Nog een EHBO (?) casus ....

Auteur Topic: Nog een EHBO (?) casus ....  (gelezen 32304 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 27 september 2005, 19:01:59
als je gaat reanimeren dan accepteer je dus niet de keuze van die mevrouw om uit het leven te stappen

Een juiste conclusie :). En aangezien ik een laatste wens graag respecteer, zou ik in dit geval liever niet reanimeren.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #31 Gepost op: 27 september 2005, 19:04:41
heb hem vanmiddag in de klas gesteld. was best leuk hoe somige mensen antwoorden.


een van me klasgenoten zij ik zou 112 bellen en dan om de hoek van de flat gaan staan want ik wil niet kijken.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 27 september 2005, 19:47:18
heb hem vanmiddag in de klas gesteld. was best leuk hoe somige mensen antwoorden.


een van me klasgenoten zij ik zou 112 bellen en dan om de hoek van de flat gaan staan want ik wil niet kijken.

 :laugh: en dan te bedenken dat je de opleiding verpleegkunde doet.  :-\ :-X


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #33 Gepost op: 27 september 2005, 19:53:53
ja daarom.




we hebben trouwens de eerste afhaker al in de klas
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 27 september 2005, 21:52:08
en hoe lang zijn jullie al bezig?


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #35 Gepost op: 27 september 2005, 22:08:09
5 weken geloof ik



klasgenoot is er mee gestopt omdat ze niet tegen bloed kan en het toch niet de righting is die ze wil
flappus  niet elke verandering is een verbetering


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 27 september 2005, 23:41:14
Ik vraag me af of EHV-ers gediend zijn met zulke sentimentele casussen.

Toen een aantal jaren geleden, de bedrijfshulpverleners tijdens een oefening een "verhanging" voor de kiezen kregen, waarbij het slachtoffer m.b.v. een paracutistengordel nog in de strop (die heel leek doordat een breipen de strop en het touw bijeen hield) brak de pleures uit. Het was de bloody limit. Toen de eerste emoties gezakt waren, begon men zich te realiseren wat er allemaal bij kwam kijken.

Dat het confronterende, maar ook een zinvolle oefening was bleek een aantal maanden later. Dankzij deze oefening wist men wat te doen toen een collega zich verhangen had.


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #37 Gepost op: 29 juni 2012, 00:17:06
Aangezien ik juist bezig ben me voor te bereidden op het tentamen Ethiek van morgen (Verpleegkundige 1e jaar) wil ik hier alsnog (na 7 jaar) mijn blik op laten vallen.

Je kan een kind de aed en ehbokoffer laten halen en een ander laten bellen? Ik denk het niet gezien de leeftijd icm het voorval. Daarbij moet in het achterhoofd worden gehouden dat je enkel start met een reanimatie als er hulp kan arriveren (principe uit de reddingsbrigade, je start geen reanimatie op een onbereikbare plaats aangezien je hem niet mag onderbreken)

Bekeken vanuit het principe van weldoen (je moet goed zijn voor de ander): In dit geval zou je dus zeggen dat je EH gaat verlenen. Aan de kinderen heb ik vanwege de schokering weinig. Ik zal zelf 112 moeten bellen, aed moeten halen en beginnen met reanimeren.

Om goed te zijn voor de kinderen zou ik ze meenemen de flat in en ze daar laten wachten. Maar doe je hier ook goed door ze vervolgens met hun heftige ervaring alleen te laten?

Bekeken vanuit het princiepe van niet schaden (je mag een ander niet schaden): Ik ben volgens de wet verplicht EH te verlenen. Dit doe ik dan dus ook

Bekeken vanuit het princiepe van rechtvaardigheid: Is het rechtvaardig om haar te helpen en alles uit de kast te gaan halen terwijl ik al behoorlijk wat letsels constateer (sowieso hersenletsel, beenbreuken, hoofdwond of schedelbasisfractuur).  Dit alles terwijl ze zelf duidelijk aangaf dood te willen? De hartstilstand zou waarschijnlijk veroorzaakt worden door een shock, of is van neurologische aard. Gezien de kleine kans op volledig herstel en haar moeizame acceptatie met haar knie is het belangrijk hier goed over na te denken.

