Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 82808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 29 juli 2008, 22:46:42
Wie o wie heeft dezelfde problemen?

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/80032

Brandweer Utrecht grijpt terug naar analoge portofoons

Utrecht - De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) heeft een aanbesteding uit gedaan voor het aanschaffen van 750 analoge portofoons. Dit betekent dat de VRU gedeeltelijk afstapt van het C-2000 systeem. De digitale portofoons zouden niet voldoen in de praktijk.

Een woordvoerster van de VRU bevestigt dinsdag 28 juli tegenover Blik op Nieuws dat men inderdaad een aanbesteding heeft gedaan. Lees meer hierover op Blikop112.nl

Ontvangst en bereik slecht inpandig
In de praktijk blijkt dat de huidige C-2000 portofoons niet aan de eisen voldoen. Zo is de ontvangst en het bereik in een pand niet optimaal. Tevens kunnen de brandweermensen wanneer zij handschoenen dragen moeilijk de knoppen van de C-2000 portofoons bedienen.

Om ongevallen te voorkomen heeft men daarom besloten om de digitale portofoons weer om te ruilen voor de ouderwetse analoge portofoons.

De woordvoerster benadrukt dat het alleen om de portofoons gaat voor de onderlinge communicatie tussen de brandweermensen bij branden en incidenten. De communicatie tussen de meldkamer en brandweer blijft wel via C-2000 lopen.

Wanneer men weer gaat werken met de analoge portofoons is nog niet bekend.


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #31 Gepost op: 30 juli 2008, 01:29:41
Brandweer Utrecht grijpt terug naar analoge portofoons
Utrecht - De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) heeft een aanbesteding uit gedaan voor het aanschaffen van 750 analoge portofoons. Dit betekent dat de VRU gedeeltelijk afstapt van het C-2000 systeem. De digitale portofoons zouden niet voldoen in de praktijk.

Een woordvoerster van de VRU bevestigt dinsdag 28 juli tegenover Blik op Nieuws dat men inderdaad een aanbesteding heeft gedaan. Lees meer hierover op Blikop112.nl

Ontvangst en bereik slecht inpandig
In de praktijk blijkt dat de huidige C-2000 portofoons niet aan de eisen voldoen. Zo is de ontvangst en het bereik in een pand niet optimaal. Tevens kunnen de brandweermensen wanneer zij handschoenen dragen moeilijk de knoppen van de C-2000 portofoons bedienen.

Om ongevallen te voorkomen heeft men daarom besloten om de digitale portofoons weer om te ruilen voor de ouderwetse analoge portofoons.

De woordvoerster benadrukt dat het alleen om de portofoons gaat voor de onderlinge communicatie tussen de brandweermensen bij branden en incidenten. De communicatie tussen de meldkamer en brandweer blijft wel via C-2000 lopen.

Wanneer men weer gaat werken met de analoge portofoons is nog niet bekend.
 
BRON : BLIK OP NIEUWS
twitter : @fotomiche , @regio14nl


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #32 Gepost op: 30 juli 2008, 01:30:37
Dit stond op 112actueel

Utrecht - 28-07-2008
Wie heeft dat kunnen denken. Nog niet al te lang geleden stond HET nieuwe systeem voor de deur. Maar helaas voor C2000. De tijdvertraging en het slechte bereik op DMO doen steeds meer korpsen besluiten om terug te gaan naar de conventionele analoge portofoons.
Zo ook Veiligheidsregio Utrecht. Zij gaan het komende jaar 750 conventionele analoge UHF-portofoons aanschaffen voor de brandweerkorpsen Abcoude, Amersfoort, Baarn, Breukelen, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Loenen, Lopik, Maarssen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Ronde Venen, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg en Zeist.
De levering wordt momenteel aanbesteedt. Indien de opdracht is gegund, volgt de levering waarvoor een jaar gepland staat.
Maar Velligheidsregio Utrecht staat niet op zichzelf. Er zijn meerdere regio`s en gemeentekorpsen die hun buik vol hebben van DMO en terugkeren of al teruggekeerd zijn op analoog. Ook in de Rotterdamse haven gaat men terug naar analoog. Limburg Noord gaat gebruik maken van Object porto's in Analoge vorm, maar dan in de VHF band.
DMO wordt gebruikt voor onderlinge communicatie. Deze vorm van communicatie is hoofdzakelijk in gebruik bij de brandweer en wordt daar gebruikt voor onderlinge communicatie tussen ploegen van dezelfde eenheid. Deze communicatie is voor hulpverleners van levensbelang. Uitval van hun verbindingsmiddelen kan desastreus zijn.
twitter : @fotomiche , @regio14nl


Gast

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 30 juli 2008, 09:55:01
Wat zou de overweging kunnen zijn om nu UHF in plaats van VHF frequenties te willen gaan gebruiken? Is VHF storingsgevoeliger dan UHF of zijn de "oude" BRW kanalen inmiddels gereserveerd voor andere gebruikers of zijn er andere motieven om nu in de UHF te gaan zitten?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #34 Gepost op: 30 juli 2008, 10:46:08
Ik dacht dat er daarvoor geen licenties meer zijn en men daarom moet uitwijken


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #35 Gepost op: 30 juli 2008, 21:05:17
na mijn weten zo het annaloog kanaal nog 2 jaar ernaast blijven liggen in gevan van niet werken ik kan het ook fout hebben hoor kwa tijd
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


fire man

  • chauffeur incident bestrijder industriel sbb lid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2008, 21:28:31
de reden dat de stad utrecht niet tussen het lijstje staad is omdat utrecht net nieuwe analoge portofoons heeft aangeschat .
deze zijn overal  in gebruik op alle posten in en rond utrecht te weten:De meern , Voordorp(oost ) Tolsteeg(centrum )  ,Schepenbuurt (noord) ,Zuilen ,Leidsche Rijn en Vleuten/Haarzuilens
mijn ervaring is dat ze goed werken en ik heb nog nooit last gehad van een storring of onderbreking van een gesprek of iets dergelijks


kevin27

  • Manschap A | Aspirant N4 Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 441
Reactie #37 Gepost op: 30 juli 2008, 22:02:36
de reden dat de stad utrecht niet tussen het lijstje staad is omdat utrecht net nieuwe analoge portofoons heeft aangeschat .
deze zijn overal  in gebruik op alle posten in en rond utrecht te weten:De meern , Voordorp(oost ) Tolsteeg(centrum )  ,Schepenbuurt (noord) ,Zuilen ,Leidsche Rijn en Vleuten/Haarzuilens
mijn ervaring is dat ze goed werken en ik heb nog nooit last gehad van een storring of onderbreking van een gesprek of iets dergelijks

Zitten deze nog op de "Oude" kanalen?
Sollicitatie Hoofdagent Amsterdam


fire man

  • chauffeur incident bestrijder industriel sbb lid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #38 Gepost op: 1 augustus 2008, 16:51:35
Zitten deze nog op de "Oude" kanalen?

pff ik heb echt geen idee ik weet wel dat de ferqenties een tijdje op een ander forum hebben gestaan
maar ik denk dat het  allemaal nieuwe kanalen zijn
iedere post heeft een eigen kanaal en dan op volgorde van de voertuig nummering 3 (302+303+307+308)De Meern 4(402+403+407) Vleuten 5(502+503+507) Zuilen en ga zo maar veder


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #39 Gepost op: 1 augustus 2008, 17:40:49
Als AGS baal ik van deze ontwikkeling. In het pré-C2000-tijdperk moest ik wanneer ik ter plaatse kwam nog bijna geheel worden bijgepraat over de situatie ter plaatse. Daardoor duurde het enige tijd voor ik ook daadwerkelijk aan de slag kon. Operationeel inefficient en vervelend.
Sinds C2000 er is, kan ik al tijdens het aanrijden meeluisteren en kan ik als ik ter plaatse kom direct aan de slag. Bijzonder prettig.
Met analoge porto's zijn de eenheden ter plaatse misschien een stukje beter af, maar is de communicatie met in ieder geval de AGS'en weer terug bij af. Jammer! Ik ben dan ook blij dat ik in de regio Amsterdam Amstelland nog kan genieten van de voordelen van C2000. Ik hoop dan ook dat beide systemen naast elkaar zullen staan: voor overleg binnen de ingezette ploegen objectportofoons, maar voor communicatie met de OVD etc. C2000!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter