevestigen of ontkrachten, graag met artikelnummers en wetten ????

** leerpunt 2: Het kenteken... de KLF staat op een bedrijfswagenkenteken in de boeken bij de RDW en bij een staande houding meld ik ook altijd dat er een grijskenteken is geregistreerd, voor de RDW zou dit kloppen echter voor de belastingdienst gaat dat verhaal niet op, vandaar dat de medewerker ook de rolmaat trok, voor de belastingdienst staat de KLF te boek als personen auto. Ergens voelde ik al enige tijd (zeg maar 6 jaar) nattigheid omdat bij de import voor de rdw keurmeester niet duidelijk welk soort kenteken afgegeven moest worden en ik hem ook aangegeven heb dat dit toch echt zijn probleem was, immers een kenteken van binnen de EU verplicht nederland gewoon een NL kenteken af te geven ook al voldoet het voertuig niet aan de bekende inrichtingseisen, dit blijkt ook uit de aantekening op het kentekenbewijs dat er 8 zitplaatsen aanwezig zijn. Nu blijkt dat het kenteken zelf op basis van de technische omschrijving (lees handelsmodel en chassisnummer) is afgegeven en daarmee bedrijfsauto is maar, de wijze van registratie bij de RDW totaal los staat van de registratie bij de belastingdienst en daarmee dus ook af kunnen wijken want bij de belastingdienst is de KLF geregistreerd als personenwagen...Hier het leermoment, neem altijd je kentekenbewijs mee !!! Niet zo zeer om bij een controle de dienders blij te maken maar vooral om je zelf bij een controle door de belastingdienst een hoop oponthoud te besparen !!! Je auto gaat bij de minste twijfel echt van links tot recht, van onder tot boven en van binnen en buiten door de mangel, je mag verklaringen afleggen en pas daarna start de medewerker pas ter plekke een eerste onderzoek !!! Gelukkig viel ons misverstand daar gelijk door de mand maar koste gewoon 3 kwartier.

Al met al een "gezellig" oponthoud met veel complimenten ook over de wel aanwezige en deels niet verplichte documentatie (ontheffing aanwezigheid OGS moeten namelijk aanwezig zijn) en prettige gesprekken gevoerd, ja zelfs uitgebreid kunnen lachen, het was dus niet allemaal kommer en kwel (wel spannend vanwege de belastingdienst) maar, mijn nieuwsgierigheid tav de huidige regelingen voertuigen en OGS waren daarmee wel gewekt maar onvindbaar op internet.


Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2015, 19:34:46
Ingevolge ECER 65  Wet en regelgeving Signaalverlichting  ONBEKEND

Als laatste voertuig van een rijdend evenement wordt een amber zwaailicht aangegeven ( afwenden van gevaar)
Bij instappen begint de inzet.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2015, 19:47:24
Citaat van: Gijs link=msg=1380523 date=1445884486
Ingevolge ECER 65  Wet en regelgeving Signaalverlichting  ONBEKEND

Als laatste voertuig van een rijdend evenement wordt een amber zwaailicht aangegeven ( afwenden van gevaar)

En daar komt dus het verhaal van de diender, het laatste voertuig is gerechtigd blauwe signaalverlichting te voeren uiteraard mits hiertoe vergunning is verleend.
Ik hoop dus eigenlijk dat er dienders (VHT-ers) zijn die deze wijziging kunnen bevestigen / ontkrachten. Er is de laatste paar jaar nog al wat te doen geweest rond de blauwe lampjes. Ik heb tevens begrepen (maar wilde dat nog even voor me houden) dat ook de historische voertuigen mee gewogen zijn in de beslissing van de jongste wijziging
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2015, 20:05:28
Geen enkel voertuig of althans bestuurder , met uitzondering van de genoemde voertuigen van de diensten genoemd in de regeling Optische en Geluidssignalering

Want een blauw zwaailicht zonder geluidssignalen is nergens genoemd in de wet. Denk eens aan de politie-ambtenaren die veroordelingen krijgen, omdat zij alleen blauwe zwaailampen gebruiken.
Bij instappen begint de inzet.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2015, 20:14:27
Het RVV 1990 omschrijft een voorrangsvoertuig als een motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen (OGS) voert als bedoeld in artikel 29 RVV.

 Volgens artikel 91  RVV 1990 mogen bestuurders van voorrangsvoertuigen afwijken van de voorschriften van het RVV, voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist. Alleen met het oog op deze taakuitoefening (directe relatie vereist) is het toegestaan af te wijken van de normale regels.

 Ook in artikel 29 RVV komt deze dringende taak als vereiste terug. OGS mag alleen worden gevoerd om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen. De Regeling OGS geeft nadere uitleg wat onder die dringende taak precies moet worden verstaan.
 Er is slechts in de volgende gevallen sprake van een dringende taak:
•een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpsverleningsdiensten vergt.
•het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat
•een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor directe en snelle inzet noodzakelijk is

 

Artikel 50 RVV bepaalt dat weggebruikers bestuurders van voorrangsvoertuigen moeten voor laten gaan. Het is dus niet beperkt tot het voorrang verlenen, maar het gaat echt om het voor laten gaan! In zoverre is de term voorrangsvoertuig misleidend.

