Reanimatie inzet in verpleeghuis

Auteur Topic: Reanimatie inzet in verpleeghuis  (gelezen 25969 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 24 september 2013, 14:33:38
Citaat van: -Joost- link=msg=1203979 date=1380025026
Daarbij wordt hopelijk rekening gehouden met het feit dat het kan voorkomen dat de ambu rijdt voor een circulatiestilstand c.q. vitaal instabiele patiënt, maar waar sprake is van een situatie waarin niet gereanimeerd gaat worden en je al helemaal geen brandweermannen naar binnen wil hebben stormen?

Overigens is het niet raar dat een instelling een ambu oproept om zo snel mogelijk ALS ondersteuning ter plaatse te krijgen, daar beschikt men immers zelf niet over. Het is wel raar dat een zorginstelling geen BLS zorg kan verlenen bij instabiele patiënten.

Elke zorginstelling kan dat. Als je een brandweerman kan leren reanimeren dan kan je ook al het personeel in een verpleegtehuis leren reanimeren.

Dat de brandweer uitrukt met de ambulancedienst naar een verpleegtehuis stelt nog niet dat het ineens ALS zorg is. Het zou normaal zijn als de zusters in het verpleegtehuis de reanimatie opstarten, er een paar ambulancebroeders en evt. de verpleegtehuisarts/huisarts ter plaatse komen. Allemaal medische zorgprofessionals die reageren op een situatie binnen een zorginstelling.

Ik zou ook een ander verpleegtehuis zoeken als ze me daar vertellen dat ze de brandweer bellen als mama een hartstilstand krijgt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #21 Gepost op: 24 september 2013, 14:35:36
Citaat van: 024 link=msg=1203983 date=1380026018
Elke zorginstelling kan dat. Als je een brandweerman kan leren reanimeren dan kan je ook al het personeel in een verpleegtehuis leren reanimeren.

Dat de brandweer uitrukt met de ambulancedienst naar een verpleegtehuis stelt nog niet dat het ineens ALS zorg is. Het zou normaal zijn als de zusters in het verpleegtehuis de reanimatie opstarten, er een paar ambulancebroeders en evt. de verpleegtehuisarts/huisarts ter plaatse komen. Allemaal medische zorgprofessionals die reageren op een situatie binnen een zorginstelling.

Ik zou ook een ander verpleegtehuis zoeken als ze me daar vertellen dat ze de brandweer bellen als mama een hartstilstand krijgt.

Exact het punt dat ik wilde maken ;)


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #22 Gepost op: 24 september 2013, 14:54:03
Nogmaals ze bellen gewoon de ambulance alleen bij reanimatie in onze regio worden wij ook gealarmeerd... in de gevallen die ik heb meegemaakt was de instelling al begonnen met de reanimatie en hebben wij hierbij geassisteerd, de ambulance kwam kort daarna en nam beslissing hoe of wat verder. In het verpleegtehuis zijn normale zusters die gewoon reanimatie opstarten wat ik alleen aangaf is dat ze blij zijn met alle handjes die ze krijgen. Als de ambulance ineens te maken krijgt met een reanimatie worden wij ook gelarmeerd en ook het ambupersoneel is erg blij als we ter plaatse zijn om ze te assisteren. ( neem aan gezien je afbeelding dat je weet wat er allemaal bij komt kijken) En gezien de bezetting van een verpleegtehuis in de nachten tegenwoordig hoeft men niet al het personeel op de reanimatie te zetten daar wij ook met 3 man komen ondersteunen totdat ambu er is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 24 september 2013, 14:57:31
Citaat van: wjr307 link=msg=1203988 date=1380027243
En gezien de bezetting van een verpleegtehuis in de nachten tegenwoordig hoeft men niet al het personeel op de reanimatie te zetten daar wij ook met 3 man komen ondersteunen totdat ambu er is.
Is dat een probleem voor de brandweer? Om dan ook maar te komen voor die reanimatie? Lijkt mij meer een probleem voor dat tehuis, dat te weinig personeel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 24 september 2013, 15:07:25
Citaat van: Peter71 link=msg=1203989 date=1380027451
Is dat een probleem voor de brandweer? Om dan ook maar te komen voor die reanimatie? Lijkt mij meer een probleem voor dat tehuis, dat te weinig personeel.

Voortaan bij een reanimatie op de SEH ook maar een AED alert eruit gooien, kunnen we weer een paar verpleegkundigen vrijmaken voor andere klussen...


helm

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 24 september 2013, 15:13:32
Citaat van: -Joost- link=msg=1203992 date=1380028045
Voortaan bij een reanimatie op de SEH ook maar een AED alert eruit gooien, kunnen we weer een paar verpleegkundigen vrijmaken voor andere klussen...

Gebeurt bijna al, een tijd terug AED alert voor reanimatie Waterlandziekenhuis Purmerend. Bleek op de parkeerplaats te zijn.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #26 Gepost op: 24 september 2013, 15:30:28
Citaat van: Peter71 link=msg=1203989 date=1380027451
Is dat een probleem voor de brandweer? Om dan ook maar te komen voor die reanimatie? Lijkt mij meer een probleem voor dat tehuis, dat te weinig personeel.
Nee is inderdaad niet ons probleem daar heb je een punt alleen zodra men een ambu belt voor reanimatie worden wij ook geallarmeerd wordt geen onderscheid gemaakt. Alleen bij aed alert wel geloof ik want die worden niet overal meegestuurd maar dat weet ik niet helemaal zeker volgens mij gaat AED er ook niet uit bij kinderreanimaties en wij wel


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #27 Gepost op: 24 september 2013, 16:46:08
Hier in het verzorgingstehuis geld ook een niet reanimatie beleid
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #28 Gepost op: 24 september 2013, 16:49:08
Citaat van: gerritsen link=msg=1204009 date=1380033968
Hier in het verzorgingstehuis geld ook een niet reanimatie beleid

Dat is dus niet mogelijk, zie hieronder.

Citaat van: 024 link=msg=1203964 date=1380021553
Leg mij eens uit waarom personeel in een verpleegtehuis niet hoeft te kunnen reanimeren? In Nederland bestaat er geen enkel verpleeg-/verzorgingstehuis waar je kan stellen dat er een niet-reanimeren-beleid van toepassing is. Het niet-reanimeren-beleid kan alleen gelden voor een individuele patient, nimmer voor het gehele tehuis. Zelfs als er 99 patienten liggen waarbij er sprake is van een niet-reanimeren-verklaring terwijl er 1 patient ligt die wel gereanimeerd dient te worden behoort de zorginstelling in staat te zijn om een reanimatie op te starten.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #29 Gepost op: 24 september 2013, 16:54:43
Dan zal het wel bij de intake gebeuren?? wij hebben een, geen reanimatie beleid, gaat u hier mee accoord??dan even hier de handtekening of is dat niet mogelijk ??
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman