Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 120235 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #50 Gepost op: 21 februari 2013, 09:30:57
Vroeger werd een ambulance pas geallarmeerd als er al snel bleek dat er sprake was van een levensbedreigende situatie en anders pas als de melding compleet was. Nu word er al gealarmeerd als het adres bekend is en ondertussen wordt er verder uitgevraagd. Het uitvragen blijft hetzelfde en bij een doorverwijzing zal de ambulance teruggehaald worden

Maar dan doel je op ECHT vroeger. Want regio's waar nog niet met DIA wordt gewerkt werken volgens mij allemaal wel volgens de standaard dat binnen 1 minuut duidelijk moet zijn of het om een inzet ambulance gaat en met welke urgentie. Dus binnen een minuut is een ambulance met A1 geallarmeerd.

Dus:

Voorheen:
Ambulance gaat onderweg als melding compleet is

Nu zonder DIA:
Ambulance is binnen 1 minuut onderweg, ongeacht of melding compleet is

Nu met DIA:
Ambulance is onderweg zodra het adres bekend is ongeacht of de melding compleet is.

Het komt er in mijn ogen dus op neer dat er niet meer dan 1 minuut te winnen is met DIA.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #51 Gepost op: 21 februari 2013, 11:04:35
15 min is vanaf het moment dat je hoort "meldkamerambulancezorg, wat is het precieze adres van het noodgeval" totdat het eventuele gele busje voor je deur staat. Heel veel smaken zijn er verder niet op de meldkamer als iemand belt met 112. Je hebt een ambulance nodig of niet. Hij komt met spoed of zonder spoed. Met spoed moet ie er in 95 % van de gevallen zijn binnen 15 min... valt verder weinig aan te goochelen....

Precies,

Ik bel 112. Duurt 15 seconden voordat er opgenomen wordt. Daarna doorverbonden naar meldkamer ambulancezorg, daar wordt niet gelijk opgenomen en duurt het een minuut. Hierna de meldkamer aan de lijn, sturen auto is na 14 minuten ter plaatse... dan is er dus voldaan aan de norm. Terwijl, als de tijd bij het 112 bellen zou gaan lopen, de ambulance te laat is. Dat bedoel ik met cijfers en hoe je ze meet. En al is de meetmethode universeel in heel het land (wat ik betwijfel, maar goed dit kan ik niet hard maken) dan nog zijn cijfers manipuleerbaar of niet volledig.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #52 Gepost op: 21 februari 2013, 11:07:23
Maar dan doel je op ECHT vroeger. Want regio's waar nog niet met DIA wordt gewerkt werken volgens mij allemaal wel volgens de standaard dat binnen 1 minuut duidelijk moet zijn of het om een inzet ambulance gaat en met welke urgentie. Dus binnen een minuut is een ambulance met A1 geallarmeerd.

Dus:

Voorheen:
Ambulance gaat onderweg als melding compleet is

Nu zonder DIA:
Ambulance is binnen 1 minuut onderweg, ongeacht of melding compleet is

Nu met DIA:
Ambulance is onderweg zodra het adres bekend is ongeacht of de melding compleet is.

Het komt er in mijn ogen dus op neer dat er niet meer dan 1 minuut te winnen is met DIA.

Zo zat ik ook te rekenen. Dus dan wordt het verhaal toch een ordinaire bezuiniging op capaciteit, verpakt in mooie woorden.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #53 Gepost op: 21 februari 2013, 11:23:41
Met die minuut schaaf je alle ambu's die er na 16 minuten waren nog net bij in... Zo liet de NS ook meer treinen op tijd rijden.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2013, 11:28:19
Met die minuut schaaf je alle ambu's die er na 16 minuten waren nog net bij in... Zo liet de NS ook meer treinen op tijd rijden.

Hoe heet die Italiaanse fabrikant van de Fyra en helikopters van het Nederlandse leger ook al weer? Misschien kunnen ze ook wel een nieuwe generatie ambulances bouwen.


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #55 Gepost op: 21 februari 2013, 17:44:46
15 min is vanaf het moment dat je hoort "meldkamerambulancezorg, wat is het precieze adres van het noodgeval" totdat het eventuele gele busje voor je deur staat. Heel veel smaken zijn er verder niet op de meldkamer als iemand belt met 112. Je hebt een ambulance nodig of niet. Hij komt met spoed of zonder spoed. Met spoed moet ie er in 95 % van de gevallen zijn binnen 15 min... valt verder weinig aan te goochelen....

Correctie op mezelf.... De teller gaat lopen op het moment dat de je de 1e telefonist aan de lijn krijgt.
Met die minuut schaaf je alle ambu's die er na 16 minuten waren nog net bij in... Zo liet de NS ook meer treinen op tijd rijden.


Dit klopt ook gewoon helemaal. Het gaat in elke sector (commercieel en non-protift!) soms alleen maar nog maar om cijfers en hoe je het ook went of keert.... er dienen targets gehaald te worden zodat we een beloning binnen halen en zo niet??? dan volgt er geen bonus of nog erger een korting. Verder kunnen we nog heel lang discussiėren hoe er gerekend en gemeten wordt maar het is een feit dat een alles in dit land afgemeten wordt aan targets.

Iedereen die denkt dat er nog ambulance af kunnen moet gewoon de p2000 een paar dagen in de gaten houden en VWS (transfirium/n11 leiden/boderaven) oproepen bekijken en de oproepen contact GMK ivm spoedvervoer.

Als elke seconde telt zijn dit soort initiatieven prima wat mij betreft. al die keren dat het misschien niet zo nodig was of dat je misschien wel terug kan naar de post neem ik op de koop toe.

Hoe heet die Italiaanse fabrikant van de Fyra en helikopters van het Nederlandse leger ook al weer? Misschien kunnen ze ook wel een nieuwe generatie ambulances bouwen.

Deze bouwer (AnsaldoBreda) zal sowieso al te laat zijn met leveren  ;D dus daar gaan we dan pas in 2025 last van krijgen


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #56 Gepost op: 21 februari 2013, 20:00:13
RAV Hollands Midden @ambulancehm

#DIA De stand op dit moment vanaf onze start: 166x 112 melding en 12 afgebroken ritten (7.2%).Gemiddeld 2-3 minuten eerdere start 1e ambu.
7:49pm · 21 Feb 13


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #57 Gepost op: 22 februari 2013, 07:22:25
Rader, ik snap nog steeds niet waar die 2-3 min tijdswinst vandaan komen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #58 Gepost op: 22 februari 2013, 07:37:16
Dit klopt ook gewoon helemaal. Het gaat in elke sector (commercieel en non-protift!) soms alleen maar nog maar om cijfers en hoe je het ook went of keert.... er dienen targets gehaald te worden zodat we een beloning binnen halen en zo niet???

Het gaat alleen nog maar om cijfers voor diegenen die achter het bureau zitten. Maar dat wordt ze opgelegd door de overheid. Want we moeten het allemaal met minder middelen doen maar ondertussen gaan we wel steeds strenger kijken naar aanrijtijden. Ergens klopt daar iets niet.

Voor de bemanning in de auto tellen de cijfers niet. Zodra daar de spoedmelding binnen komt is daar een persoon aan gekoppeld en ga je daarvoor. Al moeten de straatklinkers er uit.

trouwens wel een leuke aanvulling op de cijfers: soms is de bemanning zo bezig met een melding of het zoeken van een adres dat het geven van status 2 (aankomst) vergeten wordt. Ook deze ritten worden meegeteld in het verhaal van niet halen van aanrijtijden.

De meeste niet gehaalde aanrijtijden zullen liggen aan de ambulancedekking. En daar is in mijn ogen niet altijd wat aan te doen. Neem een willekeurige avond (zoals gisteravond) in Zeeland.

Er gebeurd een ongeval waarop 5 ambulances uit de eigen regio rijden en 1 uit een andere regio. Dat hakt er nogal in.
5 auto's betekent voor deze regio op dat tijdstip dat meer dan 40 procent van de ambulances binnen enkele minuten voor meer dan anderhalf uur bezet zijn. Natuurlijk wordt er daarna driftig geschoven maar de dekking blijft laag. Vervolgens vallen er in korte tijd na elkaar nog 4 spoedritten in de regio. Voila, probleem compleet. 3 ambulances resterend om heel Zeeland af te dekken.

Maar moeten we deze situaties altijd voorkomen? Altijd maar meer ambulances neer zetten? Voor die enkele keer dat het zo uit de hand loopt? Dan kunnen de zorgpremies nog wel verder omhoog.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #59 Gepost op: 22 februari 2013, 08:16:46
Rader, ik snap nog steeds niet waar die 2-3 min tijdswinst vandaan komen.

Eerder alarmeren, nog voordat alle details bekend zijn (het incident wordt nog 'opgebouwd'), alvast een ambu sturen, terwijl dat voorheen pas gebeurde als de melding volledig was opgemaakt.