Bekeken vanuit het principe van autonomie (zelfbeschikking): De voorwaarden om op basis van dit principe te handelen zijn o.a. #1: er moet een aanwijsbare wilsuiting zijn (voldaan), #2 er moet voldoende inzicht zijn op haar situatie (ze kan zelf niet goed omgaan met haar aandoening en rouw, is dit bewust of heeft ze onvoldoende inzicht)? #3 Vrije keuze, zonder dwang of zware druk (je kan niet bewijzen dat ze zelf gesprongen is) Wel gaf ze naar haar val aan dat het goed was, en ze de poppen aan jou had gegeven dus waarschijnlijk deed ze het uit vrije wil (voldaan)

Bekeken vanuit de wet WGBO (wet geneeskundige behandelingsovereenkomst) een handeling mag enkel worden uitgevoerd als de patiënt ermee instemt. Indien het een noodsituatie betreft dien je te handelen volgens de volgens jou beste manier (kom je alsnog uit bij dit ethische dilemma). Wel kan je zeggen dat ze niet instemt met behandeling aangezien ze zichzelf bewust schade heeft toegedaan, wat niet wil zeggen dat elke suïcidale geen hulp hoeft, meestal zien ze geen andere uitweg die er welzeker kan zijn.
Daarnaast mag de behandeling alleen als het herstel oplevert voor de patiënt, en gezien de uitwendige letsels alleen al kan je wellicht beweren dat het herstel beduidend minder is dan voor de zelfmoordpoging.

Wellicht zou ik door de adrenaline wat anders doen dan ik hier zeg, maar daarvoor is het een casus. Gezien de overlevingskans en kans op volledig herstel, het bewuste van de zelfdoding en de beschikbare hulpmiddelen zou je je er in dit geval goed aan doen om de kinderen op te vangen en 112 te bellen.

Maar dat blijft het mooie van ethiek, elk antwoord is goed zolang het maar overdacht is:)
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 1 juli 2012, 13:29:29
Je kan een kind de aed en ehbokoffer laten halen en een ander laten bellen?
Citaat

Het ligt aan het kind hoe zijn reactie zal zijn, maar er zijn voorbeelden genoeg, dat kinderen effectief kunnen werken.

Het blijk dat onder de mensen, die kunnen reanimeren, er veel  zijn die niet gaan reanimeren omdat ze bang zijn vanwege ......
Direct starten met reanimeren. Ik benadruk bij mijn cursisten, als jij niet start, dan wordt er niet gestart...

Besef wel dat je het so een kans ontneemt.

De ethiek op de straat, was het maar zo simpel.
Met alleen reanimeren is het tijd rekken totdat de AED c.q ambulance ter plaatsen is.
Je hebt er in ieder geval, gezorgt dat het SO een kans krijgt.
Voor mij is een reanimatie geslaagd als er mensen zijn doen wat ze kunnen.
Als ze in de praktijk bevriezen, is dat voor mij een geslaagde reanimatie.

Ik ga per definitie vanuit, de hulpverlener doet wat hij kan.
Als de hulpverlener het beter had kunnen doen, dan had hij dat absoluut gedaan
als het niet beter kan, dan is het dus een perfecte hulpverlening

En dit geldt voor de EH in zijn algemeenheid.



    
soms lijkt het zinloos, maar be


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #39 Gepost op: 5 augustus 2012, 00:37:36
Misschien niet helemaal aansluitend en aan de andere kant voor mij ook weer wel. Onlangs een alert gehad. Als eerste ter plaatse, familie in paniek, reanimatie gestart en 2e hulpverlener AED in handen geduwd. Ruim 10 minuten gereanimeerd, AED klapte ook niet. Achteraf bleek het slachtoffer terminaal te zijn. Ik heb me er rot onder gevoeld dat ik iemand die hoe dan ook zou overlijden nog ruim 10 minuten heb staan 'rammen'.

In deze casus... Mevrouw kiest voor de dood, ik vergeet het alarmnummer en mijn skills en zal de kinderen weggeleiden en zorgen dat zij daar wat waardig ligt en niet te koop. Als je begrijpt wat ik met dat laatste bedoel....
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear