Nog een EHBO (?) casus ....

Auteur Topic: Nog een EHBO (?) casus ....  (gelezen 32434 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #70 Gepost op: 24 december 2012, 15:32:07
Op dat punt vind ik ook zeker wel dat er een beleid zou moeten komen of een systeem waardoor dat niet zou kunnen gebeuren. Maar dat zou denk ik niet zo gemakkelijk zijn.

Daar ben ik ook bang voor.

Ondertussen lijkt het alsof mijn mailbox een soort anoniem meldpunt is geworden.

In dit topic wordt gesproken over vrijwilligers/burgerhulpverleners, de forumleden zijn over het algemeen mensen in bezit van certificaten. Een aantal forumleden is zelfs AED instructeur. Aan het project HartslagNu mogen ook mensen deelnemen die geen certicaat hebben kregen.

Citaat
Wanneer u met goed gevolgd een reanimaite / AED opleiding gevolgd heeft, maar geen certificaat heeft gekregen, kunt u zich toch aanmelden. Het veld 'certificaatnummer' is geen verplicht veld.

Bron: http://www.hartslagnu.nl/faq/10/.html

Dit komt er op neer dat een goed getrainde AED instructeur via hartslagNU ingezet kan worden samen met een voormalig cursist waaraan om moverende redenen geen certificaat is afgegeven.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #71 Gepost op: 24 december 2012, 18:57:57
Een burgerhulpverlener moet een reanimatiecursus hebben gevolgd conform de Richtlijnen Reanimatie van de Nederlandse Reanimatieraad.

Dat is te lezen op de site van onze VR, via www.burgeraed.nl  ..

we gooien het intern wel in de groep...  :-\


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #72 Gepost op: 24 december 2012, 21:00:17
Omdat de vorige casus wel lekker loopt, hier nog een scenario:

Je woont in een flatgebouw van 6 verdiepingen hoog.
Op de 4e verdieping van jouw portiek woont een sympathieke, alleenstaande vrouw van 69 jaar.
De vrouw is 2 jaar geleden betrokken geraakt bij een tragisch auto ongeval waarbij haar man, dochter en schoonzoon om het leven zijn gekomen. Zij is er zelf zonder veel lichamelijk letsel van af gekomen.

De vrouw ken je wel een beetje, vroeger heb je vaak bij haar gespeeld omdat ze van die mooie poppen had.
Je weet dat ze verder geen kinderen heeft en ook weinig contact heeft met haar familie die in Canada woont, wel heeft ze regelmatig contact met mensen in de buurt, ze woont geheel zelfstandig maar is wel wat slecht te been, ze heeft last van versleten knieën. Deze handicap kan ze maar moeilijk accepteren.

Het is je al langer opgevallen dat de vrouw emotioneel geknakt is door het dramatische ongeval. Ze vertoont zich nog wel regelmatig op straat voor boodschappen en een praatje met de mensen uit de buurt, maar de lichtjes die altijd in haar ogen schenen heb je al ruim een jaar niet meer gezien.

Op een gegeven moment kom je thuis van je werk en zie je een groepje kinderen op de stoep staan. Het zijn kinderen uit de buurt die normaal bij jullie in de straat spelen en zij staan nu hevig overstuur (huilend) rondom je buurvrouw van 4 hoog.

Je rent naar de buurvrouw toe en vraagt wat er gebeurd is.
De buurvrouw fluistert je toe dat ze van het balkon gevallen is  Mevrouw zegt verder tegen je:
“ Maar het is goed zo hoor meisje, ik heb een prachtig leven gehad, ik ben blij dat ik er zo lang van heb mogen genieten, maar ik ben nu ook blij dat ik er mee mag ophouden, alleen is ook maar alleen en in de hemel ben ik weer bij Kees en mijn kind…Ik heb die poppen die je altijd zo mooi vond in een plastic tasje aan je voordeur gehangen, die zijn voor jouw....”
Er vloeien wat tranen bij jouw en bij je buurvrouw en terwijl je daar naar kijkt valt je op dat de pupil van het ene oog veel groter is dan de pupil van het andere oog.
Op dat moment valt je ook op dat haar benen een wel heel vreemde stand hebben t.o.v. haar lichaam. Tevens  zie je een klein plasje bloed bij het achterhoofd .
De vrouw fluistert verder tegen je “Meisje het gaat je goed, geniet van het leven” en vervolgens sluit ze haar ogen, Na ongeveer 20 seconden verschijnt er een glimlach over haar gezicht en ze stopt zo te zien met ademen.

Je staat op, veegt de tranen uit je ogen en gaat over tot actie.
Wat ga je als EHBO’er in deze situatie doen ?
Je hebt geen GSM bij je maar kunt wel naar binnen om te bellen, behalve de huilende kinderen ( 5 tot 8 jaar oud) zijn er geen andere mensen op straat die je kunnen helpen.
(Vanwege kerstavond zijn er weinig mensen thuis, je ziet alleen hier en daar de lichtjes van een kerstboom branden.)
Het begint zachtjes te regenen, je buurvrouw is alleen gekleed in een nachthemd, de buitentemperatuur is 8 graden.

Toevallig heb je de verbandkoffer A en een  AED achter in de auto liggen die op de parkeerplaats 300 meter verder staat.

De vierde verdieping is minimaal 7 m boven de grond
de prognose van Pim is zeer ernstig  

De dame heeft vrede met de situatie en hoopt gauw haar man weer te zien.
meisje, het is goed ....  

Soms moet je iemand laten gaan, hoe moeilijk dat ook voor een hulpverlener ......
ik wil haar steunen, totdat haar reis teneinde is
Ik heb al eens zo'n situatie meegemaakt, en ik zal die bijzondere ervaringen koesteren, totdat ik aan de beurt ben.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #73 Gepost op: 27 december 2012, 16:22:33
Ik zie net toevallig op RTL4 een deel van de Dr Oz show. Een vrouw komt 's ochtends de badkamer binnen en vind haar man bewusteloos? niet ademend? op de grond. Wat moet ze doen?
Volgens Dr Oz: eerst alarmnummer bellen, vervolgens een aspirine in de mond stoppen en als je het hebt ook nog een nitroglycerine erbij en dan hartmassage.
Is dit niet een beetje te overdreven om zomaar dit te adviseren? Wat denken jullie?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #74 Gepost op: 27 december 2012, 16:53:58
Ik zou toch eerst beginnen met die vraagtekens weg halen en het bewust zijn / ademhaling controleren.

Daarnaast vind ik het een gek idee om iets in iemands mond te stoppen (aspirine) en vervolgens te beademen, kan alleen maar problemen veroorzaken lijkt me.

Als die aspirine al effect heeft dan zal dat toch echt wel meer tijd kosten dan de ambulance nodig heeft om ter plaatsen te komen. Laat medicatie maar gewoon aan de ambulance over zou ik zeggen. En de nitro... als het niet aan die man is voorgeschreven en je niet de instructies hebt gekregen het in zo een geval te gebruiken. Dan niet doen, geen tijd verspillen met zoeken naar dat soort dingen, maar alarmeren en BLS toepassen. (En de voordeur open zetten voor de ambulance!)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #75 Gepost op: 27 december 2012, 17:22:35
Ik zie net toevallig op RTL4 een deel van de Dr Oz show. Een vrouw komt 's ochtends de badkamer binnen en vind haar man bewusteloos? niet ademend? op de grond. Wat moet ze doen?
Volgens Dr Oz: eerst alarmnummer bellen, vervolgens een aspirine in de mond stoppen en als je het hebt ook nog een nitroglycerine erbij en dan hartmassage.
Is dit niet een beetje te overdreven om zomaar dit te adviseren? Wat denken jullie?

Ik vind het een prima advies, nitro alleen als slachtoffer het op recept heeft verkregen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #76 Gepost op: 27 december 2012, 17:48:08
heeft een aspirine zo snel effect dan dat het de moeite waard is / risico van problemen tijdens beademen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #77 Gepost op: 27 december 2012, 18:01:20
Je mag ook iemand die een hartinfarct heeft en nog bij kennis is snel 1 of 2 aspirientjes kapot laat kauwen en doorslikken. Bij een bewusteloos slachtoffer kan je het wel onder de tong leggen, geen probleem bij beademing.

3 goede redenen om te luisteren naar Memhet Oz

1) Cardio-thoracaal chirurg (=  Altijd gelijk)
2) Professor (=  Nog meer gelijk)
3) Eigen colonoscopie laten zien op TV (= Held)


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #78 Gepost op: 28 december 2012, 20:35:49
Zo veel tijd verlies zit er toch niet in zeggen:

Ik stuur burger hulpverleners

of

heeft u er bezwaar tegen als ik burger hulpverleners stuur?


Ik haak een beetje laat in bij de discussie, maar hier wil ik toch nog even op reageren.
Het verschil zit hem in het feit dat je bij de tweede optie een vraag stelt, en dus een antwoord verwacht. Je gaat dus iets vragen van iemand (de melder) die op dat moment naar alle waarschijnlijkheid in paniek is en hier niet mee om kan gaan. Als, zoals in de eerste optie, stelt dat er 'burgerhulpverleners' komen, dan hoeft de melder hier geen beslissing over te nemen.

Overigens komen die burgerhulpverleners vrijwel altijd gelegen. Als ik na een AED-alert TP kom en politie en/of ambu is al aanwezig, meld ik me evengoed. Al is het maar om familie / omstanders op te vangen en uit te leggen wat er gebeurt en aan de hand is, wat al die slangetjes en draadjes doen en waarom dat gekke apparaat op de borst van echtgenoot staat te rammen en zoveel herrie maakt. Daar is bij de professionele hulpverleners vaak wat minder aandacht voor. Logisch, want die zijn op dat moment met hun patiënt bezig.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #79 Gepost op: 28 december 2012, 20:44:42

Overigens komen die burgerhulpverleners vrijwel altijd gelegen.

Het punt van de discussie was, je komt juist niet altijd gelegen, hoe kun je dat voorkomen.