Hulpverleningsdiensten
De meest bekende hulpverleningsdiensten zijn uiteraard de politie, brandweer en ambulance (GHOR), maar er zijn ook andere hulpverleningsdiensten die OGS mogen voeren. Een opsomming hiervan is te vinden in de Regeling OGS. Het gaat om o.a. Rode Kruis, Stichting Sanquin (bloedtransport), Prorail, Arrestantenvervoer, etc.

Vereisten per hulpverleningsdienst
De Regeling OGS eist dat per hulpverleningsdienst in een richtlijn aangeven met betrekking tot welke werkzaamheden en onder welke opstandigheden gebruik mag worden gemaakt van OGS. Deze richtlijnen dienen in ieder geval de volgende regels te bevatten:
•branchespecifieke criteria voor gebruik OGS
•prioritering van de meldingen en de rol van de meldkamer voor verlening toestemming
•branchespecifieke gedrag bestuurders
•vaardigheden en opleiding bestuurders
•eisen voor het actueel en op peil houden van de vaardigheden

 

Verder formuleert de Regeling OGS nog een aantal dwingende regels die in de richtlijn moeten zijn opgenomen:
•het negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 km/u
•de vluchtstrook wordt bereden met een maximale snelheid van 20 km/u boven de snelheid van het overige verkeer; Wanneer het overig verkeer 30 km/u rijdt of minder is maximaal 50 km/u toegestaan.
•de rijbaan zelf mag met maximaal 40 km/u boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid worden bereden. De politie mag hiervan in overleg met de meldkamer in uitzonderlijke gevallen van afwijken

 

Geplaatst op 13-05-2010, door mr. J.J. van 't Hoff, VTH Advocatuur
 Laatst bewerkt op 13-05-2010, door mr. J.J. van 't Hoff, VTH Advocatuur
Bij instappen begint de inzet.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2015, 20:51:29
Geen enkel voertuig of althans bestuurder , met uitzondering van de genoemde voertuigen van de diensten genoemd in de regeling Optische en Geluidssignalering

Want een blauw zwaailicht zonder geluidssignalen is nergens genoemd in de wet. Denk eens aan de politie-ambtenaren die veroordelingen krijgen, omdat zij alleen blauwe zwaailampen gebruiken.

Klopt niet...
Er is geen enkele politie ambtenaar veroordeeld alleen omdat hij blauw licht voert zonder sirene.



CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2015, 20:54:05


Het RVV 1990 omschrijft een voorrangsvoertuig als een motorvoertuig dat de optische en..........

........bewerkt op 13-05-2010, door mr. J.J. van 't Hoff, VTH Advocatuur

Is 5 jaar oud. Er is inmiddels een nieuwe brancherichtlijn politie.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2015, 21:07:21
Inderdaad is er een nieuwe richtlijn, te weten:  Brancherichtlijn 2014 , versie 2.3 dd: 11-09-2014.
Maar de brancherichtlijn is opgesteld aan de hand van de wetgeving: RVV 1990, Wegen Verkeers Wetgeving 1994 en de richtlijn gebruik Optische en geluidssignalen 2009.

En ook hierin wordt gesproken over blauwe, amber en groene zwaailampen.
Bij instappen begint de inzet.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2015, 22:09:15
Gijs en Copvr3, Die regelgeving ken ik en kan ik ook boven water krijgen.
In het RVV 1990 is (ik meen) middels artikel 9 via de wegbeheerders ook weer vrijstelling aan te vragen voor artikelen uit de regeling voertuigen en daarmee ook artikel 5.2.65 en 5.3.65 voor wat betreft blauwe lampjes (op basis daarvan ben ik ook in bezit van de nodige a4-tjes) en daarmee kun je als particulier dus ook de hele regeling OGS omzeilen.

Die regelgeving is allemaal met vriendje Google terug te vinden.

Waar het nu omdraait is een voertuigcontrole afgelopen ochtend waar mij door een diender van het VHT NH is medegedeeld zoals in de openingspost is omschreven.

Niets te nadelen van jullie inspanningen, die worden gerust gewaardeerd, maar das, oordelend op hetgeen mij vanmorgen is vertelt, "ouwe shit" maar de nieuwe regelgeving kunnen we blijkbaar geen van drieën boven tafel krijgen.
Nu ben ik, ook omdat e.e.a. zoals is vertelt in mijn voordeel is, geneigd de diender op zijn blauwe ogen te geloven maar... gezien bovenstaande postings is e.e.a. kennelijk moeilijk te vinden, niet ruim bekent en derhalve in meer of mindere mate niet waar c.q. niet hard te maken bij een volgende staande houding (niet dat ik daar met alle ontheffingen er mee zal zitten maar toch) daarom zou ik juist zo graag zien dat er iemand dit verhaal kan staven met verwijzing naar de bewuste wetteksten en artikelnummers al was het maar om deze uit te printen en ook bij alle documentatie van de KLF te voegen.

Tot nog toe, en ik wil de bewuste diender echt niet in twijfel trekken, daarvoor klonk hij te geloofwaardig is was de controle te gezellig, ben ik toch geneigd het verhaal als onwaar te bestempelen te meer omdat wij het geen van allen terug kunnen vinden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2015, 22:22:31
Net als voorstaande posters is mij geen nieuwe regelgeving bekend. Bekendmakingen geschieden ook altijd via publicatie in de Staatscourant en daar heb ik er ook nog niets over gelezen. Wil niet zeggen dat het er niet aankomt maar ik vraag het mij wel af.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein