Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 38776 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
'Plasterk neemt Fries niet serieus'
LC | Gepubliceerd op 08 januari 2010, 14:49

LEEUWARDEN -  It Konsultatyf Orgaan foar it Frysk mengt zich in de discussie over de taalkeuze van Omrop Fryslân bij rampen. In een brief aan minister Plasterk wordt hem verweten dat hij het Fries niet geschikt acht als officieel en serieus communicatiemiddel bij ernstige situaties. Ook merkt het orgaan op dat de visie van de minister met gemengde gevoelens is ontvangen in Friesland. Plasterk liet na de ramp met ontsnapt salpeterzuur op 6 november in Dronrijp weten dat regionale omroepen in deze gevallen uitsluitend Nederlands moeten spreken.
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5672385.ece/'Plasterk-neemt-Fries-niet-serieus'
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
It Konsultatyf Orgaan foar it Frysk
is dat net zoiets als De Oeteldonkse Raad van Elf ?  :D
Samen sterk in de hulpverlening!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
is dat net zoiets als De Oeteldonkse Raad van Elf ?  :D


Ho ho ho zullen we hier even bij de les blijven en Oeteldonk buiten schot houden  8) ;D


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Nog een punt waar ik mij aan erger... De nieuwsberichten in het Fries. Wij leven hier in Nederland, met Nederlands als voertaal, dus ik vind dat we die ook op het forum mloeten hanteren...

mloeten?   ;D  

Ben het wel helemaal met je eens  O0
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


guest4965

  • Gast
Maar jullie (mfrankena & kmarfan) vinden dus ook dat er op dit forum geen berichten in het Engels geplaatst mogen worden. Dit komt nog wel eens voor als er bijvoorbeeld een aardbeving/tsunami/vliegtuigongeval/etc. is geweest, en er staat op CNN een goed stuk.

Ik ben het in principe eens met de stelling dat de voertaal Nederlands is, maar als er in een andere taal (en daar versta ik ook Fries onder) een goed bericht is, wat iets toevoegt aan een discussie, waarom zou je dat dan niet kunnen/mogen plaatsen?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Maar jullie (mfrankena & kmarfan) vinden dus ook dat er op dit forum geen berichten in het Engels geplaatst mogen worden. Dit komt nog wel eens voor als er bijvoorbeeld een aardbeving/tsunami/vliegtuigongeval/etc. is geweest, en er staat op CNN een goed stuk.

Ik ben het in principe eens met de stelling dat de voertaal Nederlands is, maar als er in een andere taal (en daar versta ik ook Fries onder) een goed bericht is, wat iets toevoegt aan een discussie, waarom zou je dat dan niet kunnen/mogen plaatsen?
Misschien wel omdat Engels een wereldtaal is, waarvan geacht wordt dat 99% van de forumbezoekers dit kan begrijpen, en Fries een lokaal "dialect", waar hooguit 1% hier een snars van verstaat?  ;) ;D
Samen sterk in de hulpverlening!


guest4965

  • Gast
Misschien wel omdat Engels een wereldtaal is, waarvan geacht wordt dat 99% van de forumbezoekers dit kan begrijpen, en Fries een lokaal "dialect", waar hooguit 1% hier een snars van verstaat?  ;) ;D

Zit wat in ;). Maar ik vind zelf niet dat we het moeten verbieden. Er zijn mensen op het forum die het kunnen lezen, en de rest leest er overheen en die leest de berichten in ABN O0


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Een staartje naar aanleiding van de brand in Boazum:

Zorgen om Friese taal meldkamer

LEEUWARDEN - De Statenfractie van de Frysk Nasjonale Partij wil weten hoe het gesteld is met de tweetaligheid bij de noordelijke meldkamer van politie.

Jacob Hoogland uit Boazum belde 112 en meldde in het Fries dat zijn loods in brand stond. ,,Dêr fersteane dy minsken gjin kloaten fan'', vertelt hij in de Leeuwarder Courant van zaterdag.

De FNP is van menjng dat ,,de Frysktalige helpsykjende yn sa'n emosjonele en driuwende sitewaasje sûnder problemen streekrjocht syn of har ferhaal yn it Frysk dwaan moatte kin.'' De partij wil nu van gedeputeerde staten weten welke stappen inmiddels zijn genomen om de meldkamer tweetalig te maken. Dat is in maart aangekondigd.

Bron: http://www.lc.nl/friesland/regio/article15315903.ece/Zorgen-om-Friese-taal-meldkamer-


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Een staartje naar aanleiding van de brand in Boazum:

Zorgen om Friese taal meldkamer

LEEUWARDEN - De Statenfractie van de Frysk Nasjonale Partij wil weten hoe het gesteld is met de tweetaligheid bij de noordelijke meldkamer van politie.

Jacob Hoogland uit Boazum belde 112 en meldde in het Fries dat zijn loods in brand stond. ,,Dêr fersteane dy minsken gjin kloaten fan'', vertelt hij in de Leeuwarder Courant van zaterdag.

De FNP is van menjng dat ,,de Frysktalige helpsykjende yn sa'n emosjonele en driuwende sitewaasje sûnder problemen streekrjocht syn of har ferhaal yn it Frysk dwaan moatte kin.'' De partij wil nu van gedeputeerde staten weten welke stappen inmiddels zijn genomen om de meldkamer tweetalig te maken. Dat is in maart aangekondigd.

Bron: http://www.lc.nl/friesland/regio/article15315903.ece/Zorgen-om-Friese-taal-meldkamer-

Ben heel bang dat hij niet met het antwoord tevreden zal zijn. MKNN heeft centralisten uit geheel noord nederland en ik denk dat je niet kunt verwachten dat deze zich allemaal de noordelijke accenten en talen meester kunnen gaan maken.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Ben heel bang dat hij niet met het antwoord tevreden zal zijn. MKNN heeft centralisten uit geheel noord nederland en ik denk dat je niet kunt verwachten dat deze zich allemaal de noordelijke accenten en talen meester kunnen gaan maken.

Dat kunnen ze wel degelijk. Dit is geregeld in de algemene wet bestuursrecht, afdeling 2.2:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/volledig/geldigheidsdatum_14-10-2012#Hoofdstuk2_Afdeling22

Hierin is geregeld welke taal gebruikt dient te worden in communicatie met de overheid en voor de overheid werkende diensten. In de provincie Fryslân is dit naast het Nederlands ook het Fries.
Bijdragen op persoonlijke titel.