Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: sylvester1986 op 5 september 2011, 20:28:14

Titel: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 5 september 2011, 20:28:14
BlauwBlauw waarschuwt voor ambulance

ELBURG/ERMELO -  Veel automobilisten in Noord- en Oost-Gelderland hebben binnenkort vijf blauwe ledlampjes in hun auto voor een proef met BlauwBlauw, dat hen waarschuwt als er een ambulance met sirene en zwaailicht in de buurt komt. Vanaf februari 2012 vindt de eerste praktijkproef plaats, zo maakten Connexxion Ambulancezorg en Made For Traffic, eigenaar van het waarschuwingssysteem, maandag bekend.

Tijdens de proef krijgen 20.000 tot 30.000 privévoertuigen een gratis ontvanger.

Bron: telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/10492686/__Ledlampjes_voor_ambulance__.html?sn=binnenland,buitenland)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: skippy02 op 5 september 2011, 20:52:20
WAT???? Beginnen ze nu al met de voorbereiding van 1 april 2012?   ;D  ;D ;D
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 5 september 2011, 20:56:48
Zolang het IN hun auto is, vind ik het geen probleem.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: KJS op 5 september 2011, 20:58:41
Nou ik wacht met spanning af.. Zal wel weer op niks uitdraaien..
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: skippy02 op 5 september 2011, 21:05:18
Zolang het IN hun auto is, vind ik het geen probleem.

Jij bedoeld "niet in het zicht van andere weggebruikers"?
Ben blij dat ik die lampjes dan niet in me auto krijg. Ik heb al genoeg disco-verlichting in me autoradio... en ja, ook een blauwe illuminator rond mijn autoradio (standaard ingebouwd in het type radio wat ik heb).
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 5 september 2011, 21:10:55
Jij bedoeld "niet in het zicht van andere weggebruikers"?
Ja ;)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: skippy02 op 5 september 2011, 21:19:09
Ja ;)

Ok  :)

Ik snap niet dat het met blauwe ledjes moet. Wat denk je dat er s'avonds gebeurd met dat blauwe licht.
Waarom nou niet gewoon uitschakelen van alle geluidsbronnen in de auto (inclusief telefoon) en dan eventueel een geluidssignaal laten horen. (kort, bv. 2 á 3 seconden) en dan de geluidsbronnen weer aan. (incl. telefoon, als je in gesprek bent)
Dat is toch veel beter?

Lijkt een beetje op de proef van de flister maar dan een ander principe.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 5 september 2011, 21:22:56
Of ze moeten zorgen dat hulpverleningsvoertuigen gewoon goed zichtbaar/hoorbaar zijn.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: JackM op 5 september 2011, 21:27:09
Of ze moeten zorgen dat hulpverleningsvoertuigen gewoon goed zichtbaar/hoorbaar zijn.
Spijt me zeer, maar als je spiegelt zoals je leert bij je rijopleiding en je radio niet op 20 zet moet je voorrangs voertuigen altijd zien en of horen aankomen. Heb nog nooit problemen gehad, hoe klein de blauwe flitsers en pit op een onopvallend voertuig ook zijn. Gewoon bezig zijn met het verkeer ipv andere dingen.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 5 september 2011, 21:32:41
Ik spiegel vaak en heb wel eens gehad dat ik dacht: "Heeft dat voertuig nou blauw/blauw en sirene aan of ....?"
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: skippy02 op 5 september 2011, 21:37:52
Ik spiegel vaak en heb wel eens gehad dat ik dacht: "Heeft dat voertuig nou blauw/blauw en sirene aan of ....?"



Heb ik ook wel eens, en ik spiegel ook.

Wat doe je dan? Ik doe mijn raampje open en radio uit/zachter om te luisteren en kijken.
Als ik het zeker weet, lekker naar rechts en eventueel mijn voorganger waarschuwen door te knipperen met mijn grootlicht. (meestal kijken ze dan wel in de spiegel)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: skippy02 op 5 september 2011, 21:46:31
Spijt me zeer, maar als je spiegelt zoals je leert bij je rijopleiding en je radio niet op 20 zet moet je voorrangs voertuigen altijd zien en of horen aankomen. Heb nog nooit problemen gehad, hoe klein de blauwe flitsers en pit op een onopvallend voertuig ook zijn. Gewoon bezig zijn met het verkeer ipv andere dingen.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben altijd met het verkeer bezig, is een hobby van me. Ik let overal op en ik zie (bijna) alles. Er zijn echter ook momenten dat ik dat kleine pitje op een onopvallende niet zie en me dan ineens doodschrik als hij vlak bij is. Waar hij dan vandaan komt weet ik niet maar ineens is hij er. Volgens mij wordt dit ook vaak onderschat door de bestuurder van het blauw-blauw voerende gevaar. (sorry, ja... ik noem het gevaar in dit geval)
Hoe opgeleid je ook bent voor het voeren met OGS, een simpel blauw plat blauwe flitsertje zie je gewoon niet als bestuurder met achter je de zon en stralend blauwe lucht.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Diamondback op 5 september 2011, 22:11:53
Ik ben voor.

Afgelopen dinsdagmiddag had ik ineens een burger Volvo met blauw blauw en toeters in mijn nek liggen op de A7 richting Purmerreutel. Ik had natuurlijk de radio aan op normaal niveau (Mrs DB was mee en dan krijgt DB geen gelegenheid om het stof van zijn speakers af te blazen, dus nee... het was op een normaal niveau).

Die Volvo hoor je dus niet. Pas als die in je kofferbak zit (overigens had die gozer echt een vreselijk agressieve rijstijl - uiterst links voorbij de streep en vet bumper kleven, maar goed... hij zal dat wel mogen).

Leds op mijn dash of rond mijn spiegel, lijkt mij beter dan inbreken op de radio en meteen het hele blok verblijden met tatutatu....
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Nils op 5 september 2011, 22:13:42
WAT???? Beginnen ze nu al met de voorbereiding van 1 april 2012?   ;D  ;D ;D

Zoiets kwam ook bij mij op. Ik heb toch even gegoogeld naar dat bedrijfje Made For Traffic en kwam uiteindelijk op deze website uit:
http://www.blauwblauw.com (http://www.blauwblauw.com)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: skippy02 op 5 september 2011, 23:08:39
Bij het bezoeken van de site viel me op dat de ledjes bij de spiegel zitten. Mooie boel, straks iedereen met blauw blauw door de straat? Ik ben er niet voor. Waarom dan niet geel-geel? Blauw vindt ik alleen voor HV-voertuigen en niet voor een waarschuwingssyteem.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Diamondback op 5 september 2011, 23:24:13
Als dat blauwblauw alleen maar naar de bestuurder is gericht, heb ik daar geen problemen mee ( mits het natuurlijk niet verblind...).
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Wout op 6 september 2011, 08:54:56
Klinkt als een goed systeem, MAAR.... Ze willen de ontvanger financieren middels advertenties op de ontvanger. Ik hoef zo'n kastje met advertentietekst dus niet in mijn auto te hebben.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: HIT op 6 september 2011, 09:01:38
Net als de flitser vind ik het een vreemd idee. Waarom? Makkelijk gezegd, men gaat minder opletten want nu vindt men het al niet nodig om te kijken of iemand er langs wil. Dus straks met die ledjes in de spiegel denkt men "Het is toch geen Ambu, of welke dienst ook die er langs moet,  ik rijd 120 dus ik mag hier rijden...." Ik denk dat in praktijk hierdoor meer mensen links zullen blijven rijden. Net als ik denk dat mensen teveel laten afhangen van de techniek ipv zelf echt opletten.

BTW, in sommige landen is de spiegelnavigatie al verboden ookal is ie niet ingeschakeld doordat er een lampje standby blijft branden. Door onderzoek is gebleken dat mensen worden afgeleid door alles wat in het zichtveld zit. Er zijn door de spiegelnav. al wat ongevallen gebeurdt.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 6 september 2011, 11:16:53
Net als de flitser vind ik het een vreemd idee. Waarom? Makkelijk gezegd, men gaat minder opletten want nu vindt men het al niet nodig om te kijken of iemand er langs wil. Dus straks met die ledjes in de spiegel denkt men "Het is toch geen Ambu, of welke dienst ook die er langs moet,  ik rijd 120 dus ik mag hier rijden...." Ik denk dat in praktijk hierdoor meer mensen links zullen blijven rijden. Net als ik denk dat mensen teveel laten afhangen van de techniek ipv zelf echt opletten.
Daar heb je zeker een punt O0
Gebruiken ze in het buitenland ook iets als blauw/blauw, flister etc etc?
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Gast op 6 september 2011, 11:27:19
Gebruiken ze in het buitenland ook iets als blauw/blauw, flister etc etc?

Nee, wel meer licht (en geluid).  ;)  ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.blueeyedcurse.com%2FImages%2Femergencyveh.JPG&hash=6660361f713525338828298921466eeb) (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.buschandassociates.com%2Fimg%2Fwhelen%2F4500led_ambulance.jpg&hash=a26f95d8669ac15d175aee4c4d93c3e7)
Boston EMS Ambulance with Federal Signal Rumbler Siren (http://www.youtube.com/watch?v=1s2Cq8xoS9E#ws)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 6 september 2011, 11:31:09
Dat wist ik inderdaad Caprice  ;D ;D  e050
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Bart S op 6 september 2011, 11:32:39
En waarom zouden we het niet testen? Misschien blijkt juist wel dat het erg goed werkt, en denkt iedereen "waarom zijn we daar nou niet eerder op gekomen". Als je het niet probeert dan weet je het niet. En het systeem is op de bestuurder gericht; dus de kleur maakt niet uit. Blauw heeft men blijkbaar gekozen omdat dat dezelfde kleur is als de lampen en flitsers op HV voertuigen. Plekje boven de binnenspiegel of linksboven lijkt mij prima. Kijk voor de gein eens om je heen wat de gemiddelde bestuurder allemaal voor zijn of haar voorruit heeft hangen. Niet zelden zie ik een navigatiesysteem op de voorruit hangen op een plaats in het blikveld waarvan ik zeker weet dat zich daar een kleine auto, motorrijder, (brom)fietser of voetganger achter kan verstoppen. Of de hangende en schommelende frutsels aan de binnenspiegel waardoor je went aan beweging in je ooghoek. Die fietser of voetganger valt dan ineens stukken minder op. Maar ik wijk weer af van het topic!
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 6 september 2011, 11:39:42
Proberen kan altijd en misschien blijkt het inderdaad een uitkomst te zijn.
Het mooie zou dan zijn als ze iets ontwikkelen dat wereldwijd op OGS reageert.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Vroemvroem op 6 september 2011, 12:03:31
Nee, wel meer licht (en geluid).  ;)  ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.blueeyedcurse.com%2FImages%2Femergencyveh.JPG&hash=6660361f713525338828298921466eeb) (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.buschandassociates.com%2Fimg%2Fwhelen%2F4500led_ambulance.jpg&hash=a26f95d8669ac15d175aee4c4d93c3e7)
Boston EMS Ambulance with Federal Signal Rumbler Siren (http://www.youtube.com/watch?v=1s2Cq8xoS9E#ws)

*Stuurt (nogmaals) een mail naar BZK*  :P

Serieuze modus:
Dit systeem lijkt mij dus helemaal niks. En hoe ze vorm willen geven aan de sponsoring heb ik niet terug kunnen vinden. 'De ambulance die u nu voorbij komt is mede mogelijk gemaakt door ...'  ;D
De flister is/wordt binnenkort op grote schaal toegepast; ik denk dat we daar meer aan hebben dan dit systeem.

Overigens kun je ook het beestje bij zijn staart pakken, en het in het rijexamen en rijlessen op te nemen. Op dit moment wordt er te weinig aandacht besteed aan wat te doen bij taatuu. En daarnaast wordt spiegelen ook niet echt aangeleerd. Denk dat als daar wat meer aandacht aan wordt besteed, dat wij in hulpverleningsland al een stuk sneller ons werk kunnen doen O0
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: weetje_hgl op 6 september 2011, 14:57:53
rijexamen en rijlessen

De meeste mensen hebben na het behalen van hun papiertje, geen enkele rijles of rijexamen meer nodig, dus lijkt me dat juist niet een handige,...
IK denk dat je beter iedereen om de 5 jaar een "broem" rit kan laten doen, half uurtje rijden met een persoon naast je, die je instructies geeft, die bepaald of je volgens de regels kan auto rijden, en zo nee, dan ga je het circuit in van controles, maar zo ja, dan kan je weer 5 jaar veilig en "up to date" van het verkeer gebruik maken...

(bij die rit moeten dan ook de nieuwste regels besproken worden, denk aan de doorgetrokken streep (bij een spitsstrook), etc...
Want dat zorgd voor verwarring...
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: laksappie op 6 september 2011, 16:18:26
Laat het eerst maar eens duidelijk worden waar je heen moet als er prio aankomt.
De ene weg moet je zoveel mogelijk richting de berm zodat ze door het midden kunnen.
De Tweede liggen er grastegels naast de weg en moet je zoveel mogelijk op de as van de weg rijden.
Ik zie er wel wat in.
Het betekend dus wel dat je alsnog je ogen moet open houden.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Dokterswacht op 6 september 2011, 18:16:41
Meer licht en beter geluid op de voertuigen lijkt me beter. Op youtube Ambulance 02-112+politie Leeuwarden met spoed naar Marssum (http://www.youtube.com/watch?v=bojupBlT-M8#) zie je een filmpje van ambu 02-112 met Engels geluid en een prima verlichting rondom, met vervolgens een politie voertuig waarvan de verlichting (blauw-blauw) erg slecht zichtbaar is, en dan met name op wat grotere afstand.

Afgelopen weekend hoorde ik de 02-112 of de drentse tegenhanger waarvan ik het nummer even niet parraat heb, in de verte rijden. Geluid prima alsof er iemand in de woning vlak bij me, naar een film zat te kijken. Even later de nieuwe EG sirene op een tweede ambu, die slechts heel in de verte te horen was. De ambu's reden op dezelfde weg.

Ik zou dus gaan voor meer en betere verlichting, gecombineerd met geluid wat meer verschillende toonhoogtes kan produceren, waardoor er meer kans is dat een bepaalde toon een voertuig binnendringt.
En anders de Amerikaanse luchthoorn er bij op zetten om op het allerlaatste moment nog even de mensen de stuipen op het lijf te jagen  :D
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: JackM op 6 september 2011, 18:41:44
Zal vast aan mij liggen maar met de verlichting van het politie voertuig is naar mijn mening niks mis...
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Hammie op 6 september 2011, 18:49:45
Nee idd, zeker als je nagaat dat de meeste voertuigen worden uitgerust met de goedkoopste versie van de Freedom met schuin geplaatste flitsers..
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Gast op 6 september 2011, 19:15:43
Het voertuig in het filmpje heeft een Vista met het oudere niet-goedgekeurde patroon, de halve verspringen per helft. Dit is per definitie slechter zichtbaar omdat de verspringing te weinig is om op (verdere) afstand een zichtbaar wisselend signaal te geven, het is meer een continue blauwe lichtvlek die met een pulsje erin aan lijkt te staan. De zichtbaarheid van de nieuwere Vista's (links/rechts verspringen) is een stuk groter.
De Ultra Freedoms (de goedkoopste versie is nog altijd behoorlijk aan de prijzige kant ;D) gebruiken een heel ander systeem van lichtverspreiding, waarbij juist de schuin geplaatste reflectors nog altijd naar voren en achteren toe ruim voldoende lichtsignaal geven. Niet voor niets zit in een LED Vista een hele ring rondom om 180graden te kunnen coveren, bij een Freedom gebeurt dat door één voorkant (of achterkant) al.
Maar ik ga teveel offtopic  98uiye
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Dokterswacht op 6 september 2011, 19:39:20
Wat Caprice aangeeft over het half verspringen is exact wat ik bedoel. Dat is op afstand en dan ook nog eens in een spiegel van de auto gezien, erg slecht zichtbaar vind ik.

Dan is het flitsen van de ambusignalering een stuk beter zichbaar.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: 112wieringerwerf op 30 september 2011, 20:27:31
Ok  :)

Ik snap niet dat het met blauwe ledjes moet. Wat denk je dat er s'avonds gebeurd met dat blauwe licht.
Waarom nou niet gewoon uitschakelen van alle geluidsbronnen in de auto (inclusief telefoon) en dan eventueel een geluidssignaal laten horen. (kort, bv. 2 á 3 seconden) en dan de geluidsbronnen weer aan. (incl. telefoon, als je in gesprek bent)
Dat is toch veel beter?

Lijkt een beetje op de proef van de flister maar dan een ander principe.

Volgens mij moeten de hulpdiensten dan een zendlicensie hebben, dit is volgens mij voor hun niet haalbaar.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 30 september 2011, 21:37:25
Hoe was het vroeger dan, hadden hulpdiensten toen ook moeite om gezien/gehoord te worden?
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 7 oktober 2011, 16:16:26
Connexxion Ambulancezorg en MFT starten test met BlauwBlauw

09-09-2011

REGIO - Connexxion Ambulancezorg en Made For Traffic (MFT) starten in februari 2012 een uitgebreide praktijkproef met BlauwBlauw, een verkeerswaarschuwingssysteem voor hulpverleningsvoertuigen. Daartoe sloten beide partijen deze week een intentieovereenkomst. In een deel van de regio Noord- en Oost-Gelderland worden tijdens deze proef twintig- tot dertigduizend privévoertuigen uitgerust met een gratis BlauwBlauw-ontvanger. In ten minste drie ambulances van Connexxion Ambulancezorg worden de zenders ingebouwd.
BlauwBlauw is een waarschuwingssysteem naast de sirene en het zwaailicht. Het bestaat uit een zender in de ambulance en een ontvangertje in de auto van andere weggebruikers. Die ontvanger past op vrijwel elke gewenste, zichtbare plek in de auto en bevat vijf opvallende blauwe ledlampjes. Bij het inschakelen van sirene en zwaailicht van de ambulance, schakelt deze zender automatisch ook in.
Het stuurt een signaal vooruit dat de ledlampjes activeert en de automobilist waarschuwt dat een ambulance met spoed nadert. De zender in de ambulance activeert uitsluitend de ontvangers in voertuigen die voor de ambulance rijden. Tegemoetkomend verkeer, automobilisten op zijwegen of bewoners van omliggende woningen ontvangen geen signaal.
BlauwBlauw is een systeem dat direct ingevoerd kan worden, zonder dat wijziging van regelgeving nodig is en stoort niet op autoradio's of telefoons.

Ambulances die op weg zijn naar een ongeluk of een patiënt naar een ziekenhuis vervoeren, hebben vaak de grootste moeite om snel en veilig hun bestemming te bereiken. Personenauto´s worden steeds geluidsdichter, verkeersdrukte en omgevingsgeluid nemen toe en door een telefoongesprek of doordat de radio hard aan staat, worden ambulances vaak pas laat opgemerkt. Het gevolg is onvoorspelbare verkeersbewegingen door automobilisten. Voor ambulances die haast hebben, levert dat regelmatig vertraging en onveilige situaties op.

De Tweede Kamer heeft zich bij diverse gelegenheden voorstander getoond van invoering van een waarschuwingssysteem en drong eerder aan op een pilot met BlauwBlauw. Hier wordt nu door partijen gehoor aan gegeven.
Marcel van Pijkeren, manager Connexxion Ambulancezorg regio Noord en
Oost-^Gelderland: "De invoering van BlauwBlauw is een nuttige ontwikkeling in ambulanceland, past goed binnen het innovatiebeleid van Connexxion Ambulancezorg en draagt bij aan de doorlopende verbetering van onze dienstverlening."
Hans van der Made, directeur van Made for Traffic dat BlauwBlauw bedacht en ontwikkelde: "Als voormalig ambulancebestuurder heb ik zelf ervaren hoe onrustig een rit kan verlopen voor zowel patiënt als ambulancepersoneel. Dat bracht me op dit idee. Ik ben dan ook blij dat de grootste ambulancevervoerder van het land het beoogde doel van BlauwBlauw onderschrijft."
De praktijkproef in Noord- en Oost-Gelderland begint in februari 2012 met een zogenaamde nulmeting waarbij de huidige situatie in beeld wordt gebracht. Die wordt daarna vergeleken met de resultaten van de pilot. Daarnaast wordt onder het ambulancepersoneel en onder de gebruikers van BlauwBlauw een enquête gehouden over hun ervaringen.

Bron: veluweland (http://www.veluweland.nl/lokaal/lokaal/connexxion_ambulancezorg_en_mft_starten_test_met_blauwblauw_16556568.html)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Nachtbroeder op 8 oktober 2011, 13:33:15
Ok  :)

Ik snap niet dat het met blauwe ledjes moet. Wat denk je dat er s'avonds gebeurd met dat blauwe licht.
Waarom nou niet gewoon uitschakelen van alle geluidsbronnen in de auto (inclusief telefoon) en dan eventueel een geluidssignaal laten horen. (kort, bv. 2 á 3 seconden) en dan de geluidsbronnen weer aan. (incl. telefoon, als je in gesprek bent)
Dat is toch veel beter?

Lijkt een beetje op de proef van de flister maar dan een ander principe.

Hoe wil je dat dan gaan doen? Het hele RF spectrum platdrukken? Dan wens ik je daar veel succes mee ::)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Markvniel op 11 oktober 2011, 09:29:22
Connexxion Ambulancezorg en MFT starten test met BlauwBlauw

09-09-2011

Het stuurt een signaal vooruit dat de ledlampjes activeert en de automobilist waarschuwt dat een ambulance met spoed nadert. De zender in de ambulance activeert uitsluitend de ontvangers in voertuigen die voor de ambulance rijden. Tegemoetkomend verkeer, automobilisten op zijwegen of bewoners van omliggende woningen ontvangen geen signaal.

Bron: veluweland (http://www.veluweland.nl/lokaal/lokaal/connexxion_ambulancezorg_en_mft_starten_test_met_blauwblauw_16556568.html)

Handig, als ik dus van een zijweg kom en aan rij op de weg waar de ambu rijdt krijg ik dat signaal niet, gaan mijn lampjes niet branden en hoef ik dus niet op te letten! Gevolg! Boem! 98uiye
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: kaasje op 11 oktober 2011, 11:26:27
Lekkere drogrede, ik rij ook altijd zonder te kijken een weg op omdat mijn medeweg(mis)bruikers geen zwaailichten voeren...

Ik zou bijna een Need for Speed achtig systeem bedenken (NFS4 Hot Pursuit) waarbij op grote afstand van een hulpdienst 1 lampje brandt en hoe dichter je bij komt meerdere lampjes gaan branden. Als een chauffeur dus ziet dat er heel snel nieuwe lampjes bij komen hij kan weten dat dit een tegemoetkomende hulpdienst is, bij een langzaam toenemende hoeveelheid lampjes een achterop komend voertuig waarna er tijdig een veilige uitwijkplaats gezocht kan worden.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: André Welten op 11 oktober 2011, 14:33:52
Hoe was het vroeger dan, hadden hulpdiensten toen ook moeite om gezien/gehoord te worden?
vroeger zat er in een auto een autoradio met ongeveer 5 watt muziekvermogen. Heden ten dage is dat iets meer.......
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Scaniafan op 20 oktober 2011, 15:42:57
vroeger zat er in een auto een autoradio met ongeveer 5 watt muziekvermogen. Heden ten dage is dat iets meer.......

+ de geluidsisolatie van hedendaagse auto's is wat sterker
+ de gemiddelde acceptatiegrens van een weggebruiker is verhard, waardoor veel mensen zoiets hebben van "rot toch een eind op". HV voertuig of niet.

En juist dat laatste is een groot probleem waar 5 LED-lampjes niets aan kunnen veranderen.


Verder had ik laatst de MICU van Nijmegen op de waalbrug achter me zitten. Het is dat ie groot is en dus van op het Trajanusplein al opviel (terwijl ik op de waalbrug reed). Daar komt bij dat ik behoorlijk getraind ben in het spiegelen etc. Maar door het blauw en de sirenes kwam het zeker niet dat ie opviel.

Ik hoorde de sirene pas toen de MICU naast mij reed, en dat was zonder radio aan in een Lelijke Eend :-X
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 20 oktober 2011, 15:56:19
Hoeveel decibel verschil zit er in de sirene toen en nu?
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: gebruiker0401206 op 20 oktober 2011, 21:05:30
Wederom typisch Nederlands...

We gaan iets nieuws ontwikkelen, en liefst met zoveel mogelijk techniek en inbouwen in andere auto's.
Er bestaat allang een systeem dat prima werkt (Rumbler en Howler), die ook compatible zijn met bestaande sirenes die in NL bestaan.

Waarom zou je nodeloos in andermans auto's dingen gaan inbouwen als je gewoon door het kiezen van een goed signaleringspakket en nadenken over de positie van de verlichting even effectief kan zijn.

Groeten, Ruud
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 21 januari 2012, 22:47:09
We zijn een tijdje verder, iemand misschien info en misschien (nieuwe) leden met een mening?
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: INRI op 27 augustus 2012, 09:45:02
'Blauwblauw' waarschuwt bij spoed

ERMELO - Automobilisten uit de gemeenten Harderwijk, Putten en Ermelo beginnen vandaag aan een proef met BlauwBlauw. Dat is een systeem in de auto dat waarschuwt voor naderende politie- en brandweerauto's en ambulances.

Auto's zijn steeds beter geïsoleerd, waardoor bestuurders sirenes tegenwoordig minder snel horen. Bij het nieuwe systeem laat een zender in de hulpverleningsvoertuigen een lampje in de auto knipperen.

BlauwBlauw moet ervoor zorgen dat hulpdiensten minder vertraging oplopen. Aan de proef doen 35.000 automobilisten mee.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1747961/Blauwblauw-waarschuwt-bij-spoed.htm (http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1747961/Blauwblauw-waarschuwt-bij-spoed.htm)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: tower-ladder op 27 augustus 2012, 23:29:19
;D verschrikkelijk gelachen, net in het journaal, met veel bombarie het kastje geïntroduceerd, doen ze een test met een ambulance vlak achter de auto van de journalist werkt het niet !
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: RAdeR op 28 augustus 2012, 19:32:14
Alle automobilisten ontvangen kleine ‘BlauwBlauw-zwaailichtjes’
Gelderland krijgt waarschuwingssysteem voor hulpdiensten
Zo’n 35.000 automobilisten in Ermelo, Harderwijk en Putten kunnen vanaf 31 augustus
deelnemen aan een proef met het verkeerswaarschuwingssysteem BlauwBlauw. BlauwBlauw
waarschuwt automobilisten dat van achteren een hulpverleningsvoertuig nadert met
zwaailichten en sirene.
De inwoners van de drie gemeenten krijgen een ontvanger, die voorzien is van vijf blauwe
leds. De ontvanger kan eenvoudig op een voor de bestuurder zichtbare plek in de auto worden
bevestigd. De proef duurt drie maanden.

Werking van BlauwBlauw
BlauwBlauw bestaat uit een zender die wordt ingebouwd in de ambulances van Connexxion
Ambulancezorg en voertuigen van de brandweer. De zender communiceert met de kleine
ontvanger in de privévoertuigen. De ontvanger wordt geactiveerd als van achteren een
hulpverleningsvoertuig nadert. Zo kan de automobilist ruim op tijd de weg voor de ambulance
en brandweer vrijmaken.

Proef
Voor de proef is het noodzakelijk dat zo veel mogelijk automobilisten uit Ermelo, Harderwijk
en Putten de (gratis) ontvanger plaatsen. Zij krijgen deze thuis bezorgd. Daarnaast wordt de
automobilisten verzocht deel te nemen aan een enquête. De uitkomsten van de proef worden
geanalyseerd door het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV).

Betrokkenen
BlauwBlauw is bedacht en ontwikkeld door Made for Traffic. Eigenaar Hans van der Made
uit Ermelo is geïnspireerd door diens jarenlange ervaring als ambulancechauffeur. Van der
Made: “In dit systeem zit jaren van ontwikkeling en productie. Ik ben blij dat we het nu in de
praktijk kunnen brengen en zo een bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid. Als de
pilot slaagt, voorzien we een landelijke uitrol van het systeem.”
De noviteit spreekt Connexxion Ambulancezorg aan, waardoor zij het samenwerkingsverband
met Made for Traffic is aangegaan. Marcel van Pijkeren, regiomanager van Connexxion
Ambulancezorg: “Connexxion heeft innovatie hoog in het vaandel. De ontwikkeling van het
waarschuwingssysteem BlauwBlauw past heel goed binnen ons innovatieprogramma.” Beide
organisaties verwachten veel van de proef.

Achtergrond
Hulpverleningsvoertuigen die op weg zijn naar een calamiteit, of ambulances die een patiënt
vervoeren, hebben vaak de grootste moeite om snel en veilig hun bestemming te bereiken.
Door de drukte op de weg, een telefoongesprek in de auto of doordat de radio hard aan staat,
worden ze vaak pas in een laat stadium opgemerkt. Voor hulpverleningsvoertuigen die haast
hebben, levert dat niet alleen vertraging op, maar regelmatig ook onveilige situaties.
BlauwBlauw moet er voor zorgen dat weggebruikers sneller en veiliger reageren op de
nadering van een ambulance of een ander hulpverleningsvoertuig. Voor de ambulance en de
patiënt betekent dit een rustiger rit en kan de plaats van het ongeval of het ziekenhuis sneller
worden bereikt. Dit zou onder meer kunnen leiden tot minder verkeersdoden. De Tweede
Kamer heeft bij diverse gelegenheden aandacht gevraagd voor invoering van een
waarschuwingssysteem.
De proef wordt mede gefinancierd door de Provincie Gelderland, enkele zorgverzekeraars en
de gezamenlijke pilotpartners.
Meer informatie is te vinden op www.blauwblauw.com (http://www.blauwblauw.com).
De enquête staat op www.blauwblauw.com/enquete (http://www.blauwblauw.com/enquete)

https://www.everyoffice.nl/cmspanel/userfiles/235/files/Persbericht%20uitgebreide%20proef%20met%20blauwblauw%20landelijk%20-%20Connexxion.pdf (https://www.everyoffice.nl/cmspanel/userfiles/235/files/Persbericht%20uitgebreide%20proef%20met%20blauwblauw%20landelijk%20-%20Connexxion.pdf)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: gebruiker0401206 op 28 augustus 2012, 22:29:30
Een op afstand bestuurd kastje dat ter hoogte van de binnenspiegel reageert op een naderend hulpverleningsvoertuig... en werkt ook nog alleen op korte afstand.

Welke meerwaarde biedt dit? Een dashboardflitser, mits op de juiste hoogte geplaatst (zeker bij ambulances, is er bij Sprinters een mooie plek bij de luchtroosters op de motorklep) en je hebt toch exact hetzelfde effect? Je hebt dan bij je voorligger exact op binnenspiegelhoogte een mooie blauwe flits. Synchroniseer de koplamp wigwag met de frontflitsers, zodat signalen aan de voorzijde van het voertuig niet verwassen tot 1 continu brandende lichtimpuls in spiegel.

En het is niet afhankelijk van de status van de batterij van het kastje in de auto...
Verder denk ik dat een goed geplaatse dashboardflitser, of waterdichte flitser op de motorkap vele malen goedkoper is dan alle auto's uitrusten met zo'n kastje en transponders in alle hulpverleningsvoertuigen.

Door goed plaatsen van signalering aan de voorzijde van een voertuig bereik je naar mijn mening een veel beter effect...

Als voorbeeld zou ik oa de RWS Nissan Navarra's willen aanhalen. Sommige voertuigen beschikken over flitsers in de grille en links/rechts op het dashboard. Zodra deze voertuigen komen aanrijden weerkaatst er altijd een helder waarschuwingssignaal in een binnenspiegel.

Dashboardflitsers moeten wel op de juiste hoogte gemonteerd worden om zichtbaar te zijn, dus bij een personenauto ter hoogte van de binnenspiegel en niet op het dashboard.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: erdebee op 28 augustus 2012, 22:49:32
Dashboardflitsers moeten wel op de juiste hoogte gemonteerd worden om zichtbaar te zijn, dus bij een personenauto ter hoogte van de binnenspiegel en niet op het dashboard.
Kunnen we dus concluderen dat "dashboardflitser" een verkeerde naam is  098uo 98uiye
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Live op 30 augustus 2012, 17:54:57
Jordy Delwel ‏@JordyDelwel
Hij is binnen! Het BlauwBlauw waarschuwingssysteem #pilot #Harderwijk #hulpdiensten #verkeer http://twitpic.com/show/large/aooxb4 (http://twitpic.com/show/large/aooxb4)

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ftwitpic.com%2Fshow%2Flarge%2Faooxb4&hash=b82a9af34505d00320bb7a73833b0139)
12:56 PM - 28 Aug 12
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Live op 30 augustus 2012, 18:01:20
'Blauwblauw' waarschuwt bij spoed (http://www.youtube.com/watch?v=rW-zu3Ubi60#ws)
Published on Aug 27, 2012 by TVGelderland
'Blauwblauw' waarschuwt bij spoed
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: RAdeR op 3 september 2012, 11:24:55
Blauwblauw (http://www.youtube.com/watch?v=8QK-1LeTJdc#)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 3 september 2012, 14:19:15
Een op afstand bestuurd kastje dat ter hoogte van de binnenspiegel reageert op een naderend hulpverleningsvoertuig... en werkt ook nog alleen op korte afstand.

Welke meerwaarde biedt dit? Een dashboardflitser, mits op de juiste hoogte geplaatst (zeker bij ambulances, is er bij Sprinters een mooie plek bij de luchtroosters op de motorklep) en je hebt toch exact hetzelfde effect? Je hebt dan bij je voorligger exact op binnenspiegelhoogte een mooie blauwe flits. Synchroniseer de koplamp wigwag met de frontflitsers, zodat signalen aan de voorzijde van het voertuig niet verwassen tot 1 continu brandende lichtimpuls in spiegel.

En het is niet afhankelijk van de status van de batterij van het kastje in de auto...
Verder denk ik dat een goed geplaatse dashboardflitser, of waterdichte flitser op de motorkap vele malen goedkoper is dan alle auto's uitrusten met zo'n kastje en transponders in alle hulpverleningsvoertuigen.

Door goed plaatsen van signalering aan de voorzijde van een voertuig bereik je naar mijn mening een veel beter effect...

Als voorbeeld zou ik oa de RWS Nissan Navarra's willen aanhalen. Sommige voertuigen beschikken over flitsers in de grille en links/rechts op het dashboard. Zodra deze voertuigen komen aanrijden weerkaatst er altijd een helder waarschuwingssignaal in een binnenspiegel.

Dashboardflitsers moeten wel op de juiste hoogte gemonteerd worden om zichtbaar te zijn, dus bij een personenauto ter hoogte van de binnenspiegel en niet op het dashboard.

Nee, je hebt niet hetzelfde effect aangezien 90% van de automobilisten tegenwoordig niet of nauwlijks meer spiegelt.
Ook verschilt de binnenspiegel hoogte per autotype de spiegel van een VW Golf hangt veel lager als van een Toyota Landcruiser
Maar het blauwblauw systeem zou meer effect hebben als de lampje in het direkte zichtveld van de bestuurder zou worden gemonteerd dus boven de klokkenwinkel boven op het dashboard.
En dan maar hopen dat de automobilist in de gaten heeft wat te doen in die situatie
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Gast op 3 september 2012, 14:30:11
Nee, je hebt niet hetzelfde effect aangezien 90% van de automobilisten tegenwoordig niet of nauwlijks meer spiegelt.

Dat is, mijns inziens, ook de kern van het probleem. Zo'n blauwblauw-apparaatje is slechts symptoombestrijding, ideaal gezien moet de problematiek bij de bron aangepakt worden; de oplettendheid en waarneming van de autobestuurder(s). De gemiddelde autobestuurder spiegelt inderdaad niet of nauwelijks, je kunt er alles aan doen om zoveel mogelijk blauw en lawaai te maken, en dan die kastjes in auto's monteren natuurlijk, maar of het gaat werken? Het meest ideaal gezien zou je alle autorijders moeten "heropvoeden" om zich opnieuw bewust te maken dat ze niet de enige op het asfalt zijn  ;D maar dat is ook een onmogelijke taak....
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: KJS op 3 september 2012, 17:23:40
Vandaag kennis mogen maken met een A1 ambulance en een knipperend kastje.

Het werkte wel, want 'iedereen' stond gelijk stil (voor groene verkeerslichten) en ambulance kreeg alle ruimte.

--

Tot nu toe hebben een aantal ambulances dit systeem, waaronder de 06-182, 06-183 en 06-187 (deze heb ik zelf gezien)
En de brandweer in Harderwijk krijgt deze week de zenders, deze komen op de 06-7232, 06-7231  en de 06-7251
De OVD-West (06-7091) is al uitgerust met de zender.

Voor de geïnteresseerde, hieronder een foto van het kastje;
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.kjsfotografie.nl%2Fhv%2Ffoto%2Fovd-blauwblauw.jpg&hash=a56e17d61ec940152a73460ef5515db5)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: r.bles op 7 september 2012, 08:07:42
Hallo,  het lijkt mij inderdaad ook dat er iets moet gebeuren op dit gebied. merk zelf met A1 dat er soms goed gereageerd wordt maar vaker niet.

Als je zo'n kastje op je binnen spiegel monteerd dan moet je die kant al uit kijken en zou je de ambu in je spiegel ook al kunnen zien??

Of heeft dat kastje zo een hoge licht opbrengst?? mensen kijken immers niet vaak in hun spiegels is mijn idee. of ben ik nu te kritisch??
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: FlyingDutchman op 7 september 2012, 09:45:56
Vandaag kennis mogen maken met een A1 ambulance en een knipperend kastje.

Het werkte wel, want 'iedereen' stond gelijk stil (voor groene verkeerslichten) en ambulance kreeg alle ruimte.
[...]
:o Neem me niet kwalijk hoor, maar dit snap ik niet. Betekent dit dat die 'iedereen' (of een groot percentage daarvan) een blauwblauw-kastje in zijn auto had? Misschien heb ik iets gemist maar zijn die al op grote schaal uitgedeeld?

Overigens ben ik een paar dagen terug ook geschrokken - de ambu kwam uit een zijstraat zo'n 25 m voor me en ik kon hem echt pas op het laatste moment horen toen ik hem al lang gezien had. En die had nog wel van die nieuwe elektronische Martinhoorns (was natuurlijk in München) maar ik had de indruk dat de versterker op een laag pitje stond (nachtstand? bestaat zoiets?). Hier is overigens nog geen sprake van systemen à la Blauwblauw... wie durft het aan om het hier in te voeren?  998765
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 7 september 2012, 11:03:46
@FD,
Het kunnen er best veel zijn.

Gelderland krijgt waarschuwingssysteem voor hulpdiensten
Zo’n 35.000 automobilisten in Ermelo, Harderwijk en Putten kunnen vanaf 31 augustus
deelnemen aan een proef met het verkeerswaarschuwingssysteem BlauwBlauw.
Nachtsirene bestaat dus wel.
Denk dat hij op de nacht stand staat (halvekracht) Anders hoor je hem wel hoor!!
Als het goed is zal de nachtsirene een aantal decibel minder zijn dan de dagsirene. Dit om 's nachts overlast te vermijden. Normaal wordt er 's nachts alleen maar met zwaailichten gereden en mocht het nodig zijn om de sirene aan te doen is de nachtsirene meer als genoeg zodat alleen op het punt waar de ambu zich bevindt de sirene gehoord wordt.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: rooster op 7 september 2012, 12:40:49
Zullen we als het onderzoek is afgelopen hier nog iets van terug horen? net als de sirene die over je auto radio ging? Dit geld kunnen ze veel beter in andere zaken steken.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 7 september 2012, 12:52:36
@rooster,

U bedoelt de Flister (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=25604.msg984836#msg984836)?
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Jerommeke op 7 september 2012, 13:08:42
Toch vreemd dat men in landen als bijvoorbeeld Amerika wél stopt als er een HV-voertuig naderd... Daar ben je ook strafbaar als je niet stil gaat staan aan de kant van de weg (én hoor/zie je HV-voertuigen wél aankomen, ook als je doof bent)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: sylvester1986 op 7 september 2012, 13:16:39
(én hoor/zie je HV-voertuigen wél aankomen, ook als je doof bent)
Daarom meer licht en herrie, met voorkeur Rood/Blauwe signalering en Engelse/Amerikaanse Sirene. 098uo
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Jerommeke op 7 september 2012, 14:45:59
Daarom meer licht en herrie, met voorkeur Rood/Blauwe signalering en Engelse/Amerikaanse Sirene. 098uo

In plaats van allerlei dure en technische ontwikkelingen die achteraf toch niet blijken te werken (zoals de Flister niet is door gegaan etc.) zou dat een (veel) goedkopere oplossing zijn...
Ieder voertuig standaard met alternerende koplampen (links-rechts ipv groot licht aan/uit) uitrusten, evt. met witte flitsers in de lichtbalk (zoals het MMT een tijdje heeft gehad).

Men heeft het er altijd over dat het verkeer zoveel drukker is geworden... In hulpverleningsland is de tijd echter stil blijven staan. De eerste Porsche's van de Verkeersgroep reden met één blauwe pit en twee halogeen knipperlampen voorin. De nieuwste Volvo heeft twee led-flitsers en één klein blauw led pitje achterop....
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Neetje op 7 september 2012, 15:26:36
Ik heb mij laten vertellen door iemand in de opbouwbusiness dat alternerende koplampen geen optie meer zijn, omdat elke keer als er 1 koplamp uit gaat de boordcomputer van de auto een foutmelding registreert dat er een koplamp stuk is. En als dit te vaak voorkomt gaat de auto in 'repair-modus' en wil hij niet harder meer dan 40km/h.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: DiNozzo op 7 september 2012, 16:33:24
In plaats van allerlei dure en technische ontwikkelingen die achteraf toch niet blijken te werken (zoals de Flister niet is door gegaan etc.) zou dat een (veel) goedkopere oplossing zijn...
Ieder voertuig standaard met alternerende koplampen (links-rechts ipv groot licht aan/uit) uitrusten, evt. met witte flitsers in de lichtbalk (zoals het MMT een tijdje heeft gehad).

Je tweede voorstel is zelfs makkelijk uit te voeren. Op de politievoertuigen zitten toch al take-downs.  Ik ben er ook voor om achter rood mee te nemen in de signalering. Elke keer als ik dat in België zie (rode signalering naar achter) vind ik dat het veel beter opvalt dan amber.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Haageneesch op 7 september 2012, 16:35:07
Ik heb mij laten vertellen door iemand in de opbouwbusiness dat alternerende koplampen geen optie meer zijn, omdat elke keer als er 1 koplamp uit gaat de boordcomputer van de auto een foutmelding registreert dat er een koplamp stuk is. En als dit te vaak voorkomt gaat de auto in 'repair-modus' en wil hij niet harder meer dan 40km/h.
Dan maken we er toch knipperende mistlichten van - iets dat veel ambulance's al hebben - toch?
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: rooster op 7 september 2012, 21:00:25
Zelf werk ik in Groningen op de ambu, daar hebben ze nog wel resepect voor OSG, ik heb menig auto in de sloot zien vliegen omdat ze maar altegraag aan de kant wouden gaan. Maar ik ben het met jullie eens dat er met (nog) meer verlichting winst valt te halen. Maar z,n discobak als in de usa hoeft van mij ook weer niet(trouwens die hoorns vind ik wel vet).
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: ijsselvechter op 16 september 2012, 11:39:47
Onze nieuwe voertuigen (Mercedes sprinter Otaris van Visser) zijn voorzien van Bi-xenon. Hierbij klapt een spiegel om voor grootlicht en gaat er dus geen lamp uit of aan. Deze lampen alterneren i.c.m. de mistlampen. Vooral het grote licht is enorm fel en wordt zeer goed opgemerkt door medeweggebruikers. Uiteraard is het alterneren uitschakelbaar. In Twente rijden ze ook met dat systeem.
Voor zover ik weet is het links/rechts alterneren al een paar jaar niet meer toegestaan. Alleen nog op de oudere voertuigen waar dat al op zit.
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Pully op 16 september 2012, 14:16:10
Ik heb zojuist dit topic ontdekt en doorgelezen.

Maar ik ben van mening dat zeker bij de politie de verlichting beter kan en meer kan. Maar dat is helaas niet toegestaan door mensen die daar voor geleerd hebben. Dat de herrie bij HV voertuigen niet goed hoorbaar is, heeft te maken met een natuurkundig verschijnsel. Je kan wel meer herrie op een voertuig zetten, maar met hogere snelheden gaan deze geluiden ook verloren. De hoorn/speaker zit aan de voorzijde van het voertuig. Doordat het voertuig met een bepaalde snelheid rijd, duwt het voertuig het geluid naar de zijkant en de hoorn/speaker kan het geluid niet ver genoeg naar voren brengen. Hierdoor hoor je een HV-voertuig pas als deze naast je rijdt of als deze je al voorbij is op de snelweg.

Ik vind dan ook dat we dit apparaat een kans moeten geven. Het is een extra hulpmiddel voor de hulpverleners.
Het apparaat moet dan op het moment van invoeren, verplicht in iedere nieuwe auto zitten. Voor oudere auto's moet het ingebouwd worden tijdens de APK. Zonder het apparaat wordt de auto afgekeurd.

Ik las ook iets over batterijen van het apparaat. Dit kan heel simpel opgelost worden door het gewoon op de accu aan te sluiten.

Als laatste als het in ieder voertuig ingebouwd wordt, dan kunnen de kosten ook heel laag zijn. Het gaat natuurlijk niet alleen om personenauto's, maar ook vrachtwagens, (stads)bussen, bedrijfsauto's, brommobielen en invalidevoertuigen. Bij die laatste 2 heb je alleen niet de stok van de APK achter de deur.

Het enige probleem is dat de buitenlandse voertuigen het kastje niet hebben...
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Ludovicus op 23 september 2012, 12:54:47
Ik vind dan ook dat we dit apparaat een kans moeten geven. Het is een extra hulpmiddel voor de hulpverleners.
Het apparaat moet dan op het moment van invoeren, verplicht in iedere nieuwe auto zitten. Voor oudere auto's moet het ingebouwd worden tijdens de APK. Zonder het apparaat wordt de auto afgekeurd.

Het enige probleem is dat de buitenlandse voertuigen het kastje niet hebben...

Ook als ik een auto zou importeren uit Duitsland, Frankrijk of de Us van A heeft dit niet.. en ja, ik kan ook een nieuwe auto importeren.....
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: PietjePuk op 23 september 2012, 13:01:51
Een import auto moet per definitie toch gekeurd worden?
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen,/auto-importeren.html (http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen,/auto-importeren.html)
Titel: Re: Blauwblauw signalering in voertuig bij nadering van hulpverleningsvoertuig met ogs
Bericht door: Pully op 24 september 2012, 13:36:09
Ook als ik een auto zou importeren uit Duitsland, Frankrijk of de Us van A heeft dit niet.. en ja, ik kan ook een nieuwe auto importeren.....
Een import auto moet per definitie toch gekeurd worden?
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen,/auto-importeren.html (http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen,/auto-importeren.html)

Ieder voertuig wat geimporteerd wordt, moet gekeurd worden en daarna een Nederlands kenteken voor worden aangevraagd. Dus dat is heel simpel op te lossen. Bij aanvraag van het Nederlandse kenteken dien je een bewijs bij te voegen dat het kastje in je auto is ingebouwd door een erkend bedrijf.