Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!

Auteur Topic: Politie mag wél verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht en sirene!  (gelezen 267967 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
En voor iedereen die constant roept: "waarom zij wel en ik niet" "als ik dat doe bla bla bla".
Ga solliciteren! Wellicht kom je net als die 1 op de 15 ook door de gehele selectie en opleiding!  


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Red link=msg=1305566 date=1414787013
Nee, dat hoef je niet te weten. Je doet er voldoende aan om te weten dat er een vrijstelling is en dat ze dit mogen en dat je er dus vanuit kan gaan dat het gebeurd met een geldige reden.

Voorop gesteld dat ik helemaal begrijp waarom er geoefend wordt, en dat er meer vertrouwen zou moeten zijn in de afweging die een agent maakt om gebruik te maken van de vrijstelling RVV. Maar zwart/wit gezien lijkt het er toch op dat er geen regelgeving is die zegt dat er voor opleiding of "oefening" ook gebruik mag worden gemaakt van die vrijstelling?
Of mis ik iets? Zou goed kunnen als leek natuurlijk. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Voor zover ik weet heeft het ministerie aangegeven dat het gebruiken van de vrijstelling voor het RVV ten behoeve van de opleiding is toegestaan. Zelfs het rijden met OGS ten behoeve van de opleiding is tegenwoordig toegestaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Red link=msg=1305577 date=1414790025
En na even zoeken al gevonden:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-8503.html

Ah, dank je wel. En ik neem aan dat onder de genoemde opleidingsinstituten ook de afdelingen in den landen vallen... ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Ik word zo mega gigantisch moe van al die mensen die maar een uitleg of verklaring denken te moeten hebben c.q. krijgen waarom een politieagent dit of dat doet.
Gewoon heel simpel let eerst eens op je zelf en met name op je gedragingen in het verkeer.

Op http://www.politie.nl/onderwerpen/bevoegdheden-politie.html#waarom-heeft-de-politie-vrijstelling-van-verkeersregels kan je genoeg lezen en verder wil ik zeggen. Krijg een leven mensen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
Maar in dit filmpje waar de politie aan het inhalen is over een doorgetrokken streep. Moet je dat echt leren!

Nee

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
Ik kan ook heus wel veilig inhalen over de doorgetrokken streep zonder een extra rijopleiding.

Alleen mag jij dat niet, ook al denk jij een veilig moment te zien. Er zijn (helaas) vele voorbeelden van mensen die hun eigen rijvaardigheid overschat hadden....

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
De agenten die les krijgen ook neem ik aan want die hebben hun rijbewijs en waarschijnlijk genoeg ervaring.

Er zijn ook (jonge) (aspirant) agenten die weinig/minder (rij) ervaring hebben. Voordat men agenten de toestemming geeft om dit soort manoeuvres in het dagelijks werk te doen lijkt het mij niet meer dan logisch dat men dat dus in de opleiding leert en in vervolgcursussen bijhoudt.

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
Die doorgetrokken streep heeft een doel waarschijnlijk is het onveilig om in te halen.

Die streep ligt daar waarschijnlijk omdat het op die weg vaak zo druk is dat het niet wenselijk is dat iedereen maar gaat inhalen, om gevaarlijke situaties te vermijden. Verder is het een 1 baans weg, en aangezien iedereen daar dus min of meer dezelfde (maximum) snelheid rijd heeft het dus ook weinig zin voor de "normale" bestuurders om in te halen.

Maar van de politie wordt dus verwacht dat zij snel ter plaatse zijn. Lang niet altijd heeft men toestemming om met OGS te rijden. Als men dan gewoon de normale verkeersregels moet volgen, dan moeten zij dus gewoon achter aan sluiten, en dat werkt dus niet. Daarom hebben zij dus een vrijstelling om de normale verkeersregels te overtreden. In dit geval zijn ze dat aan het oefenen. En dan zijn er op deze weg natuurlijk best wel momenten waarbij het veilig genoeg is om in te halen. Dat komt natuurlijk mede doordat de andere bestuurders zich, als het goed is, wel aan de normale verkeersregels houden.

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
Waarom moet je dat dan oefenen want als het fout gaat dan zijn er zomaar nietsvermoedende burgers bij betrokken.

Je geeft zelf het antwoord al. Er moet geoefend worden om het op veilige manier te doen, om te voorkomen dat er "nietsvermoedende burgers" bij betrokken raken.

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
Als er noodzaak bestaat dan doe je dit veiliger met ogs

Wellicht wel, maar misschien ook niet. Zoals gezegd levert OGS soms juist een tegendraads effect op Als men toestemming heeft voor OGS bepaald de agent nog steeds zelf of OGS gebruikt wordt, maar als er geen toestemming is, dan moet het dus zonder OGS.

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
dan is het voor het overige verkeer duidelijk dat het echt niet anders kan en de tegenliggers kunnen er dan ook beter op anticiperen.

De tegenliggers (en andere weggebruikers) hoeven er als het goed is niet op te anticiperen, het moet immers op een veilige manier gebeuren en dat is men dus aan het oefenen. Als iedereen nu gewoon zich aan de snelheid houd en voldoende afstand houd, dan zoeken de agenten wel het veilige moment op om in te halen en kunnen zij overal waar zij willen weer invoegen. Wat je dus niet moet doen is er als een imbiciel achteraan gaan rijden, met je telefoon in de hand alles opnemen, zelf ook de maximum snelheid gaan overschrijden, doorgetrokken strepen gaan negeren en te snel op medeweggebruikers inrijden om het kenteken van de politiewagens te gaan noteren.

Dat laatste is sowieso onzin. Op het moment dat je er een klacht van wil maken, dan is de tijd en plaats waarschijnlijk wel voldoende om te achterhalen welke wagen en bestuurder het betrof. jammer dat de wens van de filmmaker niet uitkwam, en hij niet "aangehouden" was. Ik zou ook wel eens willen meemaken hoe een rechter zou reageren als hij dit betoog zou gaan doen! Ik denk zo maar dat de rechter er heel anders over denkt als de filmmaker....

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
Als je inhalen zonder ogs moet oefenen dan kan je ook inhalen waar het mag.

Men oefent niet zozeer het inhalen, maar vooral het inschatten van wanneer het wel of niet veilig is om dat te doen. Ze hebben hun rijbewijs, dus dat ze. indien nodig terug kunnen schakelen, het gaspedaal in kunnen trappen en het stuur om kunnen gooien, daar zal men zich niet zo mee bezig houden.

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
Dus heel kort samen gevat. Wat leert een agent van deze actie wat hij daarvoor niet kon.

Het inschatten van de situatie. En wellicht ging dat helemaal goed en heeft de agent er niets van geleerd, maar dan heeft men dat wel vastgesteld en kan men aan de volgende oefening beginnen. De ene agent zal, wanneer deze een vuurwapen in de hand gedrukt krijgt, ook zonder al te veel training goede resultaten scoren. Een andere agent heeft daar meer oefening voor nodig.

Voordat men de straat op kan wordt er verwacht dat ze op ene bepaald niveau kunnen schieten, en niet alleen dat, ook weten wanneer ze dat wel of niet mogen. En zo wordt ook verwacht dat men kan autorijden, gebruik makend van de vrijstelling die men heeft, met en zonder OGS, en dat moet dus geoefend en/of beoordeeld worden voordat men dat in de praktijk kan gaan doen. En als je dus een agent op straat tegenkomt die gebruik maakt van de vrijstelling, kan je er dus van uitgaan dat deze daardoor een opleiding heeft gehad. Net zoals met normale rijlessen en je rijbewijs, is de beste opleiding de praktijk. Want het is natuurlijk wat anders wanneer je in een les situatie dit soort manoeuvres mag oefenen, of dat je naar een melding rijdt waarbij elke minuut telt of kan tellen.

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
Ik denk niks extra maar laat me graag overtuigen dat het toch een doel dient en daardoor het risico van de overige weggebruikers rechtvaardigt.

Stel jij jezelf ook die vraag wanneer jij je een keer niet aan een verkeersregel houd? Het is vrij simpel. een agent heeft vrijstelling van de verkeersregels die voor jou en mij gelden. Dat wil echter niet zeggen dat zij zo maar alles kunnen en mogen doen. Ten eerste moet het nodig zijn, men moet dat op een veilige manier doen en om dat op een veilige manier te kunnen doen zijn er richtlijnen (de brancherichtlijn) maar men zich aan moet houden. Wijs mij nu 1 moment aan in het filmpje, waar een onveilige situatie voor een of meerdere weggebruikers ontstaat?

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
En nee ik heb niks tegen de politie maar er wordt van beide kanten nogal eenzijdig naar gekeken.

Alleen met dat laatste ben ik het wel enigszins met je eens. Agenten bekijken in dit discussies de situatie soms te eenzijdig, en hebben dan te weinig begrip voor het gegeven hoe het op burgers overkomt. En dan zijn de standaard opmerkingen "wij hebben vrijstelling" en "jullie weten niet hoe het in de praktijk werkt" wellicht wel waar, maar dat werkt dan alleen maar tegendraads.

Citaat van: jelte link=msg=1305510 date=1414771761
Komt ook dat de rijopleiding niet communiceert wat er waarom de agenten iets leren. Als je altijd in dezelfde omgeving rijdt zou het juist daar toch een beetje bekend moeten zijn bij de burgers.

Men zou inderdaad in de omgeving waar regelmatig rijopleidingen zijn kunnen gaan communiceren. Aan de andere kant creëer je daarmee wellicht ook een verwachting bij het publiek, dat alle gedragingen van agenten, in zowel het verkeer als daarbuiten, verklaard moeten worden, maar dat is natuurlijk ondoenlijk! Burgers moeten gewoon eens gaan accepteren dat er voor de politie andere regels in het verkeer gelden, net zoals dat iedereen het heel normaal vind dat agenten een wapen dragen terwijl de meeste andere burgers niet eens een wapen mogen hebben. Laat agenten gewoon hun werk doen zonder over elke gedraging te gaan discussiëren of dat nu wel of niet kan.

Kijk, een agent mag alleen gebruik maken van de vrijstelling als het nodig is. Maar je kan toch moeilijk van agenten gaan verwachten dat zij elke keer dat zij van de vrijstelling gebruik maken, zij dat aan iedereen die dat ziet gaan uitleggen, nog afgezien van het gegeven dat dit feitelijk onmogelijk is. Dus zelfs als een agent een keer onterecht van de vrijstelling gebruik maakt, kan je daar als burger niets aan doen. Accepteer gewoon dat zij aan het werk doen, en ga er van uit dat zij dat zo goed mogelijk doen. En dat zij daarbij wel eens fouten maken, de vrijstelling wellicht een keer onterecht gebruiken of onbedoeld zichzelf en/of andere weggebruikers in gevaar brengen, dat is helaas niet te vermijden. Het zijn immers gewoon mensen die net als jij fouten kunnen maken. Als het echt fout gaat dan zullen de betrokken agenten zich moeten verantwoorden, wellicht zelfs bij de rechter. Maar gelukkig gaat het meestal wel goed, maar als er, zelfs ook al gaat het goed, jij een keer ene situatie tegenkomt dat een agent echt onverantwoord bezig is, kan je natuurlijk altijd een klacht sturen.

Dit soort onzinnige filmpjes becommentariëren voegt verder weinig toe....


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Ok een heel verhaal maar goed je hebt mij in ieder geval overtuigd 8). Een goed en duidelijk verhaal. Ik heb idd mijn bedenkingen wel eens gehad bij een actie maar ik kan niet en hoef niet weten waar of hoe een agent zijn werk doet. Zelf twijfel ik er niet aan hoor. Ik heb zelf nooit een probleem want ik probeer me altijd goed aan de regels te houden en me voorspelbaar te gedragen. Dit verhaal van jou is een stuk duidelijker dan dat die rijopleiding zelf had gegeven. Dat is nogal formeel, misschien moeten ze maar eens van jou leren hoe je dit netjes en zeer duidelijk kan communiceren.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Jelte,

Voor duidelijke uitleg hoef je niet bij de site van de politie te wezen. Daar is al een en ander hier vooraf gegaan op het forum.

Dat ze iemand moeten aannemen die dit soort dingen duidelijk kan verwoorden.

Al vraag ik mij af of het zal helpen.  Meer en deel van de mensen lezen niet graag en zeker geen lappe tekst.

Dus denk dat er nog velen filmpjes zullen volgen met commentaar...

Gr. Thetwin84
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


feitelijk

  • RVV-fundamentalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 199
Citaat van: jelte link=msg=1305517 date=1414774310
Ja een politieagent hoef je dit niet uit te leggen voor jullie is dit gesneden koek maar juist de burger ziet dit anders.
Nou nee, het blijkt dat er verdacht weinig agenten blijk geven op de hoogte te zijn van de vrijstelling EN de daarbij behorende voorwaarden voor het gebruik daarvan.
Wenen 28: Apparaten die waarschuwen door middel van geluid mogen alleen worden gebruikt:                   (b) buiten de bebouwde kom, wanneer het wen