Hulpverleningsforum
Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Blauwe voertuigen => Topic gestart door: NikonDirk op 17 oktober 2009, 16:30:54
-
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg39.imageshack.us%2Fimg39%2F7827%2Fdsc04089l.jpg&hash=702d4f1e17373c1c23b531ad23dc5de5)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg2.imageshack.us%2Fimg2%2F5009%2Fdsc04101z.jpg&hash=82798fdc91e397774b47bdc2f959f958)
Dienst : Politie zuid-holland-zuid
Afdeling/Buro : papendrecht
Soort voertuig : surveillancevoertuig
Merk en : volkwagen touran
roepnummer: 18-0104
in dienst sinds 30-07-09
En ook deze auto hoort thuis in Dordrecht en was tevens de eerste Touran van ZHZ met deze zwaailichten/striping.
-
En ook deze auto hoort thuis in Dordrecht en was tevens de eerste Touran van ZHZ met deze zwaailichten/striping.
Wat is er anders aan de striping dan??
-
De striping op de achterzijde van de auto is anders dan bij de andere tourans in onze regio. De striping van de andere tourans loopt door tot boven de kentekenplaat.
En inderdaad, aan het 01, 02 of 03 nummer kun je zien uit welk district het voertuig komt.
Uitzondering zijn de voertuigen in de 40, 50, 60 serie: dit zijn regionale voertuigen van o.a. de VOA, DHG, UFO e.d.
Vwb de golf met roepnummer 1339: deze is bij het wijkteam Zwijndrechtsewaard in gebruik.
De lichtbalk en nieuwe sirene van de touran '104' bevallen trouwens erg goed, vooral de knipperende koplampen ( kk-toets op het bedieningspaneel ) en de luide sirene vallen tijdens prio1 ritten zeer goed op. Veel beter dan de ' oude ' sirene en 'pitten'.
-
De striping op de achterzijde van de auto is anders dan bij de andere tourans in onze regio. De striping van de andere tourans loopt door tot boven de kentekenplaat.
En inderdaad, aan het 01, 02 of 03 nummer kun je zien uit welk district het voertuig komt.
Uitzondering zijn de voertuigen in de 40, 50, 60 serie: dit zijn regionale voertuigen van o.a. de VOA, DHG, UFO e.d.
Vwb de golf met roepnummer 1339: deze is bij het wijkteam Zwijndrechtsewaard in gebruik.
De lichtbalk en nieuwe sirene van de touran '104' bevallen trouwens erg goed, vooral de knipperende koplampen ( kk-toets op het bedieningspaneel ) en de luide sirene vallen tijdens prio1 ritten zeer goed op. Veel beter dan de ' oude ' sirene en 'pitten'.
Dat is zeker een ander gezicht die striping. Waarom is dat gedaan of is daar geen reden voor? Ik vind het nieuwe persoonlijk wel wat mooier.
-
Dat is zeker een ander gezicht die striping. Waarom is dat gedaan of is daar geen reden voor? Ik vind het nieuwe persoonlijk wel wat mooier.
geen idee, dat heeft men niet verteld.
-
Dat is zeker een ander gezicht die striping. Waarom is dat gedaan of is daar geen reden voor? Ik vind het nieuwe persoonlijk wel wat mooier.
Ik heb mij laten vertellen dat dit de enige officieële Biza striping is. Zo rijden er in districht "Hoekse Waard" van ZHZ op dit moment 3 Tourans met álle drie een andere achterkant.
-
Ik heb mij laten vertellen dat dit de enige officieële Biza striping is. Zo rijden er in districht "Hoekse Waard" van ZHZ op dit moment 3 Tourans met álle drie een andere achterkant.
Vanuit BiZa word er momenteel onderzoek gedaan naar de functionaliteit en opvallendheid van de (politie)striping. Deze schijnt namelijk slechter zichtbaar te zijn dan die van de brandweer en/of ambulance.
-
Vanuit BiZa word er momenteel onderzoek gedaan naar de functionaliteit en opvallendheid van de (politie)striping. Deze schijnt namelijk slechter zichtbaar te zijn dan die van de brandweer en/of ambulance.
Dat fel oranje vind *ik* anders prima afsteken tegen dat blauw en wit. Maar als oranje nou eens ging reflecteren, da's nog beter.
Maar er moet natuurlijk altijd wel wat te klagen zijn.
-
Vanuit BiZa word er momenteel onderzoek gedaan naar de functionaliteit en opvallendheid van de (politie)striping. Deze schijnt namelijk slechter zichtbaar te zijn dan die van de brandweer en/of ambulance.
Als je de "voorzien" leest, staat erin dat het niet om de layout van de striping gaat, maar (voornamelijk) om het gebruikte stickermateriaal en de retroreflecterende eigenschappen daarvan,...
-
Als je de "voorzien" leest, staat erin dat het niet om de layout van de striping gaat, maar (voornamelijk) om het gebruikte stickermateriaal en de retroreflecterende eigenschappen daarvan,...
En in de vice-versa staat dat het óók om de zichtbaarheid van de achterzijde gaat ;)
Maar goed, we gaan het zien
-
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi404.photobucket.com%2Falbums%2Fpp121%2FJerommeke88%2F13-10.jpg&hash=683dc757d6bf45b556fe899998176a81)
Hier kun je goed het verschil zien tussen de KLPD striping (niet volgens de regeltjes, gehele achterkant) en de andere striping (Amsterdam).
-
Bijzondere striping-verschillen!! De Transporter lijkt de striping wat hoog te hebben zitten in vergelijking met andere achterkantjes,
-
Klopt, die transporter is ook niet volgens de regels. De striping behoort onderaan te zitten, conform de tekeningen op politiestriping.nl
Maar misschien verhoogt het wel de attentiewaarde, dus dat is dan weer positief.
-
Mooi overzichtje (al zeg ik het zelf) van secundaire striping, KLPD primaire striping en primaire striping volgens de regeltjes O0
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg8.imageshack.us%2Fimg8%2F9194%2F20100507rotterdamnoord.jpg&hash=7cd0e49ae10d7c256afd9e1ea20e4c38)
-
Mooi overzichtje (al zeg ik het zelf) van secundaire striping, KLPD primaire striping en primaire striping volgens de regeltjes O0
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg8.imageshack.us%2Fimg8%2F9194%2F20100507rotterdamnoord.jpg&hash=7cd0e49ae10d7c256afd9e1ea20e4c38)
Ja politie rotterdam rijnmond zeg genoeg :P
-
En wat is daar mis mee met onze striping :D
-
En wat is daar mis mee met onze striping :D
Juist niks
het was als een compliment bedoeld :)
-
En wat is daar mis mee met onze striping :D
He roy, back to work. Ik zie een deuk... :-*
-
He roy, back to work. Ik zie een deuk... :-*
;)Ben der al mee bezig ;)
mvg
-
Waarom zo zeuren over de striping maak alle voertuigen Geel, net zo als de Helmen en Jassen.
-
Waarom zo zeuren over de striping maak alle voertuigen Geel, net zo als de Helmen en Jassen.
En ook die zijn niet allemaal even kleurvast. Moet dáár weer over gezeurd worden.... 8)
-
Hollands-Midden heeft op deze wijze iets "meer blauw op straat" dan gebruikelijk is: :)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg810.imageshack.us%2Fimg810%2F1231%2Fdsc2204.jpg&hash=736bc0a7e426d2f2c9d5040b2ce7f332)
-
Er is nagedacht over de kleur geel voor politie-auto's. Dat wordt niet gedaan vanwege de lage inruilprijs die men dan krijgt. Gele auto's zijn slecht te verkopen. Helemaal geel bestickeren zou kunnen, mar dat kost ook te veel. We blijven in de blauwe kolom dus met wit rijden.
Er wordt inderdaad onderzoek gedaan naar de effecten van de striping. Die van de brandweer is inderdaad beter omdat daar de witte en de blauwe striping reflecteert en bij de politie alleen de blauwe.
Voorts :Veel korpsener komt steeds meer standaardisering inde striping. BZK heeft een website, waarop je kan zien hoe de auto's beplakt moeten worden. De KLPD Volvo klopt formeel van geen kant. De hoek tussen de strepen is te klein, maar dat is gedaan om het reflecterende vlak te vergroten.
De striping staat op www.politiestriping.nl (http://www.politiestriping.nl) . Zo is er ook een site voor de brandweer en de ambulance. Gewoon even de url veranderen met de gewenste kolom
-
Bron: Politiestriping.nl/nieuws
Politiestriping > Nieuws
Onderzoek Striping
TNO rapport 2010 C080, maart 2010.
Striping van voertuigen voor openbare orde en veiligheid.
In opdracht van de LFR, het Ministerie van BZK heeft door TNO Defensie en Veiligheid een onderzoek plaatsgevonden.
Onderzocht is ´op welke manier striping en contourmarkering van OOV-voertuigen verbeterd kunnen worden´.
Door TNO wordt aanbevolen om, als het om zichtbaarheid gaat in dag en nachtsituatie, de eisen voor striping aan te passen. Dit geldt met name voor het te gebruiken materiaal.
Ook m.b.t. de contourmarkering zijn aanbevelingen gedaan (doorlopende markering i.p.v. de ´stippen´).
Als vervolg op dit onderzoek vindt binnenkort een praktijktest plaats met diverse voertuigen die op verschillende manieren van striping zullen worden voorzien.
Op basis van het TNO-rapport en de uitkomsten van de praktijktest zal vervolgens door de beleidsdirectie van BZK worden besloten of, en zo ja welke, wijzigingen zullen worden ingevoerd.
Bovenstaande betekent dat, zo lang er nog geen andere beslissingen zijn genomen door BZK, de huidige regels m.b.t. striping en contourmarkering onverminderd en ongewijzigd van kracht blijven.
Besluiten tot wijziging zullen onder andere op deze website worden gepubliceerd.
Datum: 29-06-2010
===============================
Weet iemand in welke regio's er auto rijden met een nieuwe vorm van sriping.....Zoals hierboven omscreven staat voertuigen uit de praktijktest!
-
Is reflecterende oranje blauwe Battenburg striping op een Zilveren achtergrond geen oplossing? zilveren auto`s verkopen nog beter dan witte, en reken maar dat dat opvalt...
-
Je hebt ook nog zoiets ongrijpbaars als "bedrijfscultuur", er is een mega omwenteling nodig in gedachtegang en doorzettingsvermogen voordat er een zilver-kleurige politie-auto met Battenburg op de NL wegen zou rijden. Het "het ziet er niet uit, ik vind het niet mooi" zal dan niet van de lucht zijn, gebaseerd op JAAAAAAAAAAAAAAAAAAARENlang witte politie-auto's te zijn gewend.
Mijns inziens zou nuchter denken over optimale zichtbaarheid moeten prevaleren over vasthouden aan het gewend zijn aan de al jaren gevoerde en bekende kleur.
-
Mijns inziens zou nuchter denken over optimale zichtbaarheid moeten prevaleren over vasthouden aan het gewend zijn aan de al jaren gevoerde en bekende kleur.
Tsja, als de overheid de regels veranderd heb je je daar als bedrijf aan te houden, dus opzich zou je dat makkelijk onderuit kunnen schoffelen ....
(Daar komt ie weer)
Kijk maar naar het geen wat er bij de VZA/GGD Amsterdam aan het gebeuren is :)
-
Is het niet een idee om op de voertuigen (extra) witte reflectering toe te passen met als voorbeeld de cypriotische politievoertuigen? Je behoud zo de herkenbaarheid van de voertuig, maar verbeterd de opvallendheid wat betreft striping op een bescheiden maar effectieve manier.
Dat lijkt mij in ieder geval.
-
Ik denk dat we in Nederland blij mogen zijn dat we zo'n samenhangend systeem van striping hebben. Waarmee ik wil zeggen: vrijwel iedereen zal een hulpdienst herkennen, omdat de striping behoorlijk consequent wordt toegepast door politie, witte kolom, brandweer, reddingsbrigade en marechaussee. En dan natuurlijk nog die enkele gemeentelijke handhaver die er een variant op heeft.
Maar ik voorzie wel dat er ooit Europees besloten gaat worden om de Battenburg striping te gaan gebruiken. Er is bijvoorbeeld ook Europees bepaald dat opvallend politiepersoneel (niet te verwarren met herkenbaar) in het geel moet lopen, dus zo ver ligt het denk ik niet van ons af.
Enerzijds zou ik dat zonde vinden van het Nederlandse systeem, anderzijds valt de Battenburg wel beter op door de grote reflecterende vlakken en de kenmerkende fluorescerend oranje en gele strepen aan de achterzijde. Ik denk dat 'we' daarom wel moeten zorgen dat de Nederlandse striping in kwaliteit bijtrekt bij de Battenburg. Onder andere door betere contourmarkering, andere kleuren, groter reflecterend oppervlak en hogere reflectieklasse.
Punt is alleen dat er dan wéér een wijziging komt op de stripingvoorschriften en ik kan me zo voorstellen dat betrokken partijen dat een beetje moe worden. Dus óf in één keer rigoureus veranderen (alles naar Battenburg?) óf voorlopig laten zoals het is.
Zomaar even een beschouwinkje uit de losse pols 8)
-
PS: is het een idee om één topic te vormen (multidisciplinair) over de ontwikkeling van de striping, in plaats van dit topic hier, een topic over de VZA, berichten her en der over striping?
Ik wacht de reacties wel even af :)
-
PS: is het een idee om één topic te vormen (multidisciplinair) over de ontwikkeling van de striping, in plaats van dit topic hier, een topic over de VZA, berichten her en der over striping?
Ik wacht de reacties wel even af :)
Gezien het feit dat het voor elke kolom toch nog redelijk specifiek is (en het VZA topic tóch een beetje over de VZA gaat) ben ik daar niet echt een voorstander van ;)
p.s. lees je P.M even 998765
-
Gezien het feit dat het voor elke kolom toch nog redelijk specifiek is (en het VZA topic tóch een beetje over de VZA gaat) ben ik daar niet echt een voorstander van ;)
p.s. lees je P.M even 998765
RAVAA, niet alleen VZA rijdt met goed zichtbare striping ;)
-
BMW X5 van de WRP Luxembourg bij een ongeval:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5249%2F5259853004_2069a10e0b_b.jpg&hash=7fc7bcefb29c69c31bb14560fa8f409a)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5001%2F5259853176_f5ae2747f3_b.jpg&hash=fe64b74c12ac04ff5415702b046465da)
[/quote
Ik ben (en blijf) toch fan van het signaaloranje op de voor én achterzijde :)
-
Bestaat er ook een geshopte foto van een huidige nederlandse politiewagen met oranje bumpers?
-
Ik ben (en blijf) toch fan van het signaaloranje op de voor én achterzijde :)
Ik vind het ook prachtig, misschien is het wat voor het KLPD! :D 0098
-
Bestaat er ook een geshopte foto van een huidige nederlandse politiewagen met oranje bumpers?
Heb er snel eentje gemaakt, dus let niet op de afwerking ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg833.imageshack.us%2Fimg833%2F3333%2Fnlpolitiefluo.jpg&hash=e18a751873d6caa302050a506a05acf1)
-
Heb er snel eentje gemaakt, dus let niet op de afwerking ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg833.imageshack.us%2Fimg833%2F3333%2Fnlpolitiefluo.jpg&hash=e18a751873d6caa302050a506a05acf1)
Ik vind het wel wat hebben! Leuk! 0098
-
Heb er snel eentje gemaakt, dus let niet op de afwerking ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg833.imageshack.us%2Fimg833%2F3333%2Fnlpolitiefluo.jpg&hash=e18a751873d6caa302050a506a05acf1)
Prachtig, dank je wel. O0
Als we nu elke foto van de nederlandse politie zo gaan shoppen.... misschien dat ze dan werkelijk ook nog zo gaan worden! 0098
Jerommeke, heb je deze foto al opgeslagen?
-
Persoonlijk vind ik het met de fluoriserende oranje voorkant en achterkant wel smoel hebben.
Wat is verkeerstechnisch gezien nu beter dit fluoriserende orange op een witte wagen of op een zilverkleurige wagen.
Dit omdat ik begrepen heb dat met echt slecht weer ( veel regen en mist ) een zilverkleurige wagen minder snel opvalt in het verkeer dan een witte wagen.
Ik hoop dat iemand mij daar uitsluitsel over kan en wil geven. Gevoelsmatig zou ik voor witte wagen met fluo oranje of fluo geel kiezen.
-
Die geruchten gingen hier in Nederland ook, heeft zelfs in het KLPD blad gestaan .... Zouden enkele voertuigen voorzien worden van (extra) nieuwe striping en het materiaal zou bekeken gaan worden.
Heb er echter niet meer zoveel van vernomen ....
Mocht men hiervan foto's hebben dan ben ik daar wel benieuwd naar.
-
skippy02 vroeg wat de oorsprong van de 3 tonige hoorn op een Nederlandse Ambulance is.
In 1937 werden de ziekenwagens van de GG&GD Amsterdam uitgerust met een 3 tonige signaal hoorn, bedoelt om verkeersagenten op kruispunten de tijd te geven om het verkeer tegen te houden zodra hij de tonen hoorde naderen.
Aangezien dit een succes bleek te zijn werd de 3 toon ook in veel landelijke Ambulances ingebouwd
Toch waren er ook nog veel ambulances uitgerust met een loeisirene die door frictie aangedreven werd, zelfs tot ver in de jaren 50. en pas in Januari 1965 werd een Ambulance een officieel voorrangsvoertuig dat een blauw zwaailicht mocht voeren en werd de 3 tonige hoorn verplicht gesteld.
-
Hee, dat vind ik leuk om te lezen.
De vraag was al van enige tijd geleden maar dan toch nog een antwoord krijgen vind ik fantastisch.
Dank je wel voor dit uitvoerige antwoord. O0 O0
-
In 1937 werden de ziekenwagens van de GG&GD Amsterdam uitgerust met een 3 tonige signaal hoorn, bedoelt om verkeersagenten op kruispunten de tijd te geven om het verkeer tegen te houden zodra hij de tonen hoorde naderen.
Was er toen al zoveel verkeer dat het geregeld moest worden? :)
-
Was er toen al zoveel verkeer dat het geregeld moest worden? :)
Nog nooit een fotootje uit die tijd gezien, Hunter.
In die tijd reed men met paard en wagen, fiets, bakfiets, stak iedereen lukraak over en krioelde alles door elkaar. Op kruispunten stonden agenten het verkeer te regelen. Daar bovenop kwam dan nog het gemotoriseerde verkeer. En van rijbewijzen had men toen nog niet veel op. (zoals we nu wel eens zeggen, gekregen bij een fles dreft)
:)
-
Jawel, maar je zegt het zelf al. Als men met paard en wagen reed, hadden ze daar dan al sirenes op? ;D
-
Jawel, maar je zegt het zelf al. Als men met paard en wagen reed, hadden ze daar dan al sirenes op? ;D
Nog nooit een fotootje uit die tijd gezien, Hunter.
In die tijd reed men met paard en wagen, fiets, bakfiets, stak iedereen lukraak over en krioelde alles door elkaar. Op kruispunten stonden agenten het verkeer te regelen. Daar bovenop kwam dan nog het gemotoriseerde verkeer. En van rijbewijzen had men toen nog niet veel op. (zoals we nu wel eens zeggen, gekregen bij een fles dreft)
:)
0098 0098 Nee, dat paard had een fluitje tussen zijn lippen! 0098 0098
-
Even een klein filmpje uit die tijd (1937).
Om een beeld te krijgen van het verkeer in die tijd. Compleet met beelden van de toenmalige politie.
http://eeuwvandestad.nl/archives/1522 (http://eeuwvandestad.nl/archives/1522)
Bron: Eeuw van de stad
-
Je hebt ook nog zoiets ongrijpbaars als "bedrijfscultuur", er is een mega omwenteling nodig in gedachtegang en doorzettingsvermogen voordat er een zilver-kleurige politie-auto met Battenburg op de NL wegen zou rijden. Het "het ziet er niet uit, ik vind het niet mooi" zal dan niet van de lucht zijn, gebaseerd op JAAAAAAAAAAAAAAAAAAARENlang witte politie-auto's te zijn gewend.
Mijns inziens zou nuchter denken over optimale zichtbaarheid moeten prevaleren over vasthouden aan het gewend zijn aan de al jaren gevoerde en bekende kleur.
Dit is natuurlijk wel leuk en aardig en zal zeker ook wel gebeuren. In Duitsland hebben ze de ommezwaai van witte Basiskleur naar zilvergrijs wel gemaakt, erger nog ze gaan daarbij zelfs van groen naar blauw. Ook de uniformen veranderen van kleur. DIT is pas een echte verandering waar de burger even aan moet gaan wennen. Voor de rest is de basiskleur verandering een kwestie van wennen.
Probeer in Nederland maar eens een witte auto te verkopen. 9 van de 10 kopers zal zeggen: Nee bedankt, dat is een oude politieauto die volledig afgeragt is. Dit gebeurt in Duitsland met zilverkleurige auto's.
Aaldert
-
Vwb de striping, het schijnt dat er, tezamen met de nieuwe dingen die toegevoegd worden, ook een plekje komt voor teksten als OvD-P, HONDENBRIGADE, VOA etc.
Lijkt me een goede ontwikkeling. Vooral natuurlijk een stukje herkenning voor jullie zelf en de partners. En voor de leken met enige interesse in het politievak is het natuurlijk ook leuk ;).
-
Vwb de striping, het schijnt dat er, tezamen met de nieuwe dingen die toegevoegd worden, ook een plekje komt voor teksten als OvD-P, HONDENBRIGADE, VOA etc.
Is er eigenlijk al wat bekend vwb de nwe striping die is onderzocht door TNO. Het is uiteindelijk alweer bijna mei. Mei begint de uitlevering van de nwe vtgn vwb de aanbesteding. Lijkt mij dat hier de nwe striping in moet worden verwerkt???
-
Is er eigenlijk al wat bekend vwb de nwe striping die is onderzocht door TNO. Het is uiteindelijk alweer bijna mei. Mei begint de uitlevering van de nwe vtgn vwb de aanbesteding. Lijkt mij dat hier de nwe striping in moet worden verwerkt???
Ik heb laatst via via de onderzoeksresultaten gekregen. Kort & bondig, de reflectie-rondjes worden streepjes en zowel het blauw als het oranje mag gaan reflecteren. Achterzijde voertuigen wordt geen KLPD striping gezien dat geen toegevoegde waarde heeft.
-
Een beetje offtopic (sorry! ;)), maar toch interessant.
Het rapport is via deze link te downloaden: http://www.landelijkefaciliteitrampenbestrijding.nl/contents/pages/104778/tno-dv2010c080.pdf (http://www.landelijkefaciliteitrampenbestrijding.nl/contents/pages/104778/tno-dv2010c080.pdf).
-
Ik heb laatst via via de onderzoeksresultaten gekregen. Kort & bondig, de reflectie-rondjes worden streepjes en zowel het blauw als het oranje mag gaan reflecteren. Achterzijde voertuigen wordt geen KLPD striping gezien dat geen toegevoegde waarde heeft.
Geld dit ook voor brandweer en ambulance?
Reflecteerde het blauw en oranje eerst niet dan?
-
Reflecteerde het blauw en oranje eerst niet dan?
Blauw wel, oranje niet ;)
-
Interessant rapport. Ik vind het wel jammer dat er snel voor gekozen wordt om de huidige striping te behouden omdat er anders een gewenningsfase zou ontstaan.
Opvallend ook dat de zichtbaarheid van contourmarkering van 26 meter naar 487 meter gaat als de aanbevelingen opgevolgd worden. De zichtbaarheid van de striping kan met wat eenvoudige aanpassingen van 160m naar 258m.
-
Ik kan uit het rapport nou niet opmaken of er ook voor oranje (reflecterende) bumpers gekozen wordt voor politievoertuigen. Er is iemand geweest die op het forum een voorbeeld hiervan gemaakt heeft.
Zou prachtig zijn als dit ook zou gaan gebeuren.
-
Blauw wel, oranje niet ;)
Oke dan! Was me nog nooit opgevallen. ;)
-
Interessant rapport. Ik vind het wel jammer dat er snel voor gekozen wordt om de huidige striping te behouden omdat er anders een gewenningsfase zou ontstaan.
Opvallend ook dat de zichtbaarheid van contourmarkering van 26 meter naar 487 meter gaat als de aanbevelingen opgevolgd worden. De zichtbaarheid van de striping kan met wat eenvoudige aanpassingen van 160m naar 258m.
Ben ik wel met je eens, ik wil niet de wijsneus uit Amsterdam uithangen 98uiye, maar volgens mij is er al een striping jaren op de weg die behoorlijk lijkt op wat het TNO aanbeveelt, met een oranje neus ook nog :P ;)
-
Oke dan! Was me nog nooit opgevallen. ;)
Op deze foto kun je redelijk goed zien welke delen retro-reflecterend zijn. Eigenlijk zie je het nog het beste aan de auto op de achtergrond ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg602.imageshack.us%2Fimg602%2F2743%2F37hnz2.jpg&hash=a7a8bd82b050bbf7e1c5911add25c46b) (http://img602.imageshack.us/i/37hnz2.jpg/)
-
Ik kan uit het rapport nou niet opmaken of er ook voor oranje (reflecterende) bumpers gekozen wordt voor politievoertuigen. Er is iemand geweest die op het forum een voorbeeld hiervan gemaakt heeft.
Zou prachtig zijn als dit ook zou gaan gebeuren.
Deze bedoelde ik dan.
Een en ander samengevoegd ;)
-
Stuur die foto keer na die mensen van de Striping, Wie weet 998765
-
Stuur die foto keer na die mensen van de Striping, Wie weet 998765
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm5.static.flickr.com%2F4081%2F5416588242_553d30a074.jpg&hash=3a1c799169262142b484b0a4f18eaddc) (http://www.flickr.com/photos/byjvo/5416588242/)
04022011128 (http://www.flickr.com/photos/byjvo/5416588242/#)
Stuur deze dan eens mee... zie het verschil tussen de flitsreflectie op de 4 jaar oude auto met Amsterdamse striping op de ambulance achterin en de normale striping op de nagelnieuwe MICU en OVDG-auto op de achtergrond.....
-
Hierom?
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi205.photobucket.com%2Falbums%2Fbb290%2Fbrandweeraalsmeer112%2F3-41.jpg&hash=743886d26d0bc36b7605f954a32e6f82)
Overigens staan er in bovenstaand topic nog meer voorbeeldjes.
De 12-186 (gele Chevy van de VZA met BiZa strepen) is ook anders dan andere ambulance's. Het materiaal is voorzien van kleine blokjes in plaats van de spikkels die reflecteren. Heel apart en (beter) zichtbaar O0
M'n voorstel is alleen wel om het een (beetje) bij de politie te houden ;)
-
Ik dank iedereen wel voor de foto's!! O0 Heb weer wat geleerd vanavond. ;)
-
Interessant rapport. Ik vind het wel jammer dat er snel voor gekozen wordt om de huidige striping te behouden omdat er anders een gewenningsfase zou ontstaan.
Op beide punten mee eens. Interessant rapport inderdaad, maar ik kan mij niet vinden in het voorstel. Dit is juist een mooie gelegenheid om in één keer een dastische wijziging door te voeren.
Punt is ook dat de striping volgens Dumbar model op heel veel zaken is terug te vinden, naast de voertuigen van verschillende diensten:
Kleding (jassen van brandweer en politie)
Flitspalen
Personeelspassen (brandweer)
'Goodies'
Het is dus wel behoorlijk ingeburgerd, om het zo maar te noemen.
Daarnaast vind ik die Battenberg striping (vernoemd naar cake (http://www.britishdelights.com/images/mk11.jpg)) wel goed zichtbaar, maar heeft het een aantal nadelen:
- Sommige diensten gaan teveel op elkaar lijken (zie bijv. Engelse politieauto en Engelse ambulance met witte basiskleur).
- Battenburg striping is volgens mij niet beschermd, met het risico dat er wildgroei ontstaat.
- In tegenstelling tot de Dumbar striping, geeft de battenburg striping niet aan in welke richting een voertuig staat en aan welke kant je deze dus moet passeren. Natuurlijk zie je dat aan de stand van het voertuig, maar door de richting van de striping merk je dat naar mijn idee eerder op.
Dan zou ik willen pleiten voor een variant met grote schuine vlakken, in plaats van vierkante vlakken. Zoiets dus (onderste):
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg163.imageshack.us%2Fimg163%2F4504%2Fbattenburgvariant.png&hash=f9d2a99c59302e17c7ce556f18cbaa35) (http://img163.imageshack.us/i/battenburgvariant.png/)
-
Oke dan! Was me nog nooit opgevallen. ;)
Alleen bij politie dan. Bij ambulance en brandweer reflecteert wel de gehele striping.
-
Een beetje offtopic (sorry! ;)), maar toch interessant.
Het rapport is via deze link te downloaden: http://www.landelijkefaciliteitrampenbestrijding.nl/contents/pages/104778/tno-dv2010c080.pdf (http://www.landelijkefaciliteitrampenbestrijding.nl/contents/pages/104778/tno-dv2010c080.pdf).
Op zich wel intressant om te lezen.
Overigens is de enquette niet echt representatief. Totaal, dus van politie, ambulance en brandweer zijn er 34 enquettes terug gekomen.
Om daar dan conclusies uit te trekken lijkt me niet echt zinvol, maargoed.
Als de aanbevelingen uit het rapport dus worden overgenomen wordt oranje nu ook reflecterend en worden blauw en oranje dus sterk(er) reflecterend. De witte reflecterende stipjes worden vervangen door een streep van 3 cm dik.
-
Overigens staan er in bovenstaand topic nog meer voorbeeldjes.
De 12-186 (gele Chevy van de VZA met BiZa strepen) is ook anders dan andere ambulance's. Het materiaal is voorzien van kleine blokjes in plaats van de spikkels die reflecteren. Heel apart en (beter) zichtbaar O0
M'n voorstel is alleen wel om het een (beetje) bij de politie te houden ;)
Roep al jaren dat "onze" (Amsterdamse) VZA/GGD striping veel beter opvalt dan de BiZa striping. Maarja uniformiteit gaat voor alles he? :-X
-
Overigens is de enquette niet echt representatief. Totaal, dus van politie, ambulance en brandweer zijn er 34 enquettes terug gekomen.
Om daar dan conclusies uit te trekken lijkt me niet echt zinvol, maargoed.
Het hele rapport valt mij eigenlijk een beetje tegen. Van een instituut als TNO verwacht je toch minimaal een (min of meer) wetenschappelijke schrijfstijl. Als ik dit bij mijn docenten in zou leveren zou het niet eens worden nagekeken.
De voorgestelde veranderingen lijken me op zich niet verkeerd. Ben wel benieuwd of de prikkers hier inderdaad vinden dat hun voertuigen te onopvallend zijn..
-
Overigens is de enquette niet echt representatief. Totaal, dus van politie, ambulance en brandweer zijn er 34 enquettes terug gekomen.
Om daar dan conclusies uit te trekken lijkt me niet echt zinvol, maargoed.
Wat dat betreft heb ik ook niet echt een verantwoording kunnen vinden van dit aantal. Dat wordt in elke wetenschappelijke opleiding afgeschoten.
De vragen zijn opgestuurd naar de vertegenwoordigers van de brancheverenigingen van de verschillende diensten van ambulance, brandweer en politie die onderling verder verspreid zijn over meerdere locaties en diensten.
Wat voor populatiegrootte gaat het dan over?
Hebben we het over wagenparkbeheerders van alle regio's (bijv. 3 x 25 = 75 man)? Dan kan 34 nog wel voldoende representatief zijn.
Of hebben we het over managers van de verschillende diensten? Dan praten we misschien wel over een populatie van honderden personen en is een respons van 34 erg laag.
In het rapport wordt deze groep 'gebruikers van de striping' genoemd. Dat impliceert m.i. de mensen die dagelijks in een HV voertuig rijden en dan gaat het over duizenden personen.
Al met al vind ik het trekken van conclusies op basis van deze respons (en met deze verantwoording) nogal discutabel.
-
Dus we blijven in mijn ogen met een "peppi en kokkie"-striping rond rijden. Terwijl er om ons heen veel zichtbaardere vtgn rondrijden.
-
''Leuk'' verschil tussen de BiZa striping en de (op nieuwe trucks) verplichte striping :-X
Bron: www.hv-amsterdam.nl (http://www.hv-amsterdam.nl) fotograaf Jan Kuiper
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hv-amsterdam.nl%2Fimg%2F1298122368-002%2520%5B640x480%5D.jpg&hash=422b6dc02f0cb2ad095711f1ee53d4f2)
-
''Leuk'' verschil tussen de BiZa striping en de (op nieuwe trucks) verplichte striping :-X
Bron: www.hv-amsterdam.nl (http://www.hv-amsterdam.nl) fotograaf Jan Kuiper
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hv-amsterdam.nl%2Fimg%2F1298122368-002%2520%5B640x480%5D.jpg&hash=422b6dc02f0cb2ad095711f1ee53d4f2)
Daarom zei ik ook "Peppie en Kokkie"-striping. Het is toch belachelijk dat een vrachtwagen met verplichte volledige contourmarkering veel beter opvalt als een hulpverleningsvoertuig.
-
''Leuk'' verschil tussen de BiZa striping en de (op nieuwe trucks) verplichte striping :-X
Bron: www.hv-amsterdam.nl (http://www.hv-amsterdam.nl) fotograaf Jan Kuiper
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hv-amsterdam.nl%2Fimg%2F1298122368-002%2520%5B640x480%5D.jpg&hash=422b6dc02f0cb2ad095711f1ee53d4f2)
Foto op zich zegt niet zoveel; de hoek van de TS t.o.v. de camera en dus lichtbron(nen) is anders dan die van de oplegger met contourmarkering. Hierdoor ontstaat deels een verschil in reflectie.
-
Foto op zich zegt niet zoveel; de hoek van de TS t.o.v. de camera en dus lichtbron(nen) is anders dan die van de oplegger met contourmarkering. Hierdoor ontstaat deels een verschil in reflectie.
Zelfs het personeel van de brandweer valt beter op in vergelijking met hun eigen vtg. Onder elke hoek zie het brandweerpersoneel oplichten.
-
Foto op zich zegt niet zoveel; de hoek van de TS t.o.v. de camera en dus lichtbron(nen) is anders dan die van de oplegger met contourmarkering. Hierdoor ontstaat deels een verschil in reflectie.
Alleen is de hoek waarin de TS staat wel de hoek waarin een HV-voertuig staat als hij in fend-off staat :-\
-
Alleen is de hoek waarin de TS staat wel de hoek waarin een HV-voertuig staat als hij in fend-off staat :-\
Dan nog: Fend-off is niet heilig: in principe plaats je je voertuig alleen in gevallen van eenzijdig aanrijdgevaar in Fend-off (=hoofdzakelijk snelweg), in de meeste andere gevallen gewoon recht in de lijn van het verkeer ;) En op de snelweg zijn er zat andere veiligheidsmaatregelen waarmee je beter de veiligheid kan waarborgen dan voertuigreflectering ;)
-
Dan nog: Fend-off is niet heilig: in principe plaats je je voertuig alleen in gevallen van eenzijdig aanrijdgevaar in Fend-off (=hoofdzakelijk snelweg), in de meeste andere gevallen gewoon recht in de lijn van het verkeer ;) En op de snelweg zijn er zat andere veiligheidsmaatregelen waarmee je beter de veiligheid kan waarborgen dan voertuigreflectering ;)
Wellicht de hernieuwde richtlijnen eens doornemen.
Incidenten met eenzijdig aanrijdgevaar
Incidenten met meerzijdig aanrijdgevaar
In plaats van een buffervoertuig, bufferbemanning? e050 98uiye
-
Foto op zich zegt niet zoveel; de hoek van de TS t.o.v. de camera en dus lichtbron(nen) is anders dan die van de oplegger met contourmarkering. Hierdoor ontstaat deels een verschil in reflectie.
Pak de verschillen er eens bij, de nieuwe voertuigreflectie moet onder meer hoeken bepaalde waarden behalen ... :)
-
We zijn inmiddels máánden verder, de nieuwe aanbesteding van voertuigen ligt op tafel, deze gaan inclusief striping geleverd worden. Ik heb inmiddels al wat nieuwe voertuigen gezien, echter nog geen één met de nieuwe contourmarkering ...
Gaat waarschijnlijk weer jaren duren, waardoor we dan wéér achter de feiten aanlopen ::)
-
Ik heb ook nog niets gezien. Ik kan me; geheel in stijl met de NL overheid; ook nog wel voorstellen dat er ineens bedacht word: owja! vergeten; doen we alsnog met terugwerkende kracht. $$